2.4 Прилади та пристрої безпеки
Для забезпечення безаварійної роботи мостовий кран забезпечений наступними приладами та пристроями безпеки: кінцевими вимикачами; буферними пристроями; обмежувачем вантажопідйомності або масо-вимірювальним пристроєм, що вказує масу вантажу, що піднімається; блокувальними пристроями; пристроями, що запобігають зіткнення мостових кранів, що працюють на одних кранових коліях; пристосуванням для виключення випадання стропа із зіву вантажного гака; звуковою та світловою сигналізацією та засобами колективного захисту від ураження електричним струмом.
Кінцеві вимикачі застосовують для автоматичного відключення від електричної мережі приводного електродвигуна механізму підйому вантажу при підході підвіски крюка до головних балках моста, а також при підході до кінцевим упорів крана або вантажного візка при номінальній швидкості пересування більше 32 м / хв (ст. 160 Правил). Після зупинки механізму кінцевий вимикач не повинен перешкоджати руху механізму в зворотному напрямку (див. 161 Правил). Кінцевий вимикач представляє собою електричний апарат з контактними парами, при розмиканні яких розривається ланцюг живлення електроприводу будь-якого виконавчого механізму, наприклад приводного двигуна механізму пересування візка і приводу його гальма. Розрив ланцюга може здійснюватися контактами кінцевого вимикача або за сигналом кінцевого вимикача контактами інших електричних апаратів: реле, контакторів, пускачів і т. п. У мостових електричних кранах застосовують важільні і шпиндельні кінцеві вимикачі. Важільні вимикачі спрацьовують при зіткненні з яким-небудь упором, наприклад відключає лінійкою, і служать зазвичай для обмеження переміщення в одну сторону.Крім обмеження пересування кранових механізмів такі вимикачі використовують для відключення струмоведучих тролеїв при виході обслуговуючого персоналу на галереї, сходи і площадки обслуговування крана. Ці вимикачі служать для блокування дверей кабіни управління крана, яка не допускає включення механізмів крана при відчинених дверей (ст. 167 Правил).
Шпиндельні вимикачі застосовують в основному для обмеження висоти підйому вантажозахоплювального пристрою і призначені для обмеження його пересування вгору і вниз в обох напрямках.
Рис. 6. Кінцеві вимикачі:
а - загальний вигляд вимикача КУ-701, 6 - його кінематична схема; в - КУ-704; г - КУ-703; д - КУ-706
Мостові електричні крани вітчизняного виробництва оснащені важільними кінцевими вимикачами типів КУ, НВ, В і ВК, які в електросхеми механізмів знеструмлюють котушки головного і реверсивного контактора кіл керування двигунами. Вимикачі КУ забезпечують розмикання або замикання електричного кола. Замикання електричних ланцюгів при відключенні приводного електродвигуна згідно з Правилами допускається тільки для приладів сигналізації та управління.
Вимикач КУ (рис. 6, с) має литий корпус, в якому на валу 1 (рис. 6, б) закріплені кулачкові шайби 2. З шайбами ??2 Взаємодія ролик 3 важеля 4. Ролик постійно підібганий до шайбам зусиллям пружини 5. На важіль 4 встановлена ??перемичка 6, замикає при впливі шайб 2 на ролик 3 контакти 9 електричного кола керування двигуном механізму крана. При такому виконанні вимикач КУ працює на замикання електричного кола. При використанні його для розмикання електричного кола ролик 3 встановлюють на вісь 10, а пружину 5 переносять в положення Н.З. Фіксатор 7 і підпружинена собачка 5 служать для повернення приводного важеля вимикача КУ-701 у вихідне положення, а у вимикачів КУ-704 і КУ-706 - для фіксації положення вала 1. У конструкції вимикача КУ-703 фіксатор і собачка відсутні. Приводні важелі вимикачів можуть встановлюватися в різні положення.
Кінцеві вимикачі типу КУ-703 (рис. 6, г) застосовують на механізмах підйому вантажу. Ці вимикачі спрацьовують при підході вантажний підвіски в крайнє верхнє положення. Вимикач типів КУ-701, КУ-704 і КУ-706 встановлюють на механізмах пересування кранів. Вони спрацьовують при впливі на їх приводні важелі лінійки або спеціального упору, закріпленого на вантажному візку або на крановій шляху. Кінцеві вимикачі механізмів пересування встановлені таким чином, щоб відключення їх двигунів відбувалося на відстані, рівному не менше половини шляху гальмування механізмів.
Обмежувачі зіткнення мостових кранів
При великих швидкостях пересування кранів кінцеві вимикачі як прилади ближньої дії можуть не запобігти зіткнення кранів, що переміщаються по одним крановим шляхами. Тому для виключення можливості зіткнення кранів використовують різні пристрої, переважного безконтактного типу. Так на прогонових будов крана встановлений випромінювач світла, промінь світла від якого падає під кутом. На крані 2 встановлений приймач з фотоелементом. Коли крани зблизяться на задану відстань, механізм пересування крана 2 автоматично буде зупинено. Керуючий сигнал виробляється в системі обмеження зближення кранів в наслідок того, що при гранично допустимій відстані між кранами промінь світла від випромінювача потрапляє на катод фотоелемента приймача і збуджує в ньому струм, достатній після підсилення для відключення приводного двигуна механізму пересування крана. Такий же випромінювач і приймач встановлені на кранах 1 і 2 для зупинки приводного двигуна крана1 при спільному зближенні кранів. Тому на відстані приводні двигуни механізмів пересування обох кранів відключається одночасно. Правилам при підході одного крана до іншого приводні двигуни механізмів пересування мають відключаться на відстані між кранами не більше 0,5 м.
Обмежувачі вантажопідйомності мостових кранів і масововимірювальні пристрої
Згідно п. 172 Правил маса вантажу, що піднімається краном мостового типу, не повинні перевищувати паспортну вантажопідйомність крана на 25%. Якщо технологічний процес виробництва, в якому використовують мостовий електричний кран, не виключає можливості перевантаження крана, то його механізм підйому вантажу повинен бути обладнаний обмежником вантажопідіймальності (п. 172 Правил). В електричних мостових кранах застосовують обмежувачі, які впливають на ланцюг управління приводного двигуна механізму підйому вантажу при перевищенні маси вантажу, що піднімається на 25% і більше номінальної вантажопідйомності крана. Після відключення приводного двигуна обмежувач повинен дозволяти включати двигун на спуск вантажу.
У мостових кранах знайшли застосування переважно механічні обмежувачі вантажопідйомності, які мають пружні елементи у вигляді пружин або тріснув, що врівноважують навантаження від дії ваги вантажу, що піднімається. Виконавчим елементом обмежувача є кінцевий вимикач, який діє на розрив ланцюга управління приводним двигуном механізму підйому вантажу.
Буферні пристрої
Відповідно до п. 157 Правил для пом'якшення ударів і поштовхів при наїзді кранових мостів і вантажних візків на кінцеві упори (п. 156 Правил) або при зіткненні кранів мостові електричні крани постачають пружними буферними пристроями (буферами). Буфери мають пружний елемент, який поглинає кінетичну енергію поступально рухомих мас крана або візка в момент зіткнення і підвищує тим самим безпеку експлуатації крана при раптових відмовах гальм, і кінцевих вимикачів. Залежно від місця установки буфера можуть бути рухливими, нерухомими і комбінованими. Рухливі буфера кріплять до кінцевим балкам кранових мостів або рамі ходових балансирних візків. На вантажних візках рухливі буфера кріплять на бічних сторонах рами. Ці буфера переміщуються при роботі крана разом з крановим мостом або вантажний візком. Нерухомі буфера встановлюють в кінцях кранових шляхів. Комбіновані буфера складаються із сукупності рухомих (встановлених на рухомому крані) і нерухомих (встановлених жорстко на кранових коліях) буферів.
Буфера можуть бути одно-і двостороннього дії буфера односторонньої дії встановлюють на кінцях кранових шляхів або мосту крана, а двосторонньої дії - тільки на вантажних візках. Буфер двосторонньої дії працює в обидві сторони і замінює два буфера односторонньої дії.
Пружинно-фрикційні буфера є різновидом пружинних буферів. Гідравлічні буфера відрізняються компактністю, великою енергоємністю і працюють практично без віддачі.
Протиугонні захвати
При установці мостового електричного крана на відкритій естакаді не виключена можливість, що при великій швидкості вітру сили зчеплення ходових коліс з рейками або гальмівного моменту гальм механізмів пересування можуть виявитися недостатніми для утримання крана в нерухомому стані. Тому крани повинні бути забезпечені пристроями, які утримують їх від угону вітром. Такими пристроями є протиугінні захвати, контактують робочими поверхнями з бічними гранями. Головок рейок кранових шляхів і створює додаткове зусилля опору переміщенню крана. Зусилля притиснення робочих поверхонь захоплення до голівки рейки може створюватися ручним або машинним приводом. При використанні машинного приводу, наприклад електромеханічного, захоплення можуть замикатися автоматично по сигналу від спеціальних пристроїв (анемометрів), встановлених на крані і вимірюють силу вітру. Анемометрії при досягненні певної сили вітру включає звуковий сигнал, застережливий машиніста про необхідність припинення роботи.
Звукова та світлова сигналізація
На кранах невеликого прольоту і малої вантажопідйомності в якості звукового сигналу може бути використаний дзвін ручного бою. На кранах великої вантажопідйомності встановлюють електричні дзвінки або Серени. Для включення звукового сигналу служить кнопка на важелі управління механізмом пересування або ножна педаль. При великих прольотах і висоті підйому вантажу кабіна управління крана може бути обладнана двосторонньої гучномовного або радіотелефонного зв'язком для стропальників.
Світлова сигналізація служить для вказівки машиністу про можливі несправності електрообладнання крана або про небезпечних зонах обслуговування крана. Так, головні тролеї крана обладнають світловою сигналізацією про наявність напруги на тролеях. Якщо головні тролеї виконані секційними і в цеховому прольоті виділено ремонтна дільниця, то світловою сигналізацією обладнають кожну секцію і кожен ремонтні ділянку. Сигнальні лампи є біля кожної тролеї. Їх підключають безпосередньо до тролеїв. При харчуванні крана трифазним змінним струмом сигнальні лампи червоного кольору встановлюють на кожну фазу. При використанні постійного струму застосовують дві лампи білого кольору, включені паралельно. Для підвищення терміну служби сигнальних ламп їх напругу за допомогою додаткових опорів знижують на 10% номінальної напруги.
Пристрої й засоби захисту від ураження електричним струмом
Електрообладнання мостових електричних кранів належить до розряду установок з напругою до 1000 В. У мостових кранах застосують чотири різних системи енергопостачання: трьох-або чьотирьох мережу трифазного змінного струму напругою 220/380 В, двухпроводную мережу постійного струму, двухпроводную мережу постійного струму, двопровідний мережа однофазного змінного струму напругою 220 В, двухпроводную мережа однофазного змінного струму напругою 12-36 В.
Експлуатація електричних установок пов'язана з серйозною небезпекою ураження електричним струмом. Характер ураження електричним струмом залежить від опору тіла людини, сили струму і виду живлячої напруги, тривалості впливу електричного струму на організм людини, частоти струму і напруги.