МЕТА:формувати вміння розрізняти головні та другорядні члени речення; дати поняття про додаток як другорядний член речення, формувати вміння розпізнавати його в реченні, складати речення з поданими словами у ролі додатків; розвивати логічне й образне мислення, культуру мовлення, пам’ять, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до усної народної творчості, виховувати працелюбність.
Гра « ТАК!» « НІ!» Синтаксис – це розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення. Пунктуація – це розділ мовознавства, що вивчає правила написання розділових знаків. Словосполучення - це щонайменше два самостійних слова, одне з яких головне, а інше залежне. Від залежного слова до головного слова – ставимо питання. Підмет з присудком належать до словосполучення. Найменшою одиницею людського спілкування є речення.
7. Слова в реченні пов’язані за змістом і граматично.8. Граматична основа речення – це головне і залежне слово.9. Підмет – це головний член речення, що називає предмет про який говориться в реченні і відповідає на питання Хто? Що?10. Підмет найчастіше виражено в реченні іменником або займенником.11. Присудок – це головний член речення, який називає дію, стан або ознаку, приписувану підмету, і відповідає на питання Що робить підмет? Що з ним робиться?.12. У реченні присудок найчастіше виражено прикметником?
Теоретичний практикум. Додаток — другорядний член речення, що означає предмет і відповідає на питання будь-якого відмінка іменника, крім називного: Кого? Чого? Кому? Чому? Кого? Що? Ким? Чим? На кому? На чому? Додатки найчастіше виражаються іменниками або займенниками. Наприклад: Пишуть не пером, а розумом. (чим?)Підручник стор. 150
Пояснювальний диктант. Спишіть речення . Слова, що в дужках поставте в потрібному відмінку. На яке питання вони відповідають, яким членом речення виступають? Підкресліть. За (сонце) хмаронька пливе, широкі (пола) розстилає. Край (небо) палає. Хрущі над (вишні) гудуть. Плугатарі з (плуги) йдуть.
Із запропонованих речень випишіть додатки, поставте запитання:1. Людина завжди поважала землю.2. Необхідно поважати своїх батьків.3. Працю завжди вважали святим обов’язком.4. Учитель показував учням нові гімнастичні вправи.5. Кохаю край наш дорогий.6. Вітчизні хочу я своїй зрости чудовим сином.