Урок зв'язного мовлення. 5 клас. Лист. Адреса

Про матеріал

Розробка уроку зв'язного мовлення, проведеного у 5 класі за підручником О.Глазової. Містить завдання різної складності, дібрані за принципом "від простого до складного".

Перегляд файлу

5 клас

Тема. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів

Мета:                                                                                                 

  •                  ознайомити учнів із історією  виникнення листів та основними правилами листування, структурою листа, його мовним оформленням, вимогами до написання адреси на поштовому конверті; з’ясувати значення слів адреса і адрес, адресат і адресант; формувати уміння аналізувати тексти запропонованих листів та писати власні, підписувати конверт відповідно вимогам;
  •                  розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення та зв’язне мовлення, творчі здібності учнів;
  •                  виховувати мовленнєву культуру та інтерес до наслідків власної праці.

Обладнання: комп’ютер, зразки конвертів та листів.

 

                                                            Хід уроку

  1.                Організаційний момент.

            Вітання, перевірка готовності до уроку

  1.            Мотивація навчальної діяльності                               Слайд 1 (лист,музика)

Пишіть листи і надсилайте вчасно,

Коли їх ждуть далекі адресати,
Коли є час, коли немає часу,
І коли навіть ні про що писати.
Пишіть про те, що ви живі-здорові,
Не говоріть, чого ви так мовчали.
Не треба слів, навіщо бандеролі?
Ау! — і все, крізь роки і печалі.

 

Учитель. Сучасне життя стрімке і невпинне. Воно часто примушує залишати рідний дім у пошуках власної долі. І тоді так не вистачає рідного слова матусі, татка, мудрої посмішки бабусі, дідуся. Щоб легше було витримувати самотність, розлуку, люди вигадали листи. Цю форму спілкування і нині не замінить телефон. Бо то лиш коротке: "Ну як ти? Ну що там?», а від листа йде тепло, ніжність і ласка рідної людини.

 

-Як часто ви отримуєте листи?

-Із чим це пов’язано?

 

 III. Оголошення теми і мети уроку.                     Слайд 1 (тема уроку)

 

На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися грамотно і правильно писати листи, дізнаємося, як правильно підписувати конверти. Будемо вчитися культурі під час спілкування.

 

«Море сподівань»

Уважно ще раз подивіться на тему уроку і скажіть:

*    Чого ви очікуєте від уроку?

*   Чого хочете навчитися?

                                      РОЗДАТИ ЕКСПРЕС-ЗОШИТИ !!!!!!!!!!

 

ІV. Актуалізація опорних знань

1. Робота зі стилями мовлення

Відповідно до ситуації спілкування — залежно від того з ким, де і з якою метою ми спілкуємось, виділяють різні стилі мовлення. Давайте пригадаємо, які є стилі української мови та їх ознаки. Для цього вам потрібно виконати завдання картки-пропуску. У лівій колонці переплуталися назви стилів. Увідповідніть назви і ознаки стилів.

 

                                                 КАРТКА-ПРОПУСК

Назва стилю

Мета спілкування, сфери застосування, основні види висловлювань

Науковий

Естетичний вплив через образне відтворення дійсності. Мистецтво слова (фольклор, художня література).Оповідання, повісті, романи, п'єси, вірші, казки, легенди тощо

Художній

Формування ставлення людей до суспільно важливих справ. Суспільне життя. Виступи, доповіді, лекції, статті, брошури

Публіцистичний

Виклад наукової інформації, пояснення явищ. Наука, техніка, освіта. Виступи, доповіді, лекції, монографії, підручники

Офіційно-діловий

Обмін інформацією, думками, встановлення стосунків. Побут, сімейні, дружні стосунки. Діалоги, записки, особисті листи

Розмовний

Регулювання стосунків між людьми, підприємствами, установами. Офіційні стосунки. Договори, угоди, постанови, закони, ділові папери

 

ПЕРЕВІРКА                                                                                     СЛАЙД 2

Назва стилю

Мета спілкування, сфери застосування, основні види висловлювань

Художній

Естетичний вплив через образне відтворення дійсності

Мистецтво слова (фольклор, художня література)

Оповідання, повісті, романи, п'єси, вірші, казки, легенди тощо

Публіцистичний

Формування ставлення людей до суспільно важливих справ

Суспільне життя

Виступи, доповіді, лекції, статті, брошури

Науковий

Виклад наукової інформації, пояснення явищ

Наука, техніка, освіта

Виступи, доповіді, лекції, монографії, підручники

Розмовний

Обмін інформацією, думками, встановлення стосунків

Побут, сімейні, дружні стосунки

Діалоги, записки, особисті листи

Офіційно-діловий

Регулювання стосунків між людьми, підприємствами, установами

Офіційні стосунки

Договори, угоди, постанови, закони, ділові папери

Молодці, ви згадали, які є стилі української мови. Ціаво перевірити, чи зможете ви  застосувати ці знання на практиці.

 

 Вправа «Перевір себе»                                  

Прочитайте тексти різних стилів. У якій ситуації спілкування можливе кожне з висловлювань? Запишіть у лівій колонці назви стилів, до яких відносяться тексти.

Назва стилю

Текст

 

- Привіт, Оленко. Брат удома?

- Ні, його немає. Десь погнався на велосипеді.

- Жаль. Нехай зайде до мене, коли повернеться. Бувай!

- До побачення.

 

Прийшла журлива пора прощання з красним літечком. У зелені кучері дерев уже вплітаються жовті пасма. Чарівниця-осінь починає розвішувати на гілках перші золоті дукати чарівного листя. Поступово в золото та багрянець одягається все деревно-чагарникове багатство (Ю. Заверуха).

 

Іноді здається, що в метеликів лише два крила, але це не так. Насправді крил у них чотири, як і в більшості інших комах, однак передні крила розташовані в одній площині із задніми, до того ж ще й бувають з’єднані з ними. Ось чому може здаватися, що крил у метеликів удвічі менше, ніж є насправді (З довідника).

 

Стаття 31. Держави визнають право дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх і розважальних заходах, що відповідають її віку, та вільно брати участь у культурному житті, займатися мистецтвом. Держави поважають і заохочують право дитини на всебічну участь у культурному і творчому житті (3 Конвенції про права дитини).

 

Віками народ витворював цю мову, витворив її, одну з найбагатших мов слов’янства, триста тисяч пісень склала Україна цією мовою, зокрема явивши пісенні шедеври незрівнянної краси, дала світові Україна геніальних поетів, зажило українське слово шани й визнання серед народів близьких і далеких (О. Гончар).

ПЕРЕВІРКА                                                                           

• Розмовний стиль                                                                                            СЛАЙД 3

• Художній стиль

• Науковий стиль

• Офіційно-діловий

 Публіцистичний стиль

 

-   Ми говоримо сьогодні про лист до близької людини. Як ви гадаєте, який стиль мовлення будемо застосовувати?

 

V. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок

 

Інформація „Довідкове бюро”

Учитель: У людей завжди була і залишається потреба спілкуватись, ділитися своїми думками, враженнями, почуттями. Добре, коли друг поруч. А якщо далеко? Тоді ми пишемо листи. Листування – один із видів спілкування. Вчасно отриманий лист інколи здатний повернути людині віру в добро, в життя.

Складання листа – особливий вид творчості. Написати змістовного листа досить непросто, це велике мистецтво зі своїми тонкощами, особливостями, які потрібно опанувати.

У наш час легко і просто передавати думки, мову на відстань. Але лист залишається особливим. Саме він дає можливість долати просторову і часову відстань. Ми можемо докладно описати події, своє життя, передати міркування на сотні і тисячі кілометрів, вивчати документи; ознайомлюватись із поглядами людей, які жили сотні й тисячі років тому.

 

А чи завжди були листи? Коли і як вони виникли? Розповідь про найдавніші листи підготувала для вас Альона.

 

  Найдавніше послання археологи віднайшли в Ірані. Воно було написане близько 2000 року до нашої ери, його автором був молодий закоханий юнак на ім’я Гіміса. У своєму посланні він запрошував дівчину, яку звали Дасбуай на побачення. Цей «лист» був витесаний на кам’яній брилі, вагою понад 16 кг.

У XV ст. в багатьох університетах Європи вивчали епістолографію – науку про листи. Метою впровадження до вузів курсу епістолографії було бажання навчити людей правильно писати послання. Укладалися, навіть, спеціальні посібники з цієї дисципліни, у яких друкувалися взірці найрізноманітніших листів на всі випадки життя.

Наприклад, недавно в запасниках Центральної бібліотеки при Університеті міста Сієни була знайдена Пергаментна книга, яка була написана ще в XII столітті священником на ім’я Гвідо. Латинський текст під заголовком «Modi dictaminum», містить поради щодо написання всіх типів листів. Можна і повчитися у предків.

З того часу мільярди послань облетіли нашу землю. За кожним з цих послань стоять конкретні постаті – відомі та невідомі. З часом манера листування змінювалася, змінювалися словесні форми послань. Та якими б не були листи, вони завжди передавали стан душі своїх творців-авторів, їхні почуття та думки.

 

Із часом з’являлися різні типи листів. І послання особистого змісту перестали бути єдиними у своєму роді.

Листи бувають дiловi (службовi) та особистi (приватнi).                          

Дiлове листування вiдбувається мiж установами або працiвником та установою. Вони складаються за певними зразками у офiцiйно-дiловому стилi. Особистi листи — це листи до рiдної та близької людини, до друга чи знайомого, до улюбленого письменника чи актора. Такi листи не вiдзначаються строгiстю форми. Мовлення приватного листування невимушене. У текстах особистих листiв поєднуються ознаки рiзних стилiв, зокрема розмовного та художнього.

Робота   з   таблицею  «Типи листів»                   СЛАЙД 4 «ТИПИ ЛИСТІВ»

 

                                                         Листи

 

Особисті (приватні)                                                         Службові (офіційні)

 

 

                                                     Поздоровчі

 


Добрий день, дорога подруго Олю!

Одержала від тебе повідомлення, дякую. Дуже рада, що в тебе все гаразд.

У мене теж все добре.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Високошановна пані Валентино!

 Прийміть наші найщиріші вітання з нагоди Вашого дня народження. Нехай же Вам випадають щасливі дороги, легкими будуть Ваші думки й ніколи не болять натруджені руки. Хай доля Ваша стелиться рушником щастя, добробуту, вірності й любові!

 

 

 

Ректорат Вінницького державного аграрного університету просить дозволити старшому викладачеві кафедри української та іноземних мов Нечипайло Аллі Борисівні користуватися фондами бібліотеки.


 

 

  •                   Уважно прослухайте два тексти і визначте, який із них приватний, а який службовий лист. Свою думку доведіть.
  1.                                                                                                                СЛАЙД 5

Дорога Марійко!

Одержала від тебе листа, щиро дякую. У мене справи йдуть добре,  навчаюся на «відмінно». Продовжую відвідувати музичну школу, це мені дуже подобається. Мрію стати співачкою. А ще займаюся в спортивній секції.

А як справи у тебе? Як навчання, дозвілля? Напиши. Буду чекати.  Найщиріші побажання твоїм рідним.

21 березня 2012 року                                                               Твоя подруга Настя.

 

   2. 

                                                             Директорові спорткомплексу «Динамо»

                                                             Маринюку Т.Т.

Адміністрація гімназії №8 м. Полтави просить вас надати спортивні майдан­чики для проведення змагань з легкої атлетики. Оплату гарантуємо.

21.03.2012 р.                                        Директор гімназії №8 Савчук М.М.

           

(Відповіді дітей)

 

 

  1. Робота над формуванням вмінь писати листи та підписувати конверти.

В особистому листуваннi iснують певнi традицiї. Розпочинається лист звертанням. Через звертання, як правило, висловлюється ставлення до адресата (повага, любов, нiжнiсть). Чемна людина завжди поцiкавиться життям адресата – його здоров’ям, успiхами. Далi йде виклад того, про що хочуть сповiстити. Вихована людина нiколи не нав’язує своїх думок, тому використовує вставнi слова та сполучення слiв (на мою думку, здається, як на мене тощо). Давайте згадаємо, які розділові знаки треба ставити при звертаннях та вставних словах.                                                     СЛАЙД 6

                                                                                                     СЛАЙД 7

Вс, _________.                          Зв, ____________.

_____,Вс, ___ .                           ________,Зв, ___.

_________, Вс.                          ____________Зв.

 

 

  1. Вправа

Звертаннями, зазвичай, є іменники у кличному відмінку. Давайте пригадаємо, яекі закінчення вони можуть мати.          СЛАЙД 8

 

Утворіть із поданих слів звертання

 

Валентина Василівна, Олександр Борисович, Микита, Юлія, учитель, брат, матуся, дідусь, друг.

 

Один учень зачитує, інші перевіряють

 

  1. Ознайомлення зі структурою листа, розташуванням дати, підпису, взірцями типових звернень і кінцевих фраз.

У тексті листа необхідно вживати етикетні формули (слова ввічливості). Це слова привітання і прощання, найрізноманітніші побажання, слова вибачення (скажімо, за турботи, завдані висловленням певного прохання). Закiнчується приватний лист побажаннями та прощанням. Пiдпис є обов’язковим. Ознакою культури є зазначення дати написання листа.

                                                                                                         СЛАЙД 9

 

Частини листа

Приклади

        Початок

Дата й місце написання листа (може стояти й наприкінці)

 26.04.2018 р. м. Херсон

 

 Дорога сестричко!

 

 Люба моя бабуню!

 Звернення до адресата

 Доброго дня, Оленко!

 

 Здраствуйте, рідні!

 

 Шановний Петре Миколайовичу!

 

 Вашого листа отримав.

 Початкові фрази про ситуацію листування

 Безмірно вдячний за…

 

 З хвилюванням прочитав Вашого листа…

 

 Давно не було від тебе листів…

 Основна частина

 Розкривається зміст листа, повідомляються новини

 Я хочу розповісти тобі про новини, яких багато.

 

 Як ти живеш?

 Запитання адресатові (про що хочеться довідатись)

Як твої справи?

 

 Що в тебе нового?

 Кінцівка

 Подяка

 Дякую за увагу…

Прохання писати відповіді

 Чекаю від тебе листів.

 

 Неодмінно напиши

 Передача вітань

 Передавай вітання мамі, сестрі…

 

 До зустрічі.

 

 З повагою…

 Прощання, побажання

 На все добре.

 

 Бажаю успіхів.

 

 Зичу здоров'я.

 Кінцівка

 Дуже сумую…

 

 Міцно обіймаю…

 Ім'я автора листа

Твоя подруга Наталя

 

Отже, кожен лист повинен складатися за таким планом:

1) Звернення до того, кому призначений лист;

2) Виклад того, про що хочуть розповісти, чим поділитися;

3) Закінчення;

4) Підпис і дата.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «КРОКОДИЛ»

Завдання: зобразити дію, подану у словосполученнях:

 

Летіти над морем, побачити красу, радіти листу, перестрибувати струмок, хитатися від вітру, осідати на глибину, випірнути з радістю, кружляти над землею, посміхатися друзям.

 

  1. Робота з підручником

Розгорніть підручники на с. 108. Зверніть увагу на вправу 191.

Прочитайте лист. Зверніть увагу на побудову листа (початок, основна частина, кінцівка), його мовне оформлення.

 

- Назвіть адресата й адресанта мовлення.

- Про що розповідає автор листа?
 - Визначте, чим починається лист?

 - Про що йдеться в основній час­тині?

- Чим закінчується?

- Чи дотримано у даному листі усіх правил написання?

- Чому займенник ви написано в листі з великої літери? Які почуття до адресата це увиразнює?

 

ЛІНГВІСТИЧНИЙ АНАЛІЗ експрес-зошит

Прочитайте лист-гумореску. Чи можна так писати офіційні листи? Як потрібно було оформити лист такого змісту?

 

              Шановні Петрусикові матусенько й татусеньку!

Поспішаю потішити ваші серденька тим, що ваш синочок поки що живенький та здоровенький. Дуже жвавенький хлопчинка. Має великий потяг до природоньки — у лісочку він розпалив багаттячко, від якого згоріло 2,5 га соснячка, в результаті чого адміністрації табору подано рахуночок на 33 271 грн 14 к. До того ж він знає дотепненькі анекдотики, від яких червоніє навіть наш сторож. Після розмовоньки з Петрусиком мені залишається хіба що написати заявочку про звільнення за власним бажаннячком.

                                         З       табірним привітиком комендантик Д. Вовченко.

 

 

  1. Завдання “Ти - редактор”.

Запишіть речення, виправивши помилки, користуючись підказкою у підручнику на с. 111.

1. Як тільки я навчився грамоті, почав переписуватися листуватися зі своїми двома бабусями.

2. Мені нравиться подобається відправляти надсилати їм листи та получати отримувати на них відповіді.

3. З цих відповідей наша сім’я дізнається, чим потрібно допомогти, що прислати надіслати.

4. У листах я цікавлюся їхніми ділами справами, задаю питання про здоров’я.

5. Якщо писати письмо листа мені допомагають сестра і брат, доводиться відправляти лист заказний надсилати рекомендованого листа.

6. Листування допомагає мені опанувати правилами правила спілкування.

 

 

Проблемне запитання. Словникова робота. 

 

Лист кладемо в конверт i пишемо на ньому адрес. Чи адресу?

 

Адрес — письмове звернення до особи (Ювілярові вручили адрес)

Адреса — напис на конверті, місце проживання особи (Розбірливо напишіть адресу на конверті)

                                                                                                                 СЛАЙД 10

А після того, як написали лист, надсилаємо його адресату чи адресанту?

 

Адресат — той, хто отримує лист, телеграму.

Адресант — той, хто адресує, надсилає лист.                                   СЛАЙД 11

 

 

  1. Робота над складанням листа та підписуванням (адресуванням) конверта.

 

  1. Розгляд конверта .

У вас на партах лежать конверти. Чи доводилося вам раніше їх підписувати?

 

 

  1. Фронтальна репродуктивна бесіда:

 

Учитель:  А що ви знаєте про конверт чи його історію?

 

Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брейтоні власник паперової крамниці придумав для листів паперові “мішечки” і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу.

Новина сподобалася. “Мішечки” для листів стали називати “конвертами” від англійського слова “cover” – закривати. Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світі. Щороку виготовляється 300 млн. конвертів. Знаючи, що довжина екватора 40 тис. 76 км, підрахували, що із цих конвертів можна викласти стежку навколо Землі.

 

(Згадати про індекс, який за машинного сортування листів значно спрощує надходження їх до адресата, адже в цифрах закодована інформація про область, місто і поштове відділення).

 

 - Ви, певно помітили, що крім індексу і місця для підпису на конверті є ще марка. Чи знає хтось, навіщо вона потрібна?

 

Марка. Відео про історію поштової марки

 

  1. Підписування конверта.                                                     СЛАЙД 12

Робота над оформленням конверту

Існує декілька нескладних правил заповнення конверта:
 

• Для того, щоб лист знайшов свого адресата, інформація про відправника та одержувача повинна бути написана розбірливим почерком.
• При заповненні конверта не можна допускати орфографічних помилок та наносити написи, наклейки або знаки, які не стосуються адрес відправника та одержувача.
• При написанні адреси на конверті не можна скорочувати назви вулиць і населених пунктів, інакше лист взагалі може не дійти до одержувача.
• Конверт заповнюється українською (при відправленні в межах України). Якщо конверт відправляється в далеке зарубіжжя, то писати адресу потрібно англійською мовою або мовою країни одержувача.
• Заповнювати дані на конверті можна будь-якими чорнилами, окрім червоного, жовтого та зеленого.

 

► Підпишіть конверт. Напишіть свою домашню адресу й адресу одержувача, скориставшись пам’яткою «Як оформлювати конверт» у ваших експрес-зошитах і малюнком.

 

                                      Як оформлювати конверт

1. Адресу відправника пишуть угорі ліворуч, а одержувача — унизу праворуч.

2. Послідовність відомостей така:

1) прізвище, ім’я, по батькові (відправника — у називному відмінку, одержувача — у давальному);

2) вулиця, номер будинку, квартири;

3) населений пункт;

4) район, область (за потреби);

5) індекс;

6) країна (за потреби).

 

 

 

  1. Робота з підручником. Повторення пам'ятки написання листа. С.110

Розгорніть підручники на с. 110. Ознайомтеся із пам’яткою «Як написати лист»

 

  1. Складання листа

                                                                                                        СЛАЙД 13

Уявіть ситуацію (на вибір):

- ви відпочиваєте в таборі й вирішили поділитися своїми враженнями з кимось із близьких;

- ви стали дорослими і вирішили написати листа своєму улюбленому вчителеві.

 

Складіть лист, визначивши адресата, користуючись таблицею.

 

 

 (Діти працюють під спокійне звучання музики)

 

 Авторське крісло (Слухання 2—3 текстів листів, складених учнями)

 

IV. Домашнє завдання

Дописати листа, користуючись порадами на с. 112                              СЛАЙД 14

 

Підсумок уроку

  1.               Вправа «Очікування»
  •                   Чи справдилися ваші очікування від уроку? (Відповіді учнів).

 

Вчитель. Пам'ятайте, що жодне СМС, жодна телефонна розмова не замінить теплоти листа. Бо в них — часточка вашої душі. І ми, мами, бабусі, завжди на них чекаємо. Тож пишіть їх, не скупіться на добро... І хай листи ці будуть щирими, добрими, бажаними, теплими...

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мартиненко Наталія Петрівна
    Дякую за клопітку роботу. Прекрасний матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Жучкова Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 травня 2018
Переглядів
17271
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку