Клас |
5-а |
5-б |
5-в |
5-г |
Дата |
|
|
|
|
Сімаковська Т.В.
учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»
(музичне мистецтво)
Кам’янець-Подільського НВК №14
Урок 17.
Тема. Цирк – мистецтво сповнене радості. Музика в цирковій виставі.
Мета: формування ключових компетентностей:
-загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури;
-міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини;
-вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії;
-предметних компетентностей:
-знайомити учнів з історією виникнення циркового мистецтва, формувати уявлення про музичні інструменти, імітацію, значення голосу людини в розвитку музичного мистецтва.
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння на слух впізнавати жанрові ознаки музичного твору й характерні засоби музичної виразності та розвиток музичного образу. Розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики. Розвивати творчі здібності учнів, естетичний смак.
Виховувати інтерес до слухання класичної музики та виконання пісень різної тематики, виховувати інтерес та любов до музики як виду мистецтва. Через музику виховувати інтерес до інших видів мистецтва, зокрема циркового.
Обладнання: фортепіано, дошка, комп’ютер, аудіозаписи, мультимедійна презентація, відеозаписи, ударні інструменти, дитячі шумові інструменти, qr-коди(як роздатковий матеріал як наочний матеріал), підручники.
Тип уроку: урок поглиблення в тему.
Хід уроку:
І. Вхід учнів до класу під звучання Ісак Дунаєвський Марш із кінофільму «Цирк».
ІІ. Організація класу до уроку.
Музичне вітання.
Перевірка присутніх.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Запитання до учнів:
-Що нового ви дізналися минулого уроку?
-Що таке сюїта?
-У чому ви вбачаєте зв’язок музики і літератури?
IV.Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми та мети уроку.
Мистецтво цирку – одне з найдавніших. Воно виникло з первісних ігрищ та обрядів, пов’язано з трудовою та військовою діяльністю людей. Кожен з нас ходив у цирк і безумовно музика в цирковій виставі є невід’ємною частиною.
Сьогодні ми з вами поговоримо про зв’язок музики та циркового мистецтва.
V. Розповідь-бесіда про циркове мистецтво.
Цирк існував у Стародавньому Єгипті, давній Греції, Китаї, циркові номери включалися до виступів бродячих народних акторів – скоморохів.
Цирк – це вид сценічного мистецтва, розважальна вистава на манежі.
Якщо основою художніх образів у літературі є слово, а вмузиці – звукова інтонація, то поршоосновою художньої мови цирку є трюк – складана для виконання та емоційно вражаюча дія-видовище. Дії-трюки в супроводі музики, хореографії, слова, художнього оформлення утворюють цирковий номер – зразок синтезу мистецтв.
VI.Сприймання візуального мистецтва.
Художники також у своєму мистецтві звертаються до циркової теми . Розглянемо репродукції картин Юрія Горбачова «Клоун на коні» та Марка Шагала «Великий цирк».
Завдання:
Уявіть себе композитором. Яку б музику ви написпли до цих картин?
VII. Слухання Ісаак Дунаєвський Марш із кінофільму «Цирк».
Циркове свято завжди супроводжується музикою естрадно-духового оркестру або біг-бенду. Він розміщується не в оркестровій ямі , а на спеціальному балконі над входом на арену.
Прикладом блискучої циркової музики може бути легендарний марш з кінофільму «Цирк» Ісаака Дунаєвського. Фільм вийшов на екрани в 1936 р. й набув широкої популярності багато в чому і завдяки музиці. Марш швидко став своєрідним цирковим гімном.
Слухання.
Запитання до учнів:
-Чому, на вашу думку, в цирку повинна звучати весела музика?
Перегляд мультфільму «Ну, постривай!» із звучанням цього ж музичного твору.
VIII. Слухання. Імре Кальман Оперета «Принцеса цирку» Арія Містера Ікса.(Геогр Отс)
Сюжет оперети будується на розвитку відносин головних героїв спектаклю – таємничого Містера Ікса, артиста цирку, який ніколи не знімає маски, та княгині Палінської.
Слухання.
Запитання до учнів:
-Охарактеризуйте образ містера Ікса за музикою арії – його музичного портрета.
ІХ.Вокально-хорова робота.
Розспівування.
Ммм... (на мурмурандо) по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
Мі ме ма мо му... по півтонах у висхідному і нисхідному порядку. (Звертаю увагу на округленість звуку та артикуляцію.)
До мі соль мі до по півтонах у висхідному і нисхідному порядку.
Виконання жартівливої української народної пісні «Грицю, Грицю, до роботи...»
Виконання пісні Десь по світу
Виконання колядки Добрий вечір тобі...
Виконання пісень на вибір учителя та учнів.
Учні підігрють вчителю на дитячих шумових музичних інструментах.
Х. Підсумок уроку.
Запитання до учнів:
-Що нове для себе ви сьогодні відкрили?
-Що сподобалось на цьому уроці вам найбільше?
-Що таке цирк?
-Що таке цирковий номер?
-Що таке біг-бенд?
-Що таке трюк?
-Хто написав марш до кінофільму «Цирк»?
-Хто написав оперету «Принцеса цирку?
ХІІ. Вихід учнів з класу під звучання Ісак Дунаєвський Марш із кінофільму «Цирк».