Назва статті чи теми уроку: Тренувальні вправи. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми
Прізвище, ім’я, по батькові автора: Балан Мар’яна Іллівна
Посада: вчитель української мови та літератури
Місце роботи: Нижньопетровецька ЗОШ І-ІІІ ст. №1
Українська мова
5 клас
Тема: ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ. ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ: СИНОНІМИ, АНТОНІМИ, ОМОНІМИ
Мета: поглибити знання школярів про синоніми, антоніми, омоніми; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, активізувати пізнавальну діяльність учнів; виробляти вміння й навички використання синонімів, антонімів, омонімів у власному мовленні; навчити відрізняти омоніми від багатозначних слів; формувати вміння й необхідність користуватися ними; виховувати бажання вчитися.
Обладнання: ІКТ, картки, підручник.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Методи і прийоми: метод «Мікрофон», робота в парах, рольова гра, метод «Я знаю, що я знаю», робота з підручником, індивідуальна робота, гра.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ.
Привітання вчителя. Дихальні вправи «Підсніжник».
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Вчитель: Ми підсумуємо й повторимо на уроці вивчений матеріал.
Отже, запишіть у зошити тему уроку.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Картка №1
Виписати з прислів’їв антоніми
Умій батьківщину любити, а ворога ненавидіти.
Вчення світ, а невчення – тьма.
Як є початок, то буде й кінець.
Картка №2
Виписати з прислів’їв антоніми:
Правда кривду переважить.
Взимку сонце так сміється, що вікна плачуть.
М’яко стелить, та твердо спати.
Картка №3
Дібрати синоніми до виділених слів
Відважний боєць, великий будинок.
Картка №4
Дібрати синоніми до виділених слів:
Сумний чоловік, іти до школи.
Картка№5
До поданих слів доберіть антоніми.
Товариш –
Рідко –
Сухий –
Невдача –
Із парою антонімів складіть речення.
Картка№6
До поданих слів дібрати синоніми.
Приятель –
Гарний –
Давній –
Праця –
Складіть речення з одним синонімічним рядом.
Картка№7
З кожним омонімом скласти 2 речення.
Ключ. Ласка.
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
Лексикологія – це…
Лексичне значення слів – це…
Синонімами називаються…
Антонімами називаються…
Омонімами називаються…
За три хвилини: дібрати до слів синоніми
Йти –
Говорити –
Швидкий –
Думати –
Красивий –
- Визначити, яке слово зайве. Чому? Дібрати до слова, що є третім зайвим, антонім. Скласти речення із парою антонімів.
Картка 1
1.День, ніч, ранок.
2.Веселий, швидкий, сумний.
3.Казати, мовчати, стояти.
Картка 2
1.Любити, ненавидіти, радіти.
2.Чужий, рідний, близький.
3.Добро, зло, радість.
Картка 3
1.Працьовитий, ледачий, корисний.
2.Радість, печаль, щастя.
3.Байдикувати, працювати, говорити.
Картка 4
1.Темний, світлий, корисний.
2.Купувати, продавати, любити.
3.Світло, темрява, друг.
Це буде і фізкультхвилинка.
білий – чорний жар – холод
швидко – повільно радісно – сумно
сміливий – боягуз м’який – твердий
війна – мир купувати – продавати
сильний – слабкий великий – малий
літо - зима
Відгадайте загадки, визначте антоніми.
Переводить ніч і день. (Годинник)
Старші ззаду, а молодші спереду біжать. (Колеса)
А саме мовчить із роду. (Книга)
До поданих словосполучень дібрати синоніми та антоніми.
свіжий хліб |
м’який |
черствий |
свіжа газета |
сьогоднішня |
вчорашня, давня |
свіжа риба |
жива |
морожена |
свіжі огірки |
зелені |
солоні |
свіжа сорочка |
чиста |
брудна |
свіже обличчя |
бадьоре |
заморене |
7. Рольова гра.
Учні-вчителі читають напам’ять вірші, однокласники називають про що
(антоніми, синоніми, омоніми) та виписують групи слів, а «вчителі» перевіряють.
Три брати жили на світі,
Був один з них працьовитий,
Ну а другий хвальковитий,
Третій був ледачий дуже.
Слухай казку про них, друже.
День і ніч брати сварились
І ніколи не мирились.
Все, що перший будував,
Другий миттю руйнував.
Той мовчить, а той кричить,
Той хоробрий і правдивий,
Той брехливий, полохливий.
Дуже горді й незалежні,
Абсолютно протилежні.
У мові вони живуть,
Їх… (антонімами) звуть.
Хто порівнятися може зі мною:
Я і прекрасний, чарівний, казковий,
Роблю все скоро, швидко, раптово.
Є в мене хата, будинок і дім
І звуть мене… (Синонім).
Розрізняти нас не кожен може –
Звуки всі і наголос в нас той же,
А приглянься: як поміж братами,
Є відмінність і між нами. (Омоніми)
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ.
Учитель: Отже, сьогодні ми працювали над темою: «Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми».
Пам’ятайте, що слід доречно використовувати ці групи слів, щоб не було невиправданих повторень.
Лінгвісти завершують роботу над 20-ти томним «Тлумачним словником української мови», а свято українського словника проводиться в жовтні. Працювати з словниками потрібно вдома, в бібліотеці, готуючись до уроків не тільки української мови, а й інших предметів.
Рефлексія.
На уроці я:
VІ . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ТА ЙОГО ІНСТРУКТАЖ (за рівнем складності)
Середній рівень. Висловити міркування про культуру мови однолітків, уживаючи антоніми.
Достатній рівень. Укласти міні-словник синонімів.(10 синонімічних гнізд).
Високий рівень. Використовуючи синоніми, образні слова, висловити любов до рідної мови.
1