У даній розробці вміщено матеріал для узагальнення й систематизації знань про дієприсліник; учні удосконалюватимуть вміння відрізняти дієприслівник від інших частин мови, визначати його граматичні ознаки; удосконалюватимуть орфографічну та пунктуаційну гамотність. Розробка містить різні цікаві завдання для перевірки знань.
7 клас. Українська мова
Тема: Систематизація й узагальнення вивченого про дієприслівник
(«Посадіть калину коло серця, щоб була вона в душі»)
Мета: узагальнити й систематизувати набуті знання про дієприсліник; удосконалювати вміння відрізняти дієприслівник від інших частин мови, визначати його граматичні ознаки; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну гамотність; розвивати уяву, логічне та образне мислення; виховувати любов і шану до звичаїв українського народу, його символів та оберегів.
Обладнання: підручнк, таблиці, картки – завдання, сигнальні
картки, мультимедійна дошка, малюнок з кущем калини на ньому.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знаннь.
Епіграф
Я калина, я краплина
Твого серця, Україно
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
1. Аутотренінг
- Сподіваюсь, що ви почуваєте себе комфортно.
Не хвилюйтесь. Краще привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром.
А тепер за парти всі сідайте рівно, і до роботи візьмімося сумлінно!
1. 2 Вступне слово вчителя
Учні!
Ще один урок до нас прийшов
За розкладом сьогодні.
Отож, давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.
Бо ж мову, діти, забувать не гоже,
І дієприслівник нам у цьому допоможе!
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Отже, темою сьогоднішнього уроку є «Систематизація та узагальнення вивченого при дієприслівник»
(учні записують тему уроку в зошит)
- Метою уроку є узагальнити набуті знання про дієприслівник, визначити його граматичні ознаки, правильно вживати дієприслівник у мовленні, удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність; розвивати уяву, логічне та образне милслення; а також виховувати любов і шану до звичаїв українського народу, його символів та обрегів,
- Діти! А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(Діти висловлюють очікувані результати).
- Епіграфом сьогоднішнього уроку обрано такі слова
Я калина, я краплина
Твого серця, Україно! (слайд)
І ці слова взяті недаремно. Адже повторювати все про дієприслівник нам сьогодні буде допомагати незвичайна гостя.
- Це калина. Саме так. Адже калина – це одвічний символ українського народу.
-Діти! На уроках української літератури ми вивчаємо усну народну
творчість. То, може, хтось пригадає нам прислів’я , приказки, можливо, народні прикмети про калину?
(Учні називають приклади)
1. Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.
2. Без верби і калини нема України.
3. Посадиш біля хати калину – будеш мати долю щасливу.
4. Було в народі повір’я: якщо із калини зробити сопілку, неодмінно у сім’ї народиться син.
5. Дітям, аби ті не нівечили калину, казали: «Не ламайте калину, бо накличете мороз».
6. Загадка. У лісі на гоісі червона плахта горить. (Калина)
ІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого.
1.Слово вчителя:
- Та наша гостя прийшла сьогодні не з порожніми руками, а принесла нам багато несподіванок, цікавих завдань до мети « Дієприслівник ».
Таблиця
( « Асоціятивний кущ »)
Поскільки калина – це рослина, то для того, щоб вона росла, потрібні умови.
- Які ви знаєте? ( 1- сонечко – це наш дієприслівник ( Що таке дієприслівник?);
2 - хмарка – це ознаки дієприслівника ( дієслово та прислівник);
3 – крапельки дощу - це ознаки від дієслова та прислівника. Назвати їх.)
- Отже, для росту калини ми створили усі умови. А тепер ви своїми знаннями повинні допомогти кущу цієї рослини зібрати ягідки. Кожне виконане завдання приноситиме ягідку. Тож вирушаймо їх збирати.
Асоціативний кущ
Завдання 1
Самостійна робота
-У мене розірвався аркуш паперу, залишилася лише друга його частина. На ній є частина слів, допоможіть мені відтворити слова, розподіливши їх у дві колонки: недоконаний /доконаний вид.
- ючи
-вши
-ши
-ачи
-вшись
-ячи
-учи
-ячись
- На основі чого взробили такий розподіл? (Учні дають відповідь) (Чіпляється ягідка)
Завдання 2
Диктант-завдання (слайд)
-На екрані речення. Ви, напевно, помітили, що воно без розділових знаків. Отож вам потрібно їх розставити. (Всі записують речення, потім коментують їх. Перший ряд – перше речення, другий – друге, третій – третє речення.)
1. Починаючи будувати хату, калину висаджували біля застільного вікна як символ любові, мудрості.
2. Шанували калину і у весільних обрядах, оздоблюючи нею вільце молодої.
3. Висаджують калину біля криниць, прикрашаючи місце і оберігаючи воду від спеки.
-Що таке дієприслівниковий зворот? Підкреслити у реченнях ДЗв.
-В цих реченнях розповідається про калину як недмінний атрибут різних обрядів. А в яких же обрядах використовують калину?
( Відповідь: весільних, поховальних, у медицині). (Чіпляється ягідка)
Музична хвилинка
-А тепер трохи перепочинемо. Але не простий відпочинок буде, а
творчий. Ваше завдання: прослухавши рядки пісні, виписати дієслова.
( Звучить пісня « Тече вода з-під явора»)
Учень зачитує виписані дієслова
-А тепер утворіть від дієслів дієприслівники. ( Учні зачитують відповідь)
Завдання 4
Інтерактивна вправа «Редактор»
1 ряд. Красуня – калина зачарувала дівчину, перебуваючи в лісі.
2 ряд. Блукаючи лісом, милуючись красою калини і інших дерев та кущів, учнем було зібрано матеріал для твору.
3 ряд. Виглянувши у вікно, в очі кидаються пелюстки калини.
Висновок: Подані речення написані неправильно, тому що в них дія стосуєтьсяяя різних предметів, а потрібно, щоб обидві дії (головна і додаткова) стосувалися одного предмета.
-На основі чого ви зробили такий розподіл? (Учні дають відповідь) (Чіпляється ягідка)
Завдання 5
Робота з текстом. Читання мовчки
Червона калина від ста хвороб лікує
Якщо вас огорнуло небажання будь-що робити, не забувайте про калину. Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною, ви неодмінно станете бадьорішими. А, може, ви роздратовані? Ви одразу ж заспокоїтесь, випивши відвар з кори калини. А додавши червоних плодів з цукром чи медом до гарячого чаю, ви позбавитесь заздрощів, злості, пихатості. Не забувайте! Сік калини дуже корисний як косметичний засіб. І звичайно ж, посадивши калину на своєму обійсті, будьте певні: ніяке лихо не переступить поріг вашої хати.
-Про що ви дізнались із цього тексту?
-Яка тема і основна думка тексту?
Завдання 6
Робота в парах
1 пара. Зробити морфологічний аналіз слова «скуштувати».
2 пара. Підкреслити головні та другорядні члени речення в реченні
« Ви одразу ж заспокоїтесь, випивши відвар з кори калини».
3 пара. Виписати з тексту дієприслівники. Визначити їх вид.
4 пара. Надписати, ячкою частиною мови є кожне слово в реченні
«Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною, ви станете бадьорішими».
-Наступне завдання калина нам підготувала у вигляді гри.
Завдання 7
Гра «Знайди зайве слово». (слайд) Обгрунтуйте свій вибір.
-Погляньте, наш кущик уже пломеніє, це ваша ж заслуга.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
-Щойно ми розглянули кожну грань дієприслівника, ми повправлялися у виконані різноманітних завдань. А зараз спробуємо себе у тестах.
Гра « Так/ Ні» (робота з сигнальними картками : якщо «так» - кетяг калини, якщо «ні» - квіти)
1. Дієприслівник – це особлива форма дієслова, що вказує на додаткову дію.
2. Дієприслівники поєднують риси дієслова та прислівника.
3. Дієприслівники бувають тільки доконаного виду
4. Дієприслівники змінюються в теперішньому і минулому часі.
5. Дієприслівники недоконаного виду утворюються за допомогою суфіксів -ши, -вши.
6. Слова «опадаючи», «квітнучи», «радіючи» - дієприслівники недоконаного виду.
7. Дієприслівники завжди пишуться з НЕ окремо.
8. Дієприслівники разом із залежними словаами утворюють дієприслівниковий зворот.
9. В реченні «Хлопець сидів склавши руки» ставиться кома.
10. Дієприслівники «не/хтуючи», «не/волячи», «не/навидячи» пишуться з НЕ окремо.
11. В реченні дієприслівники виступають обставиною.
12. Збагнувши, опустившись, знайшовши – дієприслівники доконаного виду.
V. Підсумок уроку
-Перед вами анкета, яку ви заповнете вдома. А зараз, користуючись цією анкетою, ми висловимо усно свої враження від сьогоднішнього уроку.
- Чи виправдались ваші сподівання? Чи досягли ми мети?
Рефлексійна анкета
На уроці я:
Дізнався …
Повторив …
Навчився …
Зрозумів …
Зробив успіхи …
Труднощі я відчув …
Я не вмів, а тепер умію …
Мене захопило …
Творити на уроці …
Заключне слово вчителя
- Діти! Наше чарівне деревце дало щедрі плоди. Та це не просто ягоди калини. Це плоди наполегливої праці. Ви сьогодні потрудилися на славу. І дуже хотілося б, щоб ви шанували одвічні українські символи. Адже кущ калини біля батьківської хати – це наш духовний світ, потяг до своєї землі, свого берега, своїх традицій.
А сьогоднішній урок довів нам, що «Без верби і калини нема України», а без знань немає щасливого майбутнього.
Посадіть калину коло школи,
Щоб на цілий білий світ
Усміхалась щиро доля,
Материнський ніжний цвіт.
А щоб цвіт ї не стерся,
Не зів’яв у спориші,
Посадіте коло серця,
Щоб цвіла вона в душі!