«Твір-опис процесу праці за власним спостереженням в художньому стилі». Спробуємо описати процес праці, свідком якого ви неодноразово були – це приготування українського борщу.
Тема: Твір-опис процесу праці за власним спостереженням в художньому стилі
Мета:
- ознайомити семикласників з вимогами до складання твору-опису процесу праці в художньому стилі, запам’ятати особливості побудови висловлювань, що містять опис трудового процесу, звернути увагу на слова, що вказують на послідовність дій;
- розвивати вміння учнів складати твори-описи процесу праці за власним спостереженням в художньому стилі, викладати матеріал послідовно, логічно, дотримуючись стильових ознак художнього стилю;
- виховувати патріотизм, любов до українських традицій, культури.
Обладнання: презентація, підручник, наочність
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань та навичок
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
Тема нашого з вами уроку «Твір-опис процесу праці за власним спостереженням в художньому стилі». Сьогодні ми спробуємо описати процес праці, свідком якого ви неодноразово були – це приготування українського борщу.
ІІІ. Засвоєння нового матеріалу
Епіграф уроку:
Все, що росте на українському городі,
З любов’ю щедро ми до столу подаєм.
Та над усе в житті ми дякуєм природі,
Коли смакуєм щойно звареним борщем.
Він по обіді кличе кожного до хати,
І по тарілці розливається душа.
Нас і за вуха від борщу не відірвати,
Коли він ллється, наче пісня із ковша…
Вступне слово вчителя:
Рецептів борщу є дуже багато. У народі стверджують: скільки господинь, стільки рецептів. І кожен борщ – це симфонія смаку. І не дивно, адже існує навіть поняття про «борщовий пояс», що пролягає від південно-східної Польщі через Україну, Білорусь до регіонів Росії на Волзі. І в кожній місцевості, та що там казати, у кожної господині, своя рецептура. Але зла людина гарного борщу не зварить. Звичайно ж, найкращий борщ той, що готує ваша ненька. Але для того щоб описати процес приготування української страви, необхідно дещо пригадати.
Бесіда
- Які види борщів ви знаєте, які доводилось куштувати?
(Червоний, зелений, холодний).
- На превеликий жаль, нещодавно з’явився ще один вид українського борщу – сушений.
Отож сьогодні ми з вами протягом уроку навчатимемось писати твір-опис на тему «Запашний мамин борщ». Розгорніть міні-підручики та опрацюйте пам’ятку.
Робота з пам’яткою «Як працювати над твором-описом процесу праці в художньому стилі».
- Назвіть типи мовлення.
- Який твір називається описом?
(Твір-опис – це текст, який дає словесне зображення основних ознак предмета, явища, особи, процесу в усній чи писемній формі).
- Яку особливість має розвиток дії у творах-описах процесу праці?
(Розвиток дії відбувається за рахунок того, що кожна наступна думка додає до сказаного щось нове).
- З яких основних частин складається опис процесу праці?
(Підготовчий етап для виконання якоїсь роботи, опис послідовного виконання праці,
опис результатів роботи).
- Пригадайте стилі мовлення.
- Назвіть найхарактерніші ознаки художнього стилю.
Тренувальні вправи
Метод гронування
Вправа 2.
- Пригадайте з уроків літератури, що таке епітет.
- Що ви знаєте про метафору?
- Порівняння – це…
Від слів буряк, картопля, цибуля, квасоля, морква, сметана, борщ утворить слова зі зменшено-пестливими суфіксами, дібрати до них епітети, метафори, порівняння.
Бурячок – невеличкий, червоний, цукровий, столовий, смажений;
картопелька – сира, варена;
квасолька – рябенька, біленька, кругленька;
цибулька – смажена, золотиста;
морквинка – невелика, соковита;
сметанка – густенька, свіженька;
борщик – запашний, ароматний, духмяний, український, смачненький, добренький.
помідорчик – червоні, стиглі, перетерті, соковиті.
Метафори: усміхається борщ з глиняного полумиска, пахне добре впрілий борщ у печі, підморгує сметанка у борщі, золоті мамині руки, пихтить борщик у горщику.
Порівняння: ллється борщ, неначе пісня; готує мати, немов ворожить.
Вправа 3.
До слова запашний дібрати синоніми.
Ароматний, духмяний, пахучий.
Вправа 4.
Записати дієслова, що рухають вперед процес праці під час приготування борщу.
(Помити, кип’ятити, сікти, шаткувати, нарізати, натерти, варити, відціджувати, посолити, поперчити, тушкувати, очистити, обсмажити, подрібнити, булькоче, кипить, шкварчить).
Вправа 5.
Учитель зачитує вірші про борщ, а учні занотовують окремі слова, словосполучення, речення, презентуючи їх.
Дитячий віршик
Моя мама борщ варила,
Його салом задобрила,
Сікла моркву і буряк
І томати м’яла,
Потім смажену цибулю
В чавунець кидала.
І капусту, і часник,
Зелену петрушку,
А тоді дала мені
Скуштувати юшку.
Ой, який же борщ смачний!
Український, запашний!
Всю каструлю з’їв би я,
Та й велика в нас сім’я!
Український борщ
О, як я хочу зрихтувати борщ,
Той у якому вуха остаються…
Надворі сонце, чи періщить дощ,
Нехай смаки борщеві відізвуться.
Червоний борщ, духмяний і смачний,
Його краса приваблює і кличе.
І смак, і колір рідний – не чужий,
Він нашу Україну возвеличив.
А поруч із борщем лежить часник,
Пампушка, як царівна, біля трону,
Я до борщу, як українець звик,
Його шаную завжди, як ікону.
Віталій Назарук
Борщ
Що це, наче літній дощ,
Шумить та хлюпоче?
Це ж кипить уже наш борщ,
Пихтить та булькоче.
Вже й запахло ним усюди,
Скрізь на всю місцину.
Завітайте ж, добрі люди,
До нас на гостину.
Доки борщ, коронна страва,
Нашого народу.
Переводу не буде,
Вкраїнському роду.
А як будуть на столі
Хліб і солонина,
Процвітати вічно буде,
Наша Україна. Ганна Станіславська
(Учні презентують написане).
Вправа 6.
Прочитайте прислів’я та приказки про борщ, вміщені в міні-підручнику. Випишіть те, яке найбільше сподобалось. Не забудьте використати його у своєму творі-описі процесу праці.
Без хліба – не обід, без капусти – не борщ.
Борщ та каша – їжа наша.
Вари, горщику, борщ, а я з хлопцями погомоню.
Добрий борщик, та малий горщик.
Смачні борщ і каша, але як є кусок м’яса.
Борщ усьому голова.
Салом борщу не зіпсуєш.
Їж борщ з грибами, та держи язик за зубами.
Що до чого, а борщ до хліба.
Борщу однаково – чи йому пампушок, чи галушок.
Борщ та капуста – хата не пуста.
Рекламна пауза «Хвилинка-цікавинка»
Цікаві факти про борщ
Наш борщ є візитною карткою країни – України подейкують: страву вигадали осілі на хуторах козаки. І вже 300-400 років ласують цією добренною стравою українці.
За рік українці з’їдають 0,5 мільярда літрів червоного борщу. На його приготування витрачають приблизно 86 тис. тонн буряка, 39 тис. тонн моркви, 104 тис. тонн капусти, 79 тис. тонн картоплі та 36 тис. тонн цибулі.
Традиційний український борщ – це природні ліки. Дієтологи стверджують, що людина, яка регулярно обідає борщем, не знає проблем з травленням, зайвою вагою, імунітетом.
Борщ має позитивний сенс не тільки в реальному житті. Якщо ви уві сні бачили борщ – це віщує успіх у справах. Варити борщ – ваші труди отримають хорошу матеріальну винагороду. Їсти борщ – до спокійного життя в достатку.
(Учитель зачитує зразки учнівських творів).
Запашний мамин борщ
Неодноразово я стежила за маминими проворними руками, які весь час знаходять собі роботу. Найбільше мені подобається спостерігати за її вправними рухами під час приготування різноманітних страв, які, безперечно, можна назвати витворами кулінарного мистецтва. Страви, приготовані мамою, завжди мають естетичний і апетитний вигляд. Люблю споглядати, як мама готує запашний український борщ. Отож сідаю неподалік від мами, щоб не заважати, і як заворожена дивлюся на те, як звичайні овочі в маминих руках перетворюються на смакоту – традиційну страву українців.
Уривки з творів
Найголовнішою складовою маминого борщу є свиняча кісточка, з якої виходить особливий навар. Капуста, бурячок, обов’язковим інгредієнтом є квасоля. Мама кладе в борщ рябеньку, яку ласкаво називає ластівочкою. Коли м’ясо та овочі вже готові, мама робить із шкварок, цибулі засмажку і все це розтирає в макітрі. Потім заправляє томатом, до смаку оцтом, лавровим листочком, перцем, підсолює. А головне, що коли мама готує борщ, то вкладає у нього свою душу. Куховарить з любов’ю і обов’язково приговорює, щоб був борщ смачненьким і добреньким.
А ще мама додає до посудини з борщем трішечки своєї любові, дрібку доброти, крихітку терпіння. Це, на мою думку, найголовніші складові маминого борщу, які роблять страву неповторною, індивідуальною та неперевершеною.
Урбанська Аліна
І вуаля – борщик по-українськи готовий!
Смачно готує мати. Як вона ворожить над борщем. Встає вдосвіта, чистить і промиває буряки, шаткує їх, нарізає картоплю, січе ножем капусту. Всього потроху додає в каструлю: і помідор кине, і петрушки всипле, і цибулину, і стручок перцю, і лавровий листочок. А м’ясо кладе з кісткою, а кісточка, щоб була з мозочком. Ох і борщ же тоді виходить такий, що поки дочекаєшся обіду, то ладна власний язик проковтнути.
Моя мама перед приготуванням миє руки та одягає фартух. Спочатку вона готує бульйон. Дрібно нарізані кістки варить дві години, додає м’ясо і продовжує варити до готовності. Зварене м’ясо нарізає порціями, а бульйон відціджує. Очищені і помиті буряки мама шаткує соломкою, солить, збризкує оцтом, змішує, кладе у каструлю, додає жиру, томатного соусу, цукру. Потім злегка обсмажує на свинячому салі цибулю, моркву, петрушку. На кухні так пахне, що аж слинка тече. У проціджений бульйон мама кладе картоплю, доводить до кипіння, додає нарізану соломкою капусту і варить 10-15 хвилин. Після цього кладе в бульйон тушковані буряки, злегка підсмажує разом з цибулею нарізані свіжі помідори, гіркий і запашний перець, лавровий лист, підсмажене і розведене водою борошно. Потім на 5 хвилин дає покипіти, заправляє товченим часником, доводить до кипіння і дає настоятися 10 хвилин.
ВИСНОВОК
З нетерпінням чекаю, коли ж нарешті можна буде насолоджуватись неповторним смаком маминого борщу, аромат якого заполонив оселю. Ковтаю слинку…Ось мама бере мою улюблену глиняну мисочку і наливає чудодійний борщ, приправляє густенькою сметанкою і ставить переді мною… До чого ж смачний мамин борщ! Я відчуваю, що набираюся сили, міцнішаю. Відчуваю, що зварений мамою борщ додає снаги. Мамин борщ – це смак дитинства… Одним словом, смакота… Пальчики оближеш! Як на мене борщ вийшов на славу!
ІV. Підсумки уроку
Пропоную підсумувати сьогоднішній урок таким чином: на дошці написано слово «борщ», до кожної літери якого потрібно підібрати слова, які б характеризували нас з вами протягом усього уроку. Отже, протягом уроку ми були:
Б адьорі,
О рганізовані
Р озумні
Щ ирі, щасливі
V. Оцінювання навчальної діяльності
Нехай люди борщ їдять,
Нехай силу мають,
Нехай нашу Україну,
Неньку прославляють…
VІ. Повідомлення домашнього завдання
Написати твір-опис процесу праці в художньому стилі за власним спостереженням.