2 клас. Літературне читання
Тема . Тема 10. «Літературні казки». Вступ до теми. Завдання зі скриньок літературних казок (с. 137-138). Скринька казок український письменників. Сторінки з життя Івана Франка. І. Франко «Лис Микита» (уривок) (с. 137-140).
Мета дати учням поняття «авторські (літературні) казки»; вчити їх аналізувати зміст твору, давати характеристики героям; розвивати техніку читання; формувати вміння працювати в колективі та самостійно.
Тип уроку урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет Івана Франка, виставка книг, відеозапис фізкультхвилинки, презентація про лисицю та малюнки із зображенням сюжетів укр.нар.казок.
Хід уроку:
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- Відгадайте казку і знайдіть відповідний малюнок серед малюнків які ви бачите на дошці.
1.Гра «Відгадайте казочку»
Сидів він на віконечку,
Як маленьке сонечко.
Від діда з бабусею утік,
Побіг у ліс і раптом зник. («Колобок»)
Знесла яєчко золоте,
Зраділи дуже дід і баба.
Ви, діти, знаєте її —
Та це ж... («КурочкаРяба»)
В охайненькій хатині
Голосистий півник жив,
І від рання до смеркання
Працювати він любив.
Ще жили з ним мишенята,
Круть і Верть їх звали.
Цілий день ледачі,
У полі стрибали.
До роботи не охочі,
А як їсти — тут як тут.
Пригадайте, милі діти,
Як цю казочку зовуть? («Колосок»)
Із якої казки я,
Бичок-третячок?
Із соломи дід зробив,
Бік смолою засмолив. («Солом’яний бичок»)
— Молодці, діти! Я бачу, ви знаєте ці казочки. А хто їх придумав? — Правильно. У цих казочках немає одного автора, адже йшли вони до нас із давніх-давен, переказувалися від одного покоління до іншого. І тому вони мають одну назву: народні.
— А сьогодні ми почнемо ознайомлення з казками, в яких автор відомий. Ці казки називаються літературними, або авторськими. Давайте повторимо і запам’ятаємо ці назви.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над завданням зі скриньок літературних казок
2. Опрацювання казки Івана Франка «Лис Микита» (с 137-141)
1) Вступна бесіда. — Казочка, з якою ми ознайомимось сьогодні, називається «Лис Микита». — Що ви знаєте про лисицю, її повадки, поведінку? Послухаймо повідомлення, які для вас підготували однокласники.
Рубрика «Бюро природолюба». Повідомлення учнів про лисицю та перегляд презентації.
Лисиця – хижак, що належить до сімейства псових, тобто є далеким родичем, як вовка, так і домашньої собаки. Всі лисиці виділяються особливою родовою ознакою – витягнутою мордою, подовженим тілом, але з короткими кінцівками.
А ще у всякої порядної лисиці в наявності пухнастий хвіст. Цей самий пухнастий хвіст лисиці не для краси лише створений природою, але і служить практичним цілям, він виступає стабілізатором під час бігу, а в зимові холоди може додатково зігріти свою господиню. Довжина хвоста лисиці залежить від її виду, в середньому вона становить 40-60 см.
Слух у лисиці, а також нюх розвинені відмінно, саме на них ці звірі в першу чергу покладаються під час полювання. Що ж стосується зору, то він також непогано розвинений, більш того адаптований для нічного способу життя і дозволяє добре бачити в темряві. Ось тільки єдиним недоліком зору лисиці є той момент, що він не здатний розпізнавати кольори. В пащі у лисиці є 42 зуба, за винятком великовухої лисиці, у якої зубів аж цілих 48.
Від людських очей лисиці часто ховаються в норах, які або риють самі, або ж не гребують їх забрати у інших тварин. Можна їх зустріти також у печерах і навіть великих дуплах дерев.
Лисиця – хижий звір і їжею для неї служить різна більш дрібна живність – різні гризуни (польові миші, ховрахи), зайці, птахи, що гніздяться на землі. Не гребує лисиця і падлом, а також недоїдками після інших хижаків (вовків, ведмедів), особливо якщо це відбувається взимку, коли зловити свіжу живність більш проблематично.
Лисиці можуть собі в їжу вживати і різних великих комах (жуків, термітів, сарану), жаб. Якщо поруч є річка, то лисиця не упустить можливості поласувати рибкою. У літній період меню лисиць урізноманітнюється різними фруктами, ягодами, плодами, так як подібно ведмедям, лисиці є всеїдними тваринами.
Цікавий факт: під час полювання лисиця може розвивати швидкість до 50 км на годину.
Лисиці ведуть, як правило, нічний спосіб життя, ховаючись вдень в своїх норах, і виходячи вночі на полювання. Цьому сприяє особливість їх зору, яка дозволяє добре бачити вночі.
В природі у лисиці не так вже й багато ворогів, деяка небезпека може виходити від тих же вовків і ведмедів, але тільки у випадку, якщо лисиця з необережності посягне на їх здобич. А так, то найголовнішим ворогом лисиці (як і багатьох інших тварин) є найнебезпечніший хижак – людина. Багато лисиць було винищено мисливцями і браконьєрами заради їх пухнастого хутра, яке згодом йде на шуби.
Чому лисицю називають хитрою? Деякі вважають, що така погана репутація прикріпилася завдяки звичкам цих тварин під час полювання. Справа в тому, що лисиця завжди дуже хитро підкрадається до своєї здобичі, може годинами терпляче чекати в засідці біля заячої нори, і коли потенційна здобич з’являється на виду, вона також дуже спритно і блискавично її хапає своїми зубами.
Крім цього лисиці відмінні умільці заплутувати сліди і втікати від переслідувань, різко змінюючи напрямок руху, напевно завдяки цим вмінням та звичкам здавна до лисиці прикріпився епітет «хитрий».
— У яких казочках ви зустрічалися із нею? — Автор цієї казки, яку ми сьогодні будемо читати —
І. Я. Франко.
- Назвіть головних героїв казки. Які із них вам подобаються, які ні. Чому?
5) Читання казки учнями мовчки.
- Випишіть слова, які вам важко пояснити (не знаєте значення цих слів) ?
6) Словникова робота.
Леститися — ніжно горнутися, виявляти ласку до кого-небудь.
Шарпнула — тягти кого-, що-небудь посмиком; різко, рвучко смикати за щось.
Вовтузитися — не сидіти спокійно; соватися.
7) Читання казки учнями «ланцюжком». — Де Вовчиця зустріла Лиса? — Що він робив? — Яким автор зобразив Лиса і Вовчицю? — Чим закінчилася риболовля для Вовчиці? — Пригадайте українську народну казку, до якої подібний твір Івана Франка.
— Розгляньте малюнок до казки. — Яким зображено Лиса?
8) Читання казки учнями за особами.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Отже, наш урок добіг кінця. Що ж нового на ньому ви дізналися? (Казки бувають не тільки народними, а й літературними, або авторськими.) — З якою казкою ви ознайомилися? — Чого вона вас навчила?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Читати та переказувати казку «Лис Микита». За бажанням проілюструвати казку.