1
5-6 уроки
Тема: |
Ч.Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі». Гуманістичний зміст і висока людяність твору. Подорож Скруджа різдвяної ночі в часі й просторі як можливість осягнути своє життя: подорож у минуле. Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя. |
Мета: |
розвивати навички переказу художнього тексту, вміння складати план прочитаного, працювати з цитатним матеріалом; простежити життєвий шлях героя у його майбутнє і шлях його змін; формувати навички аналізу тексту; виховувати морально-вольові якості школярів (доброту, щирість, щедрість, людяність). |
Тип уроку: |
Вивчення нового матеріалу |
Обладнання: |
Ілюстративний матеріал |
Епіграф: |
І здавалось, що вже межа, Що немає мені порятунку, А в душі не розпач, не жах… Т.Фролова Милосердя, співчуття, ось на що мав би я спрямувати свою діяльність. Ч.Діккенс |
Хід уроку
І. Вивчення нового матеріалу.
1. Текстуальне вивчення твору. План прочитання строфи (куплету) ІУ.
Виписати п’ять характерних ознак цього привида:
|
1. Від нього віяло похмурою таємничістю. 2. Чорне, схоже на саван одіяння ховало його голову, обличчя, фігуру. 3. Мертвенно-бліда рука. 4. Величезна чорна бесформенна постать. 5. Привид злився із ніччю і його неможливо було б розгледіти в мороці.
|
/ «Але я знаю, що ти хочеш мені добра, і я прагну до добра й сподіваюся стати відтепер іншою людиною, а тому готовий вдячно йти за тобою…»
План
1. Розмова ділків на Біржі. |
2. Бесіда двох комерсантів на вулиці. |
3. В крамниці лахмітника. |
4. Біля ліжка небіжчика. |
5. В родині боржника. |
6. В сім’ї Боба Кретчита. |
7. На цвинтарі. |
/ Скрудж підслухав розмову прибиральниці, пралі і посильного гробаря, які прийшли в крамницю лахмітника продати речі, які вони забрали (вкрали) з дому небіжчика, навіть з-під його тіла. /
«Скрудж із жахом прислухався до її слів. Він дивився на цих людей, що зібралися навколо награбованого добра при вбогому світлі лампи, й відчував таке обурення й огиду, наче був присутній при тому, як зграя мерзотних демонів торгується біля трупа.» /
/ «Лише слабкий промінь світла, проникаючи звідкись ззовні, падав на ліжко, де пограбований, знедолений, не обмитий, неоплаканий, покинутий усіма, спочивав мрець.» /
/ «Якщо є в цьому місті бодай одна душа, яку ця смерть не залишить байдужою, – не тямлячи себе, закричав Скрудж, – покажи мені її, Духу, молю тебе!» . Небайдужою до смерті цього чоловіка виявилась сім'я кредитора, якій тепер не потрібно буде віддавати кредит або його час віддачі буде від терміновано.
/ ЇЇ очікувала смерть сина, Крихітки Тіма/
/ Така смерть очікує на Скруджа, саме своє ім’я він прочитав на могильній плиті на цвинтарі. /
Висновок:
Останній з духів показав Скруджу майбутнє – самотню смерть нікому не потрібного старого, смерть якого залишить всіх байдужими. І це видиво настільки злякало його, що він проить духа зжалитись6 « Я спокутую своє минуле Нинішнім і Майбутнім…»
Ебенізер Скрудж побачив своє майбутнє, яке його злякало, приголомшило, остаточно переконало в необхідності змін. Він подивився на себе очима інших людей, і це побачене і почуте було жахливим, він зрозумів, що якщо він не зміниться, на нього очікує саме таке майбутнє.
/ Щоб уроки і висновки, які він зробив під час усіх своїх подорожей, носили незворотний характер./
Дух Майбутнього дав можливість підслухати розмови ділків і комерсантів про те, як вони байдуже ставляться до смерті колеги, щоб …( Скрудж зрозумів, що і він був байдужим до бід інших людей, що за справами і грошовими угодами він більше нічого в житті не помічав. /
Побачивши свою самотню смерть, яка не викликає у людей ні співчуття, ні співпереживання, зрозумів, що… ( насправді в нього в житті немає жодної рідної людини, яка б за нього переживала, турбувалась.)
Вчитель: Чи прокинеться він іншою людиною, чи зробить він дуже важливі життєві уроки, ми з вами дізнаємось із останньої, п’ятої строфи повісті.
2. Текстуальне вивчення твору. План прочитання строфи (куплету) У.
Тому свій наступний ранок Скрудж почне зі змін.
/ «Ні імли, ні туману! Ясний, погожий день. Колючий, підбадьорюючий мороз. Він посвистує у свою крижану сопілочку і змушує кров,пританцьовуючи, бігти по жилах. Золоте сонце! Блакитне небо! Прозоре свіже повітря! Веселий передзвін! «/
/ «Заклавши руки за спину,Скрудж ішов по вулиці й сяючою посмішкою вітав кожного стрічного. І такий був у нього щасливий і доброзичливий вигляд, що двоє-троє перехожих, дружелюбно посміхнувшись у відповідь,сказали йому:
– Доброго ранку, сер! Із Різдвом вас!» /
Замовив найбільшого індика для сім’ї Боба Кретчита
І
Дав щедрі пожертви бідним і знедоленим
І
Завітав у гості в сім’ю племінника
І
Наказав опалювати свою контору
І
Підвищив зарплатню Бобу Кретчиту
І
Зробив усе, щоб Тайні Тім видужав
І
Став цінувати Різдво
Метаморфози - докорінна зміна, перетворення кого-, чого-небудь.
/ Кожна з подорожей у своє минуле, сьогодення, а особливо у майбутнє стала певним уроком для містера Скруджа, стала нагодою переоцінити власні життєві цінності. /
Побувавши в минулому:
Побачив себе хлопчиком - школярем і пожалкував, що .......(відмовив хлопчику-коляднику під вікнами своєї контори у передріздвяний вечір).
Побачив свою сестру і пожалкував, що ..........( не намагався хоч якось спілкуватись із племінником, єдиним сином своєї сестри, ніколи не приймав його запрошення до Різдва).
Побачив свято Різдва в крамниці Фіцвіга, і пожалкував, що.........( дуже суворо ставиться до свого підлеглого Боба Кретчита, платиь йому малу заробітну платню. /
Побачив свою кохану дівчину в колі великої родини і пожалкував, що ......( сам немає родини: ні дружини, ні дітей).
Побувавши в сьогоденні:
Побувавши на різдвяному святі в домі свого племінника Фреда, з задоволенням … ( співав з гостями пісні, танцював, розважався).
Побувавши з Духом у різних куточках країни, де люди святкують Різдво, зрозумів, що…(був неправий, коли ставився до Різдва як нісенітниці, не святкував і не шанував його).
Дізнавшись, що син Боба Кретчита Тім помре, жалкував про свої слова про…( надлишок населення на землі).
Побувавши в майбутньому:
Дух Майбутнього дав можливість підслухати розмови ділків і комерсантів про те, як вони байдуже ставляться до смерті колеги, щоб …( Скрудж зрозумів, що і він був байдужим до бід інших людей, що за справами і грошовими угодами він більше нічого в житті не помічав. /
Побачивши свою самотню смерть, яка не викликає у людей ні співчуття, ні співпереживання, зрозумів, що… ( насправді в нього в житті немає жодної рідної людини, яка б за нього переживала, турбувалась; це йому розплата за те, що він сам ніколи і нікому не співчував.)
Побувавши в родині Боба Кретчита на Різдво, зрозумів, що … ( Крихітка Тім помре, якщо йому не надати допомоги.)
Якщо на першому місці у Скруджа стояло збагачення, заощадження грошей, надмірна економія, а властиві такі якості як байдужість до проблем і нужд інших людей, небажання підтримувати сімейні стосунки, нехтування Різдвом, то після трьох подорожей містер Скрудж змінився. Зачитати цитату:
«І Скрудж стримав своє слово. Він зробив усе, що обіцяв Бобові, і навіть більше, значно більше. А Крихітці Тімові, який, до речі, незабаром видужав, він був завжди другим батьком. І таким він став добрим другом, таким добрим господарем, і такою доброю людиною, що наше славне старе містоможе ним лише пишатися.» /
Справді, казковий кінець! І переродження Скруджа нагадує казкове перетворення. В житті, на жаль, такого не буває. Але письменникові дуже хотілось, щоб холодні серця і душі за велінням духів Різдва, перетворювались на добрі, чуйні, людяні.
І використав автор для свого задуму жанр різдвяного оповідання
/ пригадати визначення. /
Різдвяне оповідання/повість/ - художній твір, дія якого відбувається під час Різдва і який має щасливу розв’язку, що тісно пов’язана з суттю і духом цього свята.
- турбота про ближнього;
- милосердя, всепрощення;
- дружба;
- цінувати родинні стосунки;
- любити;
- вміти співпереживати і співчувати та ін.
ІІІ. Домашнє завдання:
Використані джерела
1. Бугай Л. Образ Скруджа за оповіданням Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі». // Зарубіжна література. - № 43 (491).- 2006,- с.30-32.
2. Лобода О. Урок завдовжки в Різдвяну ніч. за оповіданням Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі». // Зарубіжна література. - № 43 (491).- 2006,- с.26 - 28.
3. Середюк Т.М. Ч.Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі»: у пошуках методичних варіантів. // Всесвітня література. – 2005. - №11. – с.45-50.
4. Савчук В. Змінити долю, змінивши життя. // Зарубіжна література. - № 22 (758).- 2012,- с.33-41
5. Щолок Г. Що робить людину щасливою? Урок за повістю Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі». // Всесвітня література. – 2011. - №10. – с. 23-26.
6. Діккенс Ч. Різдвяна пісня у прозі. Переклад Івана Андрусяка. [Електронний ресурс ] https://docs.google.com/document/d/1TMbrVYHvmtaulwcDHtit2_IcU-ev06x9BJgKCoT3_B8/edit?pli=1
7. Чарльз Діккенс. Біографія - життєвий і творчій шлях . [Електронний ресурс ] http://www.ukrlib.com.ua/bio-zl/printout.php?id=12
8. . [Електронний ресурс ] https://www.facebook.com/pages/Флешбук-Різдвяна-пісня-в-прозі-Чарлз-Діккенс/459964337456031