2 клас. Літературне читання. Тема. Сторінки з життя Тамари Коломієць. Світ доброти і фантазії. Т. Коломієць «Нагідка» (с. 97).

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із творчістю Тамари Коломієць; закріплювати навички роботи над художніми засобами поезії; спонукати учнів до творчості; розвивати художнє сприймання явищ природи; виховувати любов до рідного слова, дбайливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

2 клас.  Літературне читання

Тема. Сторінки з життя Тамари Коломієць. Світ доброти і фантазії. Т. Коломієць «Нагідка» (с. 97).

Мета: ознайомити учнів із творчістю Тамари Коломієць; закріплювати навички роботи над художніми засобами поезії; спонукати учнів до творчості; розвивати художнє сприймання явищ природи; виховувати любов до рідного слова, дбайливе ставлення до природи.

Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея,портрет                                Т.Коломієць, виставка книг Т.Коломієць, презентація про життєвий та творчий шлях Т.Коломієць. Відеопрезентація «Нагідка  -квітка сонця», інформаційні повідомлення для учнів про нагідку.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1.Вправи на розвиток дихання.

2.Читання текстів за методикою В. Едігея.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Учні називають, за допомогою яких художніх прийомів поет А. Камінчук створює образ весняного сонця, пухнастих вербових котиків, передає музику природи. (Порівняння, звуконаслідування)

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

1.Читання вірша вчителем.

                                                       ЧОЛОВІЧКИ


Результат пошуку зображень за запитом "чоловічки з жолудів"Поглянь, які із жолудів
Виходять чоловічки —
В них круглі шапочки руді
І загорілі щічки…
На підвіконня влізуть вмить,
Де хвора дівчинка лежить,
Зігнуть пружинки-ніжки
І пострибають в ліжко.
Дівча їх всіх порозставля
І запита:
— Ви звідкіля?
— А нас дістав на дубі
Хлопчисько білочубий.
Нам ручки-ніжки поробив
І на віконце підсадив.
Такий химерний чоловік —
Нас залишив, а сам утік!


Цей веселий, добрий вірш написала  українська поетеса Тамара Коломієць. З її творчістю ми почнемо ознайомлення сьогодні на уроці.

C:\Users\User\Desktop\завантаження (1).jpgV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ  МАТЕРІАЛУ  УРОКУ

1. Відеопрезентація про життєвий та творчий шлях Тамари Колоієць  (//youtube.com/watch?v=iJaeVmqlmWg) з коментарем учнів та вчителя.

             Тамара Опанасівна Коломієць народилася в місті Корсунь-Шев-ченківський на Черкащині. Мати багато працювала, тому вихованням дівчинки займалася бабуся. Тамара виросла «у пелені бабусі Ганни», яка була в міру релігійною, прислухалася до народної мудрості. Ці риси характеру вона передала внучці. Неписьменна баба Ганна знала напам’ять майже весь «Кобзар» і часто його цитувала. Мама дівчинки працювала лікарем. Дідуся і татка, на жаль, уже в ранньому дитинстві у дівчинки не було: дідуся забрала громадянська, а татка — Друга світова війна. Але був ще маленький братик, якому доводилося власноруч майструвати вітрячки, літачки та кораблики. Тамара Опанасівна належить до покоління, дитинство якого було перерване війною. Ще до війни дівчинка вміла читати. А потім усі підручники замінив «Кобзар» та бабусині козацькі й чумацькі сумовиті пісні, казки, загадки, лічилки, яких вона знала безліч.

            Перша збірка «Проліски» побачила світ 1956 року, коли Тамара Коломієць ще навчалася в університеті. 

         Тоді ж молоду поетесу прийняли до Спілки письменників.  Невимовним болем для Тамари Коломієць було -  15 років — не мовчання поетеси, а невидавання її книжок. Були лише добірки в газетах та журналі «Вітчизна».
        Нині поетеса скерувала свої зусилля в інше русло — у дитячу літературу. Вона активно пише та співпрацює з різними видавництвами. У її творчому доробку— понад 30 збірок оригінальних казок, віршів, небилиць, лічилок, смішинок, загадок. Найвідоміші її книги: «Пастушок» (1961), «Хиталочка-гойдалочка» (1965, 1969, 1983), «Помічники» (1965, 2014), «Недобрий чоловік Нехай» (1967, 2012), «Біб-бобище» (1968, 1977, 1989), «Луговий аеродром» (1972), «Хто розсипав роси?» (1975), «Візьму вербову гілочку» (1983), «Найперша стежечка» (1985, 2006), «Гарна хатка у курчатка» (1989, 1990, 1991, 2002, 2003), «Де ховає сонце роси» (2006), «Бринчики-мізинчики» (2012) та інші. А для найменшеньких читачів, які тільки засвоюють перші літери — чудові абетки: «Веселе місто Алфавіт», «Хто нам літери приніс», «Абетка», «Зоопарк від А до Я».

             Твори Тамари Коломієць перекладено англійською, польською, угорською, білоруською, російською, словацькою, чеською, казахською, азербайджанською, вірменською та іншими мовами народів світу.

           Чимало віршів Тамари Коломієць покладено на музику. У 2008–2014 роках вийшли книжки Т. Коломієць з аудіо-відео додатками, зокрема: «Недобрий чоловік Нехай», «Помічники», і вже названа збірка «Я по вулиці іду».

            Тамара Коломієць — щаслива мати і бабуся. Вона має двох дочок (Оксану й Мар'яну) і шестеро онуків. Стежками матері пішла донька — талановита поетеса Мар'яна Рочинь, а брат — Петро Коломієць — відомий сьогодні письменник, журналіст, автор багатьох історико-пригодницьких повістей.

Результат пошуку зображень за запитом "нагідка"2.Відгадування загадки

Я росту в лісі, в гаю.

Добрий друг я бджіл і ос.

По латині я «календула».

А ще яке ім'я я маю? (Нагідки)

1.Інформаційне повідомлення про нагідку. (Читання повідомлення учнем. Перегляд відео «Нагідка –квітка сонця». http://youtube.com/watch?v=8_B8peOo0Y0

- Що ви почули про цю квіточку? Які лікувальні властивості вона має? Де вам доводилося бачити цю квіточку ?

Пов’язане зображенняПовідомлення про нагідку.          Медичні препарати з нагідок (календули)

Результат пошуку зображень за запитом "нагідка"Результат пошуку зображень за запитом "лікарські препарати з нагідки"Результат пошуку зображень за запитом "лікарські препарати з нагідки"

 

                           Цікаві факти про нагідку (Читання учнями)

Жителі стародавнього Риму звернули увагу, що квітка розпускається зі сходом сонця, а як тільки стемніє, пелюстки рослини закриваються, тим самим оповіщаючи людей про настання ночі. У наших широтах квітка знали і любили під іншою назвою – нагідки: надто вже схоже насіння рослини на звірині пазурі.

                        З глибокої давнини і донині, люди цінують календулу(нагідки): вірять, що вона рятує від нечисті і зурочення, а також заспокоює серце і душу, захищає від інфекцій. Ось, наприклад, в Індії вже багато століть календула є квіткою самого Крішни, а значить – символом щастя, везіння і удачі. А на індійських богах повсюдно висять гірлянди з квітів календули. На півдні Європи дану квітку застосовували у весільних церемоніях, адже її вважали символом любові. Португальці і іспанці досі називають її «чадною квіткою». А ще, це квітка Діви Марії, що символізує чистоту і невинність. В Англії її так і прозвали – Золото Марії. Китайці, які давно помітили лікувальні властивості рослини, називають її квітки довголіття і дивоцвіту.

                   Крім того, календула  була улюбленою квіткою французьких королев, її згадували в оповідях, а замки прикрашалися букетами цих квітів. Чого тільки варта статуя королеви Маргарити, що знаходиться в саду Парижа: якщо придивитися, у неї в руках знаходиться календула, застигла назавжди в камені.

               У давнину чаклуни і лікарі радили хворому просто дивитися на календулу, і будь-яка хвороба повинна була пройти сама собою. Можливо, в цьому є частка правди, адже жовтий колір може зарядити ударною дозою оптимізму і життєвої енергії. Цікаво, що календула – це отрута для колорадського жука. Садівники помітили, що якщо засадити ділянку по периметру і діагоналі календулою, то ніяких шкідників у вас на дачі не буде і близько.

Фізкультхвилинка

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

1.Опрацювання вірша Тамари Коломієць «Нагідка» (с. 97-98)

1) Виразне читання вірша вчителем. — Який настрій цього вірша? (Добрий, ласкавий, ніжний)

2) Словникова робота.

3) Виразне читання вірша учнями «ланцюжком».

4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання. — Якими ви уявляєте квіти з прочитаного вірша? — Зверніть увагу на виділені слова. — Який настрій був у нагідки? Чому? Чи варто було їй журитися? — Продовжіть міркування: «Авторка у вірші доводить, що кожна квітка красива, до того ж неповторна і цим особливо цінна. Так само...».

5. Виконання завдань в зошиті з друкованою основою під керівництвом вчителя.

6.Творче завдання. Малювання квітки                                                                        Метод «Робота в групах».

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

 — Який вірш вивчали на сьогоднішньому уроці? — Хто його автор? — Що нового ви дізналися про поетесу?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ   Вивчити вірш напам’ять. 

Підготувати  повідомлення про український рушник.


 

docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
4333
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку