2 клас. Образотворче мистецтво
Тема Тема 4. Композиційні прийоми у скульптурі та декоративно-прикладному мистецтві. Образ тварин у скульптурі. Відтворення особливостей будови та зовнішнього вигляду об’єкта під час ліплення. Ліплення тварин «У зоопарку» (пластилін).
Мета продовжувати надавати учням відомості про скульптуру як вид мистецтва, поглиблювати зна йомство з видами скульптури; продовжувати ознайомлювати учнів із поняттями кругла скульптура, пам’ятник, статуя, статуетка, рельєф; закріплювати навич ки роботи з пла стиліном (глиною); продовжувати озна йомлювати з поняттям анімалізм як жанром образо творчого мистецтва; збагачувати та закріплювати в дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості об’єм ної форми; закріплювати навички основних видів ліплення, передавання форми та побудови предметів; розвивати дрібну моторику руки; виховувати в учнів естетичне сприйняття на вколишнього світу; стимулювати розвиток допитливо сті; виховувати екологічну культуру
Тип уроку. Комбінований
Обладнання візуальний ряд: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників і навчальні роботи з методичного фонду; об’ємні зображення;
обладнання: ТЗН;
матеріали та інструменти: дошка для ліплення, пластилін (глина), стеки, простий олівець, матеріали для відбитка
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
ІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ . ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
Пригадайте, що ви знаєте про скульптуру та її різновиди?
Метод « Робота в групах» (Учні отримають малюнки із зображенням різних видів скульптур та виконують завдання щодо їх групування за видами. А також підписують до якого виду належить дана скульптура)
-Розгляньте малюнки із зображенням скульптур та згрупуйте їх за різновидами: кругла скульптура, рельєф. Підпишіть під малюнками їх види. Взаємопервірка.
Статуетка статуя скульптурні групи торс погруддя баральєф горельєф контррельєф
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
ІV. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ МАТЕРАЛУ УРОКУ.
1. Віртуальна екскурсія « Найцікавіші пам’ятники тваринам». (Презентація з коментарем вчителя та учнів).Багато скульпторів у своїх творах зображували тварин. Чи відомі вам такі роботи ? Де ви їх бачили? Які із них вам найбільше подобаються? У багатьох країнах світу за різні заслуги тваринам встановлюють пам’ятники. Доводиться лише дивуватися фантазії скульпторів . Про деякі з цих пам’ятників ви підготували повідомлення.
Пам’ятник називається «Атакуючий бик» або «Бик на Уолл Стріт» - це 3200 кілограмова бронзова статуя, створена американським скульптором італійського походження Артуро Ді Модіка. Вважається, що бик приносить успіх в справах, потрібно лише потримати його за роги.
Пам'ятник Хатіко, Токіо, Японія
Скульптуру встановили в 1934 році, ще за життя Хатіко. До того часу він вже був знаменитістю: про нього писали в газетах і захоплювалися його відданістю. Кожен день, до самої своєї смерті в 1935 році Хатіко приходив на станцію Сібуя і чекав повернення померлого господаря - професора Токійського університету Хідесабуро Уено. Приклад рідкісної навіть для собаки відданості так і просився на екран. У 1987 році вийшов японський фільм «Історія Хатіко». А в 2009 році - голлівудський римейк під назвою «Хатіко: найвірніший друг». Після нього японський пес став справжнім культом у всьому світі.
Висячий носоріг, Потсдам, Німеччина
Пам’ятник білого африканського носорога в натуральну величину, підвішеного на лямках до металевого каркасу, встановили в 2005 році. Автор роботи - італійський художник і скульптор Стефано Бомбардьері - зобразив його скривдженим і сумним, що викликає співчуття. І здобув цим декілька престижних нагород.
Пам’ятник Чижику-Пижику, Санкт-Петербург, Росія
Це крихітне бронзове пташеня довжиною всього 11 сантиметрів і вагою трохи більше 4 кілограм примостилося на набережній річки Фонтанки, біля самої води, поруч з Першим Інженерним мостом. Варто зауважити, що «чижиками-пижиками називали студентів Імператорського училища правознавства, яке знаходилося неподалік від місця, де стоїть пам'ятник. Вони носили зелені мундири з жовтими петлицями і обшлагами, які нагадують пір’я чижа і пижикові шапки. З моменту встановлення в 1994 році «Чижика-Пижика» викрадали 7 разів, але весь час знаходили і повертали.
Равальський кіт, Барселона, Іспанія
Статуя величезного бронзового кота вагою 2 тонни, довжиною 7 і висотою два з половиною метри з'явилася в столиці Каталонії у 1987 році. Його автор - відомий колумбійський художник і скульптор Фернандо Ботеро. Кіт виконаний у характерному для Ботеро стилі - м'ясисті боки, важкі лапи, але, при цьому, не позбавлений витонченості. Щоправда, не помітити цього кота, який «крадеться» по вулиці в центрі Барселони- важко.
«Дайте дорогу каченятам!», Бостон, США
Композиція Ненсі Шен зображує героїв популярної дитячої книжки Роберта Макклоскі «Дайте дорогу каченятам» - качку Місіс Меллард та її дітей, яких звуть Джек, Кек, Лек, Мек, Нек, Уек, Пек і Квек. Згідно з сюжетом книги, сімейство Меллард довго шукало місце для будинку, поки не знайшло його на маленькому острові на Чарльз-рівер в Громадському саду Бостона.
*******************************************************************************************Пам'ятник свині, Данія
Вперше скульптура свині з поросятами з'явилася в 1941 році на Ратушній площі Орхуса. Через 9 років кам'яні тварини стали обсипатися і їх замінили бронзовими. Пам'ятник зроблений так, що влітку через нього пускають воду і тоді одне з поросят «мочиться». Напис на пам'ятнику - Ceres bronden - в перекладі з данської означає «колодязь Церери». Це - данина поваги броварній компанії «Церера», на гроші якої була зроблена скульптура.
Пам'ятник Грейфрайерс Боббі, Шотландія
Шотландський скай-тер'єр Боббі в XIX столітті став однією з найвідоміших собак у світі. Пес прославився своєю відданістю господарю. Невисока, 26 сантиметрів у висоту, собачка два роки була вірним другом службовця міської поліції Джона Грея. Коли поліцейський помер, Боббі важко переніс розлуку і цілими днями сидів на його могилі на кладовищі Грейфрайерс. Так він і провів решту 14 років свого життя. Від могили він відходив лише для того, щоб збігати в один з найближчих ресторанів, власник якого взяв на себе обов'язок підгодовувати тварину. Пам'ятник Бобі створили в 1871 році, але встановили лише в 1873, через рік після смерті тер'єра.
24 роки дельфін Джек справно служив людям, виконуючи роль лоцмана. Вдень і вночі дельфін проводив кораблі небезпечною протокою Пелорус, і жодне судно не зазнало катастрофи. За це вдячні моряки Нової Зеландії спорудили йому пам’ятник, а напис на ньому перераховував усі заслуги дельфіна.
2.Робота над формуванням навичок і вмінь.
-Де ще ми можемо побачити тварин ? ( У зоопарку). Зоопарк — одна з унікальних лабораторій зі збереження різноманітності тваринного світу і музей живої природи, створений людиною.Чи бували ви в зоопарку? Яких тварин ви там бачили?
- Спробуймо створити свій власний зоопарк, а тварини в ньому будуть із пластиліну.(Демонстрація зразків виробів)
3. Повторення правила безпеки під час роботи з пластиліном.
1. Застеліть робоче місце клейонкою.
2. Щоб руки були чистими, користуйтеся ганчіркою.
3. Перед початком роботи розігрійте пластилін у руках і розімніть його.
4. Стежте, щоб пластилін не потрапляв на одяг, стіл, підлогу.
5. Після завершення роботи витріть руки ганчіркою та помийте їх теплою водою з милом.
V. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ.
1. Творче завдання Пояснення до творчого завдання
-Пропоную виліпити з пластиліну фігурку тварини за запропонованою схемою.(На дошці схеми ліплення тварин).
- Починати ліплення конструктивним способом потрібно з найбільших частин (тулуб і голова), потім виконати частини, менші за розміром (лапи, хвіст). Під час ліплення весь час порівнюйте розміри й пропорції окремих частин тіла. Частини скріпіть між собою примазуванням.
2.Індивідуальна робота за творчим завданням.
Схема ліплення лева
1. Розріжте шматок жовтого пластиліну на три частини.
2. З одного шматка зробіть тулуб.
3. Другий шматок розкачайте та зробіть шию.
4. Сформуйте шию.
5. З’єднайте тулуб із шиєю. Місце з’єднання загладьте пальчиком.
6. Третій шматок пластиліну розділіть навпіл. З однієї частини зробіть чотири лапи, а з іншої — голову, вушка та хвіст.
7. Приліпіть до тулуба лапи, у місцях з’єднання зробіть плавний перехід пальчиком.
8. З’єднайте голову із шиєю, виконуючи плавний перехід.
9. З білого та чорного пластиліну зробіть очі.
10. Приліпіть до голови очі, вушка, щічки та ніс.
11. 3 коричневого або оранжевого пластиліну розкачайте тоненькі ковбаски для гриви.
12. Зробіть левові гриву.
Схема ліплення слона
1. Розріжте шматок синього або сірого пластиліну на три частини.
2. З одного шматка зробіть тулуб.
3. Другий шматок розкачайте та зробіть шию.
4. Сформуйте шию.
5. З’єднайте тулуб із шиєю. Місце з’єднання загладьте пальчиком.
6. Третій шматок пластиліну розділіть навпіл. З однієї частини зробіть чотири ноги, а з іншої — голову, вушка та хвіст.
7. Приліпіть до тулуба ноги; у місцях з’єднання зробіть плавний перехід пальчиком.
8. З’єднайте голову із шиєю, виконуючи плавний перехід.
9. З білого та чорного пластиліну зробіть очі.
10. Виліпіть слоникові хобот, розкачавши довгу форму.
11. Приліпіть до голови хобот, очі та вушка.
Схема ліплення жирафи
1. Розріжте шматок жовтого пластиліну на три частини.
2. З одного шматка пластиліну зробіть тулуб.
3. Другий шматок розкачайте та зробіть шию. Шматок пластиліну покладіть на дощечку і трохи притисніть. На середину шиї (уздовж) покладіть зубочистку. Загорніть її у пластилін. Сформуйте шию таким чином, щоб кінці зубочистки стирчали з обох боків.
4. З’єднайте тулуб з шиєю. Місце з’єднання загладьте пальчиком.
5. Третій шматок пластиліну розділіть навпіл. З однієї частини зробіть чотири ноги, а з іншої — голову, вушка та хвіст.
6. Приліпіть до тулуба ноги, у місцях з’єднання зробіть плавний перехід пальчиком.
7. З’єднайте голову із шиєю, виконуючи плавний перехід.
8. З білого та чорного пластиліну зробіть очі.
9. Приліпіть до голови, очі, вушка та ніздрі.
10. З чорного пластиліну розкачайте тоненькі ковбаски для смужок.
11. Прикрасьте зебру смужками за зразком.
VІ. ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ УЧНІВ
З виготовлених тварин утворіть колективну композицію «Зоопарк».
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Обговорення учнівських робіт (Учитель разом з учнями перевіряє створені статуетки, спонукає учнів виявляти помилки в роботах одне одного та шукати шляхи їх виправлення).