Урок розвитку зв’язного мовлення
4 клас
Тема. Текст-опис за фотоілюстрацією. Науковий опис голуба
Мета: закріпити знання учнів про текст-опис, удосконалити вміння складати план тексту, навчити писати науковий опис голуба, добирати слова на задану тему; збагатити активний та пасивний словник учнів, увагу, зв’язне мовлення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до птахів.
Методично - дидактичне забезпечення: мультимедійне устаткування
Хід уроку
Слайд 1
І. Організація класу. Створення позитивного настрою
- Продзвенів уже дзвінок - починається урок!
Слайд 2
1. Слухання вірша
Сьогодні у нас незвичайний урок
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову
Слайд 3
Перевірка домашнього завдання
Слайд 4
3. Вправа «Очікування»
- Подумайте і скажіть, що ви очікуєте від нашого уроку?
(Урок наш повинен бути цікавим, навчальним, казковим, веселим, світлим, проблемним…).
-А ви на уроці якими повинні бути?
(Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими…).
-Отже, якщо ви будете такими, то ми разом з вами створимо творчий та цікавий урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слайд 5
1. Відгадування загадки
- Прочитайте і відгадайте загадку. Обґрунтуй свою відповідь.
Слайд 6
Запишіть слово- відгадку у зошити с. 16.
Слайд 7
2. Хвилинка – цікавинка
- На минулому уроці я запропонувала вам підготувати інформацію про голуба. Надаю вам слово.
в пошуково-рятувальних операціях.
Слайд 8 Руханка
Прочитайте уривок із вірша Надії Красоткіної. Розкажіть, що символізує голуб-птах.
Голубко біла, ти лети у світ,
Хай буде мир у небі голубому.
Бо голуб миру, кажуть з давніх літ,
Приносить радість родові людському.
Надія Красоткіна
Слайд 6
Доповніть і запишіть речення.
Голуб — символ ______ .
Біблійна легенда про голуба миру
Після всесвітнього потопу Ной випустив голуба, аби довідатися, чи спала вода на землі. Голуб повернувшись, приніс оливкову гілочку як свідчення благодатних умов для проживання . З того часу почали вважати зображення голуба з оливковою гілочкою символом миру, добра та благополуччя.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку розвитку зв’язного мовлення «Текст-опис за фотоілюстрацією. Науковий опис голуба.» Ми закріпимо знання про текст-опис, удосконалюватимо вміння складати план тексту, навчимося писати науковий опис голуба, добирати слова на задану тему; збагатимо ваш словник; розвиватимемо ваше зв’язне мовлення.
IV. Актуалізація опорних знань.
1. Підготовча робота
Технологія «Мозковий штурм»
(У тексті описі описується предмет або явище.)
У тексті-описі зазначаються характерні ознаки якогось предмета, особи, природи, явища тощо. До описового тексту можна поставити питання який?
– Які бувають тексти –описи?
– Чим відрізняються науковий опис від художнього?
( У науковому описі чітко перелічуються конкретні ознаки предмета або особи.
У художньому описі використовуються порівняння, образні вирази, передається власне ставлення до предмета чи особи.)
IV. Основна частина уроку.
1. Мовленнєва підготовка до написання твору
- Прочитай характерні ознаки голуба, які треба використати в науковому тексті-описі.
Голуб належить до роду птахів із родини голубових.
Розмах крил досягає не більше 45 сантиметрів.
Хвіст заокруглений.
Довжина лап близько 5 сантиметрів.
Слайд 9
Попрацюйте в групах!
Ці ознаки птаха стосуються наукового опису, тому що _________ .
(Ці ознаки птаха стосуються наукового опису, тому що вони точно перелічують його суттєві ознаки.)
2. Складання плану майбутнього твору
Слайд 10
Попрацюйте в парах!
1.Зачин. 2.Основна частина. 3. Кінцівка
Слайд 11
Попрацюйте !
Яким може бути зачин цього тексту?
Про що необхідно сказати в основній частині тексту?
Про що можна сказати в кінцівці цього тексту?
Слайд 12
Попрацюйте разом! Складіть план тексту- опису. Запишіть його в зошити на с. 17.
3. Усне складання тексту
Слайд 13
Розглянь фотоілюстрацію.
Поміркуй, які частини тіла і їхні ознаки необхідно назвати, щоб описати зовнішній вигляд голуба. Будова тіла
Тіло голуба має голову, шию, тулуб і хвіст. Передні кінцівки — крила, задні — лапи. На голові є дзьоб. Потрібно описати розмір, форму, забарвлення,яке оперення.
Слайд 14
Фізхвилинка
Слайд 15
Попрацюйте в парах! Розгляньте таблицю. Допишіть інші ознаки, які допоможуть описати голуба.
Зачин |
Загальне враження |
Голуб — птах із родини голубових. |
Основна частина |
Опис окремих ознак: Забарвлення оперення голова крила хвіст |
сірого, сизого, кольору жорстке, тверде, малого розміру, широкі, загострені, заокруглений, |
Кінцівка |
Висновок |
|
Слайд16
Запиши слова, які можна використати в тексті, щоб уникнути повторення іменника голуб.
(Птах, він, сизокрилий. )
Слайд 17
Усний опис голуба (2 учнів )
4. Написання твору
(Голуб - птах із родини голубових.
Він невеликого розміру. Забарвлення у голуба сірого кольору. Воно темне на голові та грудях, а світліше на крилах. Оперення у птаха жорстке, тверде, щільно прилягає до тіла. Голова малого розміру з вигнутим дзьобом. Крила широкі, загострені з двома темними смугами. Хвіст заокруглений з темним закінченням. Розмах крил птаха досягає не більше 45см. Довжина лап близько 5см.
Голуби поширені по всій території України. )
5. Актуалізація орфографічної пильності
Слайд 18
Невеликого, оперення, жорстке, забарвлення, щільно, заокруглений.
6. Актуалізація культури оформлення тексту
ПАМ’ЯТКА
4) Стежити за мовою.
5) Уникати повторів слів.
Запиши твір у зошит с. 18.
7. Самоперевірка
Заслуховування твору, внесення порад, коректив
V. Домашнє завдання.
Слайд 19
За зразком скласти науковий опис улюбленого птаха.
VI. Підсумок уроку
- Ось і закінчився урок. Чи справилися ваші очікування?
- Що нового дізнались на уроці?
Складання Сенкану
1. Іменник.
2. 2 прикметники.
3. 3 дієслова.
4. Речення.
5. Асоціація ( 1 слово).