Тема. И та і в кінці прислівників.
Мета. Ознайомити учнів з основними правилами правопису голосних и та і в кінці прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з відповідною орфограмою, пояснювати її за допомогою правил; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; виховувати уважне ставлення до слова.
Тема. И та і в кінці прислівників.
Мета. Ознайомити учнів з основними правилами правопису голосних и та і в кінці прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників з відповідною орфограмою, пояснювати її за допомогою правил; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; виховувати уважне ставлення до слова.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Тести.
1. Прислівник – це:
а) особлива форма дієслова;
б) змінна самостійна частина мови;
в) незмінна самостійна частина мови.
2. Прислівник виражає:
а) ознаку предмета за дією;
б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі;
в) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета.
3. За допомогою слів значно, багато, куди, ще, трохи, утворюється:
а) проста форма найвищого ступеня порівняння прислівників;
б) проста форма вищого ступеня;
в) складена форма вищого ступеня.
4. У прислівниках –нн- пишеться:
а) доречно, дивовижно, передчасно;
б) ненастно, безупинно, щоденно;
в) шалено, довгождано, довгоочікувано.
5. У якому правильно названо морфологічні ознаки прислівника?
а) рід, число, відмінок;
б) незмінність, час, вид;
в) незмінність.
6. Якими другорядними членами речення можуть виступати прислівники?
а) означенням і додатком;
б) обставиною і додатком;
в) обставиною і означенням.
За правильну відповідь-1 бал.
Словниковий диктант
Розмалювати, безпечний, пів’Європи, півоберта, піввіку, Чернігів, Чумацький Шлях, нехтувати, не виконувати, недобачати, керувати, левада (мабуть, грудка, ходьба, Горький, боязкий).
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Гра «Незакінчені речення». Продовжити висловлювання.
Прислівник – це…
Прислівники відповідають на питання..
Є такі групи прислівників за значенням..
Є два ступені порівняння прислівників..
Одна буква –н- пишеться у прислівниках..
Дві букви –нн- пишуться у прислівниках..
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Пояснення схеми вчителем.
Виконання вправи за підручником
Творче конструювання.
За поданими схемами-моделями утворити прислівники. Пояснити правопис і спосіб творення.
В-1
¬ ᴖ ^
Ані… и
За.. и
Чим… і
В-2
¬ ᴖ ^
Де.. і
За.. і
До…и
Культура мовлення. Гра «Коректор».
А) Відредагуйте словосполучення, введіть їх у речення.
-село розташоване – село лежить;
- розпечатувати конверт – розкривати конверт;
- розмовляти на українській мові- розмовляти українською
-тиск упав – тиск зменшився.
Б) Відкривати, відчиняти, розгортати.
«Українською мовою відчиняти можна двері, вікна, ворота, тобто те, що потребує певного фізичного зусилля рук людини. Якщо йдеться про початок функціонування певного закладу або про те, що стало відомим для всіх, то слід казати розгорнути»,- читаємо у Б. Антоненка – Давидовича.»
Відредагуйте речення.
Відкрий вікно. На нашій вулиці відчинили нову крамницю. Я відкрила книжку і прочитала параграф.
Дослідження-зіставлення.
За допомогою вказаних префіксів утворити прислівники. Порівняти правопис слів правої й лівої колонок. Зробити висновок.Указати спосіб творення.
Сила п´ятниця
Що {доба Що { мить
Днина хвиля
VІ. Узагальнення та систематизація вивченого.
Метод «Вірю – не вірю».
У прислівниках пишеться стільки н, скільки їх було у прикметниках та дієприкметниках, від яких вони утворені (Так).
Буква и пишеться в кінці прислівників після букв, що позначають тверді приголосні, а буква і-після букв, що позначають м´які або пом´якшені приголосні (Так).
У кінці прислівників після г, к, х завжди пишемо букву і, наприклад: верхі, навкругі, навтіки (Ні).
Після букв, що позначають м´які приголосні пишемо и (Ні).
Гра «Подай сигнал». Якщо в кінці прислівника пишемо –і, то подаємо зелений сигнал, а якщо пишемо и, то червоний.
Трохи, взагалі, навкруги, тричі, межиочі, мовчки, поночі, почасти, взнаки, навшпиньки, опівночі, безвісти, залюбки, наввипередки, по-заячи.
VІІ.Оцінювання
VІІІ. Домашнє завдпння