2 клас. Літературне читання Тема. «Літературні казки». Вступ до теми. Скринька казок український письменників.

Про матеріал
Мета: дати учням поняття «авторські (літературні) казки»; вчити їх аналізувати зміст твору, давати характеристику героям; розвивати техніку читання; формувати вміння працювати в колективі та самостійно,виховуваби бажання читати казки.
Перегляд файлу

                                               2 клас.  Літературне читання

Тема . Тема 10.  «Літературні казки».  Вступ до теми. Завдання зі скриньок літературних казок (с. 137-138). Скринька казок український письменників. Сторінки з життя Івана Франка. І. Франко «Лис Микита» (уривок) (с. 137-140).

Мета дати учням поняття «авторські (літературні) казки»; вчити їх аналізувати зміст твору, давати характеристики героям; розвивати техніку читання; формувати вміння працювати в колективі та самостійно.

Тип уроку урок формування знань, умінь та навичок

Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет Івана Франка, виставка книг, відеозапис фізкультхвилинки, презентація про лисицю та малюнки із зображенням сюжетів укр.нар.казок.

                                                                                              Хід уроку:

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1.Вправи на розвиток дихання.                                                        

2.Читання текстів за методикою В. Едігея.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Відгадайте казку і знайдіть відповідний малюнок серед малюнків які ви бачите на дошці.

1.Гра «Відгадайте казочку»

Сидів він на віконечку,

Як маленьке сонечко.

Від діда з бабусею утік,

Побіг у ліс і раптом зник. («Колобок»)

Знесла яєчко золоте,

Зраділи дуже дід і баба.

 Ви, діти, знаєте її —

Та це ж... («КурочкаРяба»)

В охайненькій хатині

Голосистий півник жив,

 І від рання до смеркання

Працювати він любив.

Ще жили з ним мишенята,

Круть і Верть їх звали.

Цілий день ледачі,

У полі стрибали.

До роботи не охочі,

А як їсти — тут як тут.

Пригадайте, милі діти,

Як цю казочку зовуть? («Колосок»)

Із якої казки я,

Бичок-третячок?

Із соломи дід зробив,

Бік смолою засмолив. («Солом’яний бичок»)

Результат пошуку зображень за запитом "колобок картинки"

Результат пошуку зображень за запитом "соломяний бичок казка  картинки"Результат пошуку зображень за запитом "колосок казка  картинки"Пов’язане зображення

 

 

— Молодці, діти! Я бачу, ви знаєте ці казочки. А хто їх придумав?  — Правильно. У цих казочках немає одного автора, адже йшли вони до нас із давніх-давен, переказувалися від одного покоління до іншого. І тому вони мають одну назву: народні.

— А сьогодні ми почнемо ознайомлення з казками, в яких автор відомий. Ці казки називаються літературними, або авторськими. Давайте повторимо і запам’ятаємо ці назви.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота над завданням зі скриньок літературних казок

2. Опрацювання казки Івана Франка «Лис Микита» (с 137-141)

1) Вступна бесіда. — Казочка, з якою ми ознайомимось сьогодні, називається «Лис Микита». — Що ви знаєте про лисицю, її повадки, поведінку? Послухаймо повідомлення, які для вас підготували однокласники.

Рубрика «Бюро природолюба». Повідомлення учнів про лисицю та перегляд презентації.

ЛисицяЛисиця – хижак, що належить до сімейства псових, тобто є далеким родичем, як вовка, так і домашньої собаки. Всі лисиці виділяються особливою родовою ознакою – витягнутою мордою, подовженим тілом, але з короткими кінцівками.

 

 

хвіст лисиці

А ще у всякої порядної лисиці в наявності пухнастий хвіст. Цей самий пухнастий хвіст лисиці не для краси лише створений природою, але і служить практичним цілям, він виступає стабілізатором під час бігу, а в зимові холоди може додатково зігріти свою господиню. Довжина хвоста лисиці залежить від її виду, в середньому вона становить 40-60 см.

паща лисиці

Слух у лисиці, а також нюх розвинені відмінно, саме на них ці звірі в першу чергу покладаються під час полювання. Що ж стосується зору, то він також непогано розвинений, більш того адаптований для нічного способу життя і дозволяє добре бачити в темряві. Ось тільки єдиним недоліком зору лисиці є той момент, що він не здатний розпізнавати кольори. В пащі у лисиці є 42 зуба, за винятком великовухої лисиці, у якої зубів аж цілих 48.

лисицяВід людських очей лисиці часто ховаються в норах, які або риють самі, або ж не гребують їх забрати у інших тварин. Можна їх зустріти також у печерах і навіть великих дуплах дерев.

Лисиця – хижий звір і їжею для неї служить різна більш дрібна живність – різні гризуни (польові миші, ховрахи), зайці, птахи, що гніздяться на землі. Не гребує лисиця і падлом, а також недоїдками після інших хижаків (вовків, ведмедів), особливо якщо це відбувається взимку, коли зловити свіжу живність більш проблематично.

лисиця із здобиччюЛисиці можуть собі в їжу вживати і різних великих комах (жуків, термітів, сарану), жаб. Якщо поруч є річка, то лисиця не упустить можливості поласувати рибкою. У літній період меню лисиць урізноманітнюється різними фруктами, ягодами, плодами, так як подібно ведмедям, лисиці є всеїдними тваринами.

Цікавий факт: під час полювання лисиця може розвивати швидкість до 50 км на годину.

лисиця     Лисиці ведуть, як правило, нічний спосіб життя, ховаючись вдень в своїх норах, і виходячи вночі на полювання. Цьому сприяє особливість їх зору, яка дозволяє добре бачити вночі.

В природі у лисиці не так вже й багато ворогів, деяка небезпека може виходити від тих же вовків і ведмедів, але тільки у випадку, якщо лисиця з необережності посягне на їх здобич. А так, то найголовнішим ворогом лисиці (як і багатьох інших тварин) є найнебезпечніший хижак – людина. Багато лисиць було винищено мисливцями і браконьєрами заради їх пухнастого хутра, яке згодом йде на шуби.

         Чому лисицю називають хитрою? Деякі вважають, що така погана репутація прикріпилася завдяки звичкам цих тварин під час полювання. Справа в тому, що лисиця завжди дуже хитро підкрадається до своєї здобичі, може годинами терпляче чекати в засідці біля заячої нори, і коли потенційна здобич з’являється на виду, вона також дуже спритно і блискавично її хапає своїми зубами.

            Крім цього лисиці відмінні умільці заплутувати сліди і втікати від переслідувань, різко змінюючи напрямок руху, напевно завдяки цим вмінням та звичкам здавна до лисиці прикріпився епітет «хитрий».

 — У яких казочках ви зустрічалися із нею? — Автор цієї казки, яку ми сьогодні будемо читати  

І. Я. Франко.

  1. Читання учнями тексту про І. Я. Франка.
  2. Перегляд відео «Лис Микита» ( http://youtube.com/watch?v=YBDsAIJrvMc)

- Назвіть головних героїв казки. Які із них вам подобаються, які ні. Чому?

5) Читання казки учнями мовчки.

- Випишіть слова, які вам важко пояснити (не знаєте значення цих слів) ?

6) Словникова робота.

Леститися — ніжно горнутися, виявляти ласку до кого-небудь.

Шарпнула — тягти кого-, що-небудь посмиком; різко, рвучко смикати за щось.

Вовтузитися — не сидіти спокійно; соватися.

7) Читання казки учнями «ланцюжком». — Де Вовчиця зустріла Лиса? — Що він робив? — Яким автор зобразив Лиса і Вовчицю? — Чим закінчилася риболовля для Вовчиці? — Пригадайте українську народну казку, до якої подібний твір Івана Франка.

— Розгляньте малюнок до казки. — Яким зображено Лиса?

8) Читання казки учнями за особами.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Отже, наш урок добіг кінця. Що ж нового на ньому ви дізналися? (Казки бувають не тільки народними, а й літературними, або авторськими.) — З якою казкою ви ознайомилися? — Чого вона вас навчила?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.  

Читати та переказувати казку «Лис Микита». За бажанням проілюструвати казку.

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 травня 2019
Переглядів
3416
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку