Вправи на розвиток критичного мислення з літературного читання у 2 класі

Про матеріал

Вправи, стратегії і творчі завдання для розвитку критичного мислення на уроках літературного читання у 2 класі. Матеріали розроблені за програмою на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ.

Перегляд файлу

 


Літературне читання

З народного джерела

Вправа «Передбачення»

  • Зараз ми почнемо вивчати розділ «З народного джерела» . як ви розумієте цю назву?
  • Які  жанри належать до усної народної  творчості?

(діти на дошці виставляють назви заголовків)

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Гра «Впізнай жанр»

На дошці розміщені картки-підказки:

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "сидить  жабка під корчем" 

 

 

 

 

(лічилка) 

(лічилка)

Пов’язане зображення 

 

 

 

 (загадка )

Результат пошуку зображень за запитом "Босий хлопець сіно косить. Роса росить ноги босі." 

 

 

 

 

(скоромовка)

Результат пошуку зображень за запитом "ой на горі жито сидить зайчик" 

 

 

 

 

 

(пісня)

 

Результат пошуку зображень за запитом "друзі" 

 

 

 

 

(прислів’я )

 

Вправа «Затійники»

 

  • Виберіть для кожної групи одну з українських народних ігор. Вдумливо й уважно прочитавши її правила, використавши лічилку, організуйте й розучіть її. Розіграйте перед своїми однокласниками так, щоб їм теж захотілося в неї пограти.
  • А я вам пропоную пограти в «Чаклуна» .

За горами, за лісами

Стоїть бочка з пирогами.

Раз, два, три –

А чаклуном будеш ти!

«Чаклун» наздоганяє дітей. Кого наздожене й торкнеться, той «зачаклований» і завмирає на місці. Решта гравців намагаються торкнутися його – «розчаклувати», а «чаклун» пильнує його, та намагається «зачаклувати» інших гравців. Гра завершується, якщо «зачаклована» більшість дітей або «чаклун» втомився.

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа  «Дерево асоціацій»

  • Які слова у вас асоціюються зі словом пісня?

Результат пошуку зображень за запитом "дерево" 

Пов’язане зображення

 

Пов’язане зображення 

 

 

Пов’язане зображення 

 

 

 

Пов’язане зображенняПов’язане зображенняПов’язане зображення 

Пов’язане зображення 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Творці лічилок»

  • Складіть лічилку за поданим початком.
  • Тихін ягоди збирав,

Тільки стиглі в кошик брав…

 

  • Ксеня з друзями гуляє,

Всіх на ймення називає...

 

  • Арти, барти, розбабарти,

Кунти, пунти, шарапунти...

 

  • Думля, бубумля, сойчин хвіст,

Крямля, булямля, через міст...

 

 — Розкажіть свої лічилки. — Оцініть свій витвір самі. Чи задоволені, як його сприйняли однокласники? Як ви це зрозуміли?

 

Гра «Ми  дослідники»

  • Дослідіть, чи є пісня «Два півники» піснею-небелицею. Наведіть докази.
  • Чи можна замінити слово небилиця іншими словами – фантазія, вигадка тощо.
  •  

Гра «Вгадай слово»

  • Короткі влучні вислови, що віками зберігаються в народній пам’яті. 

(прислів’я і приказки)

 

Вправа «Гронування»

  • Оберіть з тексту дії, що виконували в пісенці «Два півники» персонажі.

 

 

 

  • Результат пошуку зображень за запитом "два півники горох молотили"
  • Зверніть увагу: у пісеньці працюють усі – і дорослі, і малі. Українці поважали і прославляли працю, привчали до неї з малечку. Вони вміли і працювати і відпочивати.

 

 

Вправа «Конструктор»

  • У кожної дитини набір “Шість цеглинок”
  • Відповідь – це колір цеглинк
  • Діти читають частинки прислів’їв і шукають продовження.
  • Показують відповідь кольором цеглинки

Результат пошуку зображень за запитом "лего цеглинки зелений" — Складіть «зламані» прислів’я за допомогою цеглинок Lego, Поясніть їхнє значення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Незакінчене речення»

(на підсумок уроку)

  • Мене вразило…
  • Мені запам’яталося…
  • Мені сподобалося…
  • Мені не сподобалося…у мене виникло бажання…

 

Гра «Дешифрувальники»

  • Розшифруйте слова БІХЛ (хліб), КАДГАЗА (загадка), ЦЕСОН (сонце), ЖІДА (діжа), ТОСТІ (тісто).
  • Що означає слово діжа?

