Мета : активізувати читацькі інтереси учнів; удосконалювати навички виразного і свідомого читання віршованих творів; розвивати образну уяву, здатність розрізняти реальність і вигадку; виховувати любов до рідного слова.
2 клас. Літературне читання
Урок № 38
Тема. Настрій у вірші. 0. Сенатович «Веселий сміх» (с. 52-53).
Мета : активізувати читацькі інтереси учнів; удосконалювати навички виразного і свідомого читання
віршованих творів; розвивати образну уяву, здатність розрізняти реальність і вигадку; виховувати любов
до рідного слова.
Тип уроку. Урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет О.Сенатович, збірка творів, мультимедійна презентація.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
Встали всі рівненько, підтягнулись.
Один одному щиро всміхнулись.
На урок старання не забудьте взяти
Тож починаймо добре працювати.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Жук літає угорі і дзижчить… (жу-жу).
Вуж сховався у норі і шипить…(шу-шу).
Шелестить трава…(ша-ша).
Пилка дзенькає…(дза-дза).
Краплі падають… (дзень-дзень).
Повний звуків день!
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Презентація творів Олесі Ворониної. (Книги діти обирали за власним вподобанням).
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадку — і ви дізнаєтеся, хто буде героєм сьогоднішнього уроку.
Має в шафі два кожухи.
Влітку одягає сірий,
Ну а взимку — теплий білий. (Заєць)
— Що ви знаєте про цю тварину?
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.Повідомлення учнів про зайця.
Заєць у перекладі зі старослов’янської мови означає «стрибун». Задні його лапи майже вдвічі довші за передні й дуже сильні, завдяки чому він може робити стрибки в декілька метрів. Він ще й чудовий бігун. У разі небезпеки досягає швидкості понад 70 км/год. Зір у зайця середній. Бачить він краще в сутінках. Зайці можуть бачити все навколо себе: їх очі розташовані так, що забезпечують їм широке поле зору. Тікаючи, вони, зазвичай, дивляться назад, тому нерідко стають здобиччю іншого ворога, який опинився на їх шляху. Спить заєць із розплющеними очима.
Зайці живуть поодинці або парами. На відміну від кроликів, зайці не риють нір, а споруджують гнізда в невеликих ямках. Зайченята народжуються розвиненими, з хутром і розплющеними очима, і мати залишається з ними всього 5-6 днів, а потім лише іноді відвідує їх, через що багато зайченят гине від ворогів. Зір зайців слабкий, нюх добрий, слух чудовий; беззахисність стосовно численних ворогів (людина, хижі ссавці і птахи) робить їх украй боязливими; проте, переконавшись у своїй безпеці, зайці стають іноді украй зухвалими.
Навесні самці запекло змагаються за самок: встають на задні лапи і б'ють один одного передніми. При цьому вони сміливішають, і тоді їх часто можна побачити.
2.Перегляд відеопрозентації «Цікаві факти про зайців»
3. Повідомлення вчителя про життєвий та творчий шлях О.Сенатович з переглядом відеопрезентації та робота з вистакою книг.
Оксана Сенатович народилася 2 січня 1941 р. в м. Бережани, у сім'ї вчителів. Після закінчення школи, навчалась у Львівському політехнічному інституті. Працювала інженером на заводі, але справжнє своє покликання знайшла на літературній ниві. Путівку в поетичний світ О. Сенатович дала газета "Вільне життя" ще у 1959 р. Згодом були публікації в журналі "Жовтень" (1960, № 1).
У 1961 р. у Львові вийшла колективна поетична збірка "Яблуневий цвіт", серед 28-ми авторів якої представлена і О. Сенатович.
О. Сенатович писала поезії і для дітей, і для дорослих.
Коли вона працювала на заводі, почала розповідати дітям про професію інженера і тоді ж почала писати вірші для учнів молодших класів. Так народилася її книжка для дітей "Червоні лелеки" (1970). Свої вірші для дітей поетеса часто друкувала у журналах "Барвінок", "Малятко", в календарі "Дванадцять місяців". Широко відомі її книжки для найменших читачів: "Червоні лелеки", "Вісім сотень колобків", "Вчиться Вересень читати", "Сніговик", "Живемо в одному домі", "Шпаки на колесах", "Соловейку, тьох-мажор".
За свій літературний доробок для дітей Оксана Сенатович стала першим лауреатом премії імені Олени Пчілки (1992)
Померла О. Сенатович 31 березня 1997 р. в м. Львові.
— Прочитайте назву вірша і розгляньте малюнки до нього (с. 52–53). Про що йтиметься у цьому творі?
2. Виразне читання вірша вчителем
— Який настрій викликав у вас вірш? Чому? Чи справдилися ваші передбачення?
Ломака — велика палиця, дрючок. Драла — швидко тікати куди-небудь.
Фізкультхвилинка
VІ. Узагальнення та ситематизація набутих знань.
1. Гра «Рибки». Самостійне читання вірша учнями мовчки
— Прочитайте вірш мовчки. Підготуйтеся до виразного читання. Доберіть потрібну інтонацію.
2. Виразне читання вірша учнями вголос
3. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— За допомогою яких слів авторка відтворила сміх, тріск сухої гілки? Чи насправді зайчикові було весело під час зустрічі з мисливцем? Прочитайте виділені вислови. Який стан зайчика вони відображають? Що насправді у вірші викликає сміх?
Утікав… (простував).
Було… (затрясло).
Злість… (трісь).
Він… (навздогін).
Йому… (дожену).
VIІ. Підсумок уроку
— З яким віршем ознайомилися на сьогоднішньому уроці? Хто його автор? Який цей вірш за настроєм?
— Що найбільше сподобалося у вірші?
VII. Домашнє завдання
(с. 52-53) Виразно читати вірш.