КОНСПЕКТ УРОКУ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 8 КЛАСІ
Тема: Звертання поширені та непоширені. Розділові знаки при звертаннях.
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація.
Мати Україно!
Перше наше слово з нами повсякчас.
Мати Україно, ти одна у нас!
Ниви і діброви, і садів окрас —
Рідна мати Батьківщино,
Ти ж одна у нас!
Микола Сингаївський
1.Організаційний момент. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого поета Миколи Сингаївського. Чи є у цих рядках слова і словосполучення, які не виконують жодної синтаксичної ролі? Назвіть їх (мати Україно, мати Україно, рідна мати Батьківщино). Так, це звертання. Саме із звертаннями ми сьогодні працюватимемо, поглибимо і закріпимо ваші знання про звертання, засоби їх вираження, розділові знаки при них.
2.Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Пригадаймо:
4.Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Чи чули ви вже десь ім’я Федора Буслаєва? Це російський філолог та мистецтвознавець. Саме Ф.Буслаєв у 1863 році вперше використав термін «звертання». Він стверджував, що звертання не може входити до складу ні головних, ні другорядних членів речення і не має жодного граматичного зв’язку із членами речення. Проте є низка вчених, які мають протилежну думку (О.Потебня, Є.Тимченко, І.Кучеренко, М.Скаб та інші). Однак, їх думки залишаються все ж у розробці, а тому ми у шкільному курсі української мови дотримуємось думки Ф.Буслаєва, а тому запам’ятайте: звертання не виступає жодним членом речення. Кличний відмінок - це специфічна риса української мови, адже у російській мові його немає. Назву «кличний відмінок» вперше вжито у правописі 1990 року, у попередніх правописах це поняття називали кличною формою.
5.Закріплення знань, умінь та навичок учнів. Виконання системи завдань.
Слово вчителя. Звертання має три форми вираження:
А) іменник у Кл.в.одн (Вікторе, мамо, брате);
Б) іменником у Н.в.мн. (друзі, учні, діти);
В)іменною частиною мови, ужитою у значені іменника (малесенький мій, рідненький, перший);
Робота з підручником. Також не забуваймо про пунктуацію. Розгорніть підручник на сторінці 161 та прочитайте правила вживання розділових знаків при звертанні.
Вправа 1 «Звернись до мене». На екрані ви бачите різні зображення людей, тварин, мімфічних істот, явищ природи. Утворіть звертання до кожного із них.
(лікарю, зірко, русалко, крабе, чорте, брате, сестро)
Вправа 2. Складіть і запишіть речення за наступними схемами:
Звертання, ….
…, звертання,….
Звертання! ….
…., звертання.
Вправа 3. Утворіть два речення, де ви будете звертатись до України так, щоб в одному випадку ви вжили непоширене звертання, а в іншому – поширене.
Вправа 4 «Знайди мене».
Слово вчителя. Відомий український письменник, літературознавець, педагог Михайло Івасюк зазнав страшної втрати – у 1967 році поховав свого сина, відомого нам як автора пісень «Червона рута», «Водограй», - Володимира Івасюка. Туга за сином та непримиренність із несправедливою втратою вилилась у збірку поезії «Елегії для сина». Перед вами вибрані рядки із збірки. Віднайдіть у них звертання та проаналізуйте їх будову, форму вираження, а також розділові знаки при них.
«Ти ж, сину мій, заснув обличчям до зірок.»
«Ти спи, любий сину, в блакитному сні, довкола нас тиша і місяць в вікні.»
«Я тішився тобою і пишався, любий, одним тобою марив і жив.»
«Благослови мою дитину, Тарасе.»
«О сину мій! Благословляю ті роки, що розчинили перед тобою двері у царство вічності.»
7.Завдання додому.
§29. Вправи 327 ст.158., 338 ст. 164.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