5 клас. Урок української мови. "Речення. Головні члени речення"

Про матеріал

Мета уроку: поглибити знання учнів про головні члени речення; вдосконалювати вміння визначати граматичну

основу речення; практично ознайомити зі складеним
присудком; формувати загальнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні, визначати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка; розвивати логічне мислення, пам'ять, культуру мовлення; розвивати творчі вміння побудови речень і зв'язних висловлювань;

на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи рідного краю, почуття взаємоповаги, самостійність.

Тип уроку: поглиблення й систематизація вивченого.

Форма: урок-гра.

Перегляд файлу

УМ   5 кл.   Урок № ----

Тема.    «А березень підкрався ранком…»

             Речення. Головні члени речення

Мета: поглибити знання учнів про члени речення, зокрема
головні; вдосконалювати вміння визначати граматичну
основу речення; практично ознайомити зі складеним
присудком; тире між підметом і присудком; формувати

загальнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні, визначати
спосіб морфологічного вираження підмета і присудка;

розвивати логічне мислення, пам'ять, культуру мовлення; розвивати творчі вміння побудови речень і зв'язних висловлювань;

компетентності: «Спілкування державною мовою»,  «Уміння учитися упродовж  життя», соціальну та громадянську, підприємливість;

на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи рідного краю, почуття взаємоповаги, самостійність.

Тип уроку: поглиблення й систематизація вивченого.

Форма: урок-гра.

Обладнання: підручник, комп ютер, картки із завданнями, на дошці епіграф, зображення Весни і Зими.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

А вже весна, вже березень почався,

Дзвенять пташині радісні пісні.

І хоч квітками сад не заквітчався,

Та дні стоять погожі і ясні.

А вже весна. Хоч сніг летить, а тане,

Стає водою і струмком біжить.

                                   Красоткіна Надія

І. Повідомлення теми, мети, задач уроку та мотивація навчальної діяльності школярів.

  • Погляньте, за вікном зима, але ж в календарі – березень. У нас з вами сьогодні дуже важлива справа. Ось нам прийшов лист, написала його Дівчина-Весна. Вона потрапила у скрутну ситуацію. І їй потрібна допомога. Підступна Тітонька-Зима не хоче передавати владу своїй молодій наступниці і вперто сипле снігом, свище вітром, хурделить, замітає дороги, щоб ми з вами не доїхали до школи, щоб знову відмінили заняття у школі… але нам потрібно вчитися. Скільки ж можна вдома сидіти? Тітонька-Зима приготувала ряд завдань, після виконання яких Весна повністю увійде у свої права і почнуться зміни у природі. Але Дівчинка-Весна не вчилася у школі. Ми допоможемо їй? Ви хочете, щоб було тепло, щоб сміялось сонечко, щоб ви катались на велосипедах, грали у футбол на стадіоні? Отже, за роботу. Подивимось, які тут завдання.
  • О, так тут те, що ви якраз вивчили. Пригадайте тему минулого уроку.
  • Ми з вами вивчили на попередньому уроці тему «Речення. Головні члени речення». За кожне правильно виконане завдання на весняній гілочці буде розпускатись квіточка. А якщо будете припускатись грубих помилок, не виконаєте завдання, то  на зимову хмаринку буде знову сипати сніжинки. Якщо виконаємо всі завдання, то сніжинки врешті перетворяться на краплинки – і Весна переможе.

 

  • Що потрібно зробити, щоб правильно виконати усі завдання? (повторити матеріал)
  • Виконуючи завдання, що ви можете навчитись? (правильно писати, складати речення, аналізувати їх, знаходити головні члени речення).
  • Вам ці знання будуть потрібні у житті? Яким чином, поміркуйте? (бути грамотними, уміти висловлюватись, добре знати мову, щоб здати ЗНО, щоб бути патріотом, бо що за патріот без знання державної і рідної мови?)
  • Запишіть дату і тему уроку.
  • Оцінювання буде за картками з відповідними колонками.

1.Д.з.

2.Тест

3.Виб.дикт.

4.Лог. дикт.

5.Дикт-пазл

6.Казка

7.Твір-мініат.

