Вправи "Літературна скарбниця"

Про матеріал

У документі містяться вправи на рзвиток критичного мислення на уроках літературного читання для учнів 2 класу, при вивченні теми "Літературна скарбниця" до підручника Віри Науменко

Перегляд файлу

Літературна скарбниця

Вправа «Передбачення»

А.Костецький «Дивна звичка»

- Як ви вважаєте, про що йтиметься у цьому вірші з такою назвою?

 

Вправа «Хвости»

  • Добав риму до вірша І. Січовика «Неслухняний язичок»

Мене за довгий язичок 
Батьки поставили в куток. 
Поклявсь я таткові і мамі 
Язик тримати за зубами. 
В куток я, мабуть, знову стану: 
Заліз язик мій... у сметану. 

 

Вправа «Передбачення» (за малюнком)

Розгляньте малюнок. Про що буде йти мова у тексті?

О.Сенатович «Веселий сміх»

2linaum (52) 2linaum (52)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Передбачення» (за малюнком)

До твору Т.Г. Шевченка «Тихесенько вітер віє»

  • Розгляньте малюнок. Як ви вважаєте. Про що буде йтися у вірші Т.Г. Шевченка «Тихесенько вітер віє»?

 

Вправа «Сенкан»

Складіть сенкан до слова верба.

 

           Верба

Довгокоса, плакуча;

Хилиться, росте, стоїть;

Верба є символом України

Символ України


Вправа «Сенкан»

Складіть сенкан до слова барвінок.

   Барвінок

Результат пошуку зображень за запитом "картинка квітки барвінок"Синій, пахучий;

В’ється, росте, цвіте;

Барвінок символ щасливого шлюбу;

Стелитися барвінком.

 

Вправа «Біном фантазій»

О.Олесь «В небі жайворонки в’ються».

- за виділеними словами скласти розповідь на тему «Світ очима пролісків»


В небі жайворонки в'ються,
Заливаються-сміються,
Грають, дзвонять цілий день,
І щебечуть, і співають,
І з весною світ вітають
Дзвоном радісних пісень.

Ось вони на землю впали,
Щось шепнули їй, сказали
І розтали знов у млі...
І щоб глянути на диво,
Виглядають полохливо
Перші проліски з землі.

 

Вправа «У вулику» (до вірша О.Осеся «Ліс восени»)

Розподілити ролі між усіма учнями класу і дати час на самостійне причитування своїх реплік. А потім прочитати вголос.

Вправа «Куб Блума»

(К. Перелісна «Віхола»)

Прочитайте вірш (К. Перелісної «Віхола» і складіть запитання і завдання для вправи «Куб Блума» ( поділися…; назви…; поясни…; з’ясуй…; запропонуй…; чому…)

 

Вправа «Асоціативний кущ» до слова сніг

 

 

 

 

 

 

 

Інтерактивна вправа « «Тонкі» та «товсті» запитання»

М. Воронний Сніжинки»

- Складіть « «Тонкі» запитання» (Хто..? Коли..? Куди..?  Кому..? Які..?)

- Складіть «товсті» запитання (Чому..? Навіщо..7 Як..? Я ти ввааєш..? Поясни, чому..?

 Гра „ Снігова грудка”.

Продовжте ряд:

Учні називають слова, які сказав вчитель і додають своє.

  1. Сніг, дощ, вітер, іній… .( мороз,веселка).

 2)Зима, весна, літо …

3) Січень, березень, травень,…

4)Білий, голубий, срібний…

 

 

Вправа «Наздожени речення».

Вчитель читає початок речення із вірша Л. Забашти « Біле свято зими» с.70, а діти знаходять і дочитують його до кінця.

 

Вправа «Павутинка»

Скласти павутинку (лексико-семантична робота в парі).

сніги                                           жовті

снігурі                                    веселі

свято                                       пухові

голки                                        біле

 

Вправа «Радіодіджей»

(Л.Забашта «Берізонька»)

- Виразно прочитайте вірш, ніби на радіо в прямому ефірі.

БЕРІЗОНЬКА

Берізонько, берізонько,

ти, мавко лісова,

зелені твої кіски

вітрисько розвіва.

Стоїш ти при дорозі

у травах і кущах,

і білі свої ноги

все миєш на дощах.

Прошу вас, із берези

ви соку не точіть,

ви краще їй сестричку

зелену посадіть.

Ви краще їй шпаківню

поставте на гілках,

щоб прилітав до неї

друг лісу, добрий птах! 

Л. Забашта

 

  Стратегія « Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися».

  • Що ми знаємо про цю рослину? (Вчитель креслить на дошці таблицю.

Попросіть учнів назвати те, що їм відомо з цієї теми. Запишіть їхні ідеї в колонку „ Що знаємо? ”. Тепер попросіть учнів подумати, які вони мають запитання з цієї теми. Запишіть їхні запитання до таблиці у стовпчик „ Про що хочемо дізнатися? ”. Якщо необхідно, додайте кілька своїх власних запитань. Далі учням треба прочитати текст, прослухати розповідь вчителя. Учні повідомляють про те, що вони дізналися з тексту. Спочатку вони називають відповіді, які знайшли на свої запитання у підручнику, а потім – усі цікаві або важливі ідеї, які виявили. Учитель записує це до таблиці в колонку „ Про що дізналися? ”).

Знаємо

Хочемо дізнатися?

Дізналися

Рослина. Дерево.

 

Треба оберігати.

Жива природа

Скільки років живе?

Не точити соку.

Дає нам сік.

Результат пошуку зображень за запитом "«Берізонька»"Що з неї виготовляють?

Виготовляють папір, музичні інструменти….

 

Вправа «Павутинка»

Робота в парі. Створити павутинку.

Берізка   кіски

Гілки    білі ноги

Стовбур   мавка

Птах    сестричка

Деревце   друг

 

 

 

Вправа «Сенкан»

Складіть сенкан до слова берізонька

Берізонька

Білокора, кучерява.

Милує, росте, лікує.

Прикрашає нашу природу.

Красуня.

 

Вправа «Кола Венна».

– Порівняйте твір, який вивчали на попередньому уроці та сьогодні. Що між ними спільного і чим вони розрізняються.

 

 

Берізонька

Описується берізка

 

 

 

 

 Вправа «Попереднє керівництво»

(Оксана Кротюк «Різдвяні гостинці»)

Якщо ви згодні з твердженням, поставте знак «+», а якщо ні, то «–».

Для білочки лишили морквинку. (–)

5 Для зайця — торбинку горіхів. (–)

Лось отримав жмуточок сіна. (+)

Лисички зраділи зерняткам. (–)

Вовчику дали ковбаски. (–)

Синички не отримали нічого. (–)

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "сунички-сестрички"Вправа «Передбачення» (за малюнком)

Платон Воронько «Сунички-сестрички»

  • Розгляньте малюнок. Про що йтиметься у вірші?
  • Перевіримо вашу здогадку.

Робота в парі.

  • Прочитайте вірш в особах у спосіб «Обличчям одне до одного».

 

Вправа «Кола Венна».

  •  Порівняйте твори Володимира Лучука та Зірки Мезантюк «Мак». Що між ними спільного і чим вони розрізняються.

 

 

Володимир Лучук

 

 

 

 

Вправа «Передбачення» (за малюнком)

Ліна Костенко « Соловейко Результат пошуку зображень за запитом "Ліна Костенко соловейко"застудився»

- Хто зображений на малюнку?

- Де знаходиться соловейко?

- Як ви гадаєте, чому він у ліжку?

- Що свідчить про те, що він захворів?

- Прочитайте назву твору. Про що йтиметься у вірші?

 

 

 

Вправа «Сенкан»

Складіть сенкан до слова соловейко.

1 .Соловейко

2. Співучий, сіренький

3. Літає, тьохкає, співає

4. Соловейко – символ співучої мови

5. Щебетун

 

Гра «Хто більше?»

- Хто більше знає слів – назв птахів, що починаються зі звуком [c ]?

( соловей, сорока, сокіл, снігур, страус, синиця)

 

Вправа «Асоціативний кущ»

Давайте складемо загадку про соловейка.

- Який за розміром соловейко?

- А за кольром?(сіренький)

- Де він любить літати? ( по гаях)

- Як співає? (гарно)

 

 

 

64eb791c32hbfuhQ 

 

 

 

 

 

МАЛЕНЬКИЙ, СІРЕНЬКИЙ,

ПО ГАЯХ ЛІТАЄ, ГАРНО СПІВАЄ

 

Вправа «Гронування»

В.Скомаровський «Клени»

- Які фарби взяла художниця-зимиа, щоб намалювати зимові клени?

 

Вправа «Театр мімів»

В.Скомаровський «Щиглик»

- За допомогою міміки і жестів відтворіть зміст вірша Володимира Скомароовського «Щиглик»

 

Вправа  «Так чи ні?»

(створення проблемної ситуації)

Учитель читає речення, а учні хором дають відповідь:«Так» або «Ні».

а) Восени птахи повертаються з вирію. (Ні.)

б) Влітку з дерев облітає листя. (Ні.)

в) Деякі тварини восени готуються до сплячки. (Так.)

г) Восени часто йдуть дощі. (Так.)

г) Взимку день коротший, ніж ніч. (Так.)

д) Чи відлітають щиглики у вирій? (Ні.)

е) Чи легко їм відшукати їжу під снігом? (Важко.)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

Гра "Відшукай рими"

 В.Скомаровський «Щиглик»

 

Під липою – порипує.

З осені  -  морозяні.

На горішині  -  розвішані.

Гай  -  співай.

Занесено  - весело.

На яворі  -  вгорі.

 

Вправа «Відгадай предмет за ознаками»

 Г.Чубач «У лісочку на пеньочку»

Сіренька, невеличка, швиденька , польова, шкідлива  — … (миша).

Жвавий, маленький, сміливий, задиркуватий— … (горобець).

Гостра, тонка, металева, тверда  — … (голка).

 

Гра «Знайди риму»

Г.Чубач «У лісочку на пеньочку»

на пеньочку   - …

сріблиночка- … - …  - …

ниточка - …

( Якою частиною мови є ці слова? На які питання відповідають? )

Вишивала -  … - …

Злетілися – … – …- …

 ( Якою частиною мови є ці слова? На які питання відповідають? )

 

Гра «Передбачення».

Вправа «Мікрофон»

  • Де можуть  зустрітися горобець і миша?

 

Вправа «Сенкан»

Складіть сенкан до слова мишка

      Мишка

     сіренька, маленька

шкодить, гризе, бігає ( сидить, тремтить, метуши́ться, крути́ться, виглядає)

Миша попалася в пастку. ( Миша згризла мою книжку) ( Миша – дуже маленька тваринка.)

Гризун ( тварина, полівка)

 

Вправа «Хвости»

Простежте, як змінюється настрій мишки.

 Продовжіть  міркування: Спочатку мишка вишивала для синочка весело, тому що...

Яким став  настрій мишки потім? Чому?

У якому настрої була мишка у кінці казки.? Чому?

 

Гра «Добери рими»

Г.Чубач «Роса»

Краса – роса;

на траві – як живі;

камінчиках - промінчиках;

усміхаються – зливаються;

на листках  дах.

 

Вправа «Кола Венна».

  • Порівняйте образи роси, створені Ганною Чубач і Василем Сухомлинським. Чим вони подібні й чим відрізняються?

 

 

 

 

             Ганна Чубач

 

 

 

—Якийтекст вам сподобавсябільше?

Чому?

 

Вправа «Асоціації»

Кожен із вас спостерігав за росою. Пригадайте її, уявіть і доберіть слова, що асоціюються із словом роса.

 

Результат пошуку зображень за запитом "ганна чубач роса" 

 

 

 

 

 

 

  • Коли буває роса?
  • Чи буває роса протягом року?
  • Який у вас буває настрій, коли на дворі роса?

 

Результат пошуку зображень за запитом "Анатолій Костецький «Рибалка – дивак»"Вправа «Передбачення» (за малюнком)

Анатолій Костецький «Рибалка – дивак»

  • Розгляньте малюнок до вірша Анатолія Костецького «Рибалка – дивак» і поміркуйте, чому вірш має таку назву?

 

Вправа«Добери риму»

Встав...

в росі...

на зірниці...

 сам...

дивак...

 

Вправа «Ти- мені, я – тобі»

Робота в парі

Розіграти сценку за змістом вірша.

У словах рибалки передати захоплення, радість від побаченого, а в словах його співрозмовника – спочатку зацікавленість, а потім – здивування.

 

Вправа «Кола Венна».

  • Порівняйте твори А Камінчука та Ліни Костенко «Баба Віхола». Чим вони подібні й чим відрізняються?

 

Анатолій Камінчук Ліна Костенко

  • Образ бабусі               Баба Віхола           - образ молодої дівчини

 

 

 

 

—Якийтекст вам сподобавсябільше?

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "анатолій камінчук ремез"Вправа «Письмо в малюнках»

Анатолій Камінчук  «Ремез»

  • Прочитайте виразно вірш «Ремез» Анатолія Камінчука .
  • Намагайтеся відобразити свої враження та відношення до подій за допомогою малюнка.

 

 

 

Вправа «Ми дослідники»

Тамара Коломієць «Нагідка»

  • Складіть загадки до назв квітів, які ви зустрічали читаючи вірш Т. Коломієць «Нагідка»

 

Результат пошуку зображень за запитом "Тамара Коломієць «Нагідка»" Результат пошуку зображень за запитом "Тамара Коломієць «Нагідка»" Результат пошуку зображень за запитом "Тамара Коломієць «Нагідка»"

 

Вправ  « Знайди слово»

Тамара Коломієць «Нагідка»

ПАЛИБРОМАШКАН

СИЧОРНОБРИВЦІ ВА

МНАГІДКАТИСАВОР

  • Що об’єднує всі ці слова?
  • У якому вірші вони «живуть»?
  • Хто автор цього вірша?
  • Чому сумувала квітка?

 

Вправа «Лабіринт»

Тамара Коломієць «Нагідка»

– Яку назву має твір ви дізнаєтесь, коли виконаєте завдання: прочитати рухаючись за стрілкою.

                                           На                  

 

гід                            ка

(Нагідка) 

 

Вправа «Сенкан»

Скласти сенкан 

Результат пошуку зображень за запитом "Тамара Коломієць «Нагідка»"1. Що? (нагідка)

2. Яка? (2 прикметники)

3. Що робить? ( 3 дієслова)

4. Речення ( із 4 слів)

5. Твоє ставлення

 

Вправа «Сенкан»

Тамара Коломієць «Біле поле полотняне»

-Скласти сенкан до слова рушник

  1. Результат пошуку зображень за запитом "рушник"Рушник
  2. Гарний, полотняний
  3. Дивує, зацікавлює, зворушує
  4. Ми пишаємось бабусиним рушником
  5. Наш оберіг

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "хитра киця"Вправа «Кубування»

Ігор Січовик»Хитра киця»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Мозковий штурм»

(бесіда про відповідальність за домашніх тварин)

  • Чи всім тваринам жити легко?
  • Чи зустрічали ви кішок і собак без господарів?

  Як називають таких тварин?

  Серед бездомних собак і кішок зустрічаються безпородні й породисті, деякі навіть з ошийниками. Про що це свідчить?

-  Де вони сплять? Що їдять?

 -  Як можна назвати людей, які викинули їх на вулиці? (жорстокі, бездушні)

 - Як ми зазвичай до таких тварин  ставимося? (жаліємо, боїмося, сердимося, інколи проганяємо)

  Чи хотіли б ви, щоб ваш улюбленець одного разу опинився у такому становищі?

  Що треба робити, щоб цього не сталося?

-   Чим ми можемо їм допомогти?

-  Чи хотіли б ви, щоб ваша улюблена тварина коли – небудь стала бездомною?

Висновок:  Перш ніж завести тваринку, твердо вирішити піклуватися про неї.

 

Пов’язане зображенняВправа «Передбачення »

І. Світличний «Півень – горлопан»

 Прочитайте заголовок вірша.

Яким ви уявляєте півня-горлопана?

Чому поет так його назвав?

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
2 січня 2019
Переглядів
5020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку