2 клас. Трудове навчання
Тема. Орнамент. Види орнаменту. Декоративно-ужиткове мистецтво. Послідовність дій під час виготовлення орнаментів. Практична робота: виготовлення орнаментів у смужці («Рушник»).
Мета уроку Ознайомити учнів з декоративно-ужитковим мистецтвом, видами орнаменту. Розкрити поняття «орнамент», послідовність дій під час виготовлення орнаментів. Удосконалювати навички роботи з папером. Навчити виготовляти орнамент на прямокутній основі. Долучати дітей до мистецьких традицій свого народу. Розвивати творчі здібності, спостережливість. Виховувати повагу до традицій і звичаїв українського народу.
Тип уроку. Комбінований урок
Обладнання: Зразки орнаментів; шаблони геометричних фігур; клей; ножиці; опорні таблиці.
Хід уроку:
І. Організація класу. Перевірка готовності учнів до уроку.
Доброго ранку, доброго дня, -
вітаєте ви і вітаю вас я.
Хай плещуть долоньки,
хай тупають ніжки,
працюють голівки і сяють усмішки.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
– Сьогодні ми з вами дізнаємося, що називається декоративно - ужитковим мистецтвом і навчимося робити орнамент.
ІІІ. Вивчення матеріалу уроку.
1. Розповідь вчителя з використанням відеопрезентації.
1. Словникова робота . Декоративно-ужиткове мистецтво - це вид народної творчості. Мальовничий глечик, ошатна писанка, вишитий рушник, національний одяг, тарель, скринька та багато інших виробів є декоративними, тобто вони прикрашають наше життя. Слово «декорувати» – означає прикрашати речі. Слово «ужиткове» – що цими речами можна користуватися в побуті.
- Які предмети декоративно-ужиткового мистецтва є у вас вдома? З чого вони виготовлені? Що на них зображено ?
Головне завдання декоративно-ужиткового мистецтва – прикрасити речі і побут людини. Здавна люди навчились прикрашати одяг, посуд, килими візерунками та орнаментами.
2. Орнамент – це прикраса, візерунок, побудований на ритмічному чергуванні геометричних елементів або стилізованих рослин і тварин. Орнаменти використовують для оздоблення національного одягу, їх можна побачити у вишивках на рушниках, розписах, різьбленні. Особливо яскраві орнаменти писанок. Декоративні візерунки з давніх-давен мали важливе значення для слов’ян. Люди вірили, що вони оберігають від лиха, допомагають в побуті та праці.
Одним із найдавніших зразків орнаментальної композиції є український рушник (Зразки рушників)
Український рушник – це символ культурної спадщини нашого народу. Рушни-ками українці прикрашали селянські хати, пов’язували на весіллях старостів, зустрічали гостей, а також ними витирають руки, обличчя.
З давніх давен повелося, що рушники вишивали червоними і чорними нитками, бо червоний колір – це символ кохання, сонця, життя. А чорний – символ землі родючої. Орнаменти на рушниках складаються з різноманітних елементів.
Ось такий рушник з орнаментом ви навчитеся виготовляти на уроці
— Яку форму має рушничок? — Яким орнаментом він оздоблений? — Які фігури використано для складання орнаменту? — З якого матеріалу виготовлено основу ? — Який матеріал використано для аплікації? — Якого кольору папір використано для створення орнаменту?
3. Правила техніки безпеки та гігієни праці. Гра «Продовж речення».
1) На столі у вас лежать аркущі паперу (це полотно рушника).
2) На смужках кольорового паперу є у вас лінії . По них потрібно розрізати смужки на квадрати.
3) Частинку квадратів розрізати на трикутники
4) Вирізати кружечки, частину кружечків розрізати на півкруги.
5) З геометричних фігур викласти орнамент та приклеїти.
6) Повторити рапорт орнаменту кілька разів.
ІV. Самостійна робота учнів.
VІ. Фізкультхвилинка.
VІІ. Виставка дитячих робіт.
VІІІ. Підсумок уроку.