Тема : Звуки [м], [м']. Позначення їх буквою м.Читання складів і слів з вивченими літерами.
Мета: Ознайомити дітей із звуками [ м], [м'] та позначенням їх буквою «м». Формувати вміння поєднувати звуки в склади із літерою «м». Розвивати фонематичний слух, звуковимову, визначати місце звука в слові, виконувати звуковий аналіз слова, використовуючи умовні знаки. Виховувати культуру мовлення та бажання вчитись новому.
Хід уроку
І. Організаційна частина
А цікаво, вам, дізнатись,
Що сьогодні може статись?
Ну, то всядьтеся зручніше,
Попрацюємо скоріше. (Слайд 2)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
- Пригадаймо, які букви, що позначають голосні звуки ми з вами вивчили?
- Як можна упізнати ці звуки?
- Яку букву на позначення приголосних звуків ми вивчали на попередньому уроці? (Л)
- Прочитайте склади. Здогадайтеся з яким малюнком необхідно об’єднати кожен склад. (Слайд 3)
- Прочитайте за стрілками утворюючи склади. (Слайд 4)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Познайомтеся – цю дівчинку звуть Мила. (Слайд 5)
-А зараз послухайте скоромовку про цю дівчинку і повторіть її за мною:
Мила митися не вміла,
Мила мило з рук не змила. (Слайд 6)
-Діти, хто з вас був уважним та почув звук, який найчастіше траплявся у цій скоромовці ?
-Так ви почули звук[ М ] .
- Хто здогадався, якою буде тема уроку?
- Сьогодні на уроці ми вивчатимемо звуки [м], [м']. Позначення їх буквами М м.
Вчитимемось читати склади і слова з вивченими літерами. (Слайд 7)
- Отже, що нам треба сьогодні на уроці дізнатися? (Слайд 8)
- Наприкінці уроку кожен із вас оцінить свою роботу на уроці за такими критеріями:
Чудово |
|
Майже вдалося |
|
Було важко |
3.Мотивація навчальної діяльності.
- А чи потрібно нам взагалі вивчати букви і звуки? (Так)
- Навіщо? (Щоб вміти читати книги і дізнаватися нове; щоб бути освідченими, розумними; щоб вміти гарно, виразно розмовляти, спілкуватися один з одним...)
- Пам’ятайте!У людини розумної, освідченої, котра багато знає і вміє гарно говорити - завжди багато друзів. Чим більше ми будемо вчитися, тим більше будемо схожі на таку людину і тим більше у нас буде друзів.
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Відкрийте букварики на с.58 (Слайд 9)
Потім учні виділяють перший звук у слові мак, стежать за його вимовою, з’ясовують, що під час вимовляння звука [м] губи стуляються й утворюють перешкоду для видихуваного повітря, отже, цей звук приголосний. Далі вимовляють перший звук у слові місяць, порівнюють вимову звуків [м] і [м′], роблять висновок, що перший звук твердий, а другий – м’який.
- Отже, які звуки ми сьогодні вивчаємо? [м] і [м′]
- Розгляньмо ще раз малюнок у підручнику с. 58.
На письмі звуки [м] і [м′] позначаються буквами великою «ем» і малою «ем» . На малюнку зображені друковані літери. Такі літери ми будемо зустрічати в підручнику читаючи слова і склади.
- Отже, які букви милувалися місяцем і маками? (Мала і велика букви «ем»)
- Підсумуємо: якими буквами позначаються звуки [м] і [м′] ?
- Перегляньте наступне завдання у підручнику.
- Визначте, де знаходиться буква у кожному слові.
- Складіть речення до кожного малюнка.
V. Застосування нових ЗУН.
1.Фронтальна робота (Слайд 14)
- Зробімо звуковий аналіз слів: місто, морква.
- В якій позиції знаходиться літера «ем»? (на початку слова)
- Назвіть словов якому є звук [м]
- Назвіть словов якому є звук [м′]
2.Упізнавання звуків [м], [м’] у словах. (Слайд 15)
— Послухайте слова, які я буду вимовляти. Якщо слово починається з приголосного твердого звука [м], то показуйте фішку з однією рискою; якщо з м’якого приголосного [м’], то фішку з двома рисками.
МІЗИНЕЦЬ, МАВПА, МИШКА, МІКРОСКОП, МОЛОТОК, МІКСЕР, МАЛИНА, МІЛИНА, МІМОЗА, МОРОЗИВО, МУХА, МІНУС, МІРАЖ, МЕТЕЛИК, МІСТ, МІКРОФОН, МОРОЗ, МІХ.
3.Фізхвилинка (Слайд 16)
4.Читання складів та слів з вивченою буквою (Слайд 17)
- Попрацюємо над завданнями Читалочки.
У завданні Читалочки першокласники читають спочатку закриті склади, поєднуючи за стрілочками букви на позначення голосних звуків з літерою «ем». Можна запропонувати прочитати ці самі склади знизу вгору. Потім учні читають склади в таблиці: спочатку верхній ряд, пригадавши букву «ел» і спосіб читання складу-злиття, а потім читають парами склади верхнього і нижнього рядків (ла, ма; лу, му; ло, мо; ли, ми; лі, мі; ле, ме). З метою вдосконалення навички читання варто запропонувати учням читати ці склади по кілька разів у різних напрямках (наприклад: прочитати склади в другому рядку таблиці, читати склади парами знизу вгору (ма, ла; му, лу і т.д.), прочитати всі склади з буквою «ел», а потім з буквою «ем»).
5.Творча вправа «Придумай слово на заданні склади» (Слайд 18)
- Прочитайте склади.
- Придумайте слова, котрі будуть починатися цими складами.
6. Складання речень за поданим початком та малюнками. (Слайд 19)
У наступному завданні діти складають речення за поданим початком і малюнком. Перше речення складає вчитель (Мала мишка стала на задні лапки. або Мала мишка шукає свою нірку.). Решту речень учні читають за поданим учителем зразком: спочатку читають початок речення, потім називають малюнок і продовжують речення на власний розсуд.
7.Гра «Виправ слово» (Слайд 20)
Вчитель читає учням речення. Дітям треба виправити неправильно використане слово. Підказкою слугують кртинки.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія. (Слайд 21)
- З якою буквою ми познайомилися сьогодні на уроці?
- Які звуки вона позначає?
- Пригадайте і назвіть слова з твердим приголосним звуком [м], м’яким приголосним [м’].
- Оцініть свою роботу на уроці за тими критеріями, котрі ми разом поставили на початку уроку.
Чудово |
|
Майже вдалося |
|
Було важко |
Зразок 1 : Я сьогодні чудово попрацював на уроці. Я запам’ятав, що звуки [м] і [м′] на письмі позначаються буквами «ем». Також в мене добре виходило читати склади .
Зразок 2: Сьогодні мені майже всевдалося. Я запам’ятав, що звуки [м] і [м′] на письмі позначаються буквами «ем». Але мені треба тренуватись читати.