Мета уроку: поглибити знання учнів про головні члени речення; вдосконалювати вміння визначати граматичну
основу речення; практично ознайомити зі складеним
присудком; формувати загальнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні, визначати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка; розвивати логічне мислення, пам'ять, культуру мовлення; розвивати творчі вміння побудови речень і зв'язних висловлювань;
на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи рідного краю, почуття взаємоповаги, самостійність.
Тип уроку: поглиблення й систематизація вивченого.
Форма: урок-гра.
УМ 5 кл. Урок № ----
Тема. «А березень підкрався ранком…»
Речення. Головні члени речення
Мета: поглибити знання учнів про члени речення, зокрема
головні; вдосконалювати вміння визначати граматичну
основу речення; практично ознайомити зі складеним
присудком; тире між підметом і присудком; формувати
загальнопізнавальні вміння виділяти граматичну основу в реченні, визначати
спосіб морфологічного вираження підмета і присудка;
розвивати логічне мислення, пам'ять, культуру мовлення; розвивати творчі вміння побудови речень і зв'язних висловлювань;
компетентності: «Спілкування державною мовою», «Уміння учитися упродовж життя», соціальну та громадянську, підприємливість;
на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи рідного краю, почуття взаємоповаги, самостійність.
Тип уроку: поглиблення й систематизація вивченого.
Форма: урок-гра.
Обладнання: підручник, комп ютер, картки із завданнями, на дошці епіграф, зображення Весни і Зими.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
А вже весна, вже березень почався,
Дзвенять пташині радісні пісні.
І хоч квітками сад не заквітчався,
Та дні стоять погожі і ясні.
А вже весна. Хоч сніг летить, а тане,
Стає водою і струмком біжить.
Красоткіна Надія
І. Повідомлення теми, мети, задач уроку та мотивація навчальної діяльності школярів.
1.Д.з. |
2.Тест |
3.Виб.дикт. |
4.Лог. дикт. |
5.Дикт-пазл |
6.Казка |
7.Твір-мініат. |
8.Редагув. вірша |
Само-оцінка |
Оцінка вчителя |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІ. Відтворення та корекція опорних знань
— Доповніть речення:
6. Односкладними називають речення, які...
Самоперевірка усно. (квіточка на гілочку)
ІІІ. Узагальнення та систематизація понять, засвоєння системи знань, їх застосування для пояснення нових фактів і для виконання практичних завдань.
Розподілити у дві колонки: 1- граматичні основи , у 2 – словосполучення.
Лежить сніг, весняна вода, рвати греблю, зацвіли підсніжники, сонячний день, замело дороги, біжать струмки, співають синички, настала весна, повертатись додому, збитись з дороги, падає з неба.
(перевірка, квіточка на гілку, самооцінювання)
Поділіть текст на речення і запишіть їх. Кожне речення починайте з великої букви, у кінці ставте крапку.
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді вони летять нижче розпатланих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів дід говорить, що так співають лебедині крила я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями і радість, і смуток огортають мене... (За М. Стельмахом).
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих хмар і струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями. І радість, і смуток огортають мене...(За М. Стельмахом)
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
(сідають на місця)
Пояснювальний диктант-пазл
Пара учнів отримує речення-пазл з віршика,в ньому треба виділити граматичну основу і знайти його місце у тексті. Після того, як усі розберуть речення, представники пар виходять на клас, організовуються хто за ким і виразно читають вірш «Кінець зими». Тоді кожен називає граматичну основу у своєму уривку.
Кінець зими
(квіточка на гілку)
Посварились якось Підмет із Присудком.
-Ти одягаєш часто мою маску,— сказав Підмет,— а мені це не пододається. Присудок образився:
-Звідки ти взяв? Коли це буває?
-Коли і ти Іменник, і я Іменник. Спробуй розібратися, хто є хто. А я не хочу бути тобою.
-Нащо мені твоя маска Іменника? Я й сам Іменник.
Довго б сварилися Підмет із Присудком, та раптом з'явився розділовий знак на Ім'я Тире.
- Я помирю вас,— сказав він,— стану між вами, і ніхто вас вже не сплутає.
З того часу і стоїть пан Тире між підметом-іменником і прису'дком- Імеником, якщо між ними немає дієслова-зв'язки.
−Пригадайте, якими частинами мови може виражатись присудок, чи завжди дієсловом? А підмет? Чи завжди іменникм, займенником? То чому сперечались Підмет і Присудок?
Аби помирити Підмет із Присудком, поставте в картках, де потрібно, тире на місці пропущеної зв'язки.
1.Розум скарб людини. 2.Вчення світ, а невчення тьма. 3. Лапатий сніг радість для дітей. 4. Одна ластівка ще не весна. 5. Ласкаве слово що весняний день. 6. Жити Вітчизні служити. (перевірка в парах)
− Проаналізуйте, якими частинами мови виражені підмет і присудок?
(4,5, 6 речення записати на дошці і пояснити)
Поставити оцінку в колонку «Казка» ( за 1 тире – 2 б. )
Скласти твір з речень з одним головним членом, тобто з односкладних речень. Це можливо, як ви думаєте?
Слова: весняний вечір, холодно, біле світло ліхтаря, хурделить, сніжить, іду додому, ховаю обличчя, теплий дім, гарячий чай.
(ще одне завдання виконано – ще квіточка)
Зразок. Світає. В саду прохолодно і вогко. Холодна роса. Перші багряні промені сонця... Позолочені верхівки яблунь і слив…Погожий травневий ранок…
(ще одна квіточка на весняну гілку)
Підібрати з довідки слова, вставити в текст, підкреслити всі граматичні основи. Виразно прочитати вірш (2 учні з кожного ряду по одному).
Березень
1.Трудився лютий до …
І заморозив геть струмок.
А березень підкрався ранком
І схрумкав нишком весь … .
Мороз і другу ніч старався —
Припорошив льодок … .
Та знову березень сміявся:
Злизнув усе те …. .
2.Хоч на річках льоди … —
Зима трусила ще … .
То лютий з березнем боролись,
Боролись, наче вороги.
Зима ще злиться, бідолаха,
А вже весна бере … .
І березень бурульки з … ,
Немов цукерочки жує!
М. Лисич
Довідка. 1.Язиком, світанку, льодок, сніжком.
2. Даху, кололись, сніги, своє,
Березень
1.Трудився лютий до світанку
І заморозив геть струмок.
А березень підкрався ранком
І схрумкав нишком весь льодок.
Мороз і другу ніч старався —
Припорошив льодок сніжком.
Та знову березень сміявся:
Злизнув усе те язиком.
2.Хоч на річках льоди кололись —
Зима трусила ще сніги.
То лютий з березнем боролись,
Боролись, наче вороги.
Зима ще злиться, бідолаха,
А вже весна бере своє.
І березень бурульки з даху,
Немов цукерочки, жує!
М. Лисич
(Ще одне завдання – і квіточка виросла на весняній гілочці )
ІV. Підбиття підсумків уроку, висновки.
Отже, ми перемогли Зиму - і незабаром засяє сонце, побіжать струмки, про прихід весни сповістить синичка. А ви отримали сьогодні гарні оцінки. Отож, підрахуємо (за таблицею самооцінювання і з корективами учителя)
V. Рефлексія.
VІ. Дом. завдання. Скласти твір-опис (6-8 речень) березневого ранку, підкреслити всі граматичні основи.
Кінець зими
Зима кінчає свій шалений біг,
Коротша ніч і довше день ясніє.
Пригріло сонце і підтанув сніг,
А де-не-де вже й пролісок синіє.
Ще трохи і потягнуться ключі,
Веселики повернуться додому.
Зима покине землю уночі
І полетить в країну невідому.
І завесніє веселковий світ,
Розкриють квіти пелюстки чудові.
А сонечко пошле усім привіт
І всі зрадіють весняній обнові.
БЕРЕЗЕНЬ
Трудився лютий до світанку
І заморозив геть струмок.
А березень підкрався ранком
І схрумкав нишком весь льодок.
Мороз і другу ніч старався —
Припорошив льодок сніжком.
Та знову березень сміявся:
Злизнув усе те язиком.
Хоч на річках льоди кололись —
Зима трусила ще сніги.
То лютий з березнем боролись,
Боролись, наче вороги.
Зима ще злиться, бідолаха,
А вже весна бере своє.
І березень бурульки з даху,
Немов цукерочки жує!
М. Лисич
Весна для березня сорочку вишивала,
З такою ніжністю лягали кольори.
Підсніжники на грудях розквітали,
А первоцвіти вкрили рукави.
Був парубійко жвавий ,ясночолий,
Бешкетувати з вітром він любив,
Бувало,то насупить пишні брови,
То зарегоче передзвін струмків.
Любила первенця весна свого щосили,
Йому віддала молодість свою,
Для злету красеню дала лелечі крила,
І він до літа ніс свою весну. (Леся Квіт)