2 клас. Літературне читання
Тема Скринька казок українських письменників. Сторінки з життя Василя Чухліба. В. Чухліб «Заячий холодок». Читання в особах (с. 143-146).
Мета продовжити ознайомлення учнів з літературними казками; вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; формувати в учнів уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; виховувати щедрість, дружелюбність.
Тип уроку урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет Василя Чухліба, виставка книг, відеозапис фізкультхвилинки, презентація про життєвий та творчий шлях В.Чухліба
Хід уроку:
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1.Гра «Обличчям до обличчя» Учні повертаються одне до одного та переказують казки Галини Малик в парах.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми ознайомимося з літературною казкою, головним героєм якої є... Відгадайте хто?
• Довгі вуха, куций хвіст,
Невеличкий сам на зріст
На городі побував —
Нам капусту попсував. (Заєць)
-Що вам відомо про цю тваринку ? Послухаймо повідомлення з рубрики «Бюро природолюба».
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Перегляд презентації про життєвий та творчий шлях Василя Чухліба з клментарем учнів та вчителя.
Василь Чухліб народився в селі Лебедівка на благословенній землі давньої Чернігівщини, і мальовнича краса її природи з малих літ глибоко запала йому в серце, щоб вихлюпнутися схвильованими рядками в його поетичній прозі.
У 1970-ті роки новели В. Чухліба, надруковані в періодиці, привернули увагу редакції журналу «Малятко», і тоді письменникові запропонували виступити з оповіданнями для дітей. Згодом із творів, надрукованих у «Малятку», склалася перша книжечка молодого літератора «Хто встає раніше». Пише В. Чухліб короткі оповідання та казки — прозорі, як кришталь, тихі, як тепле літо. Більшість із них — про природу. Письменник просто, без зайвих сюжетних ходів і вигадок малює сучасний світ, у якому діють дорослі та діти, які так чи інакше перебувають на природі. Представників природного світу автор наділяє тими рисами, характером та поведінкою, які властиві добрим та лихим людям.
Фізкультхвилинка
2. Опрацювання казки Василя Чухліба «Заячий холодок» (с. 143-146)
1) Гра «Передбачення». — Прочитайте заголовок казки. Поміркуйте, про що в ній ітиметься.
2) Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання казки учнями.
— Чи правильними виявилися наші припущення про зміст казки?
3) Словникова робота.
а) Довідкове бюро. Капловухий — який має великі, відстовбурчені вуха. Мулький — який бентежить, турбує, гнітить.
б) Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем; скоромовкою в парах.
Задавака наосонні загаласує гамірливими улігшися кучерявими поплентався насурмонившись
4) Читання казки учнями «ланцюжком».
5) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
— Чи правильним виявилося ваше припущення про зміст казки?
— Знайдіть у тексті слова, якими автор характеризує капловухого зайця. Доберіть свої слова-ознаки. — У чому виявлялася нахабність зайця? — Намалюйте Зайця таким, яким ви уявляєте його на початку та в кінці казки. — Чи можна сказати, що Заєць зрозумів свою провину? Обґрунтуйте відповідь рядками з тексту.
6) Робота в групі. — Прочитайте казку за особами.
3. Опрацювання вірша-загадки Дмитра Білоуса
— Прочитайте вірш-загадку Дмитра Білоуса. Відгадайте, про яку казку йдеться і хто її автор?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Яку казку читали на сьогоднішньому уроці? — Який висновок для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Навчитися читати казку за особами (с. 143-146).