2 клас. Літературне читання
Тема. Коли твір відкриває свої таємниці. В. Лучук «Дикий мак». 3. Мезантюк «Мак» (с. 79-80).
Мета: навчати учнів читати вдумливо і виразно, усвідомлювати зміст прочитаного, розмірковувати, придивлятися, прислухатися до звучання художнього слова; розвивати мовлення учнів, естетичний смак; прищеплювати любов до природи.
Тип уроку урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет З.Мензатюк? В.Лучук, виставка книг З. Мензатюк, В.Лучука, відеозапис фізкультхвилинки.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
• «Задми свічку»; • « Понюхай квіточку »; • « Пий чай із блюдця »; • « Подми на кульбабку »; • «Насос»; • « Годинник».
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Виразне читання учнями віршів про весну.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
• Я крилатий і пухнастий,
Золотистий і смугастий,
Над лужком танок веду,
Дзвінко, весело гуду. (Джміль)
— Сьогодні ми поринемо в таємниці художніх творів. Під час читання розмірковуйте, уявляйте, придивляйтеся, прислухайтеся.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання тексту про джмеля (с. 79) — Які звуки та образи виникли у вашій уяві?
— Який це звук — оксамитовий? Пригадайте, яка на дотик тканина оксамит. Цю ознаку перенесено на звук. Переносне значення слова оксамитовий — приємний, м’який. — Які з виділених слів допомогли вам побачити джмеля? Опишіть його.
2.Довідкове бюро природолюба.
Назва нашого сьогоднішнього героя – джмеля пішла завдяки звукам, які той зазвичай видає під час польоту, такі гудячі, хрипячі, від них і пішло давньоруське слово «чьмель», що з часом перетворилося на всім знайоме сучасне «джміль». Цікавий факт – незважаючи на абсолютну маленьку вагу, джмелі є досить сильними комахами і можуть переносити вантаж рівний їх власній вазі.
Швидкість помаху крила джмеля становить 400 помахів в секунду. А швидкість польоту джмеля може при цьому досягати 3-4 метрів в секунду.
Також у джмелів є потужні щелепи-жала, що використовуються ними при перегризанні рослинних волокон, а також для створення сот. Ще вони служать джмелю для захисту.
Важливий орган джмелів – спеціальний хоботок, що служить для збору нектару. Довжина хоботка залежить від виду джмеля і варіюється від 7 до 19 мм.
Також в черевці джмелів є жало, але тільки у самок, у самця жала немає. Жало джмеля гладке, без зазубрин і невидиме в спокійному стані. Так що при укусі самка джмеля витягує жало назад і може жалити їм неодноразово подібно осам та шершням і на відміну від бджіл, що гинуть після укусу. Також у джмелів є цілих шість лапок, при цьому у самки на зовнішній поверхні задніх гомілок є спеціальний «кошик» для збору пилку.
Джмелі збирають пилок і нектар з багатьох рослин. А ось для годування своїх личинок використовують не тільки нектар, але й мед власного виготовлення. Джмелиний мед рідший, ніж у бджіл, світліше і не такий солодкий та пахучий.
Мешкають джмелі практично скрізь, на всіх материках, за винятком холодної Антарктиди.
Гнізда джмелів бувають підземними, на землі і над землею. Багато видів джмелів будують свої гнізда під землею, часом навіть влаштовуються в норах різних гризунів. Цікаво, що запах мишей приваблює самок джмелів. Також в мишачій нірці знаходиться багато корисного матеріалу для утеплення джмелиного гнізда: вовна, суха трава і т. д.
Життя джмелів коротке і залежить від місця джмеля в джмелиному суспільстві, так робочий джміль в середньому живе близько двох тижнів. Джмелі самці живуть близько місяця, і вмирають невдовзі після спарювання, найдовше живе самка засновниця, народжені навесні самки вмирають осіню, а народжені восени, переживають зимівлю та можуть прожити навіть цілий рік – до наступної осені.
Далеко не всі джмелі однаково працьовиті. Так, серед них також зустрічаються свого роду джмелі-паразити, або зозулі, не гребують захопити чужі гнізда, в тому числі і гнізда своїх джмелиних родичів. До зозуль відноситься 29 видів джмелів.
У природі існує близько 300 різновидів джмелів.
В цілому джміль миролюбна комаха, сам він ніколи не нападає, а вкусити може лише захищаючись. Тим не менш, укус джмеля слабкий, це вам не шершень. Жала в тілі не залишається, джміль забирає його собі назад, а ось отрута, що випускається з жала при укусі може викликати неприємні відчуття: свербіж, біль, почервоніння, опухлість, в гіршому випадку вони можуть тривати кілька днів. Але і це в рідкісних випадках, так як для більшості здорових людей джмелина отрута безпечна.
Що робити в домашніх умовах, якщо укусив джміль
Зрозуміло, краще всього просто не допустити укусу джмеля, для цього лише треба не намагатися взяти джмеля в руки, а на природі стежити, щоб випадково не сісти на джмеля своїм «м’яким місцем». Але якщо все ж укус джмеля трапився, тоді перша допомога повинна бути наступною:
Чим корисні джмелі
Як ми вже писали вище, джмелі є дуже майстерними запилювачами багатьох сільськогосподарських рослин, часом вони здійснюю перехресне запилення в п’ять разів швидше, ніж бджоли.
Вороги джмелів
Великими ворогами джмелів є мурахи, що крадуть мед у самки, викрадають яйця і личинки джмелів. Щоб уберегтися від мурах джмелі будують свої гнізда над землею, подалі від мурашників.
Ще одними ворогами джмелів є оси та мухи-конопіди, що також крадуть джмелиний мед і поїдають розплід. Деякі птахи, як наприклад, золотиста щурка, поїдають джмелів, скльовуючи їх.
Фізкультхвилинка
2. Опрацювання вірша В. Лучука «Дикий мак» (с. 79-80)
1) Робота над загадками.
— Відгадайте загадки і дізнайтеся, які квіти вибрав джміль. Знайдіть їх на малюнку.
Наче сонця серединка, Запалали в чистім полі
Пелюстків біла хустинка. Квіти гарні, всі червоні.
Знає бджілка і мурашка, То палає влітку так
Що звуть квіточку... (ромашка). Польовий червоний... (мак).
2) Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання вірша учнями. — Поміркуйте, як треба читати вірш. — Спробуйте передати голосом, що маку стало соромно.
3) Виразне читання вірша учнями. — Як ви гадаєте, чому мак хотів підслухати розмову? — Оберіть відповідь: а)був занадто цікавий; б) був невихований. — Чому мак почервонів? — Знайдіть у вірші риму. 3. Опрацювання тексту Зірки Мензатюк «Мак» (с. 79-80)
1) Виразне читання тексту вчителем. — Які картини поставали у вашій уяві під час слухання тексту?
2) Виразне читання тексту учнями. — Як ви вважаєте, чи звертається письменниця до вас? — Що вам захотілося зробити, запам’ятати? — Які образи квітки маку створено у прочитаних вами текстах? — Закінчіть думку: «Мак хотів підслухати таємницю і від сорому...».
VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці? — Що було найбільш цікавим? — Чого вас навчає текст Зірки Мензатюк «Мак»?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити напам’ять вірш «Дикий мак».