Календарно-тематичне планування складено відповідно до програми для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання: Українська мова . 5-9 класи. - К.:Видавничий дім «Освіта», 2017 ( затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804).
Кількість годин на тиждень – 4.
Календарно-тематичне планування уроків української мови в 5 класі
учителя КУ В-Піщанська ЗОШ І-ІІ ступенів м. Суми, Сумської області Скляр Любові Миколаївни
Календарно-тематичне планування складено відповідно до програми для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання:
Українська мова . 5-9 класи. - К.:Видавничий дім «Освіта», 2017 ( затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804).
Основний підручник:
Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Українська мова :підручник для 5 класу загальноосвітнього навчального закладу.-К.:Грамота, 2013.-296 с.
Кількість годин на тиждень – 4.
№ з/п |
Дата |
Коригування |
Зміст навчального матеріалу |
||
Тема уроку |
Рекомендовані види роботи.
|
||||
1 |
|
|
Вступ. Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова — державна мова України. |
Відповіді на питання за змістом прослуханих висловлень. Розкриття значення прослуханих та прочитаних прислів’їв, афоризмів, влучних висловів про роль мови в житті людини і суспільства та значення державної мови для громадян України (усно). Записування речень, висловлень. |
|
2 |
|
|
РМ №1. Загальне уявлення про мовлення як діяльність; види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо), їх особливості. Різновиди мовленнєвого спілкування: усне й писемне, монологічне й діалогічне. |
Обов’язкові види роботи. Складання й розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з життєвим досвідом учнів (діалог етикетного характеру з використанням етикетних формул).
|
|
3 |
|
|
РМ №2. Мета спілкування й адресат мовлення; основні правила спілкування:ввічливість, привітність, доброзичливість, уважність до співрозмовника, стриманість, тактовність (практично). |
||
4 |
|
|
РМ №3.Читання мовчки та вголос. Відповіді на запитання за змістомпрочитаного.Продовженнявисловлення за поданим початком. |
Рекомендовані види роботи. Читання мовчки та вголос. Відповіді на запитання за змістом прочитаного. Складання висловлення за ілюстрацією (або коміксом). Продовження висловлення за поданим початком. Складання розповіді на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів (орієнтовні теми: «Де і як я провів(ла) літні канікули», «Чим запам’яталося мені літо»). Колективне складання словничка найпоширеніших етикетних формул (привітання, прощання, вибачення, висловлення вдячності та ін.). Складання й розігрування діалогів (телефонних розмов), що передбачають уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам. |
|
Повторення вивченого в початкових класах.Текст. Речення. Слово. (4 год.) |
|||||
5 |
|
|
Усні й письмові висловлення, текст. Зміст, заголовок тексту. План тексту. |
Рекомендованівиди роботи. Добір заголовка тексту. Колективнескладання простого плану прослуханого або прочитаного тексту. Складання висловлення (тексту) за змістом прислів’я. Складання тексту-розповіді про свою школу (клас) із використанням запропонованих (самостійно дібраних) прислів’їв. Доповнення речення самостійно дібраними словами. Складанняречень за опорними словами.
|
|
6 |
|
|
РМ №4.Текст. Змістова й композиційна єдність, зв’язність тексту. Тема, основна думка тексту, мікротема. Простий план тексту. |
||
7 |
|
|
Поділ зв’язного висловлення (тексту) на речення. Інтонація речень, різних за метою висловлення. Розділові знаки в кінці речення. |
||
8 |
|
Діалог |
РМ №5.Будова тексту (зачин, основна частина, кінцівка); абзац. Ключові слова в тексті. Усна й письмова форми тексту (висловлення). |
||
9 |
|
|
Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. |
||
10 |
|
|
РМ №6.Типимовлення: розповідь, опис, роздум, оцінка предмета (явища).Осбливості будови опису предмета . |
||
11 |
|
|
РМ №7.Уснийвибірковийпереказхудожнього тексту, що міститьопис предмета, за колективноскладеним планом. |
||
12 |
|
|
Слово як частина мови. Добір слів для доповнення речення. Складання речень певного змісту. |
||
13 |
|
|
Контрольна тестова робота №1. Повторення вивченого в початкових класах. Текст. Речення. Слово. |
|
|
Лексикологія (8 год.). |
|||||
14 |
|
|
Лексичне значення слова.
|
Рекомендованівиди роботи. Аудіювання й читання тексту,у якому використано слова, вжиті в переносному значенні. Складання й розігруваннядіалогу-розпитування про корисністьрізнихвидів спорту (правила користуванняшкільноюбібліотекою, правила користуваннямобільним телефоном та ін.) з використаннямзапропонованих (або самостійно дібраних) синонімів, антонімів. Складання й розігруваннядіалогуетикетного характеру з використаннямсинонімічнихетикетних формул вітання, прохання, вдячності (у музеї, бібліотеці, магазині, спортзалі та ін.) з урахуваннямвіку та статусу співрозмовника. Робота з деформованим текстом (замінаповторюванихслівсинонімами, використаннясинонімів як засобузв’язкуречень у тексті). Складанняусногоописупредмета (квітки, куща калини, осінньоголистя і т. ін.) за картиною. |
|
15 |
|
|
Однозначні й багатозначні слова (повторення). Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). |
||
16 |
|
|
Лексична помилка та умовне позначення її (практично).Тлумачний словник. |
||
17 |
|
|
Групи слів за значенням. Синоніми.Ознайомлення зі словникомсинонімів. |
||
18 |
|
|
Групи слів за значенням. Антоніми.Ознайомлення зі словником антонімів. |
||
19 |
|
Усний переказ |
РМ №8.Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним простим планом). |
||
20 |
|
|
Групи слів за значенням.Омоніми.Ознайомлення зі омонімів. |
||
21-22 |
|
|
РМ №9-10.Контрольний докладний письмовий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису предмета (тварини), що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним планом). |
||
23 |
|
|
РМ №11. Аналіз контрольного переказу. |
||
24 |
|
|
Групи слів за значенням. Пароніми. Ознайомлення зі словником паронімів. |
||
25 |
|
|
Повторення та узагальнення вивченого з теми. |
||
26 |
|
|
Контрольна тестова робота №2.Лесикологія |
||
Будова слова. Орфографія (9 год.) |
|||||
27 |
|
|
Основа слова (корінь, суфікс, префікс) і закінчення — значущі частини слова (повторення й поглиблення відомостей). |
Рекомендовані види роботи. Редагування речень, що містятьспільнокореневі слова й форми одного слова. Визначення в реченнях (текстах) і добір слів, що містять антонімічні суфікси та префікси. Аудіювання текстів фольклорних творів (колискових пісень, забавлянок, утішок), що містять слова із суфіксами, які надають слову значень зменшуваності й пестливості. Створення казки, текст якої містить слова, що надають слову значення збільшеності та згрубілості. Конструювання речень-компліментів (для привітання з днем народження, святом) з використанням слів із префіксом пре-. Складання опису тварини для Вікіпедії та опису тварини як героя оповідання (усно). Порівняння складених висловлень. Створення розповіді про відвідування зоопарку з використанням незмінних слів (назв тварин). |
|
28 |
|
|
Значущі частини слова. |
||
29 |
|
|
Спільнокореневі слова й форми слова. |
||
30 |
|
|
Незмінні й змінні слова. |
||
31 |
|
|
Правопис значущих частин слова (повторення). |
||
32 |
|
|
РМ №12. Письмовий твір-опис предмета (тварини) з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі). |
||
33 |
|
|
РМ №13.Аналізписьмовоготвору-опису предмета (тварини). |
||
34 |
|
|
Правопис значущих частин слова (повторення). |
||
35 |
|
|
Написання префіксів пре-, при-, прі-. |
||
36 |
|
|
Написання префіксів пре-, при-, прі-. Тренувальні вправи. |
||
37 |
|
|
Повторення та узагальнення вивченого з теми. |
||
38 |
|
|
Контрольна тестова робота №3. Будова слова. Орфографія
|
||
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія. |
|||||
39 |
|
|
Звуки мови й звуки мовлення.Голосні й приголосні звуки. |
Рекомендовані види роботи. Виразне читання текстів з дотриманням правил орфоепії. Виявлення й аналіз помилок у наголошуванні слів у своєму мовленні та мовленні інших людей. Складання й розігрування діалогів з використанням слів, у вимові яких часто трапляються помилки (випадок, черговий, вимова, запитання, завдання та ін.). Колективне укладання переліку часто вживаних слів, у наголошуванні яких трапляються помилки. Проговорювання скоромовок, виконання артикуляційних вправ. Запис аудіолиста-привітання з дотриманням правил орфоепії. Складанняречень і мікротекстів, що містять слова, у вимові яких трапляються помилки. Укладання пам’ятки щодо дотримання найпоширеніших чергувань приголосних звуків. Упорядкування за абеткою імен героїв улюблених мультфільмів. |
|
40 |
|
|
Приголосні тверді й м’які, дзвінкі й глухі (повторення); вимова звуків, що позначаються літерами ґ і г. |
||
41 |
|
|
Позначеннязвуківмовлення на письмі. Алфавіт (абетка, азбука). |
||
42 |
|
|
Співвідношеннязвуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ (повторення). |
||
43 |
|
|
Склад. |
||
44 |
|
|
Основні правила переносу. |
||
45 |
|
|
Наголос. Орфоепічний словник і словник наголосів. Орфоепічна помилка (практично). |
||
46 |
|
|
Вимова наголошених і ненаголошених голосних. |
||
47 |
|
|
Ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів. |
||
48 |
|
|
Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом. |
||
49 |
|
|
Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом. |
||
50 |
|
|
Позначення на письмі ненаголошених голосних [е], [и] та [о] перед складом з наголошеним [у] в коренях слів. |
||
51 |
|
|
Позначення на письмі ненаголошених голосних [е], [и] та [о] перед складом з наголошеним [у] в коренях слів. |
||
52 |
|
|
Орфографічний словник. Орфограма (практично). |
||
53 |
|
|
Орфографічна помилка (практично), її умовне позначення. |
||
54 |
|
|
Контрольний диктант. |
||
55 |
|
|
Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків. |
||
56 |
|
|
Уподібнення приголосних звуків. |
||
57 |
|
|
Вимова і правопис префіксів роз-, без-. |
||
58 |
|
|
Вимова і правопис префіксів роз-, без-. |
||
59 |
|
|
Спрощення в групах приголосних. |
||
60 |
|
|
Спрощення в групах приголосних. |
||
61 |
|
|
Повторення та узагальнення вивченого з теми. |
||
62 |
|
|
Контрольна тестова робота №4. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія. |
||
63 |
|
|
РМ №14.Особливості будови розповіді та елементарного роздуму. |
||
64 |
|
|
Повторення та узагальнення вивченого за І семестр. |
|
|
ІІ семестр
№ з/п |
Дата |
Коригування |
Зміст навчального матеріалу |
||
Тема уроку |
Рекомендовані види роботи.
|
||||
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія. |
|||||
65 |
|
|
Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків (практично). Чергування [о] – [а], [е] – [і], [е] – [и]. |
Рекомендовані види роботи. Виразне читання текстів з дотриманням правил орфоепії. Складання й розігрування діалогів з використанням слів, у вимові яких часто трапляються помилки (випадок, черговий, вимова, запитання, завдання та ін.). Проговорювання скоромовок, виконання артикуляційних вправ. Запис аудіолиста-привітання з дотриманням правил орфоепії. Складанняречень і мікротекстів, що містять слова, у вимові яких трапляються помилки. Укладання пам’ятки щодо дотримання найпоширеніших чергувань приголосних звуків.
|
|
66 |
|
|
РМ №15. Особливості будови розповіді та елементарного роздуму. |
||
67 |
|
|
Чергування [о], [е] з [і]. |
||
68 |
|
|
Чергування [и] – [і] після [ж], [ч], [ш], [шч] та [г], [к], [х] у коренях слів. |
||
69 |
|
|
Чергування[г], [к], [х] – [ж], [ч], [ш] – [з′], [ц′], [с′]. |
||
70 |
|
|
РМ №16. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму. |
||
71 |
|
|
Основні випадки чергування у – в, і – й, з – із – зі (правила милозвучності). |
||
72-73 |
|
|
РМ №17-18.Контрольний твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів, у художньому стилі за колективно складеним планом (орієнтовні теми: «Чому людина має бути чемною», «Чому потрібно захищати слабших», «Чому потрібно вивчати іноземну мову» |
||
74 |
|
|
РМ №19. Аналіз контрольного твору. |
||
75 |
|
|
Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я. |
||
76 |
|
|
Правила вживання знака м’якшення (повторення й поглиблення). |
||
77 |
|
|
РМ №20. Есе (розмірковування в довільній формі) про красу й милозвучність української мови. |
||
78 |
|
|
Правила вживання апострофа. |
||
79 |
|
|
Правила вживання апострофа.Навчальний диктант. |
||
80 |
|
|
Узагальнення вивченого з теми. |
||
81 |
|
|
Контрольна тестова робота №5. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія |
||
Відомості із синтаксисуй пунктуації (6 год.) |
|||||
82 |
|
|
Словосполучення.Відмінність словосполучення від слова й речення. |
Рекомендовані види роботи. Складання висловлення з використанням опорних словосполучень (наприклад: улюблені книжки, відповіді на запитання, запам’ятаю назавжди). Створення тексту інформації для шкільного веб-сайта або шкільної газети про цікавий випадок із життя класу з використанням різних за метою висловлення речень. Аудіозапис для шкільної радіогазети повідомлення, що містить окличні й неокличні речення.
|
|
83 |
|
|
Головне й залежне слово в словосполученні. |
||
84 |
|
|
Речення, його граматична основа (підмет і присудок). |
||
85 |
|
|
Способи вираження підмета та присудка. |
||
86 |
|
|
Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення). |
||
87 |
|
|
РМ №21. Письмовий твір-роздум за колективно складеним планом у художньому стилі (орієнтовні теми: «Чому необхідно знати історію свого народу», «Чому потрібно знати звичаї свого народу», «Чого не можна купити за гроші», «Чому потрібно берегти природу»). |
||
88 |
|
|
РМ №22.Аналіз письмового твору. |
||
89 |
|
|
Види речень за метою висловлення; за емоційним забарвленням: окличні й неокличні (повторення). |
||
90 |
|
|
Пунктуаційна помилка та її умовне позначення (практично).Навчальний диктант. |
||
Другорядні члени речення (7 год.) |
|||||
91 |
|
|
Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина. |
Рекомендовані види роботи. Діалог-розпитування (орієнтовні теми: «Домашня тварина, про яку ти мрієш» (з використанням реплік-речень, що містять означення), «Твоє улюблене заняття» (з використанням реплік-речень, що містять додатки), «Як пройти до музею» (з використанням реплік-речень, які містять обставини).
|
|
92 |
|
|
Додаток. |
||
93 |
|
|
Способи вираження додатка. |
||
94 |
|
|
Означення. |
||
95 |
|
|
Способи вираження означення. |
||
96 |
|
|
Обставина. |
||
97 |
|
|
Способи вираження обставин. |
||
98 |
|
|
Узагальнення вивченого з теми. |
||
99 |
|
|
Контрольна тестова робота №6. Відомості із синтаксисуй пунктуації.Другорядні члени речення. |
|
|
Речення з однорідними членами (11 год.) |
|||||
100 |
|
|
Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і). |
Рекомендовані види роботи. Аудіюванняуривка з твору сучасної дитячої літератури, що містить однорідні члени речення. Формулювання відповідей на запитання за змістом прослуханого уривка з використанням однорідних членів речення. Складання висловлення «Мої улюблені квіти» («Шкільний сад», «Що ми побачили в лісі») з використанням узагальнювальних слів при однорідних членах речення. Складання тексту вітальної листівки з нагоди Дня матері з використанням звертань. Складання інформації до шкільного веб-сайта про цікавий випадок з життя класу (з використанням вставних слів і словосполучень).
|
|
101 |
|
|
Кома між однорідними членами. |
||
102 |
|
|
Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. |
||
103 |
|
|
Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами. |
||
104-105 |
|
|
РМ №23 -24. Контрольний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення. |
||
106 |
|
|
РМ №25. Аналіз контрольного переказу. |
||
107 |
|
|
Звертання. Непоширені й поширені звертання. |
||
108 |
|
|
Розділові знаки при звертанні (повторення). |
||
109 |
|
|
Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів (практично). |
||
110 |
|
|
Виділення вставних слів на письмі комами. |
||
111 |
|
|
Розділові знаки при вставних словах та звертаннях. |
||
112 |
|
|
РМ №26. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів. |
||
113 |
|
|
Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. |
||
114 |
|
|
Кома між частинами складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. |
||
115 |
|
|
РМ №27.Ділові папери. Оформлення конверта (або адреси на поштовій листівці). |
||
116 |
|
|
Узагальнення вивченого з теми. |
||
117 |
|
|
Контрольна тестова робота №7.Речення з однорідними членами. |
||
Пряма мова.Діалог (7 год.) |
|||||
118 |
|
|
Пряма мова.Розділові знаки в реченнях із прямою мовою. |
Рекомендовані види роботи. Складання розповіді «Мудрі батькові поради» («Улюблені пісні моєї мами», «Чого навчив мене мій тренер») з використанням речень, що містять пряму мову.Інсценування байки, текст якої містить діалог.
|
|
119 |
|
|
Правильне інтонування речень із прямою мовою. |
||
120 |
|
|
Розділові знаки в реченнях із прямою мовою. |
||
121 |
|
|
Пряма і непряма мова. |
||
122 |
|
|
Діалог. Тире при діалозі. |
||
123 |
|
|
Тире при діалозі. |
||
124 |
|
|
Контрольний диктант. |
||
125 |
|
|
Узагальнення вивченого з теми. |
||
126 |
|
|
Контрольна тестова робота №8.Пряма мова. Діалог. |
||
Повторення й узагальнення вивченого в кінці року (6 год.) |
|||||
127 |
|
|
Повторення й узагальнення вивченого в кінці року. Лексикологія. |
Рекомендованівиди роботи. Тлумачення лексичного значення ужитих у реченнях (текстах) слів, добір синонімів, антонімів.Читання речень (текстів) з дотриманням правил вимови слів та інтонування речень.Написання речень і текстів з поясненням написання слів та вживання розділових знаків. |
|
128 |
|
|
Будова слова й орфографія. |
||
129 |
|
|
Фонетика й графіка. |
||
|
|
|
Орфоепія й орфографія. |
||
130 |
|
|
Синтаксис і пунктуація. |
||
131 |
|
|
Узагальнення вивченого за рік. |
||