21 квітня о 15:00Вебінар: Як організувати дистанційний урок «на 12 балів»

Звертання, вставні слова, однорідні члени речення у простому реченні. Розділові зна¬ки в простому реченні

Про матеріал

Звертання, вставні слова, однорідні члени речення у простому реченні. Розділові зна­ки в простому реченні.

Мета: повторити теоретичні відомості про особливості вживання звертань, вставних слів й однорідних членів речення в мовленні; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в реченні (висловлюванні) звертання, вставні слова, однорідні члени, а також називати частини мови, якими вони виражені; удосконалювати пунктуаційні вміння; розвивати творчі вміння трансформувати прості речення на речення зі звертаннями, вставними словами й однорідними членами, виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого нашого краю

Перегляд файлу

Тема уроку: Звертання, вставні слова, однорідні члени речення у простому реченні. Розділові зна­ки в простому реченні.

Мета:  повторити теоретичні відомості про особливості вживання звертань, вставних слів й однорідних членів речення в мовленні; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в реченні (висловлюванні) звертання, вставні слова, однорідні члени, а також називати частини мови, якими вони виражені; удосконалювати пунктуаційні вміння; розвивати творчі вміння трансформувати прості речення на речення зі звертаннями, вставними словами й однорідними членами, виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого нашого краю

 Тип уроку: урок повторення вивченого.

Обладнання: таблиці, підручник, ілюстрації

Хід уроку

І. Етап орієнтації.

ІІ. Етап цілепокладання.

Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

 

ІІІ. Етап проектування.

Розпочати наш урок я пропоную із знайомства з тими завданнями, які чекають на нас сьогодні на уроці:

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу
  2. Практична робота

2.1 Вибіркове письмо. Вправа 20 (виписати речення з однорідними членами речення,спосіб їх вираження ).

2.2.Вправа творчого характеру. Робота за варіантами.

2.3. Робота в групах: «Хто швидше?»

2.4 Руханка.

        2.5.Лінгвістична гра. « Я – редактор»

        2.6. Творче реконструювання

        2.7 Усне коментування пунктограм (Вправа 29)

        2.8.Коментоване письмо (Вправа 21). Робота біля дошки.

        3. Самостійна робота (Вправа 28)

 

ІV. Етап організації виконання плану

1.Опрацювання теоретичного матеріалу

Слова, що не є членами речення

Частина речення

Роль у реченні

Приклад

Звертання

Називає того, до кого звертаються з мовленням

Мамо моя, не сумуй. (Л. Костенко)

Вставні слова та сполучення слів

Виражають ставлення того, хто говорить (мовця) до повідомлення

На щастя, тихий вечір йде. (Б. Лепкий)

 

  • Назвіть характерні риси, властиві для однорідних членів речення.
  • Які члени речення можуть бути однорідними?
  • Узагальнювальне слово при однорідних членах речення.
  • Які конструкції ускладнюють речення?
  • Пунктуація при вставних словах.
  • Пунктуація при звертанні.

       2.Практична робота

2.1 Вибіркове письмо. Вправа 20 (Виписати речення з однорідними членами речення,спосіб їх вираження ).

  • Прочитати текст.
  • Виписати речення з однорідними членами речення.
  • Підкреслити однорідні члени речення.
  • Визначити спосіб їх вираження.

        2.2.Вправа творчого характеру. Робота за варіантами

  • Складіть речення із поданими словами, щоб вони були:  звертанням, підметом, присудком.
    Ів.: вітер;
    ІІв.: дідусь;
    ІІІв.: гори

2.3. Робота в групах: «Хто швидше?»

  • Визначте, чим ускладнені речення
  1. Однорідними
  2. Звертаннями
  3. Вставними словами.

1.На вулицю, чи в степ, чи навіть на річку її не докличешся. 2.Мамо, а родзинки теж скромні? 3.Та от нема сьогодні Корчуна, оце біда! 4.Гей, Івашку, поспішай гривуна купувати… 5.Ну, брат, тепер надай ходи! 6.Мабуть, вони не слухалися своїх мам.7.Ну, Ланка, розуміється, зараз же вся наїжачується.8.Аж ось, нарешті, крізь юрбу продирається поліцай. 9.От. так наморився, братця! Ну так і робота була.10.А в кухні дим, чад, гармидер, задуха. 11.Та, кажеш, що ти й їсти вариш? 12.Мама аж палає й пашить усім лицем, чолом, руками.

2.4 Руханка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За  роботу, все гаразд!

2.5.Лінгвістична гра. « Я – редактор».

 Завдання: відредагуйте речення і запишіть правильний варіант.
Здається, лебеді щось, напевно, збирають з рідної землі. Пісня, падай у серце, як зерно в ріллю. Мій друг, навіщо твої листи пахнуть трояндами? Калина, може, прикрасити будь-яку садибу.

2.6.Творче реконструювання

  • На основі поданих побудувати речення:

а) із звертанням;

б) вставним словом;

в) однорідними членами.

1. Людина в житті повинна постійно розвиватися.

 2. Народ кожної хвилини охороняє честь своєї рідної мови.

3. Мої однокласники у своїх родинах розмовляють лише рідною мовою.

4. Кожний мусить бути зразком доброго знання своєї літературної мови.

  • Пояснити пунктуацію при звертаннях і вставних словах.

2.7.Усне коментування пунктограм.(Вправа 29)

  • Прочитати виразно текст.
  • Пояснити відомі пунктограми та орфограми.

     2.8.Коментоване письмо (Вправа 21). Робота біля дошки.

  • Списати речення, розставити розділові знаки, пояснити орфограми та пунктограми.

    3.Самостійна робота (Вправа 28)

  • Списати текст
  • Розставити розділові знаки
  • Підкреслити пунктограми.

ІV. Контрольно-оціночний етап

Вправа «Спіймай помилку»

  • Однорідні  члени речення поєднуються тільки сполучниками
  • Узагальнювальне слово стоїть тільки перед однорідними членами речення.
  • Вставні слова називають того, до кого звертаємося.
  • Звертання виражають ставлення мовця до висловлюваного.
  • Звертання буває в реченні підметом.

Домашнє завдання: вивчити параграф.3 Вправа 32 (І, ІІ завдання)

 

docx
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
3294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку