Початкова школа вирізняється своїми особливими потребами через вік школярів, адже саме на цьому етапі їхнього життя учні опановують новий для себе вид діяльності – навчання. Саме в школі проходить особистісний і психічний розвиток дитини. В перші дні навчання в школі майже кожна дитина сумлінно ставиться до навчання, проте через деякий час ставлення до школи у деяких учнів змінюється. Як свідчать дослідження соціальних педагогів та психологів основною причиною даного явища є недосконалість навчально-виховного процесу, яка виявляється в недостатній активізації учбової діяльності учнів. Кілька років назад я почала використовувати на своїх уроках інформаційно-комп'ютерні технології. Спочатку просто для концентрації дитячої уваги, а потім і для розвитку логічних операції (узагальнення, синтез, абстракція), удосконалення смислової пам'яті (не просто механічного запам'ятовування, яке є характерним для даної вікової категорії, а саме для осмислення навчального матеріалу), та використання дитячої уяви ( вона є достатньо розвинутою в цьому віці). Саме тому уявні, казкові чи мультяшні образи можна використовувати для подачі інформації дитині.
Місце для використання ІКТ можна знайти на уроках математики, письма, образотворчого, але я особисто віддаю перевагу урокам навчання грамоти. Особливо активно я використовую презентації, котрі є актуальними для уроків будь-якого типу. І, в свою чергу, дають змогу вчителеві підвищувати інтерес до навчання, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати творчі здібності, допомагає створити на уроці особливу атмосферу і настрій. А це так необхідно учням початкових класів.
За роки моєї праці в школі я впевнилась, що використання ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей стає більш цікавим та ефективним. Мною були розроблені презентації до уроків навчання грамоти на введення нових літер.
Першим етапом такого уроку є видідення звука який вивчається. Ми можемо це робити наступним чином:
- відгадати загадку і у слові-відгадці виділити перший звук;
- прослухати цікаву казку або оповідання;
- за предметними малюнками назвати слова і визначити спільний звук;
- у вірші виділити звук, який найчастіше повторюється.
Другий етап
Прослухавши відеозапис визначити до голосних чи приголосних відноситься даний звук.
Третій етап
Діти знайомляться з літерою, яка позначає даний звук.
Четвертий етап
Хвилинка фантазії. Визначити на що схожа літера, з чим вона асоціюється.
П'ятий етап
Розучування віршика про нову літеру, який допоможе дитині швидше її запам'ятати.
Шостий етап
Гра «Впіймай звук»
Сьомий етап
Визначення за анімацією слів з даною буквою
Восьмий етап
Звуковий аналіз слів
Дев'ятий етап
Утворення і читання складів
Наступні етапи:
- читання слів:
- розучування скоромовок;
- розучування чистомовок;
- ігрові вправи і завдання тощо.
Звук [н], позначення його буквою «ен». Читання складів із вивченими буквами, звуковий аналіз слів. Словниково-логічні вправи
Мета: ознайомити учнів з буквою н (ен), її звуковим значенням,
формувати уміння читати склади, слова; збагачувати навчальну діяльність позитивними переживаннями, інтелектуальними почуттями;
створювати умови для формування пізнавального інтересу та допитливості;
розвивати асоціативне сприйняття і образне мислення, фонематичний слух, фантазію, уяву; виховувати у дітей естетично-гармонійне сприйняття та зацікавленість у навчанні.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, парна
Обладнання: малюнки, намистинки зі складами, фішки для звукового аналізу, презентація «Літера Н»
Хід уроку
І Організація класу
ІІ Мовленнєва розминка
1. Артикуляційні вправи
Шумить вітерець у лісі – ш-ш-ш,
Пролетіли птахи – шух-шух-шух,
Заспівав соловей – тьох-тьох-тьох,
Дзюркоче вода у струмочку – дз-дз-дз,
Тануть бурульки – кап-кап-кап,
Запросимо тишу – ц-ц-ц.
2. Робота над скоромовками
☺Коло тину – тінь,
Коло тіні – тин.
☺Ти, малий, скажи малому,
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже
ІІІ Повторення вивченого матеріалу
1. Складання звукових моделей слів. Відгадування загадок
Діти, до нас сьогодні у гості завітали подружки Надійка і Ніночка. Вони хочуть побувати у нас на уроці і дізнатися, що ми з вами уже вміємо робити. І прийшли вони до нас не з порожніми руками, а з цікавими завданнями.
Відгадайте загадки і складіть звукові моделі слів-відгадок.
Височенний він на зріст,
Довга грива, довгий хвіст,
Ноги довгі і стрункі,
Відгадайте, хто такий? (Кінь)
На скелі він будує дім,
І не боїться житии в нім –
Два могутніх крила
У господаря …(орла)
Мокра вата пропливає,
З неба воду проливає. (Хмара)
2. Повторення вивчених літер
Тепер наші гості хочуть побачити, як ви знаєте літери. Вони будуть показувати вам літеру, а ви будете розповідати про неї віршик.
Буква «О» така-от кругла
Хто не бачив, подивись:
Наче сонце, наче бублик,
Мов обручик – хоч котись.
Мов кілочок, буква і
З шапкою на голові…
Та не шапка то, а крапка
У малої букви і.
А велика личко мила,
Певно, шапку загубила.
Отакі вони чудні
Дві сестриці букви І-і.
Кричить мій менший братик:
Уа- уа-уа!
Він знає небагато:
Дві букви – у та а.
Найскромніша буква «и»
Стоїть в середині й вкінці.
Цю букву знають всі на світі.
Вона найперша в алфавіті.
Весела, гарна, голосна
І найскромніша буква «А».
3. Читання складів
Йшли дівчатка по стежинці,
Загубили намистинки.
А ви їм допоможіть,
Їх швидесенько зберіть.
4. Фізкультхвилинка
Раз – підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати.
ІУ Вивчення нового матеріалу
1. Артикуляція звуків [н],[н’]
Як зовуть наших дівчаток? Який перший звук у словах Настуся, Ніночка? Чим подібні і чим відрізняються звуки [н],[н’]?
2.Віднесення звуків [н],[н’] до групи приголосних
Слайд 2
3. Ознайомлення з буквою Нн(ен)
Ось послухайте, як з новою літерою познайомилася Надійка
Слайд 3
Бабуся дала їй котушку з нитками і каже:
Довго вишивала Надійка рушничок, а коли вишила, радісно вигукнула:
= А чи хочете ви дізнатися, як Ніна познайомилася з літерою «Н»?
Дві палочки-лічилочки
Гуляли у саду.
А тут зламалась гілочка:
- Рятуйте, бо впаду!
Летіла і кружляла,
Хапаючись за клен.
Між паличками впала
І вийшла буква «ен».
4. Хвилинка фантазії
- А на що ще схожа буква «ен»?
- Чи це буква, чи драбина?-
Дивувалася дитина.
- Ну, якщо один щабель,
То, звичайно, буква «Н».
5. Заучування вірша напам’ять
Буква «ен», немов драбинка:
Палки дві і перетинка (Л. Андрієнко).
6. Гра «Впіймай звук [н], [н’]
Носоріг – на носі ріг.
Ніс рогатий свій беріг
А тому стирчить і досі
В носорога ріг на носі.
Слайд 6
4. Підбір слів зі звуками [н]
Слайд 7
5. Визначення позиції звуків
Наша Наталка
На пеньку опеньки знайшла.
Опеньки позривала,
В кошик поскладала.
Сіла, сиділа,
Ніжками йти додому не хотіла.
Слайд 8
6. Розучування скоромовки
Відгадайте загадку і дізнаєтеся, про кого ми вивчимо скоромовку
Носить роги носоріг,
Гордо дивиться на всіх,
Каже: - Ріг для носорога –
То надія і підмога.
Слайд 9
7. Чистомовка
Слайд 10
На-на-на
Бачу сірого слона
Но-но-но
Довгий хобот у нього.
Ну-ну-ну
Яблука даю слону.
Ни-ни-ни
Люблять яблука слони.
Ні-ні-ні
Дайте яблук і мені.
8. Читання складів
Слайд 11
9. Фізкультхвилинка
Виростем великі,
Яблук нарвемо.
У плетені кошики
Ми їх складемо.
V Робота за Букварем (с.62-63)
1. Робота над текстом та сюжетним малюнком (с.62)
2. Читання прямих і обернених складів
3. Читання слів у стовпчиках
4. Робота над віршем Л.Дяченко «Осінь»
5. Робота над загадкою
VІ Підсумок уроку
1. Гра «Продовж речення»