2 клас. Літературне читання
Тема. Сторінки з життя Вадима Скомаровського. В. Скомаровський «Клени» (с. 85-86).
Мета: ознайомити учнів з творчістю поета Вадима Скомаровського; вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; розвивати образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до прекрасного.
Тип уроку урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет В.Скомаровського, виставка книг В.Скомаровського, відеозапис фізкультхвилинки, презентація про клен, листоки клена та малюнки.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
• «Задми свічку»; • « Понюхай квіточку »; • « Пий чай із блюдця »; • « Подми на кульбабку »;
• «Насос»; • « Годинник».
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Читання учнями напам’ять одного із віршів Л.Костенко.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми починаємо ознайомлення з творчістю українського поета Вадима Скомаровського.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Розповідь вчителя про життєвий та творчий шлях В.Скомаровського з демонстрацією слайдової презентації.
— Понад тридцять років пише вірші, поеми, казки для дітей Вадим Петрович Скомаровський. Його твори присвячені рідному краю, природі, героїці воєнної пори, працьовитим людям і, звісно, дівчаткам і хлопчикам — допитливим і непосидючим, яким був і сам поет у пору дитинства.
Народився Вадим Скомаровський 1 червня 1937 р. Його рідне село Балико- Щучинка (Кагарлицький район на Київщині) лежить на покраяному ярами правому березі Дніпра, довкола ліси, а в лісах — озера. Ця багата природа розвивала творчу уяву майбутнього поета, дещо скрашувала його дитинство, яке припало на роки Вітчизняної війни. На фронті загинув батько Вадима Скомаровського. Мати все життя працювала вчителькою. І Вадим після закінчення семирічки, а потім — Ржищівського педучилища працював учителем у Бородянській школі на Київщині. Згодом Вадим Скомаровський закінчив Ізмаїльський педінститут. І подальша його журналістська робота та робота головним редактором і директором видавництва «Молодь» була тісно пов’язана зі школою, з дітворою та молоддю.
Фізкультхвилинка
- Сьогодні ми зазиренемо до поетичної скарбниці майстра поезії В.Скомаровського та познайомимось із твором «Клени». Візьміт у руки кленові листочки,які є на ваших партах . Що вони вам нагадали? (відповіді учнів). Пригадайте, що ви знаєте про це дерево ?
Клени - чудові медоноси, вони дуже важливі для виживання бджіл, особливо навесні, їх часто висаджують біля пасік. З одного гектара посадки Клена гостролистого, бджоли (при сприятливих погодних умовах) можуть зібрати за сезон до 200 кг меду.
Є види клена, які навіть не дуже схожі на дерево. Наприклад, Клен татарський (або Acer tataricum) в природі росте у вигляді великого чагарнику, з чорною корою.
На державному прапорі Канади зображений лист цукрового клена.
Сік клена смачний, не поступається березовому - в давнину з нього випарювали цукор.
З його деревини виготовляють кларнети, флейти.У клена важка і щільна деревина, міцна і тверда. Помірно усихая, вона мало розбухає і коробиться. Розколюється клен з великими труднощами.
Є у клена одна цікава властивість: він може передбачати погоду. З черешків листя, у самій гілки, іноді крапелька за крапелькою течуть "сльози" - клен ніби плаче. Якщо з'явилися на кленових листках "сльози", значить, через кілька годин буде дощ.
3.Опрацювання вірша В. Скомаровського «Клени» (с. 85-86)
1) Виразне читання вірша вчителем. — Яку картину природи ви уявляли, слухаючи вірш?
2) Словникова робота. а) Довідкове бюро. Багряне — густочервоне, криваво-червоне.
б) Читання стовпчиків слів «буксиром» за вчителем. Довго ждучи стояли тривозі грізно шуміла завірюхи сивоброва одягнула обтрушував
— Прочитайте слова скоромовкою. — Назвіть дієслова. — Яке слово складається з двох частин? (Сивоброва)
3) Гра «Бджілки». Напівголосне читання вірша учнями. — Які картини природи описав поет?
4) Виразне читання вірша учнями «ланцюжком». — За допомогою яких слів автор передав тривогу кленів? Прочитайте відповідні рядки. — Знайдіть у вірші слова, завдяки яким явища природи й дерева постають живими істотами, схожими на людей.
5) Робота над ілюстрацією. — Що зображено на малюнку до вірша (с. 85)?
6) Гра «Добери рими». Багряне... (настане); в тривозі... (на морозі); діброва... (сивоброва); завірюхи... (кожухи).
7) Творче завдання.
- У вас в кожного на парті є малюнок із зображенням листочка клена. Який настрій передано художником на цьому малюнку? Про що тривожиться клен у вірші ? Напишіть лист кленовому листочку. Спробуйте заспокоїти тривогу клена.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Який вірш читали на сьогоднішньому уроці? — Хто його автор? — Що ви дізналися про творчий і життєвий шлях Вадима Скомаровського?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
(с. 85-86). Виразно читати вірш.