9. Природа мудра. Все створила мовчки. В.Сухомлинський "Сергійкова квітка"

Про матеріал
Урок літературного читання до підручника "Літературне читання" (Савченко) Добір матеріалу до уроку стимулює учнів до активної читацької діяльності,розвиток естетичних почуттів,пізнавальних інтересів.
Перегляд файлу

Тема:

Природа мудра. Все створила мовчки. В.Сухомлинський «Сергійкова квітка»

Мета:

Активізувати знання молодших школярів про творчість В.Сухомлинського;   розвивати вміння швидко орієнтуватися в тексті;  показати, як робота над текстом сприяє розвитку техніки читання;  розвивати спостережливість і допитливість, збагачувати словник учнів образними висловами;  виховувати доброзичливе ставлення до навколишніх, бачення краси навколишнього світу.

Обладнання:

Портрет В.О. Сухомлинського, таблиці з прислів’ям, запис на дошці, скринька скарг, роздатковим матеріал для роботи в парах.

Хід уроку

І. Організація класу

        День добрий, друзі, ще один урок

        Прийшов до нас за розкладом сьогодні.

        Отож, давайте зробимо ще крок,

        Щоб знов пірнуть в мовну безодню.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

1. Гра «Кращий диктор».   Перевірка домашнього завдання. Читання вірша Т. Коломієць «Чоловічки»

2. Вправи з розвитку  техніки мовлення. Читання прислів’їв на одному мовному видиху.

  • Надії серцем не полишай, серцем не остивай.  (З різною інтонацією

радісна, питальна, здивована, перелякана)

  • Поясніть зміст цього прислів’я.

3. Вправи для розвитку швидкості читання.

  • Розташуйте рядки у правильній послідовності:

              Театр ляльковий просто на траві  (4)

               На буреломах сходять мухоморчики – (3)

               Росинку поту втерла на брові  (2)

               Природа мудра. Все створила мовчки.  (1)

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

      -- Сьогодні ми прочитаємо оповідання В.Сухомлинського, назву якого ви дізнаєтесь, виконавши математичні дії:

     СЕР + ГІЙС – С + КОСА – СА + ВА

      КВ + ІАО – АО + Т + КА

Вправа  «Кубування».

     Записи на гранях куба: професія, твори, сім’я, Друга світова війна, жанри, педагогічний щоденник.

IV. Мотивація пізнавальної діяльності

         Вмійте природу любити,

         Вам у походи ходити

         І мандрувать, любі діти,

         Вмійте природу любити.

         Кожній стеблині радіти

         В полі, у лісі, над яром –

         Квіти, дерева і трави… (П.Сиченко)

1. Вправа «Мікрофон»

  • Великим багатством нашої землі є її природа.
  • Що дає людям природа?
  • Що дають люди природі?
  • Прочитавши назву оповідання, як ви вважаєте, про що ми будемо читати?

2. Вправа «Скринька скарг»

    У кожного на парті маленький аркуш паперу.

  • Уявіть себе частинкою природи. Чи є у вас скарга, яка стосується людини? Запишіть її і опустіть у скриньку.

3. Гра «Точка зору»

  • Виберіть, ким би ви хотіли бути. (На дошці зображення метелика, квіточки, риби, білочки). Дайте відповіді на запитання.
  • Хто ти?
  • Що ти бачиш?
  • Кого ти любиш?
  • Про що три мрієш?
  • Кого ти боїшся?
  • Для кого живеш?
  • Книга природи напрочуд велика і різнобарвна. Неймовірно цікавий, захоплюючий світ здавна надихав людей глибше пізнати його.

V. Сприймання нового матеріалу, усвідомлення його

1. Читання тексту вчителем.

  • Скільки дійових осіб у творі? Назвіть головних персонажів.
  • Де відбуваються описані події?

2. Словникова робота. Пояснення малозрозумілих слів.

       Гущавина  чагарника

       Мідна  колодочка

       Дивовижний  птах

       Добрий  ліхтарик

3. Повторне читання оповідання учнями. Робота над змістом оповідання.

  • Коли відбулася зустріч?
  • Чим хлопці вихвалялися?
  • Який подарунок отримав Петро? Прочитайте опис ножика.
  • Чим хвалився Максим? Яким був цей ліхтарик?
  • Чим здивував Гриць? Прочитайте.
  • Що показав друзям  Сергійко? Якою була квітка?

4. Робота над ілюстрацією до оповідання.

  • Хто із зображених на ньому хлопчиків  – Сергійко?
  • Доведіть свою думку.

5. Перевірка розуміння прочитаного.

  • Увага! Бліц-тест. Якщо згодні з твердженням, ставте «+»,  якщо не згодні  «-»
  • Сьогодні останній день навчання. (-)
  • Це мій ножик, - похвалився Гриць.(-)
  • Такий ліхтар продавався у кожному магазині. (-)
  • Він повів хлопців у гущавину чагарника. (+)
  • А хіба від цього вона стане гіршою? – здивувався Сергійко. (+)

VI. Узагальнення і систематизація знань

1. Вибіркове читання по групах.

І група – Знайти речення з описами предметів.

ІІ група  - Питальні речення. З якою інтонацією їх треба читати.

ІІІ група – Знайти у тексті зачин, основну частину і кінцівку.

2. Інсценізація уривку.

3. Складення  «Асоціативного куща»

              Доброта                                Людяність

       Сергійкова  квітка

   Любов до прекрасного                 Щирість               Справедливість

 

4. Вправа «Робота в парі»

  • Відтворіть хід подій у тексті за поданими реченнями.

           6. Яке диво! – зітхнули хлопці

           1. Сьогодні передостанній день навчання

           4. Гриць показав металевого соловейка

           2. Петро показав хлопцям ножик.

           5. Він повів хлопців у гущавину.

           3. Максим показав хлопцям ліхтарик.

5. Вправа «Хвилинка фантазії»

  • Уявіть, що всі люди планети зірвали  хоча б по одній квіточці. Якою б стала наша планета Земля?
  • З чим могли б  ви порівняти такий вчинок людства?

Я зірвав квітку – і вона зів'яла,

            Я зловив метелика – і він

            помер у мене на долоні.

            І тоді я зрозумів, що доторкнутися

           до краси можна лише серцем.

6. Метод «Прес»

  • Яка головна думка твору?
  • Чого хотів навчити автор?

      1). Позиція: «Я вважаю, що …»

      2). Обгрунтування: «… тому, що»

      3). Приклад «… наприклад …»

      4). Висновки «Отже, я вважаю …»

7. Творча робота «Мої думки»

  • Яке з прислів’їв найточніше передає головну думку твору?
  • Добром, красою не можна обмінюватись, як предметом.
  • Добро, краса мають бути для всіх, а не для одного.

VII. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

  • Який висновок з оповідання ви зробили для себе?
  • Чи досягли ми мети, яку поставили перед собою?
  • А ось і малюнок квітки, яку знайшов хлопчик.

Це – сон великий. Можливо, про цю квітку писав                          В. Сухомлинський. Квітка цвіте у травні. Стебло її закутане у теплий кожушок з білястих волосків. Квітка у рослин велика, буває фіолетовою або, часом, білого кольору. Усередині квітки сяє нібито витончена з чистого золота середина. Ця серединка має вигляд супермоделі, кучерявої зачіски. Бережіть цю красу!

  • Якби ви були б поряд з хлопчиками, як би ви виразили своє захоплення квіткою Сергійка?
  • А взагалі, що значать для вас квіти?  (Краса, радість, любов, природа)

VIII. Домашнє завдання

        Підготуватися до читання в особах. Придумати продовження оповідання (5-6 речень).

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
2393
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку