2 клас. Літературне читання
Тема Творчість Галини Малик. Галина Малик «Королівство Ану», «Чому папуга не навчався розмовляти», « Чому равлик ховається».
Мета ознайомити учнів з творчістю Галини Малик, вправляти у виразності та швидкості читання; розвивати мовлення, формувати уміння аналізувати, робити висновки; виховувати ввічливість.
Тип уроку урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет Галини Малик, виставка книг, відеозапис фізкультхвилинки, презентація про життєвий та творчий шлях Галини Малик, відеохрестоматія (http://youtube.com/watch?v=o3QTCgGXnKo).
Хід уроку:
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
ІV. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ УРОКУ.
Народилася Галина Миколаївна Малик 12 серпня 1951 року в Бердянську Запорізької області. 1964 року сім’я переїхала в селище Середнє, що на Закарпатті. Дитинство і юність майбутньої письменниці були радісними і спокійними. Вона гарно вчилася в школі, мала веселу вдачу, почуття гумору і… не збиралась бути письменницею. Своє перше знайомство з книжкою Галина Миколаївна запам’ятала на все життя. Це сталося, коли мама до дня народження зробила малій Галинці диво-подарунок, купивши їй збірку «Українські народні казки», яка стала для дівчинки «…і букварем, і розвагою, і цілим новим світом».
Батько Галини Миколаївни за фахом був ученим-агрономом, і його разом із сім’єю направили в Донецьку область працювати на дослідній виноградарній станції. Але Галину Миколаївну завжди тягнуло на Закарпаття, туди, де минуло її дитинство. Закінчивши школу, вона вступила на філологічний факультет Ужгородського університету, працювала коректором у міській друкарні, потім — у Закарпатській обласній науковій бібліотеці. 1991 року Г. Малик займає посаду головного редактора видавництва «Закарпаття». З 1998 року вона видавець та редактор журналу для дітей «Віночок». Нині працює головним редактором Закарпатської філії видавництва «Знання» (м. Київ).
Писати Г. Малик почала ще зі шкільного віку. Потім кинула, та коли сама стала мамою, почала створювати віршики для своєї доньки. Галина Миколаївна дуже добре пам’ятає, як вона сприймала світ у дитинстві, усі свої дитячі відчуття. Тому її вірші для дітей легкі, з простими, інколи зовсім неочікуваними, сюжетами.
Видала 52 книжки для дітей — поезію, прозу, переклади, а також збірку сонетів, переклади з болгарської. Це також вірші-загадки, вірші-підказки, вірші, в яких юний читач знаходе нові слова, а також такі, в яких часто-густо можна впізнати себе і свої справи, які ми або доводимо до кінця, або не доробляємо, які любимо робити, і які — ні.
Згодом Галина Малик почала писати казкові повісті для дітей. З персонажами цих повістей весь час трапляються якісь пригоди, відбуваються небезпечні та радісні події: то звичайні діти потрапляють у казкову країну, то мешканці казкових країн — у наше реальне життя.
За повість «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» 1988 року Галині Малик було присуджено премію імені О. Копиленка. З незвичайними пригодами Алі, невгамовної героїні твору, уже познайомились юні читачі Іспанії, Італії, Франції, Німеччини та інших країн. А за повість «Злочинці з паралельного світу», Галині Малик було присуджено звання лауреата літературної премії імені Лесі Українки 2003 року.
Вона є також автором книг «Пантлик і Фузя», «Пантлик і Фузя сперечаються», «Пригоди Іванка і Беркутка», «Як ти народився» та збірки перекладів з російської мови Даніїла Хармса «Я тепер автомобіль».
2007 року Галину Миколаївну відзначено літературною премією ім. Ф. Потушняка за книги казок для дітей «Пригоди в зачарованому місті» (Тернопіль: Підручники і посібники, 2006) та «Сміятись заборонено» (Київ, 2005).
2.Робота над казкою Г.Малик «Королівство Ану» (с.82-84)
1.Слухання казки учнями ( соціальний проект «Книги, що говорять»
(http://youtube.com/watch?v=o3QTCgGXnKo)
2. Словникова робота Забити тривогу- сповістити про небезпеку
3.Робота над змістом
— У якій формі побудована казка? (У формі вірша.) Про які королівства йдеться в казці? (Про королівства Ану й Будьласка.) Які слова вживали жителі королівства Будьласка? (Пробачте, спасибі, будь ласка.). Якими вони були? (Ввічливими.)
— Що трапиломя в цьому королівстві? (Із ним почав війну сусіда-король королівства Ану.)
— Яким словом починалися всі фрази мешканців войовничого королівства? («Ану»)
— Як можна схарактеризувати мешканців королівства Ану? (Вони були грубими, невихованими, некультурними.)
4.Робота з текстом. Вибіркове читання.
- Які слова вчили казати будьласці невідомих осіб ? Чи скінчилася на цьому казка ?
— Чого вчить ця казка? (Бути ввічливими й учити культури інших людей.)
Фізкультхвилинка
2.Робота над казкою Г.Малик «Чому папуга не навчився розмовляти» (с.85)
1. «Бюро природолюба». Повідомленя учнів про папуг з переглядом відео про життя птахів.
Папуги — одні з найкрасивіших екзотичних птахів, яких приручила людина. Вони дивують своїми розумовими здібностями і веселою вдачею.
Папуги – це птахи, улюбленці багатьох людей. Папуги відрізняються яскравим, різнобарвним оперенням: оливковим, бурим, жовтим, чорним, зеленим. Вони розфарбовані всіма кольорами веселки. Птахи вміють літати і швидко лазити по деревах. Потужний дзьоб служить знаряддям для довбання дупла, добування їжі. Також він є грізною зброєю. Так, дорослий какаду одним ударом дзьоба може роздробити палець людині. У лазіннях по дереву дзьоб виступає як третя лапа, за допомогою якої пернаті хапаються за гілки. У всіх папуг верхня частина дзьобу, незалежно від нижньої частини, може підніматися вгору. А от нижня частина дзьоба може рухатися вперед, назад, в сторони. На кінці дзьоба у папуг є поперечні тверді рубці, які допомагають їм подрібнювати, пережовувати насіння і фрукти. На планеті живе 324 виду папуг. Вони мешкають в субтропічних і тропічних лісах. Птахи живуть в термітниках, дуплах, норах і щілинах скель.
- А сьогодні ми прочитаємо казку Г. Малик, яка розповість, чому папуга не навчався розмовляти ?
2.Читання казки учнями «ланцюжком»
3. Робота над змістом казки.
Розташування персонажів у тій послідовності, у якій вони з’являлися у казці, пошук та зачитування відповідних реплік персонажів.
3.Робота над казкою Г.Малик «Чому равлик ховається» (с.87)
1.Робота над загадкою.
Господар по стежці повзе,
На собі хатинку везе.
Друзі кличуть його Павлик,
Звісно, це рогатий … (равлик)
2.Самостійне читання учнями казки
3.Робота над змістом
V. РЕФЛЕКСІЯ. ПІДСУМОК УРОКУ.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ .
(с. 82-87) читати та переказувати казки, намалювати малюнки.