Тема : « Вступ до теми. Чарівні казки. Чия відвага, того й перемога. Народний герой. Кирило Кожум’яка. Прислів’я.»
Мета: ознайомити учнів із поняттям «чарівна казка»; розширювати уявлення про структуру та зміст чарівних казок; удосконалювати навички поділу тексту на частини, вміння будувати «асоціативний кущ»; виховувати любов і повагу до усної народної творчості.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Пролунав дзвінок -
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти - просто молодці
Прикріпляю на дошці смайл "Радість" . Діти сьогодні на урок я завітала до вас саме з таким настроєм.
Психологічна настанова «До успіху»
ІІ. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу
Розпочнемо урок з мовленнєвої розминки
червоне око – повільно, жовте – звичайний темп, зелене – швидко.
Коваль булаву кував, кував і перековував
2. Читання скоромовки 2 учнями на швидкість.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці читання ми розпочинаємо новий розділ.
(відкрийте підручник ст..46.
- Прочитайте назву розділу, який вивчатимемо. (З чистого джерела народної мудрості).)
IV. Виклад навчального матеріалу
З давніх давен дійшли до нас складені народом твори, у яких відображалося його життя, ставлення до природи, праці, людей.
Діти що ви очікуєте від вивчення цього розділу (ознайомитись вивчити прочитати)
2.Технологія «Мозковий штурм».
- Як ви розумієте поняття усна народна творчість?
- Які асоціації у вас виникають з цим поняттям усна народна творчість.(Українські народні казки, прислів’я, приказки, скоромовки, загадки, пісні, забавлянки, заклички, потішки, примовки, лічилки, колядки, щедрівки, хороводи, небилиці, ігри з піснями.)
3. Слово вчителя
Правильно, все це відноситься до усної народної творчості. Сьогодні ми з вами будемо вивчати один із жанрів усної народної творчості- казки.
Казка прийшла до нас із глибини віків. Її знають ваші бабусі, ваші батьки, знаєте і ви.
- Пригадайте, як слухали ви, затамувавши подих, про курочку рябу, котика та півника, колобка, хитру лисичку, про вовчика і козенят.
- Про кого розповідається у цих казках? (Про тварин.) Саме в 2 класі ви вивчали казки про тварин.
Але є й інша група казок, героями яких є люди з надзвичайною силою. Вони вступають у двобій із злом та брехнею, карають ворогів, захищають народ. У таких казках описані незвичайні пригоди, які пов’язані з чарами і перетвореннями. В казках говорять рослини, тварини, різні предмети. Існують дійові особи, яких немає насправді. Це чарівні- казки.
4.Словникова робота
- Подивіться у нас на дошці «мудра сова». Що це означає? (Словникова робота)
Я вам поясню значення незнайомих слів, які зустрічатимуться під час читання казки.
Леміш – частина плуга, що розрізає землю.
Урочище – ділянка землі, яка чимось відрізняється від навколишньої місцевості (болото,ліс серед поля)
Городяни – люди, які жили у місті
Пуд – міра ваги, близько 16 кг.
Старшина – шановні люди похилого віку
Герой – особа, яка виявляє відвагу, хоробрість у бою і труді.
5. Читання казки вчителем
Прослухайте уважно казку « Кирило Кожум’яка» і скажіть , чому головний герой має таке прізвище?
- Так чому він має таке прізвище? ( Мочить кожі.)
Фізкультхвилинка
Хмарка сонечко закрила, слізки дрібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм, у травички позбираєм.
Пострибаєм як звірята, політаєм як пташки.
Потанцюємо ще трішки, розімнемо ручки ніжки.
Всі веселі, от чудово. До роботи сіли знову.
5.Повторне читання казки разом (Небо – земля)
Земля починають читать текст, небо – піднімають очі від тексту до стелі, земля продовжують читать.
6. Перевірка усвідомлення матеріалу
4. Тестування
1. У які часи відбувалися події , описані в казці?
а) Київська Русь;
б) Незалежна Україна;
в) Радянський Союз.
2. Кого князь послав змієві у дань?
а) Сина;
б) дочку;
в) дружину.
3. Над якою річкою жив богатир?
а) Дніпром;
б) Десною;
в) Дністром.
4. Кого послала князівна зі звісткою до батька?
а) Ластівку;
б) голуба;
в) горлицю.
5. Хто благав Кирила про допомогу?
а) Старі люди;
б) молоді дівчата;
в) малі діти.
6. Чим для змія закінчилася битва?
а) Перемогою;
б) поразкою;
в) перемир’ям.
(перевірка в парах сусід в сусіда)
V . Узагальнення і систематизація знань
1) вибіркове читання
-Знайдіть і прочитайте, як змій розповідав про Кирила Кожум’яку. За які риси характеру його боявся змій?
-Як описано Кирила у листі князівни? Прочитайте.
-Які вимоги перед князем поставив Кирило Кожум’яка? Прочитайте, як готувався до бою богатир.
-У якому місці казки передано найбільшу напругу бою?
-Знайдіть і зачитайте підтвердження з казки « Кирило Кожум’яка»до ілюстрації Владислава Єрка .(ст..49)
Фізкультхвилинка для очей
Сплять маленькі «совенята»
Раз – розкрили оченята.
Подивилися навколо
Потім вгору і додолу.
Оченята - блим, блим, блим.
Відпочити треба їм.
Вправо, вліво оченята
Повертали совенята.
Совенята будуть спати,
А ми – далі працювати.
2.Мовно – логічне завдання
а тепер попрацюємо ланцюжком один за одним.
Робота в групах. Характеристика дійових осіб твору.
Перед дітьми – картка з такими словами: хоробрий, мужній, безсердечний, лагідна, ніжна, злий, жорстокий,мила, вогнедишний, тендітна, підступний,кмітлива, сміливий, оборонець, дратівливий, винахідлива , підлий, відважний,волелюбна, сильний, безстрашний, лиходій, патріот, красива.
Завдання: підкреслити слова, що характеризують:
І ряд.. – князя;
ІІ ряд.. – князівну;
ІІІ ряд.. – Кирила Кожум’яка.
(діти зачитують свої характеристики)
Діти,яким є вчинок, коли людина ризикує своїм життям заради щасливого благополучного життя багатьох інших людей, свого народу? (Благородним)
— Отже, вчинок Кирила Кожум’яки був благородним. Чи можуть бути відважні вчинки неблагородними? Наведіть приклади.(відповіді дітей)
— На жаль, деякі люди вдають із себе героїв, бо вони відважні,тобто не бояться небезпеки. Так, у сучасних фільмах часто показують людей, які десятками вбивають інших, бо мають силу, зброю, гроші. Але ми таких «героїв» не поважаємо та їхніми «подвигами» не захоплюємося. Чому це так?(відповіді дітей)
— Як у народі називається такий благородний герой? (відповіді дітей)
Народ називає таких героїв — народними героями, і вони є нашими національними улюбленцями. Навіть якщо про нього складено казку дуже давно, ми все одно його знаємо, пам’ятаємо і любимо, адже це —гордість нашого народу. На честь такого героя називаємо вулиці,міста і села.
3.Театральне читання
З чого складається текст? (зачин, основна частина, кінцівка)
Поділіть текс на три частини, знайдіть зачин, основну частину і кінцівку
(зачин-голосом змія, кінцівку - голосом Князівни).та частина яка знаходить між зачином і кін називається основна частина
VI Підсумок уроку
-Як народ віддячив героєві? Чи можна сказати, що головна думка казки висловлена в прислів’ї « Чия відвага, того й перемога» наведеному в підручнику? Доведіть свою думку.
-Яку вічну проблему розв’язує казка “Кирило Кожум’яка”? Між чим відбувався двобій?(Двобій добра і зла.) Хто у казці був втіленням зла? А хто — добра?
-У цьому вічному двобої добра і зла завжди перемагає добро і любов до рідної землі та народу.
підведемо підсумки за урок
Метод ДРІД (5 хв.)
Тренер пише на дошці:
Д – досвід (що робили, що пам’ятаєте?)
Р – рефлексія (які відчуття, реакція?)
І – інформація (яку інформацію одержали, які висновки зробили?)
Д – дій (як ви будете діяти в майбутньому_
VII . Д/з
Читати і переказувати казку « Кирило Кожум’яка», за складеним вдома планом
Оцінювання
Мені дуже сподобався ваш урок, дуже активними, розумничками були …. . Сьогодні ви отримаєте гарні оцінки за урок.