Тема: Звук [ш]. Мала буква ш. Читання слів, речень і тексту з вивченими літерами
Мета: ознайомити учнів з малою друкованою буквою ш; навчити друкувати її; закріплювати вміння робити звуковий аналіз слів; удосконалювати навичку читання, уміння добирати заголовок до тексту; розвивати вміння складати речення й розповіді за малюнками; формувати компетентність спілкування рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати спостережливість, інтерес до значення слів, уважне ставлення до членів своєї родини.
Обладнання: картки із буквосполученнями; картки «Вилучи зайве»; репродукція картини Івана Шишкіна «Сосни»; картка «Розсипанка»; малюнки тварин; фішки для звукового аналізу; куб; картки з приказками; конструктор LEGO.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, мистецька, природнича.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
Доброго ранку,
Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Тупають ніжки,
Працюють голівки
Та сяють усмішки.
Доброго ранку!
Доброго дня!
Бажаєте ви, бажаю вам я!
2. Вправа «Аукціон слів». Робота в групах
Учитель вивішує на дошці букву, а учні в групах мають придумати якомога більше слів із нею. Перемагає група, яка придумала більше слів. (Букви «Ж, ж».)
3. Гра «Вилучи букву»
На картках записано слова із зайвими буквами, учні мають вилучити зайву букву та прочитати слово. Якщо завдання виконане правильно — з'являється малюнок із зображенням цього слова.
4. Вправа «Правда — неправда»
— Послухайте твердження. Якщо, на вашу думку, я кажу правду, — піднесіть угору зелену цеглинку, якщо ні — червону.
· Слово подорож складається з трьох складів.
· У слові ніж — два голосні звуки.
· Слова житло та жінка починаються однаковим звуком.
· Слово жарт починається і закінчується однаковим звуком.
· Слово Жанна пишеться з маленької літери.
— Ви дуже розумні діти!
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
4. Звуковий аналіз слова шишка
· Складання схеми слова;
· виділення першого звука.
—На якому дереві ростуть шишки? (сосна, ялина.)
— Яким звуком починається це слово?
— На письмі цей звуки позначають буквою «ша». Сьогодні на уроці ми ознайомимося із малою друкованою буквою «ша».
5. Ознайомлення з буквою «ша»
Розглядання зображення малої друкованої букви ш; графічний аналіз; моделювання букви із паличок; друкування малої букви ш і у клітинках.
Фізкультхвилинка
6. Робота за сторінкою букваря (с. 18)
1) Бесіда.
— Які букви зображено на малюнку?
— Що роблять ці літери?
2) Друкування слів з буквою «ша».
— Що робить буква «ша» на малюнках? (Буква «ша» надягає шапку. Нюхає ромашку. Приймає душ.)
— Визначте місце звука [ш] у словах шапка, душ, ромашка.
Друкування слів шапка і душ у дидактичних картках
7. Продовження роботи за сторінкою букваря
Завдання Читалочки
· Читання виділених синім кольором складів.
· Читання слів зверху вниз, знизу вгору.
· Читання по рядках.
· Порівняння значення слів у кожному стовпчику (визначення спільних частин, утворення нового слова).
· Складання речення з утвореним словом.
8. Робота над текстом (с. 19)
· Читання вчителем.
· Читання ланцюжком.
· Бесіда за змістом.
Тлумачення вислову зроблені від душі.
— Чи прийнято у вас дарувати подарунки одне одному?
— Коли це буває?
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Бесіда
— Яку букву вивчали на уроці?
— Які звуки вона позначає? Що ви знаєте про ці звуки?