Початкова школа вирізняється своїми особливими потребами через вік школярів, адже саме на цьому етапі їхнього життя учні опановують новий для себе вид діяльності – навчання. Саме в школі проходить особистісний і психічний розвиток дитини. В перші дні навчання в школі майже кожна дитина сумлінно ставиться до навчання, проте через деякий час ставлення до школи у деяких учнів змінюється. Як свідчать дослідження соціальних педагогів та психологів основною причиною даного явища є недосконалість навчально-виховного процесу, яка виявляється в недостатній активізації учбової діяльності учнів. Кілька років назад я почала використовувати на своїх уроках інформаційно-комп'ютерні технології. Спочатку просто для концентрації дитячої уваги, а потім і для розвитку логічних операції (узагальнення, синтез, абстракція), удосконалення смислової пам'яті (не просто механічного запам'ятовування, яке є характерним для даної вікової категорії, а саме для осмислення навчального матеріалу), та використання дитячої уяви ( вона є достатньо розвинутою в цьому віці). Саме тому уявні, казкові чи мультяшні образи можна використовувати для подачі інформації дитині.
Місце для використання ІКТ можна знайти на уроках математики, письма, образотворчого, але я особисто віддаю перевагу урокам навчання грамоти. Особливо активно я використовую презентації, котрі є актуальними для уроків будь-якого типу. І, в свою чергу, дають змогу вчителеві підвищувати інтерес до навчання, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати творчі здібності, допомагає створити на уроці особливу атмосферу і настрій. А це так необхідно учням початкових класів.
За роки моєї праці в школі я впевнилась, що використання ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей стає більш цікавим та ефективним. Мною були розроблені презентації до уроків навчання грамоти на введення нових літер.
Першим етапом такого уроку є видідення звука який вивчається. Ми можемо це робити наступним чином:
- відгадати загадку і у слові-відгадці виділити перший звук;
- прослухати цікаву казку або оповідання;
- за предметними малюнками назвати слова і визначити спільний звук;
- у вірші виділити звук, який найчастіше повторюється.
Другий етап
Прослухавши відеозапис визначити до голосних чи приголосних відноситься даний звук.
Третій етап
Діти знайомляться з літерою, яка позначає даний звук.
Четвертий етап
Хвилинка фантазії. Визначити на що схожа літера, з чим вона асоціюється.
П'ятий етап
Розучування віршика про нову літеру, який допоможе дитині швидше її запам'ятати.
Шостий етап
Гра «Впіймай звук»
Сьомий етап
Визначення за анімацією слів з даною буквою
Восьмий етап
Звуковий аналіз слів
Дев'ятий етап
Утворення і читання складів
Наступні етапи:
- читання слів:
- розучування скоромовок;
- розучування чистомовок;
- ігрові вправи і завдання тощо.
Тема: Звуки [з], [з], позначення їх буквами «З». «з». Читання складів, слів
Мета: ознайомити учнів з буквою З, її назвою та звуковим значенням; формувати вміння читати склади, слова з буквою «зе»; відпрацьовувати вміння працювати з деформованими реченнями, текстом; вчити аналізувати прочитане, відповідати на питання за змістом тексту; збагачувати словниковий запас; розвивати фонематичний слух, уважність, спостережливість, логічне мислення; виховувати інтерес до читання. Обладнання: набірне полотно з літерами, фішки для звукового аналізу, складові таблиці, малюнки зі словами, картки-«блискавки», презентація «Літера З»
Тип уроку: засвоєння і формування нових знань.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, парна
Хід уроку
І Організація класу
А тепер, сідайте, діти.
Домовляймось – не шуміти.
Руку гарно піднімати.
Чітко в лад відповідати,
На уроці не дрімати,
Краще знання здобувати.
ІІ Мовленнєва розминка
1. Гра «Хто що промовляє»
Пригадайте, діти, вмить,
Як пшениченька шумить: ш-ш-ш!
Як в гайку струмок дзюрчить: джр-джр-джр!
Як бджола в гайку бринить: дз-дз-дз!
Як змія сичить: с-с-с!
А як коник цокотить:
Як шумлять у птаха крила: ш-ш-ш!
2. Артикуляційна розминка
Виконаймо вправу « Проколи щічку»: уявіть, що ваш язичок, наче гостра голочка, що хоче проколоти то одну щічку, то іншу.
Вправа « Катаємо кульку»: уявіть, що у ротику кулька чи кругла цукерка. Язичок намагається догнати її по колу.
Вправа «Хоботок»: уявіть, що ви – маленькі слоненята. У вас виростає хоботок (губи витягуються вперед трубочкою).
Вправа « Загаси полум’я свічки»: легенько задуваємо свічку.
3. Читання скоромовок «дощиком»
☺Коло тину – тінь,
Коло тіні – тин.
☺Ти, малий, скажи малому,
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже
☺На дворі трава,
На траві дрова.
ІІІ Повторення вивченого матеріалу
1. Відгадування загадки
До нас сьогодні на урок завітав незвичайний гість. Щоб дізнатися хто це, ви повинні відгадати загадку.
Він маленький і і вухатий,
Попелястий, волохатий,
Як тікає – він стрибає,
Дуже куций хвостик має.
2. Повторення вивчених літер
Так, сьогодні до нас на урок завітав зайчик, але він дуже сумний. Справа в тому, що він вчора весь вечір вчив літери і забув свою азбуку під липкою. А вночі пішов дощ і розмив усі літери. Допоможіть Зайченяті розібратися де яка літера та запам’ятати їх.
- Діти відгадують літеру і розповідають про неї віршик.
3. Робота зі складовою таблицею
Зайченя нам вдячне за допомогу і запрошує нас у гості до Лісової школи.
Щоб пробігти по заячій стежці, потрібно прочитати складову табличку.
4. Робота над чистомовкою
А тепер, щоб дізнатися в яку сторону ми повинні йти, давайте прочитаємо вказівник.
Да, до, ду, де, ді
Добре раку у воді.
Ді, де,ду, до, да
Тепла у садку вода.
5. Гра «по кочках»
Далі дощик розмив доріжку, нам потрібно тепер перескочити з горбочка на горбочок, а для цього потрібно вставити пропущені літери у слова.
Д_ти к_са в_да ро_а мо_а л_па се_о ко_ик ро_і са_
6. А тепер давайте спустимся з гірки
Він
Лі то
Се ло
Пар та
Сос на
Пів ник
7. Гра «Блискавка». Діти, для того, щоб припинився дощ, ми повинні блискавично прочитати слова
8. Фізкультхвилинка «Бджілки»
Бджілки вікна відчинили
І швиденько полетіли:
Хто на луки. Хто на поле.
Мед у вулик носять бджоли.
- Бджоли, до вулика!
ІІІ Вивчення нового матеріалу
1.Робота над текстом М. Павленко (с.102)
Припинився дощ і Зайчик вибіг на чудову галявину і зупинився у здивуванні…
Слайд 2
1.Читання вчителем тексту за Мариною Павленко
2. Бесіда
Над ким літали бджоли?
Чому вони були здивовані?
Ким була чарівна дівчинка?
2. Виділення звуків [з], [з‘]
Ось ми і дібралися до Лісової школи. Сьогодні лісові звірята будуть вивчати нову літеру. Давайте їм допоможемо дізнатися яку.
Зима морозяна надворі,
Замети білі на землі.
Зоріють в небі ясні зорі,
Заснули зайчики малі.
Слайди 3,4
3. Артикуляція звуків [з], [з‘], віднесення їх до приголосних звуків
Слайд 5
4. Показ букви «З» великої і малої, їх порівняння
5. Хвилинка фантазії
Слайди 7,8
6. Відгадування загадки
Він і в казці, він і в пісні. І морковку він гризе,
В нього зубки, як залізні. Зветься звір на букву «З».
Слайди 9, 10
7. Гра «Впіймай звук [з]
Зайчик зиму зимував -
Білу шубку не знімав.
А зробилося тепленько –
Зняв її, надів сіреньку.
Слайд 11
8. Читання променевих таблиць
Слайд 12
9. Утворення та читання слів з літерою «зе»
Слайд 13
10. Читання слів
Білочка склала для вас слова із кубиків, давайте прочитаємо
Слайд 14
11. Гра «Зачаровані слова»
Зайченятко з оленятком грають в гру «Зачаровані картки»
Слайд 15
12. Гра «Який склад зайвий»
Зайченята пропонують пограти в гру «Який склад зайвий»
Слайди 16-25
13.Вправа «Совенята»
Сплять маленькі «совенята»
Раз – розкрили оченята.
Подивилися навколо
Потім вгору і додолу.
Оченята - блим, блим, блим.
Відпочити треба їм.
Вправо, вліво оченята
Повертали совенята
Совенята будуть спати
А ми –далі працювати
ІV Робота з Букварем
3. Лексична робота
Ось до Лісової школи йде Вінні-Пух, давайте послухаємо його пісеньку.
Слово це – старовинна будова,
З гостряками мурованих веж.
Щойно зміниш ти наголос слова
Ним одразу будову замкнеш
Слайд 26
- Складіть речення зі словами замок і замок.
Слайд 27
4.Читання кращими учнями «Пісеньки Вінні-Пуха»
5.Бесіда за прочитаним
– Де мешкає сова?
6. Робота в групах. Складання речень
Слайд 28
Плаче гірко вовченя:
Скільки клопоту щодня!
Тільки речення збере,
Знов їх вітер рознесе.
Допоможем зайченяті
Його речення зібрати.
V Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
Гра «Продовж речення»