План-конспект логопедичного заняття для дітей із
ЗНМ III рівня
Наталія Перон, логопед, учитель – методист
Голенищівської спеціальної школи
Хмельницької обасної ради.
Тема "Звук [л] у зв’язному мовленні
Мета заняття:
-
Закріплення правильної артикуляції звука [л] в слогах, словах та реченнях.
-
Розвиток зв’язного мовлення через використання слів із звуком [л].
-
Підвищення уважності та слухового сприймання.
Хід заняття:
1. Організаційний момент
-
Привітання з дітьми.
-
Створення позитивної атмосфери.
-
Уточнення теми заняття: "Сьогодні ми будемо вчитися правильно вимовляти звук [л] та говорити цікавими словами й реченнями".
2. Артикуляційна розминка
-
Пояснення правильного положення мовного апарату для вимови звука [л]: кінчик язика піднімається до верхніх зубів, а повітря проходить через проміжок між ними.
-
Заняття на розслаблення губ та мовних м’язів:
-
Легке рухання язика вправо-вліво, вперед-назад.
-
Звук [л] у спокійному режимі.
-
Повторення звука [л] на одному рівні гучності.
3. Артикуляційна гімнастика
-
"Летючі ластівки": мовний апарат імітує рухи крил, вимовляючи звук [л].
-
Вправи з чергуванням: "л" – "л" – "л". Мовний апарат працює по черзі, кожен раз роблячи більш чіткі рухи.
4. Закріплення звука в складах
-
Утворення складів зі звуком [л]: ла, ле, ли, ло, лю, льо.
-
Вимова складів по черзі, потім у швидкому темпі.
-
Переходження до складових із різними голосними: ля, ле, ли, лу, льо.
5. Слова з звуком [л]
-
Складання списку слів, що містять звук [л]: ліс, лампа, лелека, лінія, лікар, лід, лужа, лебідь.
-
Вимова кожного слова чітко та по складах.
-
Після цього запропонувати дітям придумати свої власні слова, що містять звук [л].
6. Вправа "Пошук слова"
-
Логопед вимовляє слово, в якому є звук [л], а діти мають знайти це слово на картинках або по підказках. Наприклад: "Яка тварина зібралася на літо?" (лелека).
7. Складення речень
-
Логопед разом з дітьми складає речення зі словами, що містять звук [л]. Наприклад:
-
"Лелека летить високо в небі".
-
"Ліс зелений і густий".
-
"Ласкаві лемури живуть в джунглях".
-
Діти повинні повторити речення за логопедом, акцентуючи увагу на чіткій вимові звука [л].
8. Слухові вправи
-
Логопед вимовляє слова без звука [л] і з ним, а діти повинні знайти, де є звук [л]. Наприклад:
-
Лев — Літо.
-
Лист — Тигр.
-
Літак — Камінь.
9. Підсумок заняття
-
Підсумок проведеного заняття: повторення важливих моментів.
-
Позитивний підсумок роботи дітей.
-
Завдання на наступне заняття або додаткові вправи на закріплення вимови звука [л].
Матеріали:
-
Картки із зображеннями тварин, предметів.
-
Малюнки для складання речень.
-
Картки з буквами для вправи з пошуком слова.
Рекомендації для батьків:
-
Практикувати разом з дитиною правильну вимову звука [л] в домашніх умовах: можна разом повторювати слова і складати з ними речення.