2 клас. Літературне читання. Тема. Звуконаслідування як художній прийом. А. Камінчук «Береза розвивається», «Ремез» (с. 95-97).

Про матеріал
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; збагачувати активний словник учнів новими словами; формувати вміння аналізувати твір за змістом; розвивати творчу уяву, фантазію; виховувати любов до всього, що створила природа.
Перегляд файлу

2 клас.  Літературне читання

Тема. Звуконаслідування як художній прийом. А. Камінчук «Бе­реза розвивається», «Ремез» (с. 95-97).

Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; збагачувати активний словник учнів новими словами; формувати вміння аналізувати твір за змістом; розвивати творчу уяву, фантазію; виховувати любов до всього, що створила природа.

Тип уроку урок формування знань, умінь та навичок

Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет портрет                                А.Камінчука, виставка книг А.Камінчука, відеозапис фізкультхвилинки, відео про пташечку ремеза.                              

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1.Вправи на розвиток дихання.

2.Читання текстів за методикою В. Едігея.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Гра «У художньому музеї» Діти виходять до дошки, де розміщена виставка їх робіт, коментують кожен свою роботу.

2. Конкурс на краще виразне читання віршів  А. Камінчука (с. 94-95)

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Результат пошуку зображень за запитом "ремез"1.Відгадування загадки про ремеза.

Результат пошуку зображень за запитом "ремез" Над річкою вербичка,

На гілці рукавичка,

А в рукавичці — птичка. (Ремез)

 

  • Що вам відомо про цю пташку ? Чи доводилось вам бачити гніздечко ремеза ? На що воно схоже ?

Для того, щоб побудувати гніздечко ремезу потрібно чимало потрудитися. Перегляньмо віде про те,як ремез будує своє гніздо.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

2.Перегляд відео про ремеза. (http://youtube.com/watch?v=9RTcjrw8tMU)

3. Повідомлення учнів про ремеза з переглядом презентації.

http://pernatidruzi.org.ua/pictures/remez_fes2_m.jpg1) Ця пташка має вагу  не більше 7–11 грамів. Для будівництва гнізда  ремезу достатньо однієї тоненької довгої гнучкої гілочки.

Не надто яскраве забарвлення і скромна поведінка нашої міні пташки, мабуть, стали причиною того, що вона мало кому потрапляла на очі і з нею не пов’язані якісь  українські назви.

 

 

  1. http://pernatidruzi.org.ua/pictures/remez_fes3_m.jpgУ науковій літературі за нею міцно закріпилась назва німецького походження, тобто „ремез”, що означає „очеретяна синиця”, що ймовірно, вказує на особливу звичку ремеза розміщувати гніздо на звислих гілочках-лозинках. Але й сама пташка може акробатично зависати на найтонших галузках дерев і кущів або на очеретинах, вчепившись у них тільки однією ногою.         
  2.                В Україні ремези можуть зимувати у невеликій кількості при м’якій погоді, проте більшість гніздових птахів відлітають південніше. Коли весна починає дихати вільніше і щодня відчутніше, на початку квітня з’являються ремези. Їхній приліт не порівняєш з прильотом білого лелеки або сільської ластівки, жайворонка або гусей, навіть не більші за ремеза вівчарики демонструють свою появу значно виразніше. Дрібненькі розміри, невигадливе забарвлення, тихесенький голосок, сумирна поведінка перетворюють ремезів на пташок-невидимок. Весь час вони тримаються у гущавині рухливих від вітру звислих гілок верб, гінкому галуззі тополь, серед стебел густого очерету. Відблиски світла від води, що поблизу, мереживо яскравих і затінено прозорих плям, що створено гіллям, надійно ховають ремезів на їхніх гніздових ділянках.

http://pernatidruzi.org.ua/pictures/remez_fes1_m.jpg

  1.                     Слави собі ремез зажив умінням  лаштувати особливої форми гніздо, гніздо-рукавичку, гніздо-гойдалку. Жоден, жоден інший птах у нашій фауні не здатен створити такий досконалий витвір гніздобудівного мистецтва. Своє гніздо ремез підвішує на кінці надтонкої, але міцної гілочки, надійно припасовує легкі сухі стеблинки трав до неї, сплітає з них ажурний тримкий каркас, а потім наповнює проміжки найлегшим матеріалом – рослинним пухом з верб, тополь, торішніх суцвіть-качалок рогозу. Завдяки пухонабивному прийому ремез створює унікально легку і водночас міцну рослинну повсть.

          Такий спосіб розміщення і будівництва гнізда спрямований на забезпечення захисту майбутніх пташенят: по тонкій довгій гілочці до гнізда не дістанеться жоден з четвероногих хижаків, за неї майже не можливо вчепитись і пернатим хижакам, практично повністю закрите гніздо не дає викотитися яйцям і випасти пташенятам при розгойдуванні. Дрібна пташка захищає своїх пташенят надзвичайним працелюбством, тче для них особливе гніздо. Це уміння відобразилось в кількох її місцевих назвах – „рукавичка”, „швачка”, „вовняна”.

  1.           http://pernatidruzi.org.ua/pictures/remez_fes5_m.jpgПоява незвичного гнізда-рукавички як раз і видає присутність птахів, ним починають цікавитись люди – гнізда ремези розміщують на висоті від 1 до 10 м. Нерідко гілочки з повністю збудованим незвичним гніздом відпочивальники зламують, щоб забрати з собою. Після такої цікавості з боку людини наполегливі ремези змушені все починати спочатку. Чомусь тим колекціонерам гнізд невтямки, що одним миттєвим переламуванням гілочки вони знищують багатоденну роботу пташок, які дрібніші від людини у кілька тисяч разів. Десь наприкінці липня таке гніздо можна взяти без шкоди для птахів, бо використовують вони його для одного виведення пташенят, наступного року роблять інші гнізда.
  2.           Результат пошуку зображень за запитом "ремез"У давнину виникли повір’я, пов’язані зі здатністю ремеза будувати виняткової форми гніздо. Для людини було незбагненим, як така тендітна птаха може самотужки майструвати таку складну і міцну споруду. Уявлялось, що їй у цьому допомагають таємничі сили, духи водойм і дерев. Допомігши пташці у виготовленні гнізда, ці сили, начебто, і далі обов’язково турбуються про неї, навіть можуть оселятися у таких гніздах. Тому за одним повір’ям, гнізда ремеза є чудодійними, бо зроблені надприродним способом.              Але також побутує вірування, що гніздо ремеза, як і павичеві видовжені пера надхвістя з райдужними плямами, не приносить добра господарю дому, куди його принесли. Звісно, що це забобон, але ж як вдало інстинктивне працелюбство ремеза спрацьовує на його захист – не чіпай малого і його гнізд, інакше не матимеш добра. Може, хай і далі в уяві зарозумілої людини залишається цей острах. Людина без остраху може стати безжальною до менших за себе та й до подібних собі. А ремез таки вміє викликати повагу. Яка чудова пташина ремез!

— Сьогодні ми прочитаємо вірш А. Камінчука про цю дивовижну пташку. Під час читання розмірковуйте, уявляйте, придивляйтеся, прислухайтеся — і тоді твір обов’язково відкриє вам свої таємниці.

1. Опрацювання вірша А. Камінчука «Ремез» (с. 96-97)

1) Виразне читання вірша вчителем. — Визначте настрій вірша.

2) Словникова робота. Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем; читання слів «дощиком».

В’є біля вітрець тихцем невеличка хвильки гніздечко хлюпочеться

3) Виразне читання вірша учнями.

4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання. — Що розповів поет про ремеза? Який він? — Яке в нього гніздо? — Де він його в’є? — Знайдіть у тексті слова, які звучать ніжно. — Як ви гадаєте, чому їх так багато? — Знайдіть у вірші звуконаслідування.

 5) Гра «Знайди риму». Невеличка... (рукавичка); біля річки... (водичка); зітхає... (співає); фіть-тю-ві... (по траві).

2. Опрацювання тексту Віктора Терена (с.97)

Гра «Рибки» Самостійне мовчазне читання тексту учнями. — Як автор описує ремеза? — Порівняйте текст із віршем. Що в них спільного, а що — відмінного?

 Фізкультхвилинка

3. Опрацювання вірша А. Камінчука «Береза розвивається» (с. 95-96)

1.Гра «Бджілки» Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен у своєму темпі. — Яку картину змалював у вірші поет? — Які звуки автор почув у гайку і передав у вірші? — Зауважте: це прийом звуконаслідування. — Як ви розумієте назву твору?

2.Самостійне опрацювання вірша учнями.

3.Виразне читання вірша учнями.

4.Виконання завдань в зошиті з друкованою основою під керівництвом вчителя.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чого ви навчилися на уроці? — Які нові знання здобули? — Що вас найбільше вразило? — Який висновок для себе зробили? 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  (с. 95-97) виразно читати вірші.

 

 

docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
2135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку