Моніторинг ефективності впровадження STEM-підходу в роботу гуртків предметно - технічного профілю в 202-2022 н.р.
(STEM - junior «Логіка та ази програмування» - Пузенко Ю.В., «Робототехніка» - Колесніков В.М., «Юні винахідники» - Колесніков В.М.)
Головна мета STEM-освіти полягає у формуванні і розвитку розумово-пізнавальних і творчих якостей молоді, рівень яких визначає конкурентну спроможність на ринку праці; удосконаленні науково-дослідної та інженерної освіти в навчальних закладах. А також, підготовка учнів до післяшкільного навчання і працевлаштування відповідно до вимог 21-го століття.
У педагогіці STEM-освіту розуміють як комплекс освітніх заходів, що сприяють вивченню комп’ютерних і природничих наук, інженерної справи і математики з використанням інноваційних технологій; вивчення природничих наук і технологій шляхом застосування технічної творчості та інженерингу, в основі яких лежать математичні розрахунки й моделювання та інтегроване використання різноманітних інструментів і засобів інших наук.
Об’єктивно менш заформалізований освітній процес у КЗ «СЮТ» створює більш сприятливі умови для впровадження в ньому STEM-навчання. Керівники гуртків мають ширші можливості щодо вибору навчальних програм, форм навчання, місць і часу проведення занять.
Серед особливостей STEM-навчання в гуртках «Робототехніка» та «Юні винахідники» (керівник Колесніков В.М.) КЗ «СЮТ» КМР варто виокремити такі, як закладання основ обізнаності зі STEM-галузями й STEM-професіями, формування навичок дослідницької діяльності під час навчання, збільшення поінформованості вихованців зі STEM-предметів і STEM-професій, підготовка учнівської молоді до професійного самовизначення й подальшого успішного кар’єрного розвитку, активне залучення до розроблення й реалізації практико-орієнтованих дослідницьких проєктів під час навчання.
Заняття в гуртках надає простір для вибору напрямку руху, а в перспективі - створення або винайдення нового. Одночасно з цим STEM-орієнтований підхід у навчанні сприяє популяризації інженернотехнологічних професій серед вихованців, підвищенню поінформованості про можливості їх кар’єри в інженерно-технічній сфері, формуванню мотивації у вивченні дисциплін, дослідженні явищ, предметів тощо, на яких ґрунтується STEM-освіта. Тобто вихованці опановують не абстрактні знання, а ті, що потрібні для роботи.
Організація STEM-освіти в гуртках сприяє розвитку у вихованців таких навичок, як співробітництво, адже співпраця учасників команди може бути більш складним завданням, ніж фактично те завдання, яке команда має виконати.
Для досягнення інноваційних результатів і вирішення складних завдань у групах гуртка «Юні винахідники» працюють вихованці з різним науковим і технічним бекграундом. Основною складовою співпраці є комунікативність, оскільки тактовне спілкування, а не тиранія в команді, сприяє продуктивній спільній роботі й зміцненню команди.
Серед особливостей STEM-навчання в гуртку STEM - junior «Логіка та ази програмування» (керівник Пузенко Ю.В.) КЗ «СЮТ» КМР варто виокремити такі, як активне використання в навчальному процесі розвивальних настільних ігор, конструктора «LEGO» тощо, формування навичок дослідницької діяльності під час навчання, активне використання мультимедійного навчально-методичного матеріалу під час занять.
STEM-освіту часто називають «навчанням навпаки», саме цим і користується керівник гуртка STEM - junior «Логіка та ази програмування» Пузенко Ю.В. Ланцюжок «від теорії до практики» зазвичай зворотній: спочатку – гра, придумування та майстрування пристроїв і механізмів, а вже потім, у процесі цієї діяльності, – опанування теорії та нових знань.
Використання керівниками гуртків STEM-освіти надає широкі можливості для спілкування («сам на сам» і «один-багато»), творчості та критичного мислення. Творчість суттєво змінює будь-який науковий чи технологічний проект, указує на його ще не розкриті можливості. Критичне мислення дає здатність учасникам команди осмислювати, аналізувати й застосовувати знання вдумливо й обґрунтовано, ставити відповідні запитання та надавати докази своїх висновків, що дозволяє своєчасно приймати важливі рішення та швидко розвиватися.
Важлива роль у досягненні позитивних результатів упровадження STEM-освіти у гуртках КЗ «СЮТ» належить засобам STEM-освіти, тобто сукупності обладнання, ідей, явищ і способів дій, що забезпечують реалізацію дослідно-експериментальної, конструкторської, винахідницької діяльності в освітньому процесі. Об’єктивна необхідність використання цих засобів зумовлена їх суттєвим впливом на процес розуміння й застосування інноваційних технологій. Вони виконують такі основні функції, як інформаційну, практичну, креативну, контрольну.
Серед різноманітних видів засобів STEM-освіти на заняттях у гуртках застосовуються: друковані методичні засоби (навчальні посібники, картки із завданнями, інструкції, алгоритми тощо); наочне приладдя (прилади, інструменти, матеріали, зразки, фотографії, постери, конструктори тощо); технічні засоби навчання (комп’ютери, телевізори, 3D принтери тощо).
Дієвим чинником впровадження STEM-освіти в освітній процес гуртків є розроблення науково-дослідницьких робіт вихованцями. Працюючи над науково-дослідницькими роботами вихованці розвивають творчу активність, логічне мислення, технічну грамотність, вчаться вирішувати конкретні проблеми, самостійно шукати нестандартні рішення.