2 клас. Літературне читання
Тема. Скринька казок українських письменників. Сторінки з життя Юрія Ярмиша. Ю. Ярмиш «Та сама Мишка» (с. 141-143).
Мета: вдосконалювати техніку свідомого виразного читання; розвивати вміння аналізувати прочитане, давати відповіді на запитання, характеризувати дійових осіб; виховувати бажання працювати в колективі
Тип уроку: урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет Юрія Ярмиша, виставка книг, відеозапис фізкультхвилинки, презентація про життєвий та творчий шлях Ю.Ярмиша.
Хід уроку:
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Гра «У художньому музеї» Діти виходять до дошки, де розміщена виставка їх робіт, коментують кожен свою роботу.
2. Гра «Обличчям до обличчя» Учні повертаються одне до одного та переказують казки Г.Малик в парах.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
1.Відгадайте загадку.
• Сиднем у землі сиділа,
Час настав — і всіх здружила
Діда, бабу, внучку й Хвінку,
Мишку та кицюню Мінку. (Ріпка)
— Як ви вважаєте, чи допоможе мишка всім і наступного року? — Сьогодні ми про це дізнаємося з казки, яку написав Юрій Ярмиш.
ІV. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ УРОКУ.
1.Перегляд презентації про життєвий та творчий шлях Юрія Ярмиша з коментарем вчителя та учнів.
— Народився Юрій Феодосійович Ярмиш у Дніпродзержинську на Дніпропетровщині в сім’ї вчителів. Дитинство його пройшло на берегах Славути і на Уралі, а шкільні роки — серед розкішної природи Карпат. Юрієві Ярмишу доводилось багато подорожувати. Він побував у Великій Британії, Канаді, США, на Балканах, кілька разів відвідав Індію, враження про яку описав у творі «По дорогах Індії».
Як казкар Ю. Ярмиш відомий не лише в нашій країні. У Санкт-Петербурзі видано антологію найкращих казок сучасних письменників країн Співдружності Незалежних Держав, у якій вміщено по одному-два твори кожного автора, а Ю. Ярмиша — аж 16 казок. Друзі жартома називають його «українським Андерсеном». І це не випадково. Ім’я українського казкаря Ю. Ярмиша посіло одне з чільних місць серед письменників, які пишуть для дітей і про дітей.
У 2001 р. за цикл новел-фантазій Юрію Феодосійовичу присуджено літературну премію імені Юрія Яновського.
2. Опрацювання казки «Та сама мишка» (с 141-142)
1) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання казки учнями.
— Чи сподобалася вам казка? — Що в ній незвичного?
2).Словникова робота. а) Довідкове бюро.
Пишатися — відчувати гордість за кого-небудь, бути сповненим гордості за щось; гордитися.
б) Читання стовпчиків слів « буксиром » за вчителем; скоромовкою в парах.
Ото отоді страх торік збагнути відхекатись торішньої наморилася страхітливо сіроманці
— Прочитайте найкоротше і найдовше слово.
Фізкультхвилинка
3) Читання казки учнями «ланцюжком».
4) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
— Як бабуся і кицька дякували мишці? — Що відповіла мишка дідусеві наступного року? — Пригадайте персонажів української народної казки «Ріпка». — Опишіть їхні дії в народній і літературній казках. — Що спільного й відмінного у народній казці та казці Юрія Ярмиша? Чого більше?
— Розгляньте малюнок. Який епізод казки на ньому зображено?
3. Опрацювання казки «Про ріпку та внучку» (с.142- 143)
1) Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання першої частини казки.
— Читайте, намагаючись передбачити, що відбуватиметься далі. — Як ви вважаєте, хто допоможе?
2) Читання учнями кінцівки казки. — Чому внучка не захотіла рвати ріпку? — Які важливі для вас думки Юрій Ярмиш висловив у своїх казках?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи сподобався вам сьогоднішній урок? — Чого вас навчили прочитані казки?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
(с. 141-143). Переказувати казки.