Діжа – низька, широка дерев’яна діжка для приготування тіста.

 

Вправа «Кола Венна»

  • Пригадайте пісню «Два півники». Чи схожі пісенька і вірш «Влітку день годує рік»? Порівняйте їх.

 

 

 

 

 

«Довідкове бюро»

  • Зясуймо, що таке лічилка. Прочитайте довідку.
  • Поміркуйте, від якого слова утворилося слово лічилка (Міркування учнів.)
  • Так, від слова лічити, тобто рахувати. Отже, навіщо були створені лічилки? (відповіді учнів).
  • Саме тому в основі багатьох лічилок – лічба, і їх промовляють в особливому ритмі, що допомагає рахувати учасників гри.

Вправа - турнір «Хто найкмітливіший»

  • У кожної дитини набір “Шість цеглинок”
  • Відповідь – це колір цеглинк
  • Вчитель читає загадки.
  • Показують відповідь кольором цеглинки

Результат пошуку зображень за запитом "лисиця"Результат пошуку зображень за запитом "сорока"Біла латка,
Чорна латка
По дереву скаче.
(Сорока)

Результат пошуку зображень за запитом "білка"* * *
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа – 
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…
(Лисиця)

Я веселенький звірок,
Плиг з ялинки на дубок.
(Білка)
 

 

 

 

Пов’язане зображення* * *
Не князівської породи,
А ходить в короні,
Не їздець, а зі шпорами,
Не сторож, а рано будить.
(Півень)
* * *
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати, 
А зимою — в лігві спати. 
Як зачує він весну — 
Прокидається від сну.
(Ведмідь)

Результат пошуку зображень за запитом "ведмідь картинка"Результат пошуку зображень за запитом "півень" 

Я страшенний боягуз,

Всіх на світі я боюсь.

В полі, лісі навкруги

Скрізь у мене вороги.

Результат пошуку зображень за запитом "зайчик"Часом лізу я у шкоду,

Їм капусту на городах,

Моркву, ріпу, буряки.

 Відгадайте — хто такий?

 (Заєць)

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Асоціативний кущ»

  • Які асоціації у вас виникають до слова казка?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Сенкан»

  • Складіть сенкан до слова Колобок

Колобок

Круглий, смачний

Результат пошуку зображень за запитом "колобок"Котиться, співає, втікає

Колобок співає усім пісеньку.

Смачний колобок

 

 

 

Вправа «Передбачення»

  • Прочитайте назву казки («Лисичка сестричка»). Про що на вашу думку може в ній ітися.
  • Розгляньте ілюстрації до казки. Що ще можете сказати про цю казку?
  • А зараз прочитаємо казку з підручника і з’ясуємо, на скільки істинним був наш прогноз.

Результат пошуку зображень за запитом "українська народна казка лисичка сестричка" 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Довідкове бюро»

(До казки «Горобець та билина»)

  • Які слова були важкими для розуміння? Що вони означають?
  • Хто може пояснити значення інших рідковживаних  слів?

Шуліка – великий хижий птах; коршак, яструб.

Довбня – велика дерев’яна палиця з потовщенням.

Вправа «Відтвори за схемою»

Виразне читання початку казки вчителем.

  • Розгляньте схему до казки «Міньба» . відтворіть послідовність подальших подій у казці.
  • Продовження читання казки учнями «ланцюжком».
  • Продовження читання казки вчителем.
  • Читання продовження казки учнями до її закінчення напівголосно.

Вправа «Я – літературний герой»

  • Уяви себе літературним героєм і відтвори його за допомогою міміки і жестів. Склади розповідь.

 

Вправа «Кола Венна»

  • Пригадайте казку  «Мудра дівчина». Чи схожі казки «Мудра дівчина» і  «Як дівчина короля перехитрила»? Порівняйте їх.

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
2 січня 2019
Переглядів
3060
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку