9 клас Складносурядне речення. Урок-мандрівка.

Про матеріал
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань. Форма проведення: урок – мандрівка. Мета уроку: навчальна – узагальнити й систематизувати знання учнів про складносурядні речення; розвиваюча – розвивати творчі здібності, вміння самостійно розв’язувати пізнавальні завдання; удосконалювати пунктуаційні навички, уміння аналізувати, систематизувати, доводити й обгрунтовувати; виховна – виховувати почуття поваги до українського художнього слова, його краси й сили.
Перегляд файлу

Тема .  Узагальнення й систематизація знань з теми « Складносурядні речення ».

Мета уроку:

навчальна – узагальнити й систематизувати знання учнів про складносурядні     речення;

розвиваюча – розвивати творчі здібності, вміння самостійно розв’язувати пізнавальні завдання; удосконалювати пунктуаційні навички, уміння аналізувати, систематизувати, доводити й обгрунтовувати;

виховна – виховувати почуття поваги до українського художнього слова, його краси й сили.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Форма проведення: урок – мандрівка.

Обладнання: презентація, індивідуальні картки, схеми речень, тексти.

Епіграф до уроку :

                                                                                  Бери вершину і матимеш середину.

                                                                                                                       Г. Сковорода

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

      Веселий ярмарок химерний,-

      Шумить, регоче, заграє.

      Сюди й не хоче хто – заверне:

      Купить чуже, продать своє.

                           Валентина Малишко

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.     

ІІІ. Емоційне налаштування учнів.

      Увага! Увага! Спішіть – поспішайте!

      Господарі й гості, глядіть не минайте!

      На ярмарок прошу гуртом, поодинці,

      Чекають на всіх там чудові гостинці!

      На ярмарку нашім веселім, багатім,

      Є чим дивуватись і є що придбати…

      Мерщій – бо на ярмарок всі поспішайте!

Вчитель.   

   Отож, ви вже зрозуміли, що сьогодні у нас урок – мандрівка,  ми з вами йдемо на ярмарок!  Тільки наша подорож на ярмарок віртуальна. Що означає слово « ярмарок »?

Тлумачний словник.

   Ярмарок.  Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це  - торг,

що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатих людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.     

 

Вчитель.   

   На ярмарку не тільки купували товар, а й переймали кращий досвід. Справжні ярмаркові дбали про якість товару. От і ви, як справжні ярмаркові, подбайте, щоб ваші відповіді були чіткі та виразні, адже товар на ярмарку можна придбати лише за знання.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

      Інтерактивна вправа « Очікування ».

Вчитель.   

    Чого кожен з вас очікує від уроку?

Учень.

   Я очікую, що …

   Цей урок навчить мене …

V. Узагальнення й систематизація знань.

Вчитель.   

   На ярмарок треба вирушати зрання, щоб і місце вибрати, щоб і стати як слід. Отже, вмощуйтесь зручніше й поїхали!  Дорога далека, їхати довго, а тому люди, сидячи на возах, розмовляють. Давайте послухаємо про що ж вони говорять між собою.

Бесіда « Ти  мені,  я – тобі ».

   Учні ставлять один одному запитання відповідно до тем, які було вивчено на попередніх уроках.

 Вчитель.   

   Виткнуло заспаний писок сонце, стьобнуло промінням по зелених луках, степах, по садках, по левадах.  І видно: аж ген до того ліска око дістає, дорогою вози потягнулися. Гарби, вози, возенята… А на возах і зозулясті кури, і вівця кручена, і теля мекає, і порося верещить. І їдуть, їдуть, їдуть… І дорога уже не дорога, а строката величезна гадюка, жива й покручена, що за отой лісок, не поспішаючи, полізла.   

    Учні, такою побачив дорогу до ярмарку Остап Вишня, А якою бачите  її ви ?

Творче  конструювання.

Продовжте речення так, щоб утворилися складносурядні речення. Намагайтеся   будувати зв’язний текст.

Виїхали ми ще до сходу сонця, …

Небо поступово посвітліло, …

Аж ось випливла із – за горизонту велика вогняна куля, …

Журавлі відлітають у теплі краї, …

Біля старого дерев’яного вітряка дорога повернула в ліс, …

То гілочка хрусне під колесами, …

За невеликим озерцем ми проминули будівлю з рухомим колесом, опинилися на узліссі, …

Вчитель.

   Ось ми вже  й на ярмарку.  Щоб зайти на ярмарок, потрібно відчинити ворота. Щоб відчинити – код потрібний! 

 

Установіть відповідність.

  Вставити сполучники. Підібрати схему. Заповнити таблицю.

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

 

 

1.  У Великих Сорочинцях розпочав роботу ярмарок, … чого тут тільки люди не продають.

2.  Люди дізнаються про наближення ярмарку, … тому до нього народ готується заздалегідь.

3.   … порядки в оселях наводять, …косять понад шляхами бур’ян.

4.   … яблука продають на ярмарку, …вивозять і мед, і кавуни, і дині.

5.  Нам дуже сподобався ярмарок, … наступного року ми знову сюди приїдемо.

         А   То [ … ], то [ … ].

         Б    [ … ],  та [ … ].

         В    Не тільки  [ … ] ,  а й  [ … ].

         Г     [ … ],  і [ … ].

         Д    [ … ],  а [ … ]. 

Вчитель.

   Ви добре справилися із завданням, тож ворота ярмарку для вас відкриті. І чого тільки немає тепер на ярмарку! Адже ярмарок – це місце, де можна похизуватися своєю майстерністю. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!

   Лавка « Пунктуаційний аукціон ».

  У поданих реченнях вставити розділові знаки. Відповідь обґрунтувати.

1.Достигли яблука в моєму саду і я з дідусем їх везу на ярмарок.

2.Дорогою до ярмарку ми проїхали невеличку річечку а в ній купалися сіренькі качечки.

3.Подивлюсь на ярмарок і любо серце затріпоче.

4.Швидко закінчився ярмарок і всі люди розійшлися по домівках.

Вчитель.

   Так багато всього на ярмарку! Усього не перелічити. Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок.  А щоб ми могли що – небудь придбати, потрібно виконати завдання.

  Лавка « Творче  моделювання ».

Скласти складносурядні речення за схемами на тему « А ми були на ярмарку ».

Пояснити розділові знаки.

         1.    [ … ], і  [ … ].

         2.   То  [ … ],  то  [ … ].

         3.    [ … ] ,  але   [ … ].

         4.    Не тільки  [ … ] ,  а й  [ … ]. 

         5.    [ … ],  проте  [ … ].    

 

Вчитель.

  Скрізь ми з вами на ярмарку побували, усього скуштували,  все купили . Давайте перевіримо, який товар ви поклали собі у кошик і несете додому.

Лавка «  Контрольна вага ».

  Зробити синтаксичний розбір речення.

  На Сорочинському ярмарку  торговці демонструють свій товар, а народні умільці проводять майстер – клас для ярмаркових.

VІ. Підсумок уроку.

Лавка «  Мікрофон ».

-На сьогоднішньому уроці я …

-Найважче мені було …

-Мені сподобалося …

Вчитель.

    Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком.  Гарно ви поярмаркували, а тому  несете додому не тільки товар – знання, який завжди знадобиться в житті,а й гроші – оцінки.

VІІ. Домашнє завдання.

-Повторити відомості про складносурядне речення.

-Скласти діалог про торгівлю на ярмарку, використовуючи складносурядні речення.

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
18 листопада 2022
Переглядів
809
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку