10.Г.Кирпа «Чого я другу не сказав?», М.Тимченко «Я хотіла побачити місто»

Про матеріал
Урок літературного читання до підручника "Літературне читання" (Савченко) Добір матеріалу до уроку стимулює учнів до активної читацької діяльності,розвиток естетичних почуттів,пізнавальних інтересів.
Перегляд файлу

Тема:

Світ створений уявою. Г.Кирпа «Чого я другу не сказав?», М.Тимченко «Я хотіла побачити місто»

Мета:

Ознайомити з віршем Г.Кирпи, формувати уявлення про силу уяви, фантазію, про справжню красу;  розвивати загальномовленнєві вміння, мислення дітей, уміння визначити жанр твору;  за допомогою вчителя робити висновок-узагальнення;  виховувати шанобливе ставлення до природи рідного краю, заохочувати учнів до співпраці в парах і групах

Обладнання:

Предметні зображення, таблиця слів, роздатковий матеріал для роботи в парах «Домалюй фігурку»

Хід уроку

І. Організація класу

              Встали всі рівненько,

              Усміхнулися гарненько,

              Не дрімати, не лежати,

              А читати й міркувати.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

1. Гра «Зайве слово»

  • Знайдіть у групі слів «зайве». А ті, що залишилися, - назвіть узагальнюючим словом.
  • Комар,  метелик,  жук,  горобець,  мураха
  • Зозуля,  голуб,  орел,  соловейко,  муха
  • Барвінок,  фіалка,  мак,  береза,  троянда
  • Яке узагальнююче поняття підберемо до всіх слів без винятку? (Жива природа)
  • Людина і природа єдині. Природа – це джерело не лише життя, але й краси.

2. Перевірка домашнього завдання.

  • Чому В.Сухомлинський назвав своє оповідання «Сергійкова квітка», а не «Ножик Петра», чи «Максимовий ліхтарик»
  • Якого кольору була квітка?
  • Назвіть ще предмети природи блакитного кольору.

3. Гра «Чи є такий предмет»?

       ВІМ     НЕБО    ІРЕК    ЦУКОДА

       ПРОЛІСОК    ГАЧ      ВОДА

  • Пофантазуймо разом. Чи вміє небо говорити?

             Небо вміє говорити

             Його мова – жайворонки, соловейки,

             лелеки, журавлі, ворони, граки, голуби…

             Хіба можна перелічити всі мови, які знає небо?

  • Напевно, у вас і ваших друзів часто виникають питання: Чому? Де? Звідки? Який? Та інші. І це не дивно, адже:

              Весь світ – це загадка без краю,

              Запитанням немає кінця …

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

  • Страшно уявити, що було б,  якби людина не вміла  фантазувати. Світ втратив би майже всі наукові відкриття, безліч творів мистецтв, діти не почули б казок,  не змогли б грати в багато ігор. Якби у вас була чарівна паличка, яка змогла б збільшувати або зменшувати все, що ви  хотіли б. Що б ви хотіли б зменшити, а що збільшити?

Орієнтовні відповіді учнів:

  • Хотів би зменшити уроки, а збільшити вільний час.
  • Хочу збільшити цукерку, а зменшити тарілку з супом.
  • І ось сьогодні ми будемо читати вірш Галини Кирпи «Чого я другу  не сказав» про хлопчика, який любив мріяти, фантазувати.

IV. Мотивація пізнавальної діяльності

  • Спробуйте придумати фантастичну рослину.  (На одній рослині одночасно ростуть ксі відомі фрукти: яблука, груші, ананаси, авокадо)

Наприклад, дивний кавун: ксередині мармелад, а замість насіння льодяники. Це теж можливо, тільки поливати його треба солодкою водою і медом)

  • Чи помічали ви, які чудернацькі форми мають хмаринки,що пливуть у небі? Кого з казкових героїв ви  впізнавали?

Вправа «Передбачення за малюнком»

  • Яка людина може у хмаринці побачити якийсь предмет чи фантастичне створіння? (Яка вміє уявляти, фантазувати)
  • Що ви можете сказати про хлопчика, який зображений на малюнку?
  • Чому ви вирішили, що він замріявся?

V. Сприймання нового матеріалу, його усвідомлення

1. Словникова робота.

       подалися

       димар

       до зорі

       мандрує

       залюбки

2. Первинне ознайомлення з віршем. Перевірка сприйняття.

  • Про що хотів хлопчик розказати другові?
  • Де він збирався шукати казки?
  • Які картини постали у вашій уяві після прочитаного?

3. Вибіркове читання. Робота над змістом.

  • Де хлопці збиралися шукати «золоті піски»?
  • Що мали шукати  на ставу? Зачитайте.
  • Хто придумав кита, який уміє говорити? Підтвердьте свою думку рядками з вірша.
  • Чому треба було раненько встати? Знайдіть рядки і прочитайте.
  • Які рядки підтверджують, що обидва хлопчики великі фантазери? Прочитайте.

4. Вправа для розвитку швидкості читання. Гра «Дочитай речення».

5. Вправа «Мої фантазії».

  • Спробуйте уявити місце, де живуть хлопчики. Зробіть словесний малюнок.
  • Це місто  чи село?
  • Сьогодні ми потрапимо до країни Фантазій. Тут можливо все. Уявіть, що ви будете роботи, якщо
  • знайдете чарівну лампу Алладіна;
  • отримаєте літак-килим;
  • вам на 20 років більше, ніж зараз;
  • станете чемпіоном світу з футболу.

6.Фізкультхвилинка.

Білочка виконає з нами хвилинку відпочинку.

Лапки вгору, лапки вбік!

Так щодня і кожен рік.

То гриби в гаю збирає,

То від хлопчика тікає.

 Ранком скаче знов до кладки -

Як то можна без зарядки?

VI. Застосування знань у стандартних умовах

1. Робота в парах. Гра «Домалюй фігурку».

     Учитель пропонує розглянути запропоновані фігури та пофантазувати, як їх можна домалювати, щоб вийшов цікавий малюнок. А потім дофантазувати історію цього предмета.

2. Знайомство з творчістю Марфи Тимченко.

  • Народилася у с. Петрівка, яке здавна відоме великими майстрами. Кожна картина – окремий світ. Кумедні хлопці та дівча в барвистих вишиванках, плідні дерева та луги, сині ріки ніби отримують нове життя, переодягаючись у декоративність написання, оживають у кожному мазку пухнастим пензликом

         Я квітку не можу зірвати,

         бо їй, як людині, болить.

         Як нам, моє серце крилате,

         під сонцем їй хочеться жить.    (В.Сосюра)

Художниця так майстерно передає форми й забарвлення кожної квітки, що вона стає і реальною, і казково-фантастичною водночас.

3. Аналіз картини Марфи Тимченко «Я хотіла побачити місто!»

Перший крок – «Поділи» (Назвати всі предмети, зображені на картині)

Другий крок – «З’єднай» (Опис картини)

Третій крок – «Чарівний» (Увійди в картину)

Четвертий крок – «Крок часу» (Що було і що буде далі)

4. Робота в групах за картиною.  Завдання для груп:

І група – описати місто, знайти елементи фантастики.

ІІ група – створити сенкан до слова – місто.

ІІІ група – про що художниця хотіла розповісти.

(Презентація результатів роботи в групах)

5. Колективне складання сенкана із словом «музей»

Музей

Історичний, краєзнавчий

Зберігають, вивчають, реставрують.

Наш клас розглянув картину.

Храм.

VIІ. Підсумок уроку.  Рефлексія творчої діяльності

  • Чи складно уявляти, фантазувати?
  • Який етап був найскладнішим?
  • Що сподобалося найбільше?
  • Чи хотіли б ви бути поетом чи художником?

VIIІ. Домашнє завдання

        Виразно читати вірш. Пофантазуйте, які казки могли б придумати самі.

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
1746
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку