5 клас "ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ. ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ: СИНОНІМИ, АНТОНІМИ, ОМОНІМИ"

Про матеріал
Мета: поглибити знання школярів про синоніми, антоніми, омоніми; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, активізувати пізнавальну діяльність учнів; виробляти вміння й навички використання синонімів, антонімів, омонімів у власному мовленні; навчити відрізняти омоніми від багатозначних слів; формувати вміння й необхідність користуватися ними; виховувати бажання вчитися.
Перегляд файлу

Назва  статті чи теми уроку: Тренувальні вправи. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми
Прізвище, ім’я, по батькові автора: Балан Мар’яна Іллівна
Посада: вчитель української мови та літератури
Місце роботи: Нижньопетровецька  ЗОШ   І-ІІІ ст. №1

 

Українська мова

 5 клас

Тема: ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ. ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ: СИНОНІМИ, АНТОНІМИ, ОМОНІМИ

 

Мета: поглибити знання школярів про синоніми, антоніми, омоніми; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, активізувати пізнавальну діяльність учнів; виробляти вміння й навички використання синонімів, антонімів, омонімів у власному мовленні; навчити відрізняти омоніми від багатозначних слів; формувати вміння й необхідність користуватися ними; виховувати бажання вчитися.

Обладнання: ІКТ, картки, підручник.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Методи і прийоми: метод «Мікрофон», робота в парах, рольова гра, метод «Я знаю, що я знаю», робота з підручником, індивідуальна робота, гра.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ.

Привітання вчителя. Дихальні вправи «Підсніжник».

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Вчитель: Ми підсумуємо й повторимо на уроці вивчений матеріал.

Отже, запишіть у зошити тему уроку.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1.               Індивідуальна робота з картками.

Картка №1

Виписати з прислів’їв антоніми

Умій батьківщину любити, а ворога ненавидіти.

Вчення світ, а невчення – тьма.

Як є початок, то буде й кінець.

Картка №2

Виписати з прислів’їв антоніми:

Правда кривду переважить.

Взимку сонце так сміється, що вікна плачуть.

М’яко стелить, та твердо спати.

Картка №3

Дібрати синоніми до виділених слів

Відважний боєць, великий будинок.

Картка №4

Дібрати синоніми до виділених слів:

Сумний чоловік, іти до школи.

Картка№5

До поданих слів доберіть антоніми.

Товариш –

Рідко –

Сухий –

Невдача –

Із парою антонімів складіть речення.

Картка№6

  До поданих слів дібрати синоніми.

Приятель –

Гарний –

Давній –

Праця –

Складіть речення з одним синонімічним рядом.

Картка№7

З кожним омонімом скласти 2 речення.

Ключ. Ласка.

 

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО

  1.               Метод «Мікрофон»

Лексикологія – це…

Лексичне значення слів – це…

Синонімами називаються…

Антонімами називаються…

Омонімами називаються…

  1.               Гра «Хто більше»:

За три хвилини: дібрати до слів синоніми

Йти –

Говорити –

Швидкий –

Думати –

Красивий –

  1.               Гра «Третій  зайвий»:

- Визначити, яке слово зайве. Чому? Дібрати до слова, що є третім зайвим, антонім. Скласти речення із парою антонімів.

Картка 1

1.День, ніч, ранок.

2.Веселий, швидкий, сумний.

3.Казати, мовчати, стояти.

Картка 2

1.Любити, ненавидіти, радіти.

2.Чужий, рідний, близький.

3.Добро, зло, радість.

Картка 3

1.Працьовитий, ледачий, корисний.

2.Радість, печаль, щастя.

3.Байдикувати, працювати, говорити.

Картка 4

1.Темний, світлий, корисний.

2.Купувати, продавати, любити.

3.Світло, темрява, друг.

  1.               Гра «М’яч зі словами»

Це буде і фізкультхвилинка.

білий – чорний     жар – холод

швидко – повільно   радісно – сумно

сміливий – боягуз    м’який – твердий

війна – мир     купувати – продавати

сильний – слабкий   великий – малий

літо - зима

  1.               Поштова скринька (відгадки в скриньці).

Відгадайте загадки, визначте антоніми.

  1.               Ходить колом стук та дзень,

Переводить ніч і день. (Годинник)

  1.               Два брати старших, два брати менших,

Старші ззаду, а молодші спереду біжать. (Колеса)

  1.               Всім розкаже всі пригоди,

А саме мовчить із роду. (Книга)

  1.               Білий зайчик стрибає по чорному полю. (Крейда і дошка)
  2.               Стоїть дім. Увійдеш у нього сліпим, а вийдеш зрячим. (Школа)
  1.               Гра «Хто швидше»

До поданих словосполучень дібрати синоніми та антоніми.

 

свіжий хліб

м’який

черствий

свіжа газета

сьогоднішня

вчорашня, давня

свіжа риба

жива

морожена

свіжі огірки

зелені

солоні

свіжа сорочка

чиста

брудна

свіже обличчя

бадьоре

заморене

 

 

7. Рольова гра.

Учні-вчителі читають напам’ять вірші, однокласники називають про що

(антоніми, синоніми, омоніми) та виписують групи слів, а «вчителі» перевіряють.


Три брати жили на світі,

Був один з них працьовитий,

Ну а другий хвальковитий,

Третій був ледачий дуже.

Слухай казку про них, друже.

День і ніч брати сварились

І ніколи не мирились.

Все, що перший будував,

Другий миттю руйнував.

Той мовчить, а той кричить,

Той хоробрий і правдивий,

Той брехливий, полохливий.

Дуже горді й незалежні,

Абсолютно протилежні.

У мові вони живуть,

Їх… (антонімами) звуть.


 

Хто порівнятися може зі мною:

Я і прекрасний, чарівний, казковий,

Роблю все скоро, швидко, раптово.

Є в мене хата, будинок і дім

І звуть мене… (Синонім).

 

Розрізняти нас не кожен може –

Звуки всі і наголос в нас той же,

А приглянься: як поміж братами,

Є відмінність і між нами. (Омоніми)

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ.

Учитель:  Отже, сьогодні ми працювали над темою: «Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми».

Пам’ятайте, що слід доречно використовувати ці групи слів, щоб не було невиправданих повторень.

  •                   Як називається повторення слів?
  •                   Якщо в нас виникають труднощі щодо вживання цих груп слів, куди нам слід звернутися? (Учитель показує словники антонімів, синонімів, омонімів).

Лінгвісти завершують роботу над 20-ти томним «Тлумачним словником української мови», а свято українського словника проводиться в жовтні. Працювати з словниками потрібно вдома, в бібліотеці, готуючись до уроків не тільки української мови, а й інших предметів.

 

 

 

Рефлексія.

На уроці я:

  •                 Повторив та узагальнив…
  •                 Зрозумів…
  •                 Я не знав, а тепер знаю…
  •                 Я забув, а тепер пригадав і засвоїв…

VІ . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ТА ЙОГО ІНСТРУКТАЖ (за рівнем складності)

Середній рівень. Висловити міркування про культуру мови однолітків, уживаючи антоніми.

 

Достатній рівень. Укласти міні-словник синонімів.(10 синонімічних гнізд).

 

Високий рівень. Використовуючи  синоніми, образні слова, висловити любов до рідної мови.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Щелкун Світлана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 травня 2020
Переглядів
33457
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку