2 клас. Літературне читання
Тема. Сторінки з життя Тамари Коломієць. Світ доброти і фантазії. Т. Коломієць «Біле поле полотняне» (с. 98-99)
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; поглиблювати знання учнів про рушник; розвивати зв'язне мовлення учнів; виховувати інтерес до культурної спадщини, народних традицій.
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет Т.Коломієць, виставка книг Т.Коломієць, виставка рушників, відео пісні «Рушники», інформаційні повідомлення учнів про рушники.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?» Конкурс на краще читання з пам’яті вірша Т. Коломієць «Нагідка».
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
Сьогоднішні у нашому класі так багато рушників. Це рушники вишиті з любов’ю вашими рідними. Отож сьогоднішня наша розмова про рушник – символ українського народу.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— Український рушник... Оздоблений квітами, зірками, птахами, скільки він промовляє кожному з нас! Від сивої давнини і до сьогодні, в радості і в горі — невід’ємна частка нашого побуту — рушник, його можна порівняти хіба що з піснею.
2.Перегляд відео пісні «Мамині рушники» (сл.та муз. М.Свидюка)
3. Інформаційні повідомлення учнів про український рушник.
Рушник оздоблювали квітами, зірками, птахами. Вишивка на кінцях рушника захищала домівку від злого духа. І рушника можна читати так як читають книгу. Треба лише розумітися на орнаментах. Якщо вишито кривульки - це знак води, ламана лінія - безкінечне життя, калина – дівочі мрії, зозуля – щастя родини, дубове листя – сила.
Без рушника як без пісні, не обходилось народження, одруження та смерть людини. Рушником витирали руки, з ним порались біля печі. Рушником накривають хліб, покривають ікони.
Ознакою охайності та працьовитості кожної господині – прибрана хата та чистий рушник на похваті. Не випадково мати навчала доньку : « Тримай, хаточку, як у віночку. А рушничок на кілочку. Тримай відерця всі чистенькі і водиці повненькі».
Виражаючи в далеку дорогу синів та чоловіків, матері та дружини дарували їм рушники, аби живими верталися додому.
- Відома українська поетеса Тамара Коломієць порівнює рушники з біли полем з полотна.
1) Виразне читання вірша вчителем. — Чому присвятила свій вірш Т. Коломієць?
2) Словникова робота.
а) Читання стовпчиків слів «буксиром» за вчителем.
Ткане пране поволі колоски зацвіте навпрошки заряхтять полотняне
барвистим василечки покрутнеться застрибає
б) Довідкове бюро. Заряхтять — те саме, що замерехтять. Навпрошки — те саме, що навпростець.
Фізкультхвилинка
УІ.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ.
1) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен — у своєму темпі.
2) Виразне читання вірша учнями. — Як ви розумієте виділені вислови? — Чи справді голка вишивала рушник сама? — Чому в неї все так вправно виходило? — Які слова вживає поетеса, щоб ми уявили живі квіти, колоски, листочки?
3) Гра «Знайди риму».
Полотняне... (пране), навпрошки... (колоски); ходить... (водить); поволі... (в полі); сяк... (мак); полотняне... (стане), тут... (зацвітуть);
3. Опрацювання тексту про рушник (с. 99)
1) Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання тексту учнями. — Чим є рушник для нашого народу?
2) Читання тексту учнями «ланцюжком».
3) Аналіз тексту з елементами вибіркового читання. — Що символізує смуга полотна? — Яку роль грають рушники в житті українців? — Які візерунки та кольори є на українському рушнику?
4.Виконання завдань в зошиті з друкованою основою під керівництвом вчителя.
5. Творче завдання.
1. Намалюй рушник, що виник у твоїй уяві, під час читання вірша. Порівняй його з малюнком художника. Який малюнок тобі подобається більше?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чому був присвячений наш сьогоднішній урок? — Що нового ви дізналися про український рушник?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
(с.98-99) виразно читати вірш. Підготувати повідомлення «Рушник моєї родини».