6 клас.Ч.Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі». Гуманістичний зміст і висока людяність твору. Подорож Скруджа різдвяної ночі в часі й просторі як можливість осягнути своє життя: подоро

Про матеріал
Пропонується розробки 5-6 уроків по вивченню повісті Ч.діккенса "Різдвяна пісня у прозі"
Перегляд файлу

1

 

5-6 уроки

Тема:

Ч.Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі». Гуманістичний зміст і висока людяність твору.

Подорож Скруджа різдвяної ночі в часі й просторі як можливість осягнути своє життя: подорож у минуле.

Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя. 

Мета:

 розвивати навички переказу художнього тексту, вміння складати план прочитаного, працювати з цитатним матеріалом; простежити життєвий шлях героя у його майбутнє і шлях його змін; формувати навички аналізу тексту; виховувати морально-вольові якості школярів (доброту, щирість, щедрість, людяність).

Тип уроку:

Вивчення нового матеріалу

Обладнання:

Ілюстративний матеріал

Епіграф:

 І здавалось, що вже межа,

Що немає мені порятунку,

А в душі не розпач, не жах…

Т.Фролова

Милосердя, співчуття, ось на що мав би я спрямувати свою діяльність.

Ч.Діккенс

 

 

Хід уроку

 

І. Вивчення нового матеріалу.

1. Текстуальне вивчення твору. План прочитання строфи (куплету) ІУ.

  • Бесіда з використанням цитатного матеріалу.

 

  • Дух Майбутнього  Різдва.  Як виглядала цього разу примара? 

         Виписати п’ять характерних ознак цього привида:

 

1. Від нього віяло похмурою таємничістю.

2.  Чорне, схоже на саван одіяння ховало його голову, обличчя, фігуру.

3.  Мертвенно-бліда рука.

4. Величезна чорна бесформенна постать.

5.  Привид злився із ніччю і його неможливо було б розгледіти в мороці.

 

 

 

  • Як Скрудж зміг здійснити подорож з Духом? / Він міцно вчепився в його мантію./
  • З якими намірами Скрудж розпочинав свою третю подорож?

/ «Але я знаю, що ти хочеш мені добра, і я прагну до добра й сподіваюся стати відтепер іншою людиною, а тому готовий вдячно йти за тобою…»

  • Яка атмосфера супроводжувала Скруджа під час останньої подорожі? /Темряви, страху./

 

  • Подорож Скруджа у майбутнє.
  • Скласти план подорожі або побудувати розповідь по складеному плану.

План

1. Розмова ділків на Біржі.

2. Бесіда двох комерсантів на вулиці.

3. В крамниці лахмітника.

4. Біля ліжка небіжчика.

5. В родині боржника.

6. В сім’ї Боба Кретчита.

7. На цвинтарі.

 

  • Зачитати діалог двох ділків на Біржі. Про що була ця розмова?
  • Зачитати діалог двох комерсантів на вулиці. Що вони мали на увазі, сказавши про предмет розмови «втрапив нарешті чортові в лапи»?
  • Свідком якої неприємної розмови став Скрудж у крамниці лахмітника, від якої йому стало не по собі?

/ Скрудж підслухав розмову прибиральниці, пралі і посильного гробаря, які прийшли в крамницю лахмітника продати речі, які вони забрали (вкрали) з дому небіжчика, навіть з-під його тіла. /

«Скрудж із жахом прислухався до її слів. Він дивився на цих людей, що зібралися навколо награбованого добра при вбогому світлі лампи, й відчував таке обурення й огиду, наче був присутній при тому, як зграя мерзотних демонів торгується біля трупа.» /

  • Що вразило Скруджа біля ліжка небіжчика?

/ «Лише слабкий промінь світла, проникаючи звідкись ззовні, падав на ліжко, де пограбований, знедолений, не обмитий, неоплаканий, покинутий усіма, спочивав мрець.» /

  • Ставши свідком смерті невідомої людини, він побачив, що ця смерть всіх залишила байдужими. Яким було наступне бажання Скруджа? І яку відповідь він на нього отримав?

/ «Якщо є в цьому місті бодай одна душа, яку ця смерть не залишить байдужою, – не тямлячи себе, закричав Скрудж, – покажи мені її, Духу, молю тебе!» . Небайдужою до смерті цього чоловіка виявилась сім'я кредитора, якій тепер не потрібно буде віддавати кредит або його час  віддачі буде від терміновано.

 

  • Що чекало родину Боба Кретчита в Майбутньому?

/ ЇЇ очікувала смерть сина, Крихітки Тіма/

  • То хто був тим небіжчиком, якого очікувала у майбутньому одинока смерть, яка не викличе у жодної людини співчуття і переживання?

/ Така смерть очікує на Скруджа, саме своє ім’я він прочитав на могильній плиті на цвинтарі. /

  • Що очікувало на Скруджа в майбутньому? Узагальнити переказане.

Висновок:

Останній з духів показав Скруджу майбутнє – самотню смерть нікому не потрібного старого, смерть якого залишить всіх байдужими. І це видиво настільки злякало його, що він проить духа зжалитись6 « Я спокутую своє минуле Нинішнім і Майбутнім…»

Ебенізер Скрудж побачив своє майбутнє, яке його злякало, приголомшило, остаточно переконало в необхідності змін. Він подивився на себе очима інших людей, і це побачене і почуте  було жахливим, він зрозумів, що якщо  він не зміниться, на нього очікує саме таке майбутнє.

  • Чому Дух не дав відповіді на питання, яке так хвилювало Скруджа: «Скажи ж мені, що змінивши своє життя, я ще можу врятуватися від такої долі.?»

/ Щоб уроки і висновки, які він зробив під час усіх своїх подорожей, носили незворотний характер./

 

  • Закінчити речення:

Дух Майбутнього дав можливість підслухати розмови ділків і комерсантів про те, як вони байдуже ставляться до смерті колеги, щоб …( Скрудж зрозумів, що і він був байдужим до бід інших людей, що за справами і грошовими угодами він більше нічого в житті не помічав. /

Побачивши свою самотню смерть, яка не викликає у людей ні співчуття, ні співпереживання, зрозумів, що… ( насправді в нього в житті немає жодної рідної людини, яка б за нього переживала, турбувалась.)

 

Вчитель: Чи прокинеться він іншою людиною, чи зробить він дуже важливі життєві уроки, ми з вами дізнаємось із останньої, п’ятої строфи повісті.

 

2. Текстуальне вивчення твору. План прочитання строфи (куплету) У.

Тому свій наступний ранок Скрудж почне зі змін.

  • Бесіда з використанням цитатного матеріалу
  • Яка атмосфера оточує Скруджа в цей різдвяний ранковий день (погода, настрій)? Підібрати цитати.

/ «Ні імли, ні туману! Ясний, погожий день. Колючий, підбадьорюючий мороз. Він посвистує у свою крижану сопілочку і змушує кров,пританцьовуючи, бігти по жилах. Золоте сонце! Блакитне небо! Прозоре свіже повітря! Веселий передзвін! «/

  • Ви помітили, що зміни відбулися зовні, змінилась атмосфера. Автор протиставляє Скруджа на початку повісті і в кінці. Як називається термін, що означає художнє протиставлення? / Антитеза/.
  • Таку ж зміни помітні і в зовнішності героя. Зачитати цитатну характеристику:

/ «Заклавши руки за спину,Скрудж ішов по вулиці й сяючою посмішкою вітав кожного стрічного. І такий був у нього щасливий і доброзичливий вигляд, що двоє-троє перехожих, дружелюбно посміхнувшись у відповідь,сказали йому:

– Доброго ранку, сер! Із Різдвом вас!» /

 

  •  Які зміни відбулися з містером Скруджем після подорожі з Духами Різдва? Скласти ланцюжок подій:

 

Замовив найбільшого індика для сім’ї Боба Кретчита

І

Дав щедрі пожертви бідним і знедоленим

 І

Завітав у гості в сім’ю племінника

 І

Наказав опалювати свою контору

 І

Підвищив зарплатню Бобу Кретчиту

І

Зробив усе, щоб Тайні Тім видужав

 І

Став цінувати Різдво

 

  • Чому такі метаморфози відбулися з містером Скруджем   за одну ніч?
  • Словникова робота.

Метаморфози - докорінна зміна, перетворення кого-, чого-небудь.

/ Кожна з подорожей у своє минуле, сьогодення, а особливо у майбутнє стала певним уроком для містера Скруджа, стала нагодою  переоцінити власні життєві цінності. /

  • Зачитати завдання, що виконувались після кожної подорожі Скруджа: закінчити речення:

Побувавши в минулому:

Побачив себе хлопчиком - школярем і пожалкував, що .......(відмовив хлопчику-коляднику під вікнами своєї контори у передріздвяний вечір).

Побачив свою сестру і пожалкував, що ..........( не намагався хоч якось спілкуватись із племінником, єдиним сином своєї сестри, ніколи не приймав його запрошення до Різдва).

Побачив свято Різдва в крамниці Фіцвіга, і пожалкував, що.........( дуже суворо ставиться до свого підлеглого Боба Кретчита, платиь йому малу заробітну платню. /

Побачив свою кохану дівчину в колі великої родини і пожалкував, що ......( сам немає родини: ні дружини, ні дітей).

Побувавши в сьогоденні:

Побувавши на різдвяному святі в домі свого племінника Фреда, з задоволенням … ( співав з гостями пісні, танцював, розважався).

Побувавши з Духом у різних куточках країни, де люди святкують Різдво, зрозумів, що…(був неправий, коли ставився до Різдва як нісенітниці, не святкував і не шанував його).

Дізнавшись, що син Боба Кретчита Тім помре, жалкував про свої слова про…( надлишок населення на землі).

Побувавши в майбутньому:

Дух Майбутнього дав можливість підслухати розмови ділків і комерсантів про те, як вони байдуже ставляться до смерті колеги, щоб …( Скрудж зрозумів, що і він був байдужим до бід інших людей, що за справами і грошовими угодами він більше нічого в житті не помічав. /

Побачивши свою самотню смерть, яка не викликає у людей ні співчуття, ні співпереживання, зрозумів, що… ( насправді в нього в житті немає жодної рідної людини, яка б за нього переживала, турбувалась; це йому розплата за те, що він сам ніколи і нікому не співчував.)

Побувавши в родині Боба Кретчита  на Різдво,  зрозумів, що … ( Крихітка Тім помре, якщо йому не надати допомоги.)

 

  • Висновок:

Якщо на першому місці у Скруджа стояло збагачення, заощадження грошей, надмірна економія, а властиві такі якості як байдужість до проблем і нужд інших людей, небажання підтримувати сімейні стосунки, нехтування Різдвом, то після трьох подорожей містер Скрудж змінився. Зачитати цитату:

«І Скрудж стримав своє слово. Він зробив усе, що обіцяв Бобові, і навіть більше, значно більше. А Крихітці Тімові, який, до речі, незабаром видужав, він був завжди другим батьком. І таким він став добрим другом, таким добрим господарем, і такою доброю людиною, що наше славне старе містоможе ним лише пишатися.» /

 

Справді, казковий кінець! І переродження Скруджа нагадує казкове перетворення. В житті, на жаль, такого не буває. Але письменникові дуже хотілось, щоб холодні серця і душі за велінням духів Різдва, перетворювались на добрі, чуйні, людяні.

І використав автор для свого задуму жанр різдвяного оповідання

/ пригадати визначення. /

Різдвяне оповідання/повість/ - художній твір, дія якого відбувається під час Різдва і який має щасливу розв’язку, що тісно пов’язана з суттю і духом цього свята.

  • То які загальнолюдські цінності важливіші за гроші і багатство?

- турбота про ближнього;

- милосердя, всепрощення;

- дружба;

- цінувати родинні стосунки;

- любити;

- вміти співпереживати і співчувати та ін.

 

 

 

ІІІ. Домашнє завдання:

  • Прочитати твір М.Гоголя «Ніч перед Різдвом» , яким ми продовжимо вивчення жанру різдвяних повістей. То ж знову будемо очікувати чогось дивного, фантастичного. Бажаю цікавого прочитання!!
  • Підготувати повідомлення про традиції святкування Різдва в Англії.
  • Підготувати повідомлення про традиції святкування Різдва в Україні.

 

 

Використані джерела

 

 

1. Бугай Л. Образ Скруджа за оповіданням Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».  // Зарубіжна література. - № 43 (491).- 2006,- с.30-32.

2. Лобода О. Урок завдовжки в Різдвяну ніч. за оповіданням Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».  // Зарубіжна література. - № 43 (491).- 2006,- с.26 - 28.

3. Середюк Т.М. Ч.Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі»: у пошуках методичних варіантів. // Всесвітня література. – 2005. - №11. – с.45-50.

4. Савчук В. Змінити долю, змінивши життя. //  Зарубіжна література. - № 22 (758).- 2012,- с.33-41

5. Щолок Г. Що робить людину щасливою? Урок за повістю Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі». //  Всесвітня література. – 2011. - №10. – с. 23-26.

6. Діккенс Ч. Різдвяна пісня у прозі. Переклад Івана Андрусяка. [Електронний ресурс ] https://docs.google.com/document/d/1TMbrVYHvmtaulwcDHtit2_IcU-ev06x9BJgKCoT3_B8/edit?pli=1

7. Чарльз Діккенс. Біографія - життєвий і творчій шлях . [Електронний ресурс ] http://www.ukrlib.com.ua/bio-zl/printout.php?id=12

8. . [Електронний ресурс ]  https://www.facebook.com/pages/Флешбук-Різдвяна-пісня-в-прозі-Чарлз-Діккенс/459964337456031

docx
Додано
31 серпня
Переглядів
62
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку