2 клас. Літературне читання
Тема. Катерина Міхаліцина « Хто росте у парку»
Мета: продовжувати працювати над жанром літературної казки та ознайомити з творчістю Катерини Міхаліциної; формувати навички правильного і свідомого читання мовчки і вголос; вчити аналізувати прочитане; розвивати образне мислення, зв’язне мовлення, пам'ять; збагачувати словниковий запас учнів; бажання пізнавати навколишній світ; виховувати турботливе ставлення до природи.
Тип уроку. інтегрований урок літературного читання, природознавства, української мови та математики.
Обладнання. портрет Катерини Міхаліциної; для роботи – Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 1,2класах – Львів: видавництво Старого Лева, 2016; дидактичний матеріал для мовленнєвої розминки; малюнки парку, дерев, відеопрезентація про К Міхаліцину.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно піднімати,
Чітко, в лад відповідати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Тож гаразд, часу не гаєм
І урок розпочинаємо.
Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Діти записують свої очікування на стікерах у формі листочків та прикріплюють їх до дрерва)
в) Вправа « Упізнай з першого погляду»
- Швидко впізнайте і прочитайте пірамідки слів з відсутніми літерами.
Кл-н б-з-к
Р-м-шк- л-щ-н-
Б-р-з- -г -р-к
Т-п-л- в-рб-
- Відшукайте зайве слово в кожному стовпчику слів . Назвіть одним словом утворену групу слів (дерева).
- Подивіться на малюки дерев. Чи впізнали ви їх ? Поставте відповідно до кожного дерева його назву.
- Де ви можете зустрітися з цими деревами ( в парку). Чому не в саду ? Де є парки ? Для чого парки ?
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Катерина Міхаліцина (Оніщук) народилася 1982 року в Рівненській області. Закінчила Млинівську гуманітарну гімназію та художню школу. Отримала диплом бакалавра за спеціальністю «Біологія» та диплом спеціаліста за спеціальністю «Англійська мова та література». Зараз живе у Львові. Працює заступником головного редактора у «Видавництві Старого Лева». Друкується у різних періодичних виданнях, бере участь у поетично-перекладацьких заходах, у жіночих читаннях тощо.
Авторка чотирьох поетичних збірок, творів для дітей.
Є володаркою премій конкурсів «Гранослов» , «Привітання життя», «Смолоскип».
Перекладає з англійської, польської, італійської ( Дж.Р.Р.Толкін, Оскар Вайлд, Вірджинія Вулф, Джим Морісон та ін.)
б) Вправа «Асоціативний кущ» Складання асоціативного ряду до слова – парк.
- Як ви думаєте, що росте і живе в парку?
Дерева Квіти Трави
Парк Птахи
Метелики
Мурашки
- Чи сподобалася вам казка? Що вас здивувало, захопило, було несподіваним? Яка це казка? Хто її автор? Які слова були незрозумілими ?
3) Словникова робота Тлумачення незрозумілих слів.
Гінкго (демонструю малюнок) – одне з найстаріших дерев нашої планети, виникло приблизно 300 млн. років тому, і є пращуром сосни та ялини, але замість хвої у нього віялоподібне листя. Гінкго є пам’яткою природи світового значення і занесене до Червоної книги світу.
У Японії та Китаї насіння гінкго вважають делікатесом і розводять як плодове дерево. Це насіння гінкго має солодкуватий смак – щось середнє між печеною картоплею й каштаном. Їдять його підсмаженим, висушеним або печеним. Деревина гінкго стійка до вологи. Це дерево є символом японської столиці – Токіо.
Шерехатий – з нерівною, шорсткою поверхнею.
б) Читання «луною» стовпчиків слів
гінкго одинадцять надвечір
паросток розглядати навесні
батіжки здивувався прозорий
листячко тріщинками щасливе
4. Читання казки учнями . Метод «Обличчям до обличчя».
5) Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.
а) Робота з ілюстраціями ( Хрестоматія, с.150-151).
- Розгляньте малюнки. Яке дерево вони ілюструють?- Зверніть увагу, як художник показав усе, що розповідала береза.- Чи був паросток схожий на березу?
б) Бесіда за змістом казки.
- Хто є головним героєм казки?- Хто ріс у парку?- Яке питання хвилювало паросток?- Що вирішив зробити паросток?- До яких дерев він звертався?- Скільки великих дерев росло в парку?- З скількох частин складався паросток?- До скількох дерев він звернувся після зустрічі з березою?
в) Вибіркове читання.
- Знайдіть і прочитайте опис паростка. -Яка кора у берізки ? Яке листячко у берізки? Яке гілля?
- Що таке щастя? Прочитайте рядки казки, що це пояснюють.
Фізкультхвилинка
ІУ.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИТЕМАТИЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ.
а) Тестова перевірка
1. До якого жанру належить цей твір? а) оповідання; б) літературна казка; в) народна казка.
2. Головний герой цієї казки? а) листочок; б) стебельце; в) паросток.
3. Кого шукав паросток? а) друга; б) на кого схожий; в) метелика.
4. Яким в кінці став паросток? а) задоволеним; б) здивованим; в) щасливим.
У. Підсумок уроку. Рефлексія .
- Яка головна думка цієї казки? Чого вона нас навчає? - Як гадаєте, що з прочитаного є казковим, а що – реальним, тим, що насправді існує?
- Чи справдились ваші очікування? (Відповіді дітей). Якщо очікування справдились то біля стікера – листочка прикріпіть стікер –квіточку. Чи подобається вам наше дерево ?
- Що потрібно зробити для того, щоб наші парки і сквери були ще кращими ? (Посадити дерево, кущ, квітку).
Пам’ятайте, любі діти,
Щоб сади у нас цвіли,
Щоб літали в чистім небі
І лелеки й журавлі,
Щоб пташки у нас співали,
і дерева підростали,
щоб земля була у квітах,-
бережіть природу, діти!
УІ. Домашнє завдання. Прочитати казку з хрестоматії. За бажанням і за можливості прочитати повний варіант казки Катерини Міхаліциної «Хто росте у парку», намалювати малюнок улюбленого дерева.