Урок 14
Дата: 11.12
Тема: Практичне заняття.Інформація про минуле з візуальних джерел. (Про що можна довідатись з сімейного фотоальбому).
Мета: навчити розповідати про історії свого роду, використовуючи сімейний фотоальбом і родинне дерево; викликати інтерес до дослідження історії свого роду.
Обладнання: підручник, фотографії роду, презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування нових навичок.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
(Слайд 1)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
Робота з епіграфом.(запис на дошці, Слайд 2)
«Без роду нема народу». Поясніть як ви розумієте зміст прислів’я.
Учитель. (слайд 3) Темою нашого уроку – «Про що можна довідатись із сімейного фотоальбому. Родинне дерево». На сьогоднішньому уроці ми матимемо можливість дослідити історію свого роду. Також про те, яку історичну інформацію можуть розповісти старі фотографії.(запис в зошити дати та теми уроку)
IV. Вивчення нового матеріалу
План
2. Родинне дерево.
1. Фотографія – історичне джерело
Загадка
Аркуші паперу, як кінострічки, вони зберігабть моменти історичні.(фотографія) (Слайд 4)
Евристична бесіда
1. Чи можна фотографію назвати історичним джерелом?
2. Яку інформацію історики можуть прочитати на фотографіях?
3. Як ви гадаєте, чи можемо ми за допомогою фотографій дослідити історію України?
Фотографію винайшли у п.п. ХІХ ст.. Перші фотоапарати були великими та громіздкими. Щоб (Слайд 5) зробити знімок, фотограф спочатку встановлював пристрій на певному місці, а потім накривав його і себе великим клаптем чорної тканини. Після тривалих приготувань він робив фотознімок людей або певної місцевості.(слайд 5)
Камера-обскура (від лат. сатеrа оbsсиrа — «темна кімната») — прототип фотоапарата — була відома з давніх часів. Про подібний пристрій є згадки у працях Аристотеля. Однак, популярності камера-обскура набула пізніше, з розвитком живопису. (Слайд 6-7)Перше в світі фото “Вид з вікна” 1826 рік
У ХХ ст.. фотографії стають одним із найважливіших видів історичних джерел. На фотознімках (слайд 8) можна побачити одяг та предмети, характерні для того часу, заняття людей, вигляд вулиць і будинків… на відміну від письмових джерел, які могли створюватися через певний проміжок часу після події, фотографії є безпосередніми свідченнями про неї. Досліджуючи фотографію як історичне джерело, скористайтеся інструкцією.( слайд 9)
Правила роботи з фотографіями
1) Які предмети та будівлі зображені на фотографії?
2) Що роблять люди, зображені на знімку?
3) Коли і де відбувалася подія, зображена на фотографії? Власну думку обґрунтуйте.
4) Чи позували люди для фотографії або це був випадковий знімок?
5) З якою метою зроблено фотографію?
6) Чи є на фотографії підпис? Про що він може розповісти?
7) Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте визначити час її появи.
8) На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?
Презентація сімейного фотоальбому(те що вони підготували)
Кожний учень розповідає про історію своєї фотографії. За планом (слайд 10)
2. Родинне дерево.
- Що для людини є найважливішім в житті? (Батьки, родина, здоров`я та ін.)
Так, у кожної родини своя історія, з таких історій багатьох родин складається історія всієї країни. Родина йде корінням у давнину, тому треба вивчати свій рід і знати з якого ти роду-племені. Для цього у родинах складають дерево роду.
- що таке родинне дерево? (слайд 11)
(Слайд 12) запис в зошит Генеалогія – допоміжна історична дисципліна, що вивчає походження та родинні зв'язки.
Родинне або генеалогічне дерево – схема походження сім’ї з іменами,прізвищами, роками життя родичів
Еврестична бесіда
1. Скільки поколінь вашої родини ви знаєте?
2. Чи знаєте ви, як звуть ваших бабусь/дідусів, прабабусь/прадідусів?
3. Якщо у вас обмаль інформації про історію родини, до кого з членів сім’ї потрібно звернутись для поповнення знань.
4. Що необхідно зробити із метою збереження для нащадків історії роду?
5. Що таке «родине дерево»?
V. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу
Творче завдання. (слайд 13) (Вчитель показує приклад на дошці) Складіть «родинне дерево» в зошит
Я + Брат
Вихідцева Лєра Вихідцев Євгеній
Мама Тато
ПІБ ПІБ
Бабауся Дідусь Бабуся Дідусь
ПІБ ПІБ ПІБ ПІБ
Завдання( слайд14)
- Поясніть значення прислів’їв і приказок про родину.
1. З родини йде життянароду.
2. Забудеш свій рід – усохне твій корінь.
Завершіть речення(слайд 15)
VІ. Домашнє завдання(слайд 15)
Правила роботи з фотографіями
1) Які предмети та будівлі зображені на фотографії?
2) Що роблять люди, зображені на знімку?
3) Коли і де відбувалася подія, зображена на фотографії? Власну думку обґрунтуйте.
4) Чи позували люди для фотографії або це був випадковий знімок?
5) З якою метою зроблено фотографію?
6) Чи є на фотографії підпис? Про що він може розповісти?
7) Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте визначити час її появи.
8) На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?
Правила роботи з фотографіями
1) Які предмети та будівлі зображені на фотографії?
2) Що роблять люди, зображені на знімку?
3) Коли і де відбувалася подія, зображена на фотографії? Власну думку обґрунтуйте.
4) Чи позували люди для фотографії або це був випадковий знімок?
5) З якою метою зроблено фотографію?
6) Чи є на фотографії підпис? Про що він може розповісти?
7) Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте визначити час її появи.
8) На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?
Правила роботи з фотографіями
1) Які предмети та будівлі зображені на фотографії?
2) Що роблять люди, зображені на знімку?
3) Коли і де відбувалася подія, зображена на фотографії? Власну думку обґрунтуйте.
4) Чи позували люди для фотографії або це був випадковий знімок?
5) З якою метою зроблено фотографію?
6) Чи є на фотографії підпис? Про що він може розповісти?
7) Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте визначити час її появи.
8) На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?
Правила роботи з фотографіями
1) Які предмети та будівлі зображені на фотографії?
2) Що роблять люди, зображені на знімку?
3) Коли і де відбувалася подія, зображена на фотографії? Власну думку обґрунтуйте.
4) Чи позували люди для фотографії або це був випадковий знімок?
5) З якою метою зроблено фотографію?
6) Чи є на фотографії підпис? Про що він може розповісти?
7) Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте визначити час її появи.
8) На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?
Правила роботи з фотографіями
1) Які предмети та будівлі зображені на фотографії?
2) Що роблять люди, зображені на знімку?
3) Коли і де відбувалася подія, зображена на фотографії? Власну думку обґрунтуйте.
4) Чи позували люди для фотографії або це був випадковий знімок?
5) З якою метою зроблено фотографію?
6) Чи є на фотографії підпис? Про що він може розповісти?
7) Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте визначити час її появи.
8) На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?
Правила роботи з фотографіями
1) Які предмети та будівлі зображені на фотографії?
2) Що роблять люди, зображені на знімку?
3) Коли і де відбувалася подія, зображена на фотографії? Власну думку обґрунтуйте.
4) Чи позували люди для фотографії або це був випадковий знімок?
5) З якою метою зроблено фотографію?
6) Чи є на фотографії підпис? Про що він може розповісти?
7) Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте визначити час її появи.
8) На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?