2 клас. Літературне читання
Тема Тема 9. «Оповідання» Вступ до теми. Завдання зі скриньок оповідань (с. 109).Скринька цікавих і повчальних історій. Сторінки з життя Олександра Копиленка. 0. Копиленко «Хоробре кошеня» (с. 109-111).
Мета: дати учням поняття про оповідання, про особливості цього художнього твору; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження; розвивати зв'язне мовлення учнів; розширювати їх світогляд; виховувати любов до природи.
Тип уроку урок засвоєння нових знань .
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет портрет Олександра Копиленка, виставка книг О.Копиленка, відеозапис фізкультхвилинки, відеопрезентація про життєвий та творчий шлях Олександра Копиленка.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми починаємо вивчати новий цікавий розділ. Прочитайте його назву.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснення вчителя
— Невеликий за обсягом художній твір, написаний прозою, називають оповіданням. У ньому автор описує здебільшого одну подію із життя одного або кількох персонажів. Оповідання можуть бути створені на основі реальних подій, пригодницькі, фантастичні, гумористичні.
2. Виконання завдання зі скриньок оповідань (с. 109)
3. Ознайомлення з біографією О. Копиленка (Перегляд презентації з коментарем вчителя та учнів).
—
Письменник-природолюб, глибокий знавець таємниць природи, майстер літератури для дітей та юнацтва, що залишив десятки книг для дитячого читача – таким постає Олександр Копиленко. Працював він у літературі 35 років, створив більше 40 книг, вклавши в них енергію душі й серця.
Народився Олександр Іванович Копиленко в Констянтинограді на Полтавщині у родині залізничника. Людиною життєрадісної вдачі прийшов Копиленко у літературу в 1920-ті роки. Прийшов, щоб оспівати у своїх книгах багатство душі людської, тайну природи, яку він спостерігав та дуже любив. Перша його книжка для юних читачів «Сенчині пригоди» вийшла в 1928 р. Відтоді письменник до кінця своїх днів багато і натхненно писав для дітей і юнацтва, виявляючи у своїх творах неабиякий хист педагога. У творах, присвячених дітям, Копиленко багато пише про природу, про тварин, і не тільки тому, що діти, як відомо, найбільше цікавляться життям тварин, а тому, що сам автор, люблячи до самозабуття тваринний світ, вважав, що таку любов треба прищепити кожній людині змалку: тільки та людина, котра знає і вміє любити тварину, може бути порядною, шляхетною, доброю та доброзичливою — так вважав Олександр Іванович. 4. Опрацювання оповідання О. Копиленка «Хоробре кошеня»
Хто з хвостиком і з вушками,
В кого лапки з подушками?
Як ступа, ніхто не чує,
Тихо крадучись, полює.
І маленькі сірі мишки
Утікають геть від… (Кішки)
Кішка за своє життя може мати більше 100 котенят.
У котів потіють лише подушечки лап.
Коти можуть видавати близько 100 різних звуків. Для порівняння – собаки лише близько 10.
Чим більше ви говорите з котами, тим більше вони говорять з Вами.
Малюнок поверхні носа котів унікальний, як і відбиток пальця людини.Єгиптяни голили брови, як ознаку трауру, коли втрачали улюблену кішку.
Котяче вухо повертається на 180 градусів. У кожному вусі у кота 32 мускули, щоб управляти вухом вони використовують дванадцять або більше м’язів.
Якщо кішка біля Вас, і її хвіст тремтить – це найбільше відчуття любові, яке вона може виразити. Коли хвіст починає опускатися, значить, настрій змінився – можна відійти, вона не образиться.
Коти труться об людину, щоб “перебити” чужі запахи.
Коти відчувають запахи в 14 разів сильніше, ніж люди!
У котів в середньому 12 рухливих вуса з кожного боку морди. В основі вусів є велика кількість нервових закінчень, тому кіт за допомогою них отримує інформацію про все, що його оточує: про предмети, про вітер, про температуру і так далі. Якщо котові видалити вуса, він може погано орієнтуватися в просторі, наприклад, погано полювати і взагалі відчувати себе невпевнено.
Вуса допомагають котам визначити, чи пролізуть вони в отвір!
Коли ми гладимо кота, у нас знижується частота серцебиття і кров’яний тиск. А люди з сердечно-судинними захворюваннями мають шанс прожити довше, якщо у них є кіт, на відміну від тих, хто не має ні кота, ні собаки.
Гра «Передбачення». Кошеня є не лише улюбленцем дітей, героєм багатьох казок,віршів, загадок, колискових , а й героєм оповіання О.Копиленка. Прочитайте назву оповідання та розгляньте малюнок ? Чи зрозуміли ви про що це оповідання ? Хто його головні герої ?
– Чи справдиись ваші передбачення ? Про кого оповідання ? Яким змалювава автор кошеня? Які картини поставали у вашій уяві під час слухання оповідання?
Роздере паща обійшло ганочку неймовірна мандрує холоднувато подержавши ризикованим полювання
Читання слів «луною» за вчителем; скоромовкою в парі.
Фізкультхвилинка
3) Читання оповідання учнями «ланцюжком».
4) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Від чийого імені веде розповідь автор? — Який випадок описано у творі? — Як усе почалося і чим закінчилося? — Що викликало в автора хвилювання? Прочитайте.
— Що цікавого письменник розповів про собаку? — Прочитайте речення, в якому містяться наукові відомості про собак. — Чи дійсно, на вашу думку, кошеня було хоробрим? Яким виявився Гопак?
5) Метод « Асоціативний кущ». ( Метод «Робота в групах»)
- Які слова асоціюються в вашій уяві із цими героями ? Складіть асоціативний кущ.
6)Робота над приказкою. Закресліть всі букви м та прочитайте приказку.
Жмимвумтьм, якм кмішмкма з смобмакоюм
— Поясніть значення приказки: «Живуть, як кішка з собакою». — Чи відповідає вона змісту оповідання Олександра Копиленка?
— Доведіть, що прочитаний твір є оповіданням. Придумайте до нього свою назву.
7).Виконання завдань в зошиті з друкованою основою під керівництвом вчителя.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ — З яким оповіданням ознайомилися на сьогоднішньому уроці? — Хто його автор? — Що нового дізналися з цього оповідання? — Що вас найбільше вразило?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (с.110-111) За допомогою виділених у тексті слів переказати оповідання.