Сформувати уявлення про звукові явища природи, розкрити поняття про джерела звуку, частоту звукових коливань, швидкість поширення та різноманітність звуків; показати роль звуків в житті тварин та житті людини; розвивати практичні уміння та навички; виховувати повагу та колективізм.
Тема: Звукові явища. Поширення звуку
Мета: сформувати уявлення про звукові явища природи, розкрити поняття про джерела звуку, частоту звукових коливань, швидкість поширення та різноманітність звуків; показати роль звуків в житті тварин та житті людини; розвивати практичні уміння та навички; виховувати повагу та колективізм.
Обладнання: камертон, штатив, кулька, будильник, фужери, вода, тарілки, вакуумна установка, тарілки, секундомір, дитяча іграшка, презентація.
Тип уроку:комбінований.
Хід уроку
Біля дошки:
а) Розв’язати кросворд.
Тестове завдання
Самоперевірка робіт, виставлення балів, виставлення балів у листок оцінювання.
Слайд 2
Перевірка кросворду.
Сьогодні наший урок незвичайний. Ми з вами уявно відвідаємо фізичну лабораторію, в якій будемо не простими спостерігачами, а
будемо асистентами науковців. Перед нами стоять не прості завдання: відгадати і дати наукове пояснення простій загадці:
«Ніхто її не бачив, але всякий чув» (луна).
Може із вас скаже відгадку.
Дійсно це луна. Це явище природи яке тісно зв’язане із звуком. Перед нами і стоїть завдання: Чому виникає луна? Наший урок буде присвячений звуковим явищам природи.
Слайд 3. Тема уроку.
Слайд 4. Завдання уроку.
Слайд 5. План уроку.
Слайд 6. Ми живемо у світі звуків. Це багатий, розмаїтий світ, що безперервно змінюється. Важко уявити своє життя без звуків. Спів птахів, мова людей, шум дерев, дощу, грому, прибій моря, протікання крана, скрип парти чи дверей. Навіть в абсолютній тиші ми чуємо писк комара біля вуха, дзижчання мухи, чи стукіт годинника. Всі ці звуки людина вловлює за допомогою органа слуху – вуха. Без звуків ми не уявляємо свого життя, а ще важче штучно створити середовище, де б панувала абсолютна тиша. Звідси виникає питання: А що таке звук?
Відповісти на це запитання нам допоможуть асистенти першої групи, провівши і показавши нам дослід.
( Дослід із камертоном).
Слайд 7.
Учитель: Діти, а чи зможете пояснити чому кулька почала рухатися?
Тому що молекули повітря починають коливатися біля камертона, ці молекули спричиняють коливання інших молекул, які знаходяться біля них. Коливання поширюються у просторі. Від коливань молекул повітря починає коливатися і кулька. Як ви бачите повітря біля камертона то стискається то розширюється. Тепер ви можете дати визначення, що ж таке звукові явища?
Явища розповсюдження коливань у середовищі (повітрі) називається звуковим явищем.
А що таке звук?
Звук – це хвиля, що розповсюджується в усіх напрямках від джерела звуку в будь-якому середовищі.
Учитель. Щоб уявити, що звук це хвилі пригадайте, в літку ви кидали камінці у воду, і бачили, що від місця де камінець потрапляє у воду в різні боки рівномірно розходяться хвилі. Так само у різні боки розходиться і звукова хвиля від джерела звуку.
Слайд 8. Джерело звуку це тіло, що створює коливання в повітрі чи в іншому середовищі. Джерела звуку поділяються на природні ( сюди відносяться спів птахів голоси інших звірів, грім, шум води) та штучні (звук автомобіля, електропоїзда, метроном, годинник, телевізор). Для поширення звуку обов’язково потрібна речовина, яка складається з молекул: повітря, вода, цегляна стіна.
Слайд 9. У різних середовищах звук поширюється різною швидкістю. У повітрі - 344 м/с. У водному - в 4 рази більше ніж у повітрі (1500 м/с). У металі (сталь) - в 15 раз більше ніж у повітрі ( 5 100 м/с). А чи будемо ми чути дзвінок будильника, якщо його ізолюємо?
Відповісти на це запитання нам допоможуть асистенти другої групи, провівши і показавши нам дослід.
(Дослід із вакуумною установкою)
Учитель: Поясніть будь ласка чому ми не чуємо будильник?
Учень. Якщо помістити будильник у середовище де немає ніякої речовини, тобто створимо вакуум, то звукова хвиля не буде розповсюджуватися, не буде виникати коливань. Єдине місце, де ніколи не буває звуків – це космічний простір.
Учитель. А як же космонавти між собою спілкуються?
Учень. За допомогою мікрофонів та навушників.
Слайд 10
Учитель. Залежно від частоти коливань звуки бувають низькі та високі. Довгі хвилі мають нижчу частоту звучання, ніж короткі
В цьому ми можемо переконатися провівши дослід. А допоможуть нам асистенти третьої групи, провівши і показавши нам дослід.
(Дослід із келихами що співають).
Учитель. Коли проводимо пальцями по вінцях келехів, ми примушуємо його коливатися завдяки силі тертя, яка існує між пальцями і склом. Ці коливання передаються у повітря тому ми і чуємо звук. Висота звуку залежить від кількості води у келеху. Чим більше води, тим нижча частота звуку, тим нижчий звук.
Учитель. Ви десь бачили такий трюк із келихами?
Учень. В цирку та по телевізору, коли грали різні композиції на пляшках.
Слайд 11
Учитель. Залежно від частоти коливань звуки бувають: інфразвуки до 20 коливань за секунду (Гц); ультразвуки від 20 тис. коливань за секунду (Гц); акустичні коливання від 16 до 20000 коливань за секунду (Гц).
Слайд 12. Різні джерела звуку можуть створювати звуки різної частоти так:
Комар – 10000 коливань за секунду
Кажан - 200000 коливань за секунду.
Слони спілкуються між собою за допомогою інфразвуків, а кажани та дельфіни спілкуються між собою за допомогою ультразвуків. Собаки можуть сприймати як низькі так і високі звуки. Як же людина вловлює звуки?
Слайд 13 Люди сприймають звуки із частотою від 16 до 20000 Гц.
Учитель. Звукова хвиля на своєму шляху може долати незначні перешкоди огинаючи їх. А якщо на їхньому шляху буде велика перешкода, що ж буде відбуватися із звуком? Відповідь на це запитання знайдіть у підручнику сторінка 44.
Щоб продемонструвати таке явище як луна проведемо дослід. А допоможуть нам асистенти четвертої групи, провівши і показавши нам дослід.
(Дослід із тарілками).
Учитель. Як можна пояснити це явище?
Учень. Тарілки є ніби дзеркалом для звукової хвилі, вони відбивають звук, так само, як і дзеркало відбиває світло. Так створюється луна.
Слайд 14.
Учитель. Яке значення має звук у природі та житті людини?
Для тварин: спілкуватися між собою, попереджати про небезпеку, полювати, визначати предмети, що знаходяться поруч.
Для людини: спілкуватись між собою, отримувати інформацію, слухати музику, спів птахів, орієнтуватися в просторі, досліджувати цілісність великих конструкцій, досліджувати морське дно за допомогою сонара.
Ми побували у фізичній лабораторії згадайте будь ласка дослід яким ми визначали що таке звук?
За роботу на уроці виставляю оцінки.
Слайд 15
Вивчити § 11. Скласти вірші, загадки про звукові явища.
Протокол оцінки
Учнів 5 класу
Основні критерії
№ п/п |
Прізвище ім’я учня |
Роль в групі |
Самостійна робота |
Проведення досліду |
Пояснення досліду |
Відповідь на запитання |
Загальна кількість балів |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
Завдання для 1 групи
Дослід
«Камертон і кулька»
Вдарити молотком по камертону, піднести до нього підвішену на нитці маленьку кульку. Спостерігати що буде відбуватися.
Чому кулька почала коливатися?
Пояснення досліду
Тому що молекули повітря починають коливатися біля камертона, ці молекули спричиняють коливання інших молекул, які знаходяться біля них. Коливання поширюються у просторі. Від коливань молекул повітря починає коливатися і кулька.
Завдання для 2 групи
Дослід
«Будильник у посудині»
Помістіть будильник під скляний ковпак. Чи чуєте звук?
Потім викачайте повітря із посудини. Чи будете чути звук? Чому?
Пояснення досліду
Якщо помістити будильник у середовище де немає ніякої речовини, тобто створимо вакуум. Звукова хвиля не буде розповсюджуватися, не буде виникати коливань. Єдине місце, де ніколи не буває звуків – це космічний простір.
Завдання для 3 групи
Дослід
«Келихи, що співають»
Візьміть келихи і налийте в них трохи води. Змочіть у воді вказівний палець і коловими рухами проводьте, не сильно притискаючи, по вінцю келихів. Через певний час ви почуєте, що від келиха лине звук.
Чому виникає звук?
Пояснення фізичного явища
Проводячи пальцем по вінцю келиха, ми примушуємо його коливатися завдяки силі тертя, яка існує між пальцем і склом. Амплітуда коливань, частота яких збігається з власною частотою келиха, збільшується (настає резонанс) і передається повітрю. Чим більше води в келиху, то нижча частота звуку, тим нижчий звук. Мало води в келиху, більша частота коливань тим звук вищий.
_________________________________________________________________
Завдання для 4 групи
Дослід
«Звукові дзеркала (тарілки)»
Візьміть дві глибокі тарілки. Одну із них поставте на стіл і біля неї тримайте секундомір. Другу тарілку тримайте біля вуха як показано на малюнку. Чи чуєте звук секундоміра біля вуха?
Закрийте очі, скажіть як тепер ви чуєте звук так само чи голосніше?
Чому ви чуєте звук секундоміра?
Пояснення досліду
Положення часів, вуха і тарілок знайдено правильно ви будете чути тікання секундоміра. Тому що звук секундоміра відбивається від нижньої тарілки, а за допомогою верхньої ви його вловлюємо. Це явище нагадує нам луну. Якщо ми закриваємо очі то звук посилюється.
1