Тема : « Вступ до теми. Чарівні казки. Чия відвага, того й перемога. Народний герой. Кирило Кожум’яка. Прислів’я.»

Про матеріал
Конспект уроку з теми « Вступ до теми. Чарівні казки. Чия відвага, того й перемога. Народний герой. Кирило Кожум’яка. Прислів’я. Мета: ознайомити учнів із поняттям «чарівна казка»; розширювати уявлення про структуру та зміст чарівних казок; удосконалювати навички поділу тексту на частини, вміння будувати «асоціативний кущ»; виховувати любов і повагу до усної народної творчості. Хід уроку
Перегляд файлу

Тема : « Вступ до теми. Чарівні  казки. Чия відвага, того й перемога. Народний герой. Кирило Кожум’яка. Прислів’я.»

Мета: ознайомити учнів із поняттям «чарівна казка»; розширювати уявлення про структуру та зміст чарівних казок; удосконалювати навички поділу тексту на частини, вміння будувати «асоціативний кущ»; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.

Хід уроку

I. Організаційний момент

 Пролунав дзвінок -

Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім третім класі

Діти - просто молодці

Прикріпляю на дошці смайл "Радість" . Діти сьогодні на урок я завітала до вас саме з таким настроєм.

Психологічна настанова «До успіху»

  • Поверніться один до одного , усміхніться , подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Девіз нашого уроку такий:
  • Не просто слухати, а чути.
  • Не просто дивитися, а бачити.
  • Не просто відповідати, а міркувати.
  • Дружно і плідно працювати.

ІІ. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу

Розпочнемо урок з мовленнєвої  розминки

  • 1.    Розчитування,
    У поданій таблиці прочитати лише ті склади, в яких є буква о.
    2.    Читання скоромовки(швидкісне шосе)

червоне око – повільно, жовте – звичайний темп, зелене – швидко.

Коваль булаву кував, кував і перековував

2. Читання скоромовки 2 учнями на швидкість.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

-  Сьогодні на уроці читання ми розпочинаємо новий розділ.

(відкрийте підручник ст..46.

- Прочитайте назву розділу, який вивчатимемо.   чистого джерела народної мудрості).)

IV. Виклад навчального матеріалу

З давніх давен дійшли до нас складені народом твори, у яких відображалося його життя, ставлення до природи, праці, людей.

  1. Очікування від розділу

Діти що ви очікуєте від вивчення цього розділу (ознайомитись вивчити прочитати)

2.Технологія «Мозковий штурм».

- Як ви розумієте поняття усна народна творчість?

- Які асоціації у вас виникають з цим поняттям усна народна творчість.(Українські народні казки, прислів’я, приказки, скоромовки, загадки, пісні, забавлянки, заклички, потішки, примовки, лічилки, колядки, щедрівки, хороводи, небилиці, ігри з піснями.)

     3. Слово вчителя

  Правильно, все це відноситься до усної народної творчості. Сьогодні ми з вами будемо вивчати один із жанрів усної народної творчості- казки.

         Казка прийшла до нас із глибини віків. Її знають ваші бабусі, ваші батьки, знаєте і ви.

  - Пригадайте, як слухали ви, затамувавши подих, про курочку рябу, котика та півника, колобка, хитру лисичку, про вовчика і козенят.

  - Про кого розповідається у цих казках? (Про тварин.) Саме в 2 класі ви вивчали казки про тварин.

         Але є й інша група казок, героями яких є люди з надзвичайною силою. Вони вступають у двобій із злом та брехнею, карають ворогів, захищають народ. У таких казках описані незвичайні пригоди, які пов’язані з чарами і перетвореннями. В казках говорять рослини, тварини, різні предмети. Існують дійові особи, яких немає насправді. Це чарівні- казки.

  • Так що таке чарівна казка? (відповіді дітей)
  • Сьогодні ми поринемо у світ чарівної казки разом із казкою «Кирило Кожум’яка».

4.Словникова робота

- Подивіться у нас на дошці «мудра сова». Що це означає? (Словникова робота)

Я вам поясню значення незнайомих слів, які зустрічатимуться під час читання казки.

Леміш – частина плуга, що розрізає землю.

Урочище – ділянка землі, яка чимось відрізняється від навколишньої місцевості (болото,ліс серед поля)

Городяни – люди, які жили у місті

Пуд – міра ваги, близько 16 кг.

Старшина – шановні люди похилого віку

Герой  особа, яка виявляє відвагу, хоробрість у бою і труді.

  • Тепер повторюємо слова за мною!
  • До слів доберіть слова близькі за значенням пОцупить (вкраде), злинув (полетів), благайте ( просіть).

 

 

5. Читання казки вчителем

Прослухайте уважно казку « Кирило Кожум’яка»  і скажіть , чому головний герой має таке прізвище?

 - Так чому він має таке прізвище? ( Мочить кожі.)

Фізкультхвилинка

Хмарка сонечко закрила, слізки дрібнії зронила.

Ми ті слізки пошукаєм, у травички позбираєм.

 Пострибаєм як звірята, політаєм як пташки.

Потанцюємо ще трішки, розімнемо ручки ніжки.

Всі веселі, от чудово. До роботи сіли знову.

5.Повторне читання казки разом (Небо – земля)

Земля починають читать текст, небо – піднімають очі від тексту до стелі, земля продовжують читать.

6. Перевірка усвідомлення матеріалу

4. Тестування

1. У які часи відбувалися події , описані в казці?

а) Київська Русь;

б) Незалежна Україна;

в) Радянський Союз.

2. Кого князь послав змієві у дань?

а) Сина;

б) дочку;

в) дружину.

3. Над якою річкою жив богатир?

а) Дніпром;

б) Десною;

в) Дністром.

4. Кого послала князівна зі звісткою до батька?

а) Ластівку;

б) голуба;

в) горлицю.

5. Хто благав Кирила про допомогу?

а) Старі люди;

б) молоді дівчата;

в) малі діти.

6. Чим для змія закінчилася битва?

а) Перемогою;

б) поразкою;

в) перемир’ям.

(перевірка в  парах сусід в сусіда)

V . Узагальнення і систематизація знань

1) вибіркове читання

-Знайдіть і прочитайте, як змій розповідав про Кирила Кожум’яку. За які риси характеру його боявся змій?

-Як описано Кирила у листі князівни? Прочитайте.

-Які вимоги перед князем поставив Кирило Кожум’яка? Прочитай­те, як готувався до бою богатир.

-У якому місці казки передано найбільшу напругу бою?

 

-Знайдіть  і зачитайте підтвердження з казки  « Кирило Кожум’яка»до ілюстрації Владислава Єрка .(ст..49)

 

Фізкультхвилинка для очей

Сплять маленькі «совенята»

Раз – розкрили оченята.

Подивилися навколо

Потім вгору і додолу.

Оченята - блим, блим, блим.

Відпочити треба їм.

Вправо, вліво оченята

Повертали совенята.

Совенята будуть спати,

А ми – далі працювати.

2.Мовно – логічне завдання

а тепер попрацюємо ланцюжком один за одним.

 Робота в групах. Характеристика дійових осіб твору.

Перед дітьми – картка з такими словами: хоробрий, мужній, безсердечний, лагідна, ніжна, злий, жорстокий,мила, вогнедишний, тендітна, підступний,кмітлива, сміливий, оборонець, дратівливий, винахідлива , підлий, відважний,волелюбна,  сильний, безстрашний, лиходій, патріот, красива.

Завдання: підкреслити слова, що характеризують:

І ряд.. – князя;

ІІ ряд.. – князівну;

ІІІ ряд.. – Кирила Кожум’яка.

(діти зачитують свої характеристики)

  1. Патріотична хвилинка

Діти,яким є вчинок, коли людина ризикує своїм життям заради щасливого благополучного життя багатьох інших людей, свого народу? (Благородним)

— Отже, вчинок Кирила Кожум’яки був благородним. Чи можуть бути відважні вчинки неблагородними? Наведіть приклади.(відповіді дітей)

— На жаль, деякі люди вдають із себе героїв, бо вони відважні,тобто не бояться небезпеки. Так, у сучасних  фільмах часто показують людей, які десятками вбивають інших, бо мають силу, зброю, гроші. Але ми таких «героїв» не поважаємо та їхніми «подвигами» не захоплюємося. Чому це так?(відповіді дітей)

— Як у народі називається такий благородний герой? (відповіді дітей)

 Народ називає таких героїв — народними героями, і вони є нашими національними улюбленцями. Навіть якщо про нього складено казку дуже давно, ми все одно його знаємо, пам’ятаємо і любимо, адже це —гордість нашого народу. На честь такого героя називаємо вулиці,міста і села.

  •  А кого зараз ми називаємо героями України?(відповіді дітей)
  • А чи знаєте ви прізвище людини, героя Бериславщини, чия меморіальна дошка висить у вашій школі за проявлену мужність та героїзм під час Афганської війни?(відповіді дітей)
  • Молодці ми завжди повинні пам’ятати, не забувати своїх героїв, які ставали на захист нашої Батьківщини, проявили мужність, сміливість та відвагу.

3.Театральне читання

 З чого складається текст? (зачин, основна частина, кінцівка)

Поділіть текс на три частини, знайдіть зачин, основну частину і кінцівку

 (зачин-голосом змія, кінцівку - голосом Князівни).та частина яка знаходить між зачином і кін називається основна частина

VI Підсумок уроку

-Як народ віддячив героєві? Чи можна сказати, що головна думка казки висловлена в прислів’ї « Чия відвага, того й перемога» наведеному в підручнику? Доведіть свою думку.

-Яку вічну проблему розв’язує казка “Кирило Кожум’яка”?  Між чим відбувався двобій?(Двобій добра і зла.) Хто у казці був втіленням зла? А хто — добра?

-У цьому вічному двобої добра і зла завжди перемагає добро і лю­бов до рідної землі та народу.

підведемо підсумки за урок

Метод ДРІД (5 хв.)

Тренер пише на дошці:

Д – досвід (що робили, що пам’ятаєте?)

Р – рефлексія (які відчуття, реакція?)

І – інформація (яку інформацію одержали, які висновки зробили?)

Д – дій (як ви будете діяти в майбутньому_

VII . Д/з

Читати і переказувати казку « Кирило Кожум’яка», за складеним вдома  планом

Оцінювання

Мені дуже сподобався ваш урок, дуже активними, розумничками були …. . Сьогодні ви отримаєте гарні оцінки за урок.

 

docx
Додано
17 січня 2019
Переглядів
1944
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку