Дана презентація формує в учнів поняття про відокремлення; ознайомить з видами відокремлених членів речення; вчить правильно інтонувати речення з відокремленими членами; формує вміння знаходити відокремлені члени в ускладнених реченнях, визначати умови їх відокремлення; розвиває логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння узагальнювати і робити висновки, виховувати любов до природи і краси рідного краю.
У простих реченнях окремі поширені чи непоширені члени можуть вимовлятися з трохи іншою інтонацією, ніж усе речення. Це — відокремлені члени речення. Відокремлені члени речення, виражаючи додаткове повідомлення, доповнюють основну думку речення й у вимові виділяються інтонацією та паузами.
Відокремлені та уточнювальні конструкції дають змогу сказати стисліше — простим реченням — те, що потребує речення склад-ного. Тому вони є важливим виражальним засобом в усному і писемному мовленні, використання їх характерне для всіх стилів, насамперед для публіцистичних та наукових текстів.
1. Прочитайте речення, наголошуючи відокремлені члени речення (вони виділені). Визначте, якими членами речення вони є і чим виражені, поширені чи непоширені. 1. Прощай, синє море, безкрає, просторе (Леся Українка).2. У всьому, крім добрих справ, знай міру і час (Народна творчість).3. Літак, стомившись, приземлився (В. Кова-лівський).2. Спишiть, звертаючи увагу на розділові знаки і з'ясовуючи, яку додаткову інформацію вносять у зміст речень відокремлені члени.
Порівняйте подані парами висловлювання. Чим вони подібні і чим різняться?1. Луги струсили срібну росу, розляглись співа-ми своїх соловейків, голосним куванням си-вих зозуль.1. Луги, струшуючи срібну росу, розляглися спі-вами своїх соловейків, голосним куванням сивих зозуль (Панас Мирний). Простими чи складними є речення, записані другими у парі?
Порівняйте подані парами висловлювання. Чим вони подібні і чим різняться?2. Нарешті закружляв лапатий і сріблястий сніг.2. Сніг закружляв, лапатий і сріблястий (Панас Мирний).3. Тут, де панує степова тиша, казка сама про-ситься в слова.3. Тут, серед степової тиші, казка сама про-ситься в слова (І. Цюпа). Простими чи складними є речення, записані другими у парі?
1. Ріка, всупереч нашим сподіванням, виявилася неглибокою.2. Там летять із гір потоки, обганяючи вітри (Олександр Олесь).3. Ботаніку, або науку про рослинний світ, вивчають уже в шостому класі.4. Ображений і гордий, стоїть він біля вікна (І. Шиян).5. Вся школа вийшла на суботник, включаючи й першокласників.6. Від берега, під вербами, вода була зеленава (М. Коцюбинський). Від яких слів і які питання треба поставити до ви-ділених графічно й комами смислово-граматичних груп слів?Роль яких членів виконують ці групи слів у реченні?
Від яких слів і які питання треба поставити до ви-ділених графічно й комами смислово-граматичних груп слів?Роль яких членів виконують ці групи слів у реченні?4. Ображений і гордий, стоїть він біля вікна (І. Шиян).5. Вся школа вийшла на суботник, включаючи й першокласників.6. Від берега, під вербами, вода була зеленава (М. Коцюбинський).