Конспект уроку з української літератури на тему:"Проблема свободи,щастя й боротьби за своє визволення в романі Івана Багряного"Тигролови""

Про матеріал
Пригодницький роман Івана Багряного"Тигролови"-твір унікальний своєю здатністю виховувати справжніх українців-патріотів,формувати національну свідомість молодої людини.Під час підготовки й перебігу уроку учні вдосконалюють уміння аналізувати образи,критично мислити,висловлювати й аргументувати власні думки;усвідомлюють себе частиною великої нації;розвивають уміння публічно виступати.
Перегляд файлу

Конспект уроку української літератури в 10 класі

Тема. Проблема свободи, щастя й боротьби за своє визволення в романі Івана   Багряного «Тигролови».

Мета: вчити ліцеїстів критично мислити, формувати особистісне ставлення до прочитаного та вміння висловлювати й обґрунтовувати власні думки; виховувати національну свідомість і патріотичні почуття; розвивати вміння публічно виступати.

Тип уроку. Урок формування знань, умінь, навичок.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

 Пропоную обрати епіграф й аргументувати свій вибір.

 Варіанти епіграфів:

  1. У сміливих щастя завжди є …

         Іван Багряний

  1. Ходи тільки по лінії найбільшого опору – і ти пізнаєш світ.

                   Іван Багряний

  1. Ми є. Були. І будем ми!

Й Вітчизна наша з нами.

    Іван Багряний

  1. Я трохи звір. Я не люблю неволі.

Я вирвуся, хоч лапу відгризу.

    Ліна Костенко

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • У чому унікальність постаті Івана Багряного?

Демонстрація ліцеїстами презентації(постать письменника розглянуто в трьох вимірах):

 

     Громадянин                                                               Митець

 

 

 

Звичайна людина

 

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Робота групи «істориків».

Історична довідка про життя в СРСР у 30-х роках ХХст., про появу українців на Далекому Сході.

  1. Висновки учнів про те, що українців зламати й поневолити неможливо; якщо дати селянинові волю й землю, то він буде творити дива будь-де…

Зелений Клин – край суворий. Височенна тайга, буйна й непролазна. Саме сюди доля закинула головного героя твору – Григорія Многогрішного.

  1. Евристична бесіда.
  • Чи був Григорій Многогрішний вольовою людиною? Доведіть це.
  • Що він отримував від життя завдяки своїй волі?
  • Що є щастям для головного героя?
  1. Учитель. Григорій Многогрішний у свої 25 років пройшов велику «жорстку» школу життя. Давайте послухаємо, що б міг написати герой на сторінках свого щоденника, якби вів його.

Міні-проєкт ліцеїста «Сторінки щоденника Г. Многогрішного».

Поміркуйте:

  • Герой усе витримав. Які якості допомогли йому пройти всі випробування?
  • Чи мав право Григорій Многогрішний позбавляти життя іншу людину?
  • Чи можна назвати Григорія щасливим наприкінці роману? Чому?

Оберіть позицію: «так» чи «ні». Аргументуйте свій вибір.

Можливі варіанти відповідей:

Так

Ні

Вижив.

Зустрів Наталку.

Став рідним у родині Сірків.

Не може вільно жити в Україні.

Душа болітиме за Батьківщиною.

Розлука з родиною Сірків.

Висновок: щасливий, але душа болітиме за Батьківщиною.

  • Згадаймо, що ми знаємо про родину Сірків?
  • У чому вони вбачають своє щастя?
  • Хто і як у творі бореться за своє щастя?
  • Без чого для героїв твору неможливе щастя? (Без свободи).
  • Ви хочете мати свободу? Свободу від чого? Свободу для чого?
  • У чому вбачаєте своє щастя?
  1.   Учитель. На прикладі життя й боротьби Григорія Многогрішного назвіть риси української ментальності. Складіть схему.

 

 

 

Григорій Многогрішний

 

 

 

Варіанти відповідей: українська ментальність розкривається в характері і вчинках Григорія Многогрішного. Він розумний, освічений, щирий, завзятий, з величезною силою волі й вірою в себе, в людину й людське, з почуттям гумору. Висновок: уся наша історія є доказом того, що український народ сповідує ідеали добра, йому притаманні демократизм, патріотизм, прагнення до волі, глибока повага до традицій, честь, гідність, дружелюбність, мужність, почуття гумору.

 

V. Закріплення.

1. Розв’язання кросворду, який підготувала творча група.

По горизонталі:

  1. Його обікрав Григорій.
  2. Так Сірки називали тигра.
  3. Прізвище родини тигроловів.
  4. Ім’я коханої Григорія.
  5. Дракон у тайзі.
  6. Майор НКВС.
  7. Улюблений пес Наталки.

За умови правильного розв’язання кросворду з’явиться «сховане» слово.

 

 

 

 

Б

1У

Р

У

Н

Д

У

К

 

 

 

 

 

2К

І

Ш

К

А

 

 

 

 

 

С

І

3Р

К

О

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

4А

Т

А

Л

К

А

 

 

 

 

П

О

5Ї

З

Д

 

 

 

 

М

Е

Д

В

И

6Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З

7А

Л

И

В

А

Й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Прокоментуйте вислів: «У сміливих щастя завжди є…» й обраний вами на початку уроку епіграф.

3. Закінчіть речення:

Читаючи роман Івана Багряного «Тигролови», я відчув … зрозумів…

VI. Підсумки. Оголошення й мотивація оцінок.

Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника, написати сторінку щоденника улюбленого персонажа.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
6 жовтня 2021
Переглядів
928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку