Урок "Добро починається з тебе"

Про матеріал
Урок доброти на якому діти знайомляться з поняттями «добро», «доброта»;спробують зрозуміти,чому людина і добро пов’язані та повинні йти поруч.Метою уроку є формувати уявлення про чуйність і доброзичливість, учити характеризувати події та явища як прояви добра і зла; розкрити моральний зміст доброти; сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих та гуманних вчинків;шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести учнів до розуміння важливості прояву милосердя, людяності; виховувати бажання творити добро, жити за «золотими правилами» моралі».
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки Дніпропетровської обласної державної  адміністрації

Відділ освіти Криворізької районної державної адміністрації

 

 

 

 

 

 

 

Урок  на тему:

«Добро починається з тебе»

2 клас

 

 

 

Картинки по запросу доброта

руки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель  початкових класів,

спеціаліст вищої  категорії

ОКНЗ «Лозуватська ЗШ № І-ІІІ ступенів №1

 ім. Т.Г.Шевченка»

Шевченко Тетяна Миколаївна

 

 

 

 

 

2018 р.

 

 

 

 

 

Мета:

  • формувати уявлення про чуйність і доброзичливість, учити характеризувати події та явища як прояви добра і зла; розкрити моральний  зміст доброти; сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих та гуманних вчинків;
  • шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести учнів до розуміння  важливості прояву милосердя, людяності; виховувати бажання творити добро, жити за «золотими правилами» моралі».

 

Обладнання:

  • аудіозапис музики, плакати з прислів’ями і прикладами на тему «Доброта» («Добро всі люблять, та не всі роблять», «Поживеш серед добрих – і сам подобрішаєш», «Зло сильне, та добро сильніше» та ін.), костюми для дійових осіб; «усміхнене сонечко», «дерево добра», різнокольорові листочки, вправи для завдання в групах.

 

 

Хід уроку

Організаційний момент . Емоційне налаштування

Учитель.

Усміхнися сонечку:

«Здрастуй, золоте!»

Усміхнися квіточці –

Хай вона цвіте!

Усміхнися дощику:

«Лийся, мов з відра!»

Друзям усміхнися,

Побажай добра.

- Усміхніться  один одному, поділіться гарним настроєм зі мною. Хай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, взаємопорозуміння, радості. Сьогодні ви будете й мислителями, й розвідниками, й шукачами нового й незвичайного. А групи мовознавців, інформаторів, акторів і декламаторів підготували до уроку завдання.

Створення ситуації інтриги

Ось і тема в нас нова,

Зашифрована вона.

Пропоную в гру пограти

І її розшифрувати.

 

 

 

Гра «Шифрувальники»

 

 

  

 

 

 

 

 

Добро починається з тебе

 

Учні хором читають девіз уроку.

Пам’ятай!

Нехай тепер ти іще маля,

Та треба вже зараз вчитись

Творити добро на планеті Земля.

 

Завдання уроку (оголошує вчитель):

  • продовжимо ознайомлення з поняттями «добро», «доброта»;
  • спробуємо зрозуміти,чому людина і добро пов’язані та повинні йти поруч.

І. Організація класу.

Енергізатор «Сердечко». Створення емоційного настрою.

 

Перед дітьми на дошці прикріплена модель сердечка.

  • У кожного з вас на парті лежить маленьке сердечко. Ми разом будемо наповнювати на дошці  сердечко сподівань.
  • Чого ви очікуєте від нашого заняття?

Діти кажуть по  черзі, чого вони очікують від заняття і прикріплюють на магнітну дошку свої сердечка. 

-Я теж хочу прикріпити своє сердечко. Сподіваюся, що ви будете старанними, активними, працьовитими. І все у нас буде добре.

 

Вступне слово вчителя.

 

- Діти, я познайомлю вас із нашою гостею. Це - свічечка. Погляньте, яка в неї

 Вогняна зачіска. Вам приємно дивитись на її полум’я? А  якщо піднести руки ближче до її вогника,що ми відчуємо?

- Як  ви гадаєте,чи може людина світити,як свічка і дарувати світло і тепло?

- За  якої умови  це може статись?

 

-У доброї людини очі сяють,як зорі, а своїми добрими вчинками вона заспокоює, ніби притягує до себе. Якщо накрити свічку скляним ковпаком,то побачимо світло, а тепла не відчуємо. А згодом і світло погасне. Запалена свічка-добро, щира людина. А свічка накрита ковпаком – це людина, яка дбає тільки про себе. То ж нехай гостя залишається з нами, нагадує, якою людиною треба бути.

 

Бесіда.

- Ми часто чуємо «добро», «доброта». Що на вашу думку  означають ці слова?      Дати відповідь на питання нам допоможуть мовознавці

ДОБРО-корисна справа, вчинок.

ДОБРОТА-чутливе, дружнє ставлення до людей

.

2.Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні  ми з вами перегорнемо ще одну сторінку людських чеснот, яка називається «Душі людської доброта. Так, душа-це живий відгук людської істоти на все,що відбувається. І якщо у людини цей відгук є, вона душевна людина, а якщо ні – вона черства  і байдужа. Спробуємо сьогодні  заглянути у свою душу, і намагатимемось визначити, які ми. А допомагати нам буде ось цей голуб – символ миру, добра і злагоди. А ще – цей чарівний мішечок «доброти», який є у кожного на парті. У нього ви на протязі уроку будете складати все, що почуєте цінне і корисне.

 

Гра «Залиш собі».( Світлофорчики.)

- Починаємо збирати свій мішечок(найкращі риси людини).

ДОБРОЗИЧЛИВІСТЬ          ЗАЗДРІСТЬ                        КРИКЛИВІСТЬ

ХИТРІСТЬ                            ВДЯЧНІСТЬ                      ЛЮБОВ

ЩЕДРІСТЬ                           ЧЕСНІСТЬ                         ЗЛІСТЬ

ВПЕРТІСТЬ                          ПРАЦЕЛЮБНІСТЬ          БАЙДУЖІСТЬ

ПРИВІТНІСТЬ                     КРИКЛИВІСТЬ                СПРАВЕДЛИВІСТЬ

ТЕРПИМІСТЬ                      МИЛОСЕРДЯ

- Що б ви ще дописали?

ВВІЧЛИВІСТЬ    ТУРБОТА    ТОВАРИСЬКІСТЬ   СПІВЧУТТЯ    ПОВАГА

СЕРДЕЧНІСТЬ    ТАКТОВНІСТЬ

 

4.Гра «Перевтілення».

- Ми обрали чесноти, які цінуємо, поважаємо людей, які ними наділені. Ці люди схожі на чарівників. І кожен з вас може стати чарівником. Як ви думаєте, за якої умови?

-Діти, доброта завітала  і до нас у клас. Зайшла ще на початку уроку, сидить тихенько у куточку, посміхається. Яка ж вона?

   - Де живе доброта?

   - Чим займається?

   - Що їй не подобається у світі?

   - Де можна побачити доброту?

   - Чи захоче оселитися у нашому класі?

- То ж за яких умов доброта може оселитися в наших душах?

 Складемо правила.

    1.Дбати про слабких,літніх,малих,хворих.

    2.Не заздрити.

    3.Жаліти інших, а не себе.

    4.Своїми вчинками приносити радість.

    5.Не завдавати болю.

 

Фізкультхвилинка. 

Гра «Комплімент».

  • Чи може у людини від гарного слова піднятись настрій? А погіршитись

   самопочуття від образливого слова?

- Що таке комплімент? Скажіть мені комплімент.

-  Якщо я говорю комплімент, ви підстрибуєте. Якщо ні, присідаєте.

  - Які у вас красиві очі!

  - Які у вас великі вушка!

  - Які у вас охайні зошити!

  - Ви крикливі, як півники!

  - Які у вас довгі носики!

  - Ви стрункі,мов берізки!

  - Ви співаєте,як кізки!

  - Яке у вас гарне волосся!

 

 

- Якими уявляли Добро і Зло наші предки? Як відображали ці поняття  у казках? Просимо до слова інформаторів.

 

Інформатори.

 Ще в найдавнішніших колядках, які дійшли до нашого часу, побажаннях, люди зичили один одному саме Добра.  Коли зустрічались, говорили «Доброго здоров’я», «Добрий день!», «Добрий вечір». Прощаючись, зичили тільки добра: «У добрий час», «На добро». Існував звичай платити добром за добро.

У народних казках герої, що чинять саме добрі справи, завжди одержують винагороду, досягають бажаного. Добро перемагає над Злом. Ось так високо народ цінував Добро!

Усна  народна творчість розглядає Добро і Зло як два протилежні символи – корисний і шкідливий. Перевагу віддає Добру. «Хто людям добра бажає, той і собі має», «Добре діло роби сміло», - так говориться у прислів’ях, зернятках народної мудрості.

Учитель.

- Один з мудреців сказав: «Доброта схожа на сонечко». Давайте доберемо слова до слова «добро» у вигляді сонечка, яке зігріває, огортає теплом душі живих істот.

Створення «Асоціативного куща»                                

  Учитель.

-  Є  сонце велике – воно на небі. А є маленьке сонце, яке світить кожному з нас – це наша доброта. Добра людина –це та, що любить людей і допомагає їм. Хто ж особливо потребує нашої допомоги?  (відповіді дітей).

- Так, це діти, які лікуються в лікарні, ті, хто живе в дитячих будинках. Це також одинокі люди похилого віку, одинокі інваліди, бездомні тварини.

- Добро – це бажання людини зробити щасливими інших людей. Народна мудрість говорить: «Доброго ніколи не забагато. Поспішайте робити добро!». До цього закликають нас у своїх творах поети.

- Послухайте вірші про доброту.

- Надаємо слово декламаторам.

Учень.

 Відчувай своїм серцем

Чужий біль, чужу радість,

Розумій ранню юність,

Поважай пізню старість.

 

Учениця.

Не зламай живу гілку,

Не зруйнуй гніздо птаха,

Полюбуйся на бджілку,

На бурульку,що з даху

Від морозу повисла.

 

Учень.

Ось на сусідній вулиці бабуся

Дітей додому слізно жде.

«Добридень!» – я до неї обізвуся,

Тоді вона з щоки сльозу змахне.

 

Учениця.

Не забудь ні старця, ні дитину,

Поділись останнім сухарем

Бо людина ціниться по тому,

Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі щастя більше  стало.

 

Учень.

Зло нічого не дає, крім зла,

Вмій прощати, як прощає мати.

За добро добром спіши віддати

Мудрість завжди мудрою була.

 

Робота в групах над прислів’ями

 Завдання для груп

1-ша група. Скласти прислів’я

Перший крок до .... це не робити .....

2-га група. Закінчити прислів’я

Доброго держись, а лихого ... (стережись)

3-тя група. Скласти прислів’я з деформованого речення

краса, Твоя, доброті, твоїй, в.

4-та  група. Обрати  прислів’я про добро

- Сім раз відмір, а один відріж.

- Без добрих вчинків немає доброї слави.

 

-В Біблії записано: «Не роби іншим того, чого не хотів би, щоб робили тобі».

 

Займи позицію «Що таке добре, а що погано?»

Учитель.

- А чи всі з вас правильно розуміють, що таке добро, а що таке зло? Зараз я прочитаю твердження. Ваше завдання – підтвердити (так)  і показати зелену картку або заперечити (ні) – червоною карткою.

  1. Добра людина – це та, яка співчуває іншій людині, коли з тією трапилася біда.
  2. Добра людина – це та, що допомагає одиноким людям похилого віку, інвалідам.
  3. Добра людина – це та, що хуліганить, бешкетує, кривдить інших.
  4. Добра людина – це та, що піклується про бездомних тварин.
  5. Добра людина – це та, що байдуже проходить повз людську біду, горе, відчай.
  6. Добра людина – це та, що не шкодує для інших того, що має, готова поділитися.

 

Проведемо гру «І я...». Розкажіть, як ви поводитиметеся  в таких випадках.

 Бабуся захворіла і я...

 Впала сестричка, плаче і я...

 Маленький братик не може заснути і я...

Мама втомлена прийшла з роботи і я...

Тато майструє щось у майстерні і я...

Наближається мамине свято і я...

 

10.Гра «Доповни речення».

 МОЯ ДУША- співає тому, що…

   - хвилюється через…

   - болить, бо…

   -сподівається…

- Які ваші вчинки заспокоять душі батьків?

- Які слова ви знайдете, щоб зменшити душевний біль іншої людини?

 

 

Формування практичних умінь і навичок моральної культури

 

 

 

 

Учитель.

- «Добре слово лікує, зле – калічить», - каже народна мудрість. Добрі слова мають чарівну силу – створюють чудовий настрій, вселяють бадьорість, бо йдуть від серця. Нехай у ваших серцях народжуються добрі, гарні і світлі слова!

Ми зараз потренуємося вживати добрі слова

Гра «Фея доброти»

Діти стають у коло, заплющують очі, простягають вперед руки. На рахунок «Один, два, три» вчитель непомітно кладе в долоні одного з дітей «чарівну паличку» і голосно каже: «Хто сьогодні найдобріший, виходь до нас скоріше!». Дитина, яка отримала «чарівну паличку», виходить у центр кола. Ця дитина стає Феєю (для дівчинки) або Ельфом (для хлопчика) доброти. Цей учасник торкається кого-небудь із дітей чарівною паличкою і говорить про ньогь щось приємне й добре. Та дитина, до якої торкнулися, повинна сказати що-небудь приємне своєму сусідові. Так продавжується по колу.

 

Вправи на тренування доброзичливості. Метод «Мікрофон»

 

- Згадайте і розкажіть про свої  добрі вчинки.

Діти розповідають про свої добрі вчинки (допоміг літній людині донести додому важку  торбу, сходив за хлібом для хворої  сусідки, допоміг маленькому школяреві перейти вулицю, прибрав територію біля школи, допомагав матусі вимити посуд та ін.)

- Але пам’ятайте, що ваші добрі вчинки повинні бути безкорисливими, і тоді це буде радість на лише для тих, кому їх адресовано, а й для вас самих.

 

 

Підсумок уроку.

- Сьогодні нам було затишно і приємно. І не тільки тому, що свічечка нас

  зігрівала і світила нам, а тому, що в кожній людині є Добро, кожен, хто за-

  вітав до нас на урок – добрий.

- Ну що ж, мішечки вже повні? Попробуйте підняти. Важко?

- Що ж ви в них поклали, що придбали і приховали для себе?

1. Практична робота дітей . Фарбування  мішечків.

 - Якщо у вашому мішечку є Доброта, розфарбуйте його у колір доброти.

   А який буде цей колір, визначить самі.

- Наш урок добіг кінця, але розмова не закінчується . Наші знання, вміння,

  творчість, наполегливість залишаються у проекті, який ми створили: «Душі

  людської  доброта ». Тут зібрані вірші, пісні, оповідання, казки, прислів’я і

  приказки, малюнки, власні твори про доброту.

  Якщо людина добре серце має,

  Вона іде у світ Добро творить.
  В її очах любов і ласка сяє,

  Така людина сонечком горить!

Підсумки. Створення «дерева доброти»

Учитель.

- Сподіваюся, що всі ми станемо милосерднішими. І година доброти переросте у щоденну потребу  робити добро. Кажуть, що людина повинна посадити дерево добра і доброї пам’яті.

 

На дошці – «Дерево добра»

- Чого бракує рослині, щоб вирости мужньою, впевненою?

(Листя, але не простого, а чарівного)

(У кожного учня – чарівний листочок)

- Діти,  а як ви розумієте поняття «добро»? Напишіть на листочках, по черзі прикріпіть на дерево.

 

- Підсумовуючи наш урок, я хочу висловити вам подяку за відвертість, за активну роботу на уроці. І пропоную разом придумати якнайбільше «золотих правил» доброти. Дотримуючись  цих правил, ви станете добрішими.

 

Орієнтовний список «золотих правил» доброти

  • завжди співчувати людині, коли з нею трапилася біда;
  • не кривдити і не ображати інших людей;
  • допомагати одиноким  людям похилого віку, інвалідам;
  • завжди підтримувати одне одного;
  • піклуватися про бездомних тварин та ін.

 

- Завжди дотримуйтеся «золотого правила» вихованості: «Стався до людей так, як би хотів, щоб люди ставилися до тебе».

 

Інсценування народної  байки «Сонце і блискавка»

- Зараз надаємо слово акторам.

Звучить музика. Наперед  виходять Сонце і Блискавка.

Блискавка.  (звертаючись до Сонця). Скажи, Сонечко, чому люди тебе люблять, а мене ні? Твоїй появі радіють, а мене лякаються? Адже я така яскрава, як і ти.

DSC01685Сонце. Хіба ти не знаєш, що і тварина, і людина тепло любить та ласку.

Блискавка. Якщо я вдарю у сухе дерево і воно спалахне, людям також стане тепло від полум’я.  Та це їх не влаштовує.

Сонце. Річ у тім, Блискавко, що твого тепла вистачає лише на короткий спалах, та й він більше лиха приносить, ніж користі. А моє тепло тривале, і від нього все квітує й радіє.

Учитель.

- А ви, друзі, кому симпатизуєте: Блискавці чи Сонцю?

- Чому ж люди так люблять Сонечко і не люблять Блискавку?

Слухання метафоричної легенди «Все в твоїх руках»

Дуже давно в старовинному місті мешкав  один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася  далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Зловив чоловік на лузі метелика, заховав його у долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: «Скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?» . Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре, а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні,і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.

 Зловивши метелика, попрямував лихий чоловік до мудреця і запитав у ного: «Який метелик у мене  в долонях, живий чи мертвий?» І мудрець, який і насправді був розумною людиною, відповів: «Усе в твоїх руках, чоловіче».

Учитель.

- Як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповідав чоловікові?

Відповіді дітей.

Учитель.

- У словах мудреця є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше – добра чи зла.

-А тепер  разом станемо, зробимо фігуру у вигляді серця. Тож пошліть одне одному добрі думки і добрі відчуття, посміхніться один одному, подивіться у очі і подумки скажіть:» Вітаю, у тебе все вийде!»

 

Розташуйте  поетичні рядки в порядку зростання цифр. І запам’ятайте ці слова.

 

Хай оживає істина стара: (3)

Та нагород за це не вимагай. (2)

Живи, добро звершай, (1)

Людина починається з добра. (4)

 Слово «добрий» співіснує з багатьма словами. З,єднайте значення слів з  відповідним синонімом.

                                                                                              

Добрий будинок                                    зручне

Добра дитина                                         комфортний

Добре ліжко                                            дбайливий

Добрий господар                                  хороші

Добрі стосунки                                      слухняна

Добра людина                                       ………..

 

- Яка ж вона добра людина?(Діти висловлюють свої думки)  

5.Вправа «Сонце доброти». Робота в групах.

- Давайте засвітимо «Сонце доброти». Для цього на промінцях напишіть риси, які притаманні  добрій людині.(Діти пишуть на сонячних промінцях)

-чуйність

-жалість

-милосердя

-співчуття

-співпережирання

-відданість

. Робота з прислів’ями в парах. Гра «Збери прислів’я»

Де є добро, там                                  зникає зло.

Доброта кінчається                            радістю.

Від доброго слова                               світ радіє.

Доброму слову                                      ціни нема.

Доброта немає                                       кордонів.

Хто добре починає,той                         добре кінчає.

Добрі діти доброго слова                     послухають.

Добре слово –                                         золотий ключ.  

«Магічна свічка»

-У народі кажуть: «Добро творить дива». Запалимо свічку і уявимо ,що вона магічна,і відтепер всі,хто візьме її в руки,перетворюються на чарівника. Включіть свою фантазію,уявіть,що кожен з вас став добрим чарівником. Щоб ви зробили ,ставши чарівником? Почніть так:

- Якби я став чарівником,я б зробив би …

Стежка доброти

- Слухаючи вас,я зрозуміла,які ви добрі,і недаремно кажуть,що добро живе в душі людини. І саме тому душа безсмертна. зараз на відбитках своїх ніжок ви напишете добрі справи,які зробили комусь. Утворимо стежку доброти.

Підсумок

- Сьогодні ви протоптали стежку доброти,бажаю вам ,дітки,щоб ця стежка перетворилась на широкий шлях,яким ви будете йти впевнено,даруючи усім радість і любов.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Коваль Тетяна Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бабкова Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Соколова Олена Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Зубач Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
27 січня 2019
Переглядів
20305
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку