2 клас. Літературне читання
Тема. Звуконаслідування як художній прийом. А. Камінчук «Береза розвивається», «Ремез» (с. 95-97).
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; збагачувати активний словник учнів новими словами; формувати вміння аналізувати твір за змістом; розвивати творчу уяву, фантазію; виховувати любов до всього, що створила природа.
Тип уроку урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет портрет А.Камінчука, виставка книг А.Камінчука, відеозапис фізкультхвилинки, відео про пташечку ремеза.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Гра «У художньому музеї» Діти виходять до дошки, де розміщена виставка їх робіт, коментують кожен свою роботу.
2. Конкурс на краще виразне читання віршів А. Камінчука (с. 94-95)
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1.Відгадування загадки про ремеза.
Над річкою вербичка,
На гілці рукавичка,
А в рукавичці — птичка. (Ремез)
Для того, щоб побудувати гніздечко ремезу потрібно чимало потрудитися. Перегляньмо віде про те,як ремез будує своє гніздо.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
2.Перегляд відео про ремеза. (http://youtube.com/watch?v=9RTcjrw8tMU)
3. Повідомлення учнів про ремеза з переглядом презентації.
1) Ця пташка має вагу не більше 7–11 грамів. Для будівництва гнізда ремезу достатньо однієї тоненької довгої гнучкої гілочки.
Не надто яскраве забарвлення і скромна поведінка нашої міні пташки, мабуть, стали причиною того, що вона мало кому потрапляла на очі і з нею не пов’язані якісь українські назви.
Такий спосіб розміщення і будівництва гнізда спрямований на забезпечення захисту майбутніх пташенят: по тонкій довгій гілочці до гнізда не дістанеться жоден з четвероногих хижаків, за неї майже не можливо вчепитись і пернатим хижакам, практично повністю закрите гніздо не дає викотитися яйцям і випасти пташенятам при розгойдуванні. Дрібна пташка захищає своїх пташенят надзвичайним працелюбством, тче для них особливе гніздо. Це уміння відобразилось в кількох її місцевих назвах – „рукавичка”, „швачка”, „вовняна”.
— Сьогодні ми прочитаємо вірш А. Камінчука про цю дивовижну пташку. Під час читання розмірковуйте, уявляйте, придивляйтеся, прислухайтеся — і тоді твір обов’язково відкриє вам свої таємниці.
1. Опрацювання вірша А. Камінчука «Ремез» (с. 96-97)
1) Виразне читання вірша вчителем. — Визначте настрій вірша.
2) Словникова робота. Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем; читання слів «дощиком».
В’є біля вітрець тихцем невеличка хвильки гніздечко хлюпочеться
3) Виразне читання вірша учнями.
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання. — Що розповів поет про ремеза? Який він? — Яке в нього гніздо? — Де він його в’є? — Знайдіть у тексті слова, які звучать ніжно. — Як ви гадаєте, чому їх так багато? — Знайдіть у вірші звуконаслідування.
5) Гра «Знайди риму». Невеличка... (рукавичка); біля річки... (водичка); зітхає... (співає); фіть-тю-ві... (по траві).
2. Опрацювання тексту Віктора Терена (с.97)
Гра «Рибки» Самостійне мовчазне читання тексту учнями. — Як автор описує ремеза? — Порівняйте текст із віршем. Що в них спільного, а що — відмінного?
Фізкультхвилинка
3. Опрацювання вірша А. Камінчука «Береза розвивається» (с. 95-96)
1.Гра «Бджілки» Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен у своєму темпі. — Яку картину змалював у вірші поет? — Які звуки автор почув у гайку і передав у вірші? — Зауважте: це прийом звуконаслідування. — Як ви розумієте назву твору?
2.Самостійне опрацювання вірша учнями.
3.Виразне читання вірша учнями.
4.Виконання завдань в зошиті з друкованою основою під керівництвом вчителя.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чого ви навчилися на уроці? — Які нові знання здобули? — Що вас найбільше вразило? — Який висновок для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (с. 95-97) виразно читати вірші.