Початкова школа вирізняється своїми особливими потребами через вік школярів, адже саме на цьому етапі їхнього життя учні опановують новий для себе вид діяльності – навчання. Саме в школі проходить особистісний і психічний розвиток дитини. В перші дні навчання в школі майже кожна дитина сумлінно ставиться до навчання, проте через деякий час ставлення до школи у деяких учнів змінюється. Як свідчать дослідження соціальних педагогів та психологів основною причиною даного явища є недосконалість навчально-виховного процесу, яка виявляється в недостатній активізації учбової діяльності учнів. Кілька років назад я почала використовувати на своїх уроках інформаційно-комп'ютерні технології. Спочатку просто для концентрації дитячої уваги, а потім і для розвитку логічних операції (узагальнення, синтез, абстракція), удосконалення смислової пам'яті (не просто механічного запам'ятовування, яке є характерним для даної вікової категорії, а саме для осмислення навчального матеріалу), та використання дитячої уяви ( вона є достатньо розвинутою в цьому віці). Саме тому уявні, казкові чи мультяшні образи можна використовувати для подачі інформації дитині.
Місце для використання ІКТ можна знайти на уроках математики, письма, образотворчого, але я особисто віддаю перевагу урокам навчання грамоти. Особливо активно я використовую презентації, котрі є актуальними для уроків будь-якого типу. І, в свою чергу, дають змогу вчителеві підвищувати інтерес до навчання, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати творчі здібності, допомагає створити на уроці особливу атмосферу і настрій. А це так необхідно учням початкових класів.
За роки моєї праці в школі я впевнилась, що використання ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей стає більш цікавим та ефективним. Мною були розроблені презентації до уроків навчання грамоти на введення нових літер.
Першим етапом такого уроку є видідення звука який вивчається. Ми можемо це робити наступним чином:
- відгадати загадку і у слові-відгадці виділити перший звук;
- прослухати цікаву казку або оповідання;
- за предметними малюнками назвати слова і визначити спільний звук;
- у вірші виділити звук, який найчастіше повторюється.
Другий етап
Прослухавши відеозапис визначити до голосних чи приголосних відноситься даний звук.
Третій етап
Діти знайомляться з літерою, яка позначає даний звук.
Четвертий етап
Хвилинка фантазії. Визначити на що схожа літера, з чим вона асоціюється.
П'ятий етап
Розучування віршика про нову літеру, який допоможе дитині швидше її запам'ятати.
Шостий етап
Гра «Впіймай звук»
Сьомий етап
Визначення за анімацією слів з даною буквою
Восьмий етап
Звуковий аналіз слів
Дев'ятий етап
Утворення і читання складів
Наступні етапи:
- читання слів:
- розучування скоромовок;
- розучування чистомовок;
- ігрові вправи і завдання тощо.
Тема: Звук [у], позначення його буквою Уу. Звуковий аналіз слів. Складання речень за поданою графічною схемою
Мета: ознайомити учнів з артикуляцією звука [у], позначення його буквою Уу, навчити пізнавати велику і малу букви Уу, удосконалювати уміння складати звукові схеми, речення за поданою графічною схемою, розвивати увагу, зв’язне мовлення, фонематичний слух, виховувати любов до природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна
Обладнання: фішки для звукового аналізу, малюнки, презентація «Літера У»
Хід уроку
І Організація класу
ІІ Мовленнєва розминка
1. Логопедична розминка
Вправа «Смачне варення»
Кінчиком язика повільно облизнути верхню й нижню частину губи в обох напрямках по 5 разів.
Вправа «Трубочка»
Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а згодом витягнути їх уперед «трубочкою».
Вправа «Лопатка»
Загинати язик на верхню губу. Повторити 7 разів.
2. Розучування скоромовки
☺Сів Сень на пень,
Та й просидів цілий день.
ІІІ Повторення вивченого матеріалу
1. Аналітичні вправи на виділення зі слів звуків на початку і в кінці
Котик, півник, радість, кінь, дідусь, веселка, книжки.
3.Синтетичні вправи на утворення складу
[т], [у] - ту, [л], [у] - лу, [р], [у] - ру, [м], [і] - мі, [с], [а] – са.
4. Гра «Посели звук у хатиночку»
Слайд 2
5. Фізкультхвилинка
Виростем великі,
Яблук нарвемо.
У плетені кошики
Ми їх складемо.
ІУ Вивчення нового матеріалу
1. Відгадування загадки
Ось до класу всіх скликає
Голосистий цей дзвінок.
І ми радо поспішаєм
Не в садок, а на …
Слайди 3,4
- Який перший склад у цьому слові? Який звук його утворює?
2. Спостереження за вимовою звука, віднесення його до голосних звуків
Слайд 5
3. Гра «Упіймай звук на гачок»
- Прослухайте віршик, запам’ятайте слова зі звуком [у]
Утюжок заухав: - Ух-х!
Утюжка спитав утюг:
- Утомивсь? Усе покинь –
У коробці відпочинь.
Слайд 6
4. Вправи на злиття звука [у] з різними приголосними звуками
Півень – ку-ку-рі-ку.
Сова – угу-угу-угу.
Корова – му-у-у.
Зозуля – ку-ку.
5. Ознайомлення з буквою Уу
Звук [у] позначається буквою Уу. Розгляньте велику і малу букви Уу. Чим відрізняються вони між собою? Чим схожі?
6. Хвилинка фантазії. Гра «На що схожа буква У»
Слайди 7,8
7. Заучування вірша І.Січовика
Кричить мій менший братик:
- Уа, уа, уа!
Він знає небагато
Дві букви У та А.
Слайд 9
8. Фізкультхвилинка
Раз – підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати.
V Робота за Букварем (с.42-43)
1. Робота над сюжетним малюнком
2. Звуковий аналіз слів з опорою на схеми, подані в підручнику
3. Робота над текстом Н.Забіли
VІ Підсумок уроку
- Назвіть слова, в яких є звук [у].