8.Редагув. вірша

Само-оцінка

Оцінка вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Відтворення та корекція опорних знань

  1. Перевірка дом.завдання. (квіточка чи сніжинка)
  2. Клоуз-тест  (письмово)

— Доповніть речення:

  1.               Слово чи група слів, що передають завершену думку,  — це...
  2.               Слова в реченні пов’язуються...
  3.               Граматична основа речення — це...
  4.               Підмет підкреслюють... лінією, а присудок...
  5.               Підмет найчастіше може бути виражений..., а присудок...

6.      Односкладними називають речення, які...

             Самоперевірка усно.   (квіточка на гілочку)

ІІІ.  Узагальнення та систематизація понять, засвоєння системи знань, їх застосування для пояснення нових фактів і для виконання практичних завдань.

  1. Вибірковий диктант . Робота в зошитах.

Розподілити у  дві колонки: 1- граматичні основи , у 2 – словосполучення.

Лежить сніг, весняна вода, рвати греблю, зацвіли підсніжники, сонячний день, замело дороги,   біжать струмки, співають синички, настала весна,  повертатись додому, збитись з дороги, падає з неба.      

         (перевірка, квіточка на гілку, самооцінювання)

  1. Логічний диктант. Робота в зошитах.

Поділіть текст на речення і запишіть їх. Кожне речення починайте з великої букви, у кінці ставте крапку.

       Прямо над нашою хатою пролітають лебеді вони летять нижче розпатланих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів дід говорить, що так співають лебедині крила я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями і радість, і смуток огортають мене... (За М. Стельмахом).

     Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями. І радість, і смуток огортають мене...(За М. Стельмахом)

  1. Фізкультхвилинка.

       Раз! Два! Час вставати:       

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Кілька раз понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.

 

(сідають на місця)

 

  1. Робота в парах. (на картках)

Пояснювальний диктант-пазл

Пара учнів отримує речення-пазл з віршика,в ньому треба виділити граматичну основу і знайти його місце у тексті. Після того, як усі розберуть речення, представники пар виходять на клас, організовуються хто за ким і виразно читають вірш «Кінець зими». Тоді кожен називає граматичну основу у своєму уривку.

Кінець зими

  1. Зима кінчає свій шалений біг,
    Коротша ніч, і довше день ясніє.
    2.Пригріло сонце, і підтанув сніг,
    А де-не-де вже й пролісок синіє.
    3. Ще трохи -і потягнуться ключі,
    Веселики повернуться додому.
    4.Зима покине землю уночі
    І полетить в країну невідому.
    5.І завесніє веселковий світ,
    Розкриють квіти пелюстки чудові.
    6.А сонечко пошле усім привіт,
    І всі зрадіють весняній обнові.

(квіточка на гілку)

  1. Лінгвістична казка ( інсценування учнями)

Посварились якось Підмет із Присудком.

-Ти одягаєш часто мою маску,— сказав Підмет,— а мені це не пододається. Присудок образився:

-Звідки ти взяв? Коли це буває?

-Коли і ти Іменник, і я Іменник. Спробуй розібратися, хто є хто. А я не хочу бути тобою.

-Нащо мені твоя маска Іменника? Я й сам Іменник.

Довго б сварилися Підмет із Присудком, та раптом з'явився розділовий знак на Ім'я Тире.

- Я помирю вас,— сказав він,— стану між вами, і ніхто вас вже не сплутає.

З того часу і стоїть пан Тире між підметом-іменником і прису'дком- Імеником, якщо між ними немає дієслова-зв'язки.

−Пригадайте, якими частинами мови може виражатись присудок, чи завжди дієсловом? А підмет? Чи завжди іменникм, займенником? То чому сперечались Підмет і Присудок?

 

Аби помирити Підмет із Присудком, поставте в картках, де потрібно, тире на місці пропущеної зв'язки.

1.Розум скарб людини. 2.Вчення світ, а невчення тьма. 3. Лапатий сніг радість для дітей. 4. Одна ластівка ще не весна. 5. Ласкаве слово  що весняний день. 6. Жити    Вітчизні служити. (перевірка в парах)

− Проаналізуйте, якими частинами мови виражені підмет і присудок?

 (4,5, 6 речення записати на дошці і пояснити)

Поставити оцінку в колонку «Казка» ( за 1 тире – 2 б. )

 

  1. Твір-мініатюра. Робота в зошитах

Скласти твір з речень з одним головним членом, тобто з односкладних речень. Це можливо, як ви думаєте?

Слова:  весняний вечір, холодно, біле світло ліхтаря,  хурделить, сніжить, іду додому,  ховаю обличчя, теплий дім, гарячий чай.

(ще одне завдання виконано  – ще квіточка)

Зразок. Світає. В саду прохолодно  і вогко. Холодна роса. Перші багряні промені сонця... Позолочені верхівки яблунь і слив…Погожий травневий ранок

(ще одна квіточка на весняну гілку)

  1. Творче редагування. Робота  в парах.

Підібрати з довідки слова, вставити в текст, підкреслити всі граматичні основи. Виразно прочитати вірш (2 учні з кожного ряду по одному).

        Березень

1.Трудився лютий до …

І заморозив геть струмок.

А березень підкрався ранком

І схрумкав нишком весь    .

Мороз і другу ніч старався —

Припорошив льодок … .

 Та знову березень сміявся:

Злизнув усе те      ….  .

2.Хоч на річках льоди    … —

Зима трусила ще  … .

То лютий з березнем боролись,

Боролись, наче вороги.

Зима ще злиться, бідолаха,

 А вже весна бере    .

І березень бурульки з … ,

Немов цукерочки жує!

                       М. Лисич

Довідка. 1.Язиком, світанку, льодок, сніжком.

2. Даху, кололись,  сніги, своє,

 

          Березень

1.Трудився лютий до світанку

І заморозив геть струмок.

А березень підкрався ранком

І схрумкав нишком весь льодок.

Мороз і другу ніч старався

Припорошив льодок сніжком.

 Та знову березень сміявся:

Злизнув усе те язиком.

 

2.Хоч на річках льоди кололись

Зима трусила ще сніги.

То лютий з березнем боролись,

Боролись, наче вороги.

Зима ще злиться, бідолаха,

 А вже весна бере своє.

І березень бурульки з даху,

Немов цукерочки, жує!

                       М. Лисич

(Ще одне завдання – і квіточка виросла на весняній гілочці )

ІV. Підбиття підсумків уроку, висновки.

Отже, ми перемогли Зиму - і незабаром засяє сонце, побіжать струмки, про прихід весни сповістить синичка. А ви отримали сьогодні гарні оцінки. Отож, підрахуємо (за таблицею самооцінювання і з корективами учителя)

V. Рефлексія.

  • Продовжте речення:
  • На уроці я навчився….
  • Мені сподобалось…
  • Тепер я краще знаю…

VІ. Дом. завдання. Скласти твір-опис (6-8 речень) березневого ранку, підкреслити всі граматичні основи.


 

Кінець зими

Зима кінчає свій шалений біг,
Коротша ніч і довше день ясніє.
Пригріло сонце і підтанув сніг,
А де-не-де вже й пролісок синіє.
Ще трохи і потягнуться ключі,
Веселики повернуться додому.
Зима покине землю уночі
І полетить в країну невідому.
І завесніє веселковий світ,
Розкриють квіти пелюстки чудові.
А сонечко пошле усім привіт
І всі зрадіють весняній обнові.

БЕРЕЗЕНЬ

Трудився лютий до світанку

І заморозив геть струмок.

А березень підкрався ранком

І схрумкав нишком весь льодок.

Мороз і другу ніч старався —

Припорошив льодок сніжком.

 Та знову березень сміявся:

Злизнув усе те язиком.

Хоч на річках льоди кололись —

Зима трусила ще сніги.

То лютий з березнем боролись,

Боролись, наче вороги.

Зима ще злиться, бідолаха,

 А вже весна бере своє.

І березень бурульки з даху,

Немов цукерочки жує!

                       М. Лисич

 

Весна для березня сорочку вишивала,

З такою ніжністю лягали кольори.

 Підсніжники на грудях розквітали,

А первоцвіти вкрили рукави.

Був парубійко жвавий ,ясночолий,

Бешкетувати з вітром він любив,

Бувало,то насупить пишні брови,

То зарегоче передзвін струмків.

Любила первенця весна свого щосили,

Йому віддала молодість свою,

Для злету красеню дала лелечі крила,

 І він до літа ніс свою весну. (Леся Квіт)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додав(-ла)
Resler Irena
Додано
18 травня 2018
Переглядів
4230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку