7 клас. Українська мова. Систематизація й узагальнення вивченого про дієприслівник ("Посадіть калину коло серця, щоб була вона в душі")

Про матеріал

У даній розробці вміщено матеріал для узагальнення й систематизації знань про дієприсліник; учні удосконалюватимуть вміння відрізняти дієприслівник від інших частин мови, визначати його граматичні ознаки; удосконалюватимуть орфографічну та пунктуаційну гамотність. Розробка містить різні цікаві завдання для перевірки знань.

Перегляд файлу

7 клас.  Українська мова

  Тема: Систематизація й узагальнення вивченого про дієприслівник

   («Посадіть калину коло серця, щоб була вона в душі»)

  Мета: узагальнити й систематизувати набуті знання про дієприсліник; удосконалювати вміння відрізняти дієприслівник від інших частин мови, визначати його граматичні ознаки; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну гамотність; розвивати уяву, логічне та образне мислення; виховувати любов і шану до звичаїв українського народу, його символів та оберегів.

                      Обладнання: підручнк, таблиці, картки – завдання, сигнальні

           картки, мультимедійна дошка, малюнок з кущем калини на ньому.

                     Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знаннь.

 

               Епіграф                                             

 Я калина, я краплина

         Твого серця, Україно

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент

1. Аутотренінг

- Сподіваюсь, що ви почуваєте себе комфортно.

Не хвилюйтесь. Краще привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром.

А тепер за парти всі сідайте рівно, і до роботи візьмімося сумлінно!

1. 2 Вступне слово вчителя

 Учні!

 Ще один урок до нас прийшов

 За розкладом сьогодні.

 Отож, давайте зробимо ще крок,

 Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.

 Бо ж мову, діти, забувать не гоже,

 І дієприслівник нам у цьому допоможе!

 

ІІ. Повідомлення теми та мети  уроку

- Отже, темою сьогоднішнього уроку є «Систематизація та узагальнення вивченого при дієприслівник»

 (учні записують тему уроку в зошит)

  - Метою уроку є узагальнити набуті знання про дієприслівник, визначити його граматичні ознаки, правильно вживати дієприслівник у мовленні, удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність; розвивати уяву, логічне та образне милслення; а також виховувати любов і шану до звичаїв українського народу, його символів та обрегів,

 - Діти! А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 (Діти висловлюють очікувані результати).

tgbyugh  - Епіграфом сьогоднішнього уроку обрано такі слова

   Я калина, я краплина 

                       Твого серця, Україно!           (слайд)

 

 

І  ці слова взяті недаремно. Адже повторювати все про дієприслівник нам сьогодні буде допомагати незвичайна гостя.

                      - Це калина. Саме так. Адже калина – це одвічний символ українського народу.

                     -Діти! На уроках української літератури ми вивчаємо усну народну

творчість. То, може, хтось пригадає нам  прислівя , приказки, можливо, народні прикмети про калину?

              (Учні називають приклади)

              1. Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.

              2. Без верби і калини нема України.

              3. Посадиш біля хати калину – будеш мати долю щасливу.

    4. Було в народі повіря: якщо із калини зробити сопілку, неодмінно у сімї народиться син.

   5. Дітям, аби ті не нівечили калину, казали: «Не ламайте калину, бо накличете мороз».

              6. Загадка. У лісі на гоісі червона плахта горить. (Калина)

 

ІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого.

1.Слово вчителя: 

- Та наша гостя прийшла сьогодні не з порожніми руками, а принесла нам багато несподіванок, цікавих завдань до мети « Дієприслівник ».

                                               Таблиця

( « Асоціятивний кущ »)

Поскільки калина – це рослина, то для того, щоб вона росла, потрібні умови.

- Які ви знаєте? ( 1- сонечко – це наш дієприслівник ( Що таке дієприслівник?); 

2 - хмарка – це ознаки  дієприслівника ( дієслово та прислівник);

3 – крапельки дощу -  це ознаки від дієслова та прислівника. Назвати їх.)

- Отже, для росту калини ми створили усі умови. А тепер ви своїми знаннями повинні допомогти кущу цієї рослини зібрати ягідки. Кожне виконане завдання приноситиме ягідку. Тож вирушаймо їх збирати.

Асоціативний  кущ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 Завдання 1

 Самостійна робота

-У мене розірвався аркуш паперу, залишилася лише друга його частина. На ній є  частина слів, допоможіть мені відтворити слова, розподіливши їх у дві колонки: недоконаний /доконаний вид.


                   - ючи

                   -вши

                   -ши

                   -ачи

 -вшись

 -ячи

 -учи

 -ячись


- На основі чого взробили такий розподіл? (Учні дають відповідь) (Чіпляється ягідка)

Завдання 2

Диктант-завдання  (слайд)

-На екрані речення. Ви, напевно, помітили, що воно без розділових знаків. Отож вам потрібно їх розставити. (Всі записують речення, потім коментують їх. Перший ряд – перше речення, другий – друге, третій – третє речення.)

1. Починаючи будувати хату, калину висаджували біля застільного вікна як символ любові, мудрості.

2. Шанували калину і у весільних обрядах, оздоблюючи нею вільце молодої.

3. Висаджують калину біля криниць, прикрашаючи місце і оберігаючи воду від спеки.

-Що таке дієприслівниковий зворот? Підкреслити у реченнях ДЗв.

-В цих реченнях розповідається про калину як недмінний атрибут різних обрядів. А в яких же обрядах використовують калину?

( Відповідь: весільних, поховальних, у медицині). (Чіпляється ягідка)

  •         Погляньте, наш кущик стає все більш червоним, і в цьому ваша заслуга.

Музична хвилинка

-А тепер трохи перепочинемо. Але не простий відпочинок буде,  а

творчий. Ваше завдання: прослухавши рядки пісні, виписати дієслова.

( Звучить пісня « Тече вода з-під явора»)

  Учень зачитує виписані дієслова

               -А тепер утворіть від дієслів дієприслівники. ( Учні зачитують відповідь)

 Завдання 4

Інтерактивна вправа «Редактор»

  •    Про калину складено багато пісень, приказок, прислівїв, які записані у збірниках та книжках. Але перш ніж вийдуть ці примірники, їх перевіряють редактори. А чи знаєте ви хто це такі? (Діти дають відповідь)  Так. Тож тепер і ви спробуєте себе у ролі редакторів.

1 ряд.  Красуня – калина зачарувала дівчину, перебуваючи в лісі.

2 ряд.  Блукаючи лісом, милуючись красою калини і інших дерев та кущів, учнем було зібрано матеріал для твору.

3 ряд.  Виглянувши у вікно, в очі кидаються пелюстки калини.

Висновок: Подані речення написані неправильно, тому що в них дія стосуєтьсяяя різних предметів, а потрібно, щоб обидві дії (головна і додаткова) стосувалися одного предмета.

  •    Молодці. (Чіпляється ягідка) Калина вам дякує. Ви навіть не здогадуєтесь, які цілющі властивості має калина. Щоб про них дізнатися, прочитаймо зараз текст.

 

 


-На основі чого ви зробили такий розподіл? (Учні дають відповідь) (Чіпляється ягідка)

Завдання 5

Робота з текстом.  Читання мовчки

Червона калина від ста хвороб лікує

 Якщо вас огорнуло небажання будь-що робити, не забувайте про калину. Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною, ви неодмінно станете бадьорішими. А, може, ви роздратовані? Ви одразу ж заспокоїтесь, випивши відвар з кори калини. А додавши червоних плодів з цукром чи медом до гарячого чаю, ви позбавитесь заздрощів, злості, пихатості. Не забувайте! Сік калини дуже корисний як косметичний засіб. І звичайно ж, посадивши калину на своєму обійсті, будьте певні: ніяке лихо не переступить поріг вашої хати.

-Про що ви дізнались із цього тексту?

-Яка тема і основна думка тексту?

Завдання 6

Робота в парах

1 пара. Зробити морфологічний аналіз слова «скуштувати».

2 пара.  Підкреслити головні та другорядні члени речення в реченні

     « Ви одразу ж заспокоїтесь, випивши відвар з кори калини».

3 пара. Виписати з тексту дієприслівники. Визначити їх вид.

4 пара. Надписати, ячкою частиною мови є кожне слово в реченні

«Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною, ви станете бадьорішими».

 -Наступне завдання калина нам підготувала у вигляді гри.

 

  Завдання 7

 Гра «Знайди зайве слово». (слайд) Обгрунтуйте свій вибір.

  1.            Працюючи, сміючись, читаючий, глянувши.
  2.            Хитаючись, зникають, граючи, квітнувши.
  3.            Співаючи, червоніючи, пломеніючи, мороз.

-Погляньте, наш кущик уже пломеніє, це ваша ж заслуга.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

-Щойно ми розглянули кожну грань дієприслівника, ми повправлялися у виконані різноманітних завдань. А зараз спробуємо себе у тестах.

 

 Гра « Так/ Ні» (робота з сигнальними картками : якщо «так» - кетяг калини, якщо «ні» - квіти)

1. Дієприслівник – це особлива форма дієслова, що вказує на додаткову дію.

2. Дієприслівники поєднують риси дієслова та прислівника.

3. Дієприслівники бувають тільки доконаного виду

4. Дієприслівники змінюються в теперішньому і минулому часі.

5. Дієприслівники недоконаного виду утворюються за допомогою суфіксів  -ши,  -вши.

6. Слова «опадаючи», «квітнучи», «радіючи» - дієприслівники недоконаного виду.

7. Дієприслівники завжди пишуться з НЕ окремо.

8. Дієприслівники разом із залежними словаами утворюють дієприслівниковий зворот.

9. В реченні «Хлопець сидів склавши руки» ставиться кома.

10. Дієприслівники «не/хтуючи», «не/волячи», «не/навидячи» пишуться з НЕ окремо.

11. В реченні дієприслівники виступають обставиною.

12. Збагнувши, опустившись, знайшовши – дієприслівники доконаного виду.

 

V. Підсумок уроку

-Перед вами анкета, яку ви заповнете вдома. А зараз, користуючись цією анкетою, ми висловимо усно свої враження від сьогоднішнього уроку.

- Чи виправдались ваші сподівання? Чи досягли ми мети?

 

Рефлексійна анкета

  На уроці я:

  Дізнався …

  Повторив …

  Навчився …

  Зрозумів …

  Зробив успіхи …

    Труднощі я відчув …

  Я не вмів, а тепер умію …

  Мене захопило …

  Творити на уроці …

 

Заключне слово вчителя

 - Діти! Наше чарівне деревце дало щедрі плоди. Та це не просто ягоди калини. Це плоди наполегливої праці. Ви сьогодні потрудилися на славу. І дуже хотілося б, щоб ви шанували одвічні українські символи. Адже кущ калини біля батьківської хати – це наш духовний світ, потяг до своєї землі, свого берега, своїх традицій.

А сьогоднішній урок довів нам, що «Без верби і калини нема України», а без знань немає щасливого майбутнього.

Посадіть калину коло школи,

Щоб на цілий білий світ

Усміхалась щиро доля,

Материнський ніжний цвіт.

 

А щоб цвіт ї не стерся,

Не зівяв у спориші,

Посадіте коло серця,

Щоб цвіла вона в душі!

 

 

 

docx
Додано
19 липня 2018
Переглядів
1500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку