2 клас. Літературне читання
Тема Скринька цікавих і повчальних історій. Сторінки з життя Юрія Старостенка. Ю. Старостенко «Смілива зозулька» (с. 111-113).
Мета: ознайомити учнів із творчістю Ю.Старостенка, особливостями життям зозулі, поглиблювати навички роботи над оповіданнями; розвивати різні способи і види читання; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.
Тип уроку урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет портрет Юрія Старостенка, виставка книг Юрія Старостенка, відеозапис фізкультхвилинки, відеопрезентація про життєвий та творчий шлях Юрія Старостенка.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Метод «Мікрофон».
Учні переказують оповідання О. Копиленка «Хоробре кошеня».
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми ознайомимося з творчістю українського письменника Юрія Старостенка.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Ознайомлення з життєвим та творчим шляхом Ю.Старостенка. (перегляд презентації з коментарем учнів).
Юрій Семенович Старостенко народився 13 червня 1923 року в місті Забєлишине в Білорусії. Батько його був фельдшером, а мати — медсестрою. Юрко мало не щодня навідувався до лісу, милувався його красою і непомітно для себе переймався глибокою любов’ю до рідної природи…
1934 року родина Старостенків переїхала до нової столиці України — Києва. Краса зустріла його і тут. Скільки близького, спорідненого до білоруської природи побачив хлопець у цьому краї, і скільки нового, небаченого потрапило в око пильного природолюба! Тут закінчив Юрій десятирічку, якраз напередодні війни з гітлерівцями. Першим бажанням випускника було кинутись у бій з ворогом. Та замість фронту його направили разом з іншими ровесниками в Донецьку область на жнива. Працювали хлопці до знемоги і зібрали все, до останньої зернини.
Пізніше Юрію Старостенкові випало служити у військах МВС, районному військкоматі міста Києва, у відділі охорони Дніпровського басейну.
Але восени 1954 року, коли Юрію Старостенкові виповнилося всього тридцять літ, його спіткало непоправне горе — він тяжко захворів.
Довгими безсонними ночами згадувалось життя, наповнене багатьма незабутніми подіями, марились білоруські бори, українські ліси — в пам’яті, виявляється, не згасли малюнки природи. То чому б не розповісти про все це людям? А тут ще й знайомство нещодавно сталося на пташиному базарі — з письменником Олександром Копиленком.
Знову попливли довгі безсонні ночі, але вже не тільки в спогадах, а й у натхненній творчій праці над аркушами паперу…
І ось 1958 року з’явилося друком перше оповідання Ю. Старостенка про природу Карпат «Рідні гори». А наступного року вийшла у світ перша книжка його природничих оповідань «Ловись, рибко!».
Твори письменника лаконічні та щирі. Автор часто вдається до персоніфікації — надає явищам природи, тваринам та рослинам людських властивостей. Письменник любив повторювати: «Коли я пишу для дітей про нашу прекрасну природу, я відчуваю, що знайшов своє місце в житті».
Багато задумів не встиг здійснити Ю. Старостенко. 1965 року він помер.
— З ким дружив Юрій Старостенко? — Хто є головними героями оповідань Юрія Старостенка?
2. Опрацювання оповідання Ю. Старостенка «Смілива зозулька»
1) Гра «Упізнай персонажа».
Сіла пташка на дубку,
Завела своє: ку-ку!
Стрепенувся їжачок,
І зайці, й козулі:
Всіх збудив той голосок —
Пісенька... (зозулі).
- Не випадково сьогоднійшій урок я розпчала із загадки про зозулю. Саме цей птах – герой оповідання Юрія Старостенка. Що ви знаєте про цю пташку? В чому її особливість ? (Відповіді учнів.)
- Хвилинка –цікавинка пропонує нам переглянути відео про цього дивовижного птаха.
3.Хвилинка – цікавинка. (Перегляд відео про зозулю)
Цікаве про зозулю ( читання інформації про озулю учнями).
4)Гра «Передбачення».
— Прочитайте назву оповідання. Як ви вважаєте, про що буде розповідатися в оповіданні?
— Чи справдилися наші передбачення?
кує
гай
з вирію
щодня
більшають
рученята
виповзає
винищила
Читання стовпчиків слів у парі «буксиром».
— Прочитайте найкоротші слова. — Прочитайте слова кожного стовпчика на одному мовному видиху. Фізкультхвилинка
V.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
1) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Чому автор називає зозульку сміливою? — Прочитайте, як він описує переляк інших пташок.
— Доведіть за текстом, що письменник наділяє молоді пагінці та зозулю людськими властивостями.
— Знайдіть рядки, у яких подано цікаві відомості про зозулю. — Яку пору року описано в оповіданні? Доведіть свою відповідь за текстом.
Повертається повзик виповзає мухоловка задкує зозулька тремтить гусінь репетує синиця
Учитель читає, замінюючи слова, учні виправляють «помилку».
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці? — Який висновок для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
(с.112) Читати виразно оповідання. Намалювати малюнок до твору.