Початкова школа вирізняється своїми особливими потребами через вік школярів, адже саме на цьому етапі їхнього життя учні опановують новий для себе вид діяльності – навчання. Саме в школі проходить особистісний і психічний розвиток дитини. В перші дні навчання в школі майже кожна дитина сумлінно ставиться до навчання, проте через деякий час ставлення до школи у деяких учнів змінюється. Як свідчать дослідження соціальних педагогів та психологів основною причиною даного явища є недосконалість навчально-виховного процесу, яка виявляється в недостатній активізації учбової діяльності учнів. Кілька років назад я почала використовувати на своїх уроках інформаційно-комп'ютерні технології. Спочатку просто для концентрації дитячої уваги, а потім і для розвитку логічних операції (узагальнення, синтез, абстракція), удосконалення смислової пам'яті (не просто механічного запам'ятовування, яке є характерним для даної вікової категорії, а саме для осмислення навчального матеріалу), та використання дитячої уяви ( вона є достатньо розвинутою в цьому віці). Саме тому уявні, казкові чи мультяшні образи можна використовувати для подачі інформації дитині.
Місце для використання ІКТ можна знайти на уроках математики, письма, образотворчого, але я особисто віддаю перевагу урокам навчання грамоти. Особливо активно я використовую презентації, котрі є актуальними для уроків будь-якого типу. І, в свою чергу, дають змогу вчителеві підвищувати інтерес до навчання, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати творчі здібності, допомагає створити на уроці особливу атмосферу і настрій. А це так необхідно учням початкових класів.
За роки моєї праці в школі я впевнилась, що використання ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей стає більш цікавим та ефективним. Мною були розроблені презентації до уроків навчання грамоти на введення нових літер.
Першим етапом такого уроку є видідення звука який вивчається. Ми можемо це робити наступним чином:
- відгадати загадку і у слові-відгадці виділити перший звук;
- прослухати цікаву казку або оповідання;
- за предметними малюнками назвати слова і визначити спільний звук;
- у вірші виділити звук, який найчастіше повторюється.
Другий етап
Прослухавши відеозапис визначити до голосних чи приголосних відноситься даний звук.
Третій етап
Діти знайомляться з літерою, яка позначає даний звук.
Четвертий етап
Хвилинка фантазії. Визначити на що схожа літера, з чим вона асоціюється.
П'ятий етап
Розучування віршика про нову літеру, який допоможе дитині швидше її запам'ятати.
Шостий етап
Гра «Впіймай звук»
Сьомий етап
Визначення за анімацією слів з даною буквою
Восьмий етап
Звуковий аналіз слів
Дев'ятий етап
Утворення і читання складів
Наступні етапи:
- читання слів:
- розучування скоромовок;
- розучування чистомовок;
- ігрові вправи і завдання тощо.
Тема: Звуки д д, позначення їх буквою «де». Читання складів, слів
Мета: ознайомити учнів з буквою д (де), показати її різне звукове значення,
формувати уміння читати склади, слова, речення; збагачувати навчальну діяльність позитивними переживаннями, інтелектуальними почуттями;
створювати умови для формування пізнавального інтересу та допитливості;
розвивати асоціативне сприйняття і образне мислення, фонематичний слух, фантазію, уяву; виховувати у дітей естетично-гармонійне сприйняття та зацікавленість у навчанні.
Обладнання: повітряні кульки з літерами, набірне полотно з літерами, фішки для звукового аналізу, складові таблиці, картки –«блискавки», презентація «Літера Д»
Тип уроку:засвоєння і формування нових знань.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, парна
Хід уроку
І Організація класу
Продзвенів дзвінок,
Починається урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти просто молодці.
ІІ Мовленнєва розминка
1. Артикуляційні вправи
Пригадайте, діти, вмить,
як пшениченька шумить,
рибка плюскотить,
водичка крапотить,
річечка дзюрчить,
пташка крилами шумить,
жук в садочку летить,
бджілка у саду бринить.
2. Скоромовка (розповідь скоромовки „дощиком”)
☺Коло тину – тінь,
Коло тіні – тин.
☺Ти, малий, скажи малому,
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
1.Вправа «Мікрофон»
Діти, сьогодні у нас дуже незвичайний , цікавий урок, але щоб він пройшов успішно скажіть, якими ви повинні бути на уроці?
(розумними, уважними, старанними, активними, дружними, зосередженими, гарно читати)
ІV Повторення вивченого матеріалу
Дивіться, розпочався дощик і до нас у клас на повітряних кульках залетів гість. Хто це? Так, діти, це дракончик і зовуть його Дракоша. Він дуже добрий дракончик, але ще маленький і зовсім не вміє літати, тому і літає на повітряних кульках. А повітряні кульки бояться дощику, тому і залетіли до нас на урок.
Ой, подивіться, це не прості кульки, на них написані літери, а наш Дракоша зовсім не вміє читати і не знає літер. А не прочитавши літер він не зможе полетіти далі. Допоможемо йому?
2. Читання літер
Діти називають літери і розповідають віршики про них
Буква «О» така-от кругла
Хто не бачив, подивись:
Наче сонце, наче бублик,
Мов обручик – хоч котись.
Буква «ен» немов драбинка:
Палки дві і перетинка.
Мов кілочок, буква і
З шапкою на голові…
Та не шапка то, а крапка
У малої букви і.
А велика личко мила,
Певно, шапку загубила.
Отакі вони чудні
Дві сестриці букви І-і.
Буква «ве» - велосипед,
Ні назад, ані вперед.
Сіла мишка у куточок,
Відгризла сиру шматочок.
Половина жука –
Це буква «ка».
«ЕР» як ріг у барана,
хоч баран про це не зна.
3. Вправа «Ланцюжок»
А тепер нам потрібно розігнати хмари. Для цього давайте прочитаємо ланцюжки слів.
4. Вправа „Блискавка”
А для того, щоб зупинити блискавки, нам потрібно блискавично прочитати слова.
5. Фізкультхвилинка
Буратіно потягнувся.
Раз нагнувся, два нагнувся,
Руки в сторони розвів.
Мабуть, ключик загубив.
Щоб той ключик відшукати.
На носочки треба встати
І тихенько посідати.
V Новий матеріал
1.Виділення звуків
Наш Дракоша шукає новий дім. Давайте допоможемо йому. Виділіть перший звук у слові Дракоша Дім
Слайд 2
2.Артикуляція звуків, віднесення до приголосних звуків
Слайд 3
3.Ознайомлення з буквою „Д”
- Порівняння великої і маленької літери „д”
Слайд 4
4.Хвилинка фантазії
- На що схожа буква „Д”?
- Розучування віршика про нову літеру
Буква «Д», неначе дім.
Височезний дах на нім.
Слайд 5
5.Утворення та читання складів із літерою „Д”
- Давайте допоможемо нашому Дракоші побудувати дім. Для цього нам потрібно прочитати склади з новою літерою.
Слайд 6
6.Називання слів з літерою „Д”
- Подивіться, який наш Дракоша веселий, бо у нього є тепер дім.
- Знайдіть слова з літерою „Д”
Слайд 7
7.Читання відкритих складів
- Нарешті засяяло сонечко. Воно посилає свої промінці на землю, щоб пограти з Дракошою.
Слайд 8
8.Гра „Впіймай звук”
- Послухайте уважно віршик і запам’ятайте слова з літерою „Д”
- Визначення позиції звука в цих словах
Дятел дзьобом дуб довбав –
Дітям хатку будував.
Дрозд довбати так не міг –
Дятлу дрозд не допоміг.
Слайд 9
9.Читання слів з новою літерою
- Дракончик теж хоче вивчити азбуку, знати букви і вже навіть почав будувати слова із кубиків.
Слайд 10
10.Гра „Встав нову літеру і прочитай слово”
Слайд 11
11. Робота над скоромовкою
Слайд 12
На дворі трава,
На траві дрова.
12. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться.
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
VI Робота за Букварем
1. Бесіда за сюжетним малюнком
2. Читання пар слів у стовпчиках
3. Читання слів у вигляді „променевої” таблиці
4. Робота над малюнковим текстом за М.Солтис
VII Підсумок уроку
- Розкажіть Дракоші чи сподобався вам сьогодняшній урок? Що нового ви дізналися? Що цікаво було робити? Що викликало у вас ускладнення?
- Дракончик хоче подякувати вам за допомогу. Тепер він також буде учитися читати. І завітає до нас ще раз, щоб дізнатися чого нового ви навчилися.
- І дарує вам цю пісню.
Слайд 13.
1