11. М. Вінграновський Поезії. Конспект

Про матеріал
Запропонаваний конспект уроку "11 кл. М. Вінграновський. Поезії " розроблений відповідно до модульної організації навчального процесу
Перегляд файлу

Конспект інтегрованого уроку-модуля в 11 класі (профіль українська філологія)

МИКОЛА ВІНГРАНОВСЬКИЙ — ПОЕТ, ПРОЗАЇК, КІНОМИТЕЦЬ. ПОЕТ АБСОЛЮТНОГО СЛУХУ. ВСЕЛЮДСЬКІ, НАЦІОНАЛЬНІ МОТИВИ КРІЗЬ ПРИЗМУ «ІНТИМНОГО САМОЗОСЕРЕДЖЕННЯ». ЗБІРКА ІНТИМНОЇ ЛІРИКИ «ЦЮ ЖІНКУ Я ЛЮБЛЮ». «СЕНЬЙОРИТО АКАЦІЄ, ДОБРИЙ ВЕЧІР..». НЕСПОДІВАНА АСОЦІАТИВНІСТЬ, БУЙНА ФАНТАЗІЯ, ОБРАЗНА ДЕТАЛЬ ПОЕЗІЇ.

МАЙСТЕРНЕ ВИКОРИСТАННЯ ОБРАЗНОЇ ДЕТАЛІ, ОКСИМОРОНА У ВІРШАХ «У СИНЬОМУ НЕБІ Я ВИСІЯВ ЛІС» І «ЧОРНА РАЙДУГА»

 

Мета:

  • подати основні відомості про життя і творчість самобутнього митця; допомогти усвідомити  ідейно-художнє багатство , естетичну привабливість поезій письменника;
  • розвивати асоціативне та критичне мислення, вміння характеризувати ідейно-стильові особливості ліричних творів, висловлювати власні враження та думки; розвивати навички роботи в групах, пам'ять, творчу уяву;
  • сприяти вихованню почуття прекрасного, усвідомлення того, яке велике значення має кохання в житті людини; формувати духовну особистість школяра, виховувати почуття національної гідності.

Очікувані результати: учні знають матеріал про життєвий і творчий шлях письменника, вміють виразно і вдумливо читати його поезії, характеризувати їх, визначати риси індивідуального стилю письменника, працювати в групах, висловлювати власні думки та враження, писати творчі роботи - асоціації

Тип уроку-модуля: І  міні-модуль–Змістовно-пошуковий

(Урок - вибір)

        ІІ міні – модуль – Адаптивно – перетворюючий

                                                (Урок – спостереження)

 

Обладнання: портрет М. Вінграновського, збірка творів поета, відеоматеріали (інтернет-ресурси) , відеофільми, створені учнями, електронна презентація «Шістдесятники»,

Форма уроку: інтегрований урок (поезія, історія України, мовознавство, психологія, комп’ютерні технології) з елементами хмаро-освітніх технологій(малюнки – хмарки (WordArt), дошка Padlet, відеоролики, електронні презентації)

Література:

1.     Всесвітній день письменника /unn.com.ua

2.     Дзюба І. Чарівник слова / Українське слово. – Т.3. – К, 1994 / www/poetryclub.com.ua

3.     Князева О.Б. Презентація уроку: М. Вінграновський. Коротко про поета, прозаїка, кіномитця /school.xvatit.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перебіг уроку

Урок - вибір

І  міні-модуль – Змістовно-пошуковий

I. Організаційний момент

ІІ. Мотиваціянавчальної діяльності: відеорепортаж  учнів 11 класу з вул. Вінграновського (м. Миколаїв)

Висновок:  Більшість миколаївців не знає, який внесок в розвиток української літератури зробив наш земляк М. Вінграновський

III. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Запис теми в аркуші «Опорний конспект» (дивись додаток)

1. Слово вчителя
«Поезія Миколи Вінграновського — це стихія, що в ній цілковито відсутня якась навмисна спрямованість, передбаченість. Постійне переливання настроїв, станів, натхненна гра уяви. Ніколи не вгадати, про що він говоритиме за мить, що зрине дивовижно з глибинних нутрів його душі і який настрій хвилею його огорне й хвилею спаде, щоб поступитися місцем іншому… Усе, чого коли-небудь сягав його душевний зір і що чутно чи нечутно торкалося колись його душі,— усе воно живе в ньому постійно, глибоко жевріє здатною щомиті спалахнути живою жариною; живе, готове щохвилі полинути водоспадом, упасти росинкою чи вдарити громом — з найнепомітнішого і найнесподіванішого приводу» (Іван Дзюба).

2. Очікування Учні заповнюють на паперах – серцях «Мої очікування від вивченої теми.Що я хочу дізнатися»

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Опрацювання життєвого й творчого шляху М. Вінграновського

  1. Завдання: Під час перегляду відеоролика (Життя і творчість Миколи Вінграновського 2 хв.), заповніть асоціативний ряд тегами
  2. Робота з підручникомПід час ознайомлення зі статтею,

заповніть в аркуші назви збірок (І колонка «Письменник»), назви робіт у кінематографі (ІІ колонка «Кіномитець») та напишіть вислів – асоціацію (ІІІ колонка «Українець»)

  1. Перевірка домашнього завданняЗахист малюнків – хмарок
  2. Індивідуальна робота М. Вінграновський – поет абсолютного слуху, український Орфей, степовий Гайавата – вислови про митця

V.  Психологічний супровідТест «Вибір життєвої дороги»

-  Чи готові Ви до нього?

VI. Актуалізація опорних знань

  1. Слово учителя. Вітчизна, Любов і Свобода - від самих початків творчості ці поняття для М. Вінграновського близькі настільки, що їх емоційні значення раз по раз збігаються. І це не дивно, коли вдуматися і збагнути, що то є вищі символи життя. Вони з одного кореня і однієї енергії - вітаїстичного захвату землянина, що "встав з колін і небо взяв за зорі". Не десь і колись, не хтось і якось - отут, на нашій Миколаївщині, пополудні XX століття у світі, розтерзаному безумом політик, людина відчула власну всеможність, невситиму жагу жити і творить за законами краси. Це непереможне почуття (притаманне всьому поколінню шістдесятників) саме у Вінграновського набуло філософського смислу й визначило еволюцію його творчості.
  2. А які ж вони – шістдесятники? Їхній вибір?

Заповнити таблицю на аркушах  «Шістдесятники»

Історія.

Найважливіші дати

Представники

Перші збірки

Перевірка: Попереднє домашнє завдання: шістдесятники одним слайдом

Підсумок словами Вінграновського: «Письменник, людина, поет – це енергія» (відеоролик)

VІІ. Рефлексія

Слово учителя Про кохання М. Вінграновський писав завжди, а своєрідна антологія інтимної лірики письменника 1990 року «Цю жінку я люблю», до якої ввійшли твори більш як тридцятилітнього відрізка творчості, безсумнівно, одна з найкращих в українському письменстві книжок про Любов.

Культура мовлення: Любов – кохання (пароніми)

Назустріч ЗНО: Любов – це… (4-6 слайдів)

  • А що для Вас є Любов? Складіть сенкан або асоціації (на вибір) до слова Любов

СЕНКАН                          Любов

2 прикметники ___________________________

3 дієслова ________________________________

4 слова фраза ___________________________________

1 слово – синонім-асоціація ___________________

Л - __________________

Ю - __________________

Б - __________________

О - ___________________

В - ___________________

 

-А що таке Любов для учасників Євробачення 2017?

Прегляд відеофільму на пісню групи O. Torvald «Це ти» (сл. Миколи  Вінграновського)

Підсумки уроку «Незакінчене речення»:

 «Сьогодні на уроці …я відчув__________________  …мене здивувало__________________…  я запам’ятав _____________________…».

 

Урок – спостереження

 ІІ міні – модуль – Адаптивно – перетворюючий

І. Мо тивація навчання. Оголошення мети, завдання міні -модуля

  • А що таке Любов для письменника?

Перегляд відеопоезії  М. Вінграновського «На маленькій планеті» (читає Є. Нищук – інтернет-ресурси)

Слово учителю. Знайомство із збіркою проведемо у вигляді орфографічно-пунктуаційного практикуму. Коментований диктант (дивись додатки)

Орфографічно-пунктуаційний практикум

Про кохан..я  М. Вінграновс..кий писав завжди  а своєрідна антологія інтимної лірики письмен..ика 1990 року  Цю жінку я люблю   до якої в/війшли твори біл ..ш  як тридцяти/літн..ого  відрі..ка творчості  безсумнівно  одна з най/кра…их в українс..кому письменстві книжок про Любов.  Здає….я  що течія його поезії плине між двох б..регів   по один бік    ідея пошуку суспіл ..ної та творчої рівно/ваги й гармонії   ясніст..  і шляхетна простота вірша   висока культура образу   по другий    чут..євіст..  дивовижно органічна образніст..  що містит.. у собі пар…доксал..ну єдніст.. гармонійного й ди..гармонійного   якусь язичниц..ку ст…хію пристрас..ної любові   бентежний дух не/спокою. То/ж любовна тема виявлена різно/бічно   образи коха…..я й кохан..ої репрез..нтован..і в багатьох  облич..ях  настроях  сповнен..их то мажорних  то мінорних інтонацій.  М. Вінграновс..кий подав ш..року типологію кохан..я   тонко змал…..вуючи різні його стадії та грані  кол…ри та звуки.  На думку письмен..ика  людина  що  не/вміє  кохати  й  не/цінує  почут..ів  ін..ших     убога.

Відповідь: Самоперевірка

Про кохання М. Вінграновський писав завжди, а своєрідна антологія інтимної лірики письменника 1990 року «Цю жінку я люблю», до якої ввійшли твори більш як тридцятилітнього відрізка творчості, безсумнівно, одна з найкращих в українському письменстві книжок про Любов.  Здається, що течія його поезії плине між двох берегів: по один бік — ідея пошуку суспільної та творчої рівноваги й гармонії, ясність і шляхетна простота вірша, висока культура образу, по другий — чуттєвість, дивовижно органічна образність, що містить у собі парадоксальну єдність гармонійного й дисгармонійного, якусь язичницьку стихію пристрасної любові, бентежний дух неспокою. Тож любовна тема виявлена різнобічно, образи кохання й коханої репрезентовані в багатьох обличчях, настроях, сповнених то мажорних, то мінорних інтонацій. М. Вінграновський подав широку типологію кохання, тонко змальовуючи різні його стадії та грані, кольори та звуки.  На думку письменника, людина, що не вміє кохати й не цінує почуттів інших,— убога.

ІІ. Робота з епіграфом

Космос, людство, земля, народ, доба, Україна —                                                                                                                    

ось який масштаб узяла поетична мова  Вінграновського, 

ось у яких вимірах жив його ліричний герой.

І. Дзюба

ІІІ. Робота в групах. Аналіз поезій + заповнення таблиці в опорному аркуші

І група «У синьому небі я висіяв ліс» аналіз поезії

Виразне й осмислене читання твору( відео)

 

Рік написання — 1965 Цей вірш відкриває збірку «Сто поезій»(1967р.)Жанр — ліричний вірш Тема «У синьому небі я висіяв ліс» —  вірш-посвята любові ліричного героя Ідея «У синьому небі я висіяв ліс» — відтворити щирі почуття закоханості, які роблять такі речі, що важко навіть уявити. Уособлює, в деякому сенсі, так звані «жертви», «вчинки», які можна зробити через кохання. Образ ліричного героя уособлює закохану людину і її почуття, які змінюються з плином часу Перші дві строфи мають римування перехресне АБАБ, третя та четверта – кільцеве АББА (умовно позначимо А – чоловіча рима, Б – жіноча).

художні засобиЕпітети: синє небо, любовь люба, дубовий костур, вечірня хода, дорога тверда Метафори: У синьому небі я висіяв ліс, У синьому небі я висіяв сни. Поет уявно висіває на небі ліс «із дубів та беріз» і весняні сни коханої дівчини. Небо, хмари, їх мінливість – це благодатний матеріал для поета. Той хмарний ліс, ті сни, зливаючись,творять образ самої дівчини: «Тебе вони являть і так і замруть». Увесь світ для ліричного героя теплом і рисами коханої. Це для нього стає опертям, що полегшує ходу, додає впевненості. Ця поезія є яскравим зразком інтимної і пейзажної лірики. У ній поет відтворює гармонію і музику душі закоханого героя, а пісенні ритми, повтори дещо змінених рядків налаштовують на піднесений, пісенний лад. У цьому вірші Вінграновський вдається до словесного мінімалізму (наприклад, у творі присутній лише один колір — синій). Синім у поета є і море, що зливається з небом, і безмежне почуття ліричного героя, що не поступається величі неба й моря.

 

ІІ група 

Виразне й осмислене читання твору(читає учень+ відеофільм М.Вінграновський «Сеньйорито акаціє, добрий вечір…»)

. Словникова робота

- Що означає слово «сеньйорито»? Якого походження?

(Сеньйора – жінка. Сеньйорита – іспанською дівчина, звертання до неодружених жінок).

Колективна робота

-      Яке враження справила на вас ця поезія?

-      Які асоціації навіює цей твір? Що поставало у вашій уяві?

-     Яка алегорична, незвична картина постає перед читачем? З ким усе-таки зустрівся  ліричний герой – побачив дерево чи людину?

  • Яка ж вона, жінка-акація?
  • З якою порою року асоціюється акація?Яка пора року зображена у М. Вінграновського? Як ви думаєте, чому?
  • Вірш написаний автором у 1986 р. Скільки років тоді було письменникові? Яким ви уявляєте ліричного героя?
  • Якими художніми засобами автор передає настрій героя, його збентеженість і хвилювання? Аргументуйте свої думки рядками з тексту.
  • Яке почуття домінує у вірші?
  • Що символізують слова «вогонь» і «пожежа»?
  • Як ви вважаєте, чому М.Вінграновський уживає у своєму творі незавершене, раптово обірване речення, в якому думка висловлена не повністю?
  • Визначте віршовий розмір поезії. Вона традиційна чи новаторська?

(Анапест чергується з амфібрахієм. Отже, поезія – новаторська.)

  • Якого кольору цей вірш? На тлі якої музики він найкраще сприйматиметься?Колір – жовтий

- Тож якапровідна ідея  твору?

(Розкриття глибинної суті почуття любові, які не можуть стерти ні час, ні віддаль, ні вік).

  • Чи нова тема, порушена автором твору? Хто з українських ліриків, які возвеличували почуття кохання,  вам найбільше запам’ятався? Чим саме?
  • У чому особливість поезії «Сеньйорито акаціє…»?

***Дайте відповідь на запитання ліричного героя: «Що ж воно за таке -любов?», написавши есе з називних речень

 

ІІІ група «Чорна райдуга» аналіз вірша

 Бесіда:

  • Яка асоціація виникає у Вас зі словом «веселка», «райдуга», «чорна райдуга»?
  • Виразне й осмислене читання твору(читає учень) + ілюстрації - асоціації

Аналіз         Жанр — ліричний вірш

Тема «Чорна райдуга» — порівняння любові, яка дуже ранить і крає серце ліричного героя з «чорною райдугою». Ідея «Чорна райдуга» — відтворити почуття, які відчуває людина, в якої розбите серце.

Через образ-символ чорної райдуги передається образ людини, в яку закоханий ліричний герой. Зображене в рядках: «…У чорної райдуги біле тіло І чорні очі, як сто криниць. У чорної райдуги небо згоріло, І райдуга впала на землю ниць.» символізує те, що ліричний герой дуже сильно помилився, коли довіряв людині, що розбила його серце. «Бо ви — брехня! Ви — маскарад любові!» — ці рядки це підтверджують. Образ-символчорної райдуги: образ людини, яка на перший погляд викликає і користується довірою закоханого і неї, а потім в переносному сенсі «витирає ноги» об почуття цієї людини.

художні засобиЕпітети: Блискуча маско віри і добра, вулкан розвержений любові, солодко-темній глибині чуттєвій, солодкій глибині терпкій, літечка миттєві, чорна райдуга, кров голуба Метафори: жить — пектись в моєму слові Риторичні питання: Та що лукавить? Хто ж дасть мені хоч ніч із тих ночей?

«Чорна райдуга» ідейно-художній аналіз Поезія — монолог, звернення до коханої, котру ліричний герой любить безмежно, котрій присвятив усе своє життя. Кохана ж — уся із протиріч, як злий геній, «чорна райдуга», як маскарад, що подає надію і обманює. «Чорна райдуга» — метафора, адже чорне, як і біле, — це злиття кольорів, усіх барв життя. У вірші М.Вінграновського розповідається про богиню віри і добра. Напевно поет переніс свої відчуття на аркуш паперу. Можливо, пишучи цей вірш у нього на душі було важко. Спалив без свідків, язиків, очей — Лиш ви і я. Удвох. Обоє. Тихо. Хто ж дасть мені хоч ніч із тих ночей? Із тих одвертостей хоч крихітливу крихту? Ніхто не дасть! Бо й я згорів у них, Ви ж будете ще жить — пектись в моєму слові, Бо ви — брехня! Ви — маскарад любові! Ви чорна райдуга небесних літ моїх… Ці рядки свідчать про те, що Вінграновський не вірить їм. Також поет використовує порівняння віри і добра, він порівнює ці два слова з чорною райдугою. «Чорна райдуга» — бентежить!!! Бо прочитавши цей вірш, ми думаємо, чи чи існує все ж таки та «чорна райдуга»?Кольори: чорний – білий

 

І група “У синьому небі я висіяв ліс…”

ІІ група “Сеньйорито акаціє, добрий вечір...”

ІІІ група “Чорна райдуга”

 

Жанр:

Алегорична картина:

Жанр:

Розмір:

Розмір:

Герой помилився: « ___________ ______________________________ _____________________________»

Римування

Римування

Символіка:

 

Рослина-символ:

Художні засоби:

Художні засоби:

Художні засоби:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Символ:

Колір:

Колір:

Колір:

Колір:

Колір:

Колір:

- Які кольори переважають у поезіях митця? (Білий, чорний, синій).

ІV.   ТВОРЧА ЛАБОРАТОРІЯ  Складіть вірш – асоціацію або напишіть есе з називних речень: «Хто воно за таке - ЛЮБОВ?»,

Вірш за метафорою

 Вимоги:  складається з 6 характеристик;

 послідовність: колір, смак, запах,зовнішність, 

звук, якість переживань;

  перше слово рядочка – назва вірша.

Долоня

Долоня – це рожеве сонце.

Долоня – це  солодке молоко.

Долоня – це духмяна ніжність.

Долоня схожа на доброго птаха.

Долоня – це мелодія запаху.

Долоня – це щирість допомоги.

 

Напишіть есе: «Хто воно за таке ЛЮБОВ?», використовуючи тільки називні речення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Перевірка творчих робіт (за бажанням учнів)

VІ. Психологічний супровід: Шлях у майбутнє   ______        Так      Ні       

«Я сів не в той літак»…

VІІ. Підсумки уроку Закінчити речення:  • Слова  Вінграновського розбудили в моєму серці... ___________________ ___________ • Поезії Вінграновського несуть людям ... __________________________

  • Чи справдилися Ваші очікування? «Віддайте своє серце» Вінграновському – письменнику, кіномитцю чи Українцю (на дошці прикріпити серце)

Слово учителя. Микола Вінграновський у літературі вмів усе. Йому вдавалися дитячі оповідання, великі епічні полотна, кіносценарії… Але в усьому він залишався, насамперед, ліриком.ДЕМОН ДУХУ
Кожен поет покоління шістдесятників обирав свій власний творчий порятунок. Вінграновський упіймав і зафіксував найбільш українське та питоме світовідчуття. + епіграф уроку + настанова слайд:

І той любов'ю повниться до світу,
Хто рідну землю має під собою…

VІІІ. Оцінювання: Самооцінка ______________________ Учитель

ІХ.Домашнє завдання: аналіз поезії “Прилетіли коні — ударили в скроні...”, підготуватися до контрольної роботи + ЛРК М. Вінграновський. Історичний роман «Северин Наливайко»: історична довідка + асоціативний кущ (образ Северина Наливайка) - письмово

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Харченко Тетяна Миколаївна
    Дякую за роботу. Цікаво систематизований, креативно презентований матеріал. Бажаю натхнення в подальшій діяльності.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 вересня 2021
Переглядів
7061
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку