Звіт над предметно- методичною проблемою: "Застосування інтерактивних технологій навчання на уроках біології як шлях розвитку самоефективної особистості."

Про матеріал

Звіт по роботі над предметно- методичною проблемою: "Застосування інтерактивних технологій навчання на уроках біології як шлях розвитку самоефективної особистості."

Перегляд файлу

Застосування інтерактивних технологій навчання на уроках біології як шлях розвитку самоефективної особистості

 

Сучасний світ- це виклик як у глобальному, так і у національному плані. Економічна та екологічна криза, зменьшення природних ресурсів, демографічні проблеми, ризики для здоров’я, соціальна нерівністі, фінансова нестабільність та злочинність, криза культури, пов’язана з утвердженням примітивних стандартів споживацького суспільства, руйнування системи цінностей. Все це негативно вплинуло на світогляд та емоційний стан людей, спровокувало. Стреси, депресії, відчуття безсилля та невпевненості у майбутньому. Додамо до цього пандемію, яка коронавірусу виявила, що значна кількість населення важко адаптується до нової дійсності, не має розвинутих навичок саморегуляції, самопідтримки та самоконтролю. І тому у системі сучасної освіти на перший план виходить проблема становлення та розвитку самоефективної особистості, що здатна власними силами, без сторонньої допомоги досягати поставлених цілей з найменшими затратами часу і ресурсів, бути успішною у різних видах діяльності: навчальній, професійній, спортивній, здоров’язберігаючий, соціально значимій тощо.

Проблема розвитку самоефективності людини є актуальною для сучасної філософської та психолого-педагогічної науки. Цей феномен знайшов відображення у дослідженнях як вітчизняних, так і закордонних вчених: А. Бандури, О. О. Богатирьової, І. В. Брунової-Калісецької, Т. Брайан, Н. Є. Водоп’янової, М. І. Гайдар, Т. О. Гальцевої, Т. О. Гордєєвої, В. Г. Зазикіна, Д. Зіглера, Дж. Капрара, Т. І. Кремешної, Р. Л. Кричевського, Д. Маддукса, Д. Майєрса, М. Г. Остроушко, Д. Сервона, Р. Фреджера, Д. О. Шапошник-Доменської, Р. Шварцера, М. Шеєра та ін.

Які шляхи розвитку самоефективної особистості? Як зробити кожний урок цікавим , захоплюючим  і домогтися того , щоб він розвивав розумову активність учнів, пізнавальний інтерес? Які педагогічні технології дозволяють дитині розкрити знання? Над цими  питаннями працювало, працює й буде працювати багато педагогів. Існує безліч різноманітних прийомів організації занять, які допомагають учням виявити свої здібності. Один з найефективніших – інтерактивні методи навчання.

Проблемою інтеактивних технологій в науково-педагогічному колі займаються багато фахівців. Всі вони розглядають дані технологіїї  в контексті особистісто-орієнтованого підходу до навчання. В працях К.О.Баханова, О.Л.Глотова, К.Ф.Нор, О.М.Пєхоти, Л.В.Пироженко, О.І.Пометун, Г.П.П*ятакова, Г.А.Цукерман, О.Г.Ярошенко інтерактивні технології розглядаються як засіб формування основних ключових компетентностей, що відповідає завданням Державного Стандарту базової освіти.

Методи навчання, що передбачають пошукову пiзнавальну діяльність розглядаються психологами і педагогами як найвища форма самостійної дiяльностi. Зокрема, це дiяльнiсть, пов'язана з перенесенням набутих прийомів розумових дiй, навичок навчальної роботи, засвоєних знань у новій ситуації та їх перебудові у ходi використання знань (МО.Менчинська, Д.М. Богоявленський,Е.М.Кабанова-Меллер, В.Ф.Паламарчук та ін.), знаходженням нових знань про природу i суспiпьство вiдомими способами та нових шляхiв пошуку цих знань (I.Я.Лернер, П.І.Підласистий, M.I.Maxмутов,О.М.Матюшкiн та ін.). природно, що ступiнь самостiйностi учнiв при цьому може бути рiзним залежно вiд їхніх iндивiдуальних особливостей i характеру самих завдань. Закономiрностi застосування методiв навчання у процесі вивчення біології досліжувалися багатьма педагогами i методистами: B.C. Анісімовою. О.Т.Бровкіною, А.Е.Богоявленським, Є.П.Бруновт, М.М,Верзіліним,В.I.Кузнецовою, A.C.Moлісом, Г.М.Муртазiним, Л.В.Ребровою та іншими.

До цього часу школа була зорієнтована дати більше інформації дитині. Час диктує потребу в іншому. Учня треба навчити розуміти суть речей, аналізувати інформацію, вміти її шукати і застосовувати. Всім цим озброюють інтерактивні технології. Інтерактивна технологія – жива нитка, що пов’язує вчителя з кожним учнем і учнів між собою. Це простий і надійний спосіб створити атмосферу активної праці, творчості і співробітництва, взаєморозуміння в класі.

На уроках біології є можливості для того, щоб учні намагалися доводити й обґрунтовувати свої міркування, використовуючи запис або наочність. Тобто, використання інтерактивних технологій забезпечує наочне подання інформації, яка в такому випадку краще засвоюється і перетворює процес навчання на цікавий інтерактивний діалог.

   Інтерактивні технології навчання стимулюють потребу учня в реалізації свого потенціалу. Використання інтерактивного навчання, на відміну від інших систем навчання, дозволяє значно збільшити відсоток засвоєння інформації; навчання орієнтоване, на відміну від традиційного, не тільки на засвоєння знань, але й на розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінювання. Головним джерелом мотивації є інтерес самого учня, в результаті чого навчальній діяльності притаманний високий рівень активності. Учитель, виступає як рівноправний партнер учнів, виконує організаційні та консультаційні функції.

   Під час навчально-виховного процесу використовую такі інтерактивні методи: рольові ігри, семінари, усний журнал, тренінги, презентації творчих робіт, робота в групах та парах, створення проблемних ситуацій, складання та розгадування кросвордів, ребусів, брейн-ринги, активізуючі вікторинаи, метод спроб і помилок, мозковий штурм, акваріум, експрес-тест тощо.

Наприклад, однією з технологій я використовую вже давно відомий «мозковий штурм». При вивченні теми "Порушення зору. Гігієна зору (Біологія людини, 8-й клас) розглядаємо таке питання: багато людей мають проблеми iз зором. Які причини порушень ви можете назвати? Учнi пропонують такі відповіді: "читання в лiжку", "якщо батьки мають поганий зiр, то й у дiтей він також поганий ', "читання у транспорті", "нерацiональне харчування ", "погане освітлення робочого мiсця", "дрiбний шрифт", "перегляд телепередач близько від екрана", "через велику кiлькiсть творів, що задають додому", "мала відстань від очей до книжки".

  Або, при вивченні  тем про будову дихальної системи людини   велику увагу приділяю не лише профілактиці захворювань дихальної системи, а й здійснюю тренування дихання, яке, не займаючи багато часу, дозволяє не тільки розвивати органи дихання, але і сприяє підвищенню культури спілкування.

   Для узагальнення, систематизації та закріплення знань учнів часто використовую вправи на складання пам'яток профілактики захворювань дихальної, травної, серцево-судинної, опорно-рухової систем тощо.

  Також, однією з інтеративних технології, що досить часто приходять мені на допомогу є віртуальні екскурсії. Наприклад: «Таємничий світ організму людини» (8 клас) , «Шляхами Левенгука» (9 клас), «Що ми залишимо після себе?» (9 клас). 

Використовуючи інтерактивне навчання на уроках біології, я переконалася, що воно дає позитивний результат, адже роботу можна урізноманітнити моделюванням життєвих ситуацій, використанням рольових ігор, спільним вирішенням проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.

Я вважаю, що кожна дитина повинна під час уроку почувати себе успішною, отримувати задоволення від навчання. Тому і завдання повинні бути такими, які сприяли створенню ситуації успіху.

Інтерактивне навчання біології здійснюється на моїх уроках за принципом педагогіки співпраці, де вчитель є організатором навчання, посередником між учнем і його соціальним досвідом. Воно сприяє створенню умов для активності, ініціативності, творчої діяльності учнів. Під час опрацювання теми відбувається поетапне формування знань, умінь і навичок учнів, а також реалізується диференційований підхід до змісту і темпу вивчення матеріалу, передбаченого шкільною програмою. Порівняно з традиційними уроками вивільняється багато часу, який можна використовувати для розвитку комунікативних навичок учнів, вміння вести дискусії, аналізувати інформацію, працювати в групах, знаходити додаткову інформацію з теми, створювати проекти, презентації. Чітка структура вивчення теми дозволяє учням уникнути стану тривожного очікування, а диференційований підхід дає можливість всім учням відчувати особистий ріст незалежно від рівня навчальних досягнень. Сутність інтерактивної методики в тому, що навчальний процес ґрунтується на постійній активній взаємодії всіх учнів, безперервна співпраця в тандемах „учитель – учень” і „учень – учень”. При цьому і педагог, і дитина рівнозначні суб’єкти навчального процесу. Це моделювання життєвих ситуацій, рольові ігри, диспути, в ході яких аналізується і виконується завдання. У цілому атмосфера співробітництва, взаємодії, довіри. І педагог легко і природно стає справжнім лідером дитячого колективу.

Велику цікавість у учнів викликає природнича позаурочна робота. Наприклад, участь у різноманітних Всеукраїнських конкурсах фотоаматорів: «Моя країна- України!», «Емоції природи».

Викликом для мене стала робота під час дистанційного навчання. Як стимулювати інтерес учнів до навчання під час таких нестандартних умов? Для цього використовую декілька освітніх платформ: Zoom, Google Classroom. На онлайн - уроках використовую відео уроки з YouTube, власні відео, інтерактивні презентації, вправи, електронні підручники та інформаційні ресурси. Крім того, на допомогу мені прийшли такі ресурси:

Будь-яка методика має свої позитивні й слабкі сторони, які необхідно враховувати. Про переваги інтерактивного навчання вже зазначалося у тексті, зупинюся на деяких недоліках інтерактивного навчання:

1.Учителеві важко налаштувати учнів на механізм взаємонавчання.

2. Важко контролювати сам процес навчання.

3. На перенавчання учнів потрібен додатковий час, як і на вивчення та відпрацювання вчителем кожної інтерактивної технології.

А тепер те, що необхідно пам’ятати для подолання слабких сторін інтерактивних технологій:

1. Учителю і учням треба поступово звикнути до цих технологій шляхом поступового включення в уроки елементів вибраних моделей.

2. Вчителю треба добре готуватися, продумувати модель і підбирати матеріал.

3. Правила гри слід добре пояснювати.

4. Створити атмосферу серйозного навчання, а не простої гри.

5. До уроків повинні готуватися також учні, зокрема, підбирати матеріал. Вивчення інтерактивних технологій – один із напрямів підвищення професійного рівня вчителя, регулювання відносин вчителя і учнів, взаємовідносин учнів.

На мою думку, сучасний вчитель повинен керуватися такими правилами: “зрозумій учня” і “допоможи йому навчитися”. Лише осмислення всієї багатозначності педагогічного процесу, знання його закономірностей сприятимуть реалізації основної мети освіти в Україні - всебічному розвитку і становленню особистості. Розглядаючи інтерактивні технології, як інноваційні, треба пам'ятати, що будь-яка педагогічна технологія, буде недієвою, якщо реальні люди, які її втілюють, не розглядатимуть її як цілісну систему в єдності її компонентів і взаємозв'язків. Розроблена і описана технологія – одне, а реалізація її на практиці – зовсім інше, адже несе відбиток особистості, ментальності інтелекту конкретного вчителя.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
23 листопада 2022
Переглядів
612
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